Okej, det bästa att komma ihåg saker är att dela upp klargörningen i små grupper.
Exempelvis min klargöring av A10C:
Grupp 1
* På med batteri och DC inverter
* Testa varnings- och brand-indikeringar med dom två testknapparna.
* Testa bränsleindikeringen.
* På med APU och bränslepumpar
* På med radioutrustning och yttre signallampor
* När APU startat upp, sätt på APU AC generator
* Sätt på CDU och och NAV så tidigt som möjligt, då kalibrering tar en 4 minuter att starta upp.
* Kontakta tornet för tillstånd av att starta upp motorer
* Starta högra motorn, vänta tills den är fullt startad.
* Slå på höger motor generator, starta vänster motor, vänta tills denna är fullt startad
* Slå på vänster motor generator
* Slå från APU generator samt stäng av APU:n
Dessa steg gör jag medans motorerna startar upp.
Grupp 2
* Slå till brytare CICU (ger bl.a. ström till MFD displayerna), JTRS (Joint Tactical Radio System, t.e.x. datalänkar mellan piloter), samt IFFCC brytaren i mittläge.
* Tryck på ENTER på UFC för att genomgå IFFCC test, rör inte på joysicken förrän testet är klart, sätt IFFCC till när testet är klart.
* Slå till syretillförseln, samt aktivera stolutskjutningen.
* Testa syretillförseln.
* Slå till dom fyra SAS switcharna, anti-skid samt noshjulsstyrning.
Grupp 3
* När MFD startat upp, välj Load All vid OSB 10.
* När NAV är färdigkalibrerad:
** Aktivera NAV i CDU:n
** Välj EGI navigation (framför joysticken)
** Slå till Radar altimeter samt EAC.
** Kontrollera så att inget indikeras i indikeringspanelen.
Grupp 4.
* Kontrollera FLAPS, speedbrakes och styrning genom att manövrera dessa.
* Tryck på kalibrerings-knappen för takeoff.
* Justera SAI (Standby Attitude Indicator).
* Sätt countermeasure system till 'Ready'.
Exempelvis min klargöring av A10C:
Grupp 1
* På med batteri och DC inverter
* Testa varnings- och brand-indikeringar med dom två testknapparna.
* Testa bränsleindikeringen.
* På med APU och bränslepumpar
* På med radioutrustning och yttre signallampor
* När APU startat upp, sätt på APU AC generator
* Sätt på CDU och och NAV så tidigt som möjligt, då kalibrering tar en 4 minuter att starta upp.
* Kontakta tornet för tillstånd av att starta upp motorer
* Starta högra motorn, vänta tills den är fullt startad.
* Slå på höger motor generator, starta vänster motor, vänta tills denna är fullt startad
* Slå på vänster motor generator
* Slå från APU generator samt stäng av APU:n
Dessa steg gör jag medans motorerna startar upp.
Grupp 2
* Slå till brytare CICU (ger bl.a. ström till MFD displayerna), JTRS (Joint Tactical Radio System, t.e.x. datalänkar mellan piloter), samt IFFCC brytaren i mittläge.
* Tryck på ENTER på UFC för att genomgå IFFCC test, rör inte på joysicken förrän testet är klart, sätt IFFCC till när testet är klart.
* Slå till syretillförseln, samt aktivera stolutskjutningen.
* Testa syretillförseln.
* Slå till dom fyra SAS switcharna, anti-skid samt noshjulsstyrning.
Grupp 3
* När MFD startat upp, välj Load All vid OSB 10.
* När NAV är färdigkalibrerad:
** Aktivera NAV i CDU:n
** Välj EGI navigation (framför joysticken)
** Slå till Radar altimeter samt EAC.
** Kontrollera så att inget indikeras i indikeringspanelen.
Grupp 4.
* Kontrollera FLAPS, speedbrakes och styrning genom att manövrera dessa.
* Tryck på kalibrerings-knappen för takeoff.
* Justera SAI (Standby Attitude Indicator).
* Sätt countermeasure system till 'Ready'.