News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - ctrl

#1
Det ser bistert ut, det lät ju som om det fanns ett stort tryck på LAN. Kanske blev det helt enkelt bara för kort varsel?

Jag är fortfarande på...
#2
Vi kommer ju å andra sidan in på airside och jag antar att ni har rätt att passera banområdet så då kommer jag ju åt kärran även om den står på klubbsidan.

(Att få PPR har inte varit något problem däremot att få tag på någon som kan släppa in/ut en har visat sig vara svårt...)
#3
Hm, jag hinner knappt komma hem från tjänsteresa/semester men visst vill jag åka.

Är det fortfarande lika kört att få parkera plan på militära sidan? Flygklubbar brukar normalt anstränga sig rejält för att hjälpa besökare men klubben på Halmstad har nu två gånger, tyvärr visat sig vara ett undantag :-/
#4
Tja, jag börjar väl med att fokusera på det som ligger mig närmast:

Utbildningen
Flygplanet framför alltid av två piloter. Det är en viss skillnad mellan kaptenens (captain) eller styrmannens (F/O eller first officer) utbildning, men med två lika utbildade tjänstemän bestämmer man bara vem som ska vara kapten inför varje flygning (PIC, Pilot In Command). Det blir då kaptenen som får sista ordet vid alla konflikter, kaptenen som inleder genomgången av checklistorna och kaptenen som ger order om olika manövrer, till exempel motorstart, taxning, start osv. Båda piloterna kan utföra (nästan) alla manövrer, vilket kan bli nödvändigt om den ene skulle bli hastigt sjuk eller behöva gå på toaletten.
Stämmer väl till stor del så länge vi talar om passagerartrafik men även här finns det felaktigheter. Vem som gör vad beror mycket på varje bolags SOP, regelmässigt är det bara taxning som måste utföras av kaptenen


För att få bli trafikpilot måste man ha tagit ett kommersiellt certifikat med instrumentflygbehörighet. Efter detta måste man gå en samarbetsutbildning (MCC) för att man ska lära sig att flyga två personer tillsammans. Det är skillnad mot att flyga själv i sin Piper eller Cessna. Man ska veta vem som bestämmer och vem som gör vad och man måste lära sig berätta för varandra vad man gör.Regelmässigt finns inget krav på I

Efter det gäller det att få jobb på ett flygbolag. När man fått det, vet man vad bolaget använder för flygplanstyper och då måste man utbilda sig på dessa. Förr bjöd flygbolagen på det, men det sker mera sällan idag. Att lära sig flyga en B737 går på omkring 300.000 kronor. Den där glamourösa pilotkarriären med skyhög lön finns inte längre.

Naturligtvis kan denna lilla artikel inte förklara alla detaljer. Mycket har fått utelämnas. Boeings Operations Manual för 737-800:an är trots allt på 2410 sidor. Det är därför en pilotutbildning är så dyr.

Som privatflygare får man bara flyga VFR som innebär att man måste se marken hela tiden och får aldrig flyga i moln. Går man en tilläggsutbildning kallad NQ får man dessutom flyga på natten, men man måste fortfarande se marken. Med IFR-utbildning kan man flyga i vilket väder som helst, så länge flygplanet tillåter det. Trafikpiloter måste givetvis vara IFR-utbildade.Jasså, så jag flög olagligt de år som gick mellan min I-behörighet och att jag tog mitt CPL?

Glöm nu inte att du bad om det ;) Hade du bara postat länken hade jag inte alls reagerat på "felen" utan bara glatts åt att det skrivs om flyg.
"...Kan ju vara kul att få kommentarer från våra experter här,..."
#5
Jösses vad många faktafel de hann få in i en så kort artikel ;)
(Oj, det var tre sidor till men... )
#6
Och så att det inte blir några missförstånd: Ni kan fortfarande räkna med mig om det blir något i Halmstad :D
#7
Battle 2, i går kväll var mycket bättre. Båda lagen slog över kontroll av båda compounden under hela matchen. Trots numerärt underläge så hade mitt lag överläget under större delen av kvällen. FI lyckades sno vårt ena compound under de sista minuterna men då hade de offrat så många av sina trupper att de inte hade någon chans att sno mittflaggan. :D
#8
Jag kör Arma-wargames nu, imorgon kväll liras slag 2 av 4 i denna första beta-campaign.

Sista CF-Arma körde jag, Keycat och Rivvern.  Rivvern och Keycat tar paus nu.

Jämfört med sista CF-Arma så är det två "compounds" som hör ihop med två av de tre flaggorna. Har man inte "compoundet" så kan man inte ta tillhörande flagga. I förra matchen innebar det tyvärr bara att lagen tog varsitt "compound" och sen vart det samma sista sekunden slagsmål om sista flaggan. :-/