Nu skall Horizonten tillverka musik!

Started by Horizon, November 21, 2002, 22:25:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Hej på er!

Nu ska Horizonten försöka sig på lite musiktillverkning. Vilket/vilka program rekommenderar ni för detta? Är det någon särskild hårdvara jag behöver? Jag är helt grön på detta så... =)

Jag ska inte spela in en massa gitarrer och pianon och sånt, utan det handlar mest om att skapa lite stämningsfull musik som... tja... kanske liknar filmmusik eller något sånt...

Alla tips välkomna så klart!
 
:)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Ja du...det mest kända är väl Cubase men personligen tycker jag det är lite svårarbetat. Vill du ha ett bra och billigt allroundprogram som klarar det mesta så rekommenderar jag CakeWalk Pro Audio. Vet inte vilken version dom är uppe i nu men senaste är väl någonstans kring v.10. Där kan du blanda MIDI med samplingar, pula med effekter. Man kan skriva in mididata genom både noter eller en spreadsheetliknande metod. Eller spela på valfritt Midiintrument.

Sen finns det ju ett jäkligt ball program som heter Reason. Där har man en massa simulerade samplers, trummaskiner, mixrar, sequenzers och sånt som man kan göra grymt cool musik med. Dock tror jag det passar bättre för techno, rejv och annat blaj än dina smöriga kärleksballader.. :)

På hårdvarusidan är jag inte lika upplyst. Själv har jag bara ett gammalt SB Live! kort vars MIDI-ljud inte är av någon högre kvalitet. Det är möjligt att det blivit bättre på nyare SB-kort men så vitt jag vet så är det nog bäst att satsa på något mer musikinriktat ljudkort, typ Turtle Beach, ifall man ska syssla med MIDI-musik. Ännu bättre är väl att tjacka en keyboard (synth alltså) med MIDI-out och sånt. Då får man både klaviatur och grymma ljud attt jobba med. Men sånt har jag knappt sysslat med själv så den biten får gärna någon annan förklara.

Lycka till!
/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Streaker

Jag är också grön på detta men jag har använder Cubase VST 3.0 och en guitarport från line6 att micka in gitarren till datorn med..... Gör som jag ladda ner skiten och läs lite i manualen så blir det riktigt bra faktiskt. Jag tycker nämligen att det är onödigt att lägga ut flera tusen på ett program, när man kan använda de pengarna till ett riktigt ljudkort istället.  ;) :D ;)
/ --Maui--

Bax

Har du en bra dator så rekomenderas "Reason" av Propellerheads - där sker allt i en virtuell miljö och du får tillgång till samplers och software syntar i programmet.
Allt du behöver är ett midi tangentbord som du kopplar till joystickporten på tex SB Live som är MPU-401 kompatibelt.

Det viktiga är att få ner "latencyn" för att minska fördröjningen mellan tangentanslag och ljud - detta kan man mecka med genom att ställa buffert värden i programmet.

Med Reason behöver du inte ha några externa ljudmoduler för allmoge-bruk.
Se till att skaffa en version med ljudbibliotek - då snackar vi sisådär 4-5 CD skivor.

Annars så är ju Cubase förståss state of the art.....

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Lomez

QuoteOriginally posted by Bax


            Har du en bra dator så rekomenderas "Reason" av Propellerheads - där sker allt i en virtuell miljö och du får tillgång till samplers och software syntar i programmet.
Allt du behöver är ett midi tangentbord som du kopplar till joystickporten på tex SB Live som är MPU-401 kompatibelt.

Det viktiga är att få ner "latencyn" för att minska fördröjningen mellan tangentanslag och ljud - detta kan man mecka med genom att ställa buffert värden i programmet.

Med Reason behöver du inte ha några externa ljudmoduler för allmoge-bruk.
Se till att skaffa en version med ljudbibliotek - då snackar vi sisådär 4-5 CD skivor.

Helt riktigt!.., starkt rekommenderat! Ett bland de absolut bästa musikprogrammen helt enkelt! går att göra i princip all sorts musik! :)

Bax: ljudbiblotek med 4-5 skivor?.., vad e det för en monstriös version? ;)

Horizon

Tack för alla bra svar! Jag ska sätta mig ner och titta genom lämplig programvara. Jag kommer garanterat att återkomma med mer frågor eftersom jag är ny på det här med att skapa musik på dator.

Tack! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

Lomez - där finns en del piano och flygel samplingar som käkar Mbytes!
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW