News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - griffin

#81
Allmänt / Att bygga en bil
March 07, 2007, 13:40:55
Detta är från ett annat forum men kanske av tillräckligt intresse även här. Johan som bygger Viggensimulatorn har fler projekt på G. Bland annat detta.

During my last visit at Johan's place, I did not only manage to get some flight time logged in the 37 cockpit (actually - it is more of an accomplishment NOT to... being so close to the Viggensimulator without using it..) - I also had the opportunity to assist Johan in the initial phase of the construction of a race car simulator.

Well, race car simulator might be a little misleading. We're not talking about disassembling a real F1 Ferrari and reassembling it in Johans garage piece by piece ;)  But then again, Johan cannot just let things be simple and ordinary. Where most people would settle for a decent racing wheel and a set of pedals together with the office chair, Johan takes it a little bit further.

The goal is to have something neat looking, portable (as opposed to the Viggen which is considered.. well, movable) that can add to the increasing collection of joyrides at Johans place. Something a little bit more than an office chair with a racing wheel, but a little less ambitious than a fully featured fighter aircraft.

So, here's what we did when I was there. And that was just the warmup. Maybe, Johan can add some pics of current work in progress.

Step 1

Buy a quality racing wheel. Johans pick was a Logitech G25:



Step 2

Buy a comfortable racing chair. Something like this:



Step 3

Get a baseplate to put the chair on:



Step 4

Think some.



Step 5

Have a vision. Don't forget make sounds like car when imagin'. (Actually what we did here was to determine the distance between the chair and the pedal assembly)



Step 6

Tear apart the fancy and well made G25 pedal plate. Get out the good stuff (the pedals!) and smack'em onto the freshly made pedal plate. Be careful with the angle (to get the right momentum - very important for the feel of the pedals!). Do not forget the spacing. The default plate spaces the pedals evenly, in a car they are not evenly spaced...)




Step 7

Add some sidepanels and then something between them to attach the wheel to. Again, check the angle to get maximum comfort!



Step 8

Be sure to test the assembly with all racing sims on market to validate correct feel of the construction. :D



Summary

Well, this was actually just the constructioin of the chassis so to speak. After this Johan has added some instruments (that will connect to some selected sims using an interface) and some eyecandy to hide the ugly panels. And of course, Johan was not happy with the G25 gear shift so he made a complete new one to get the right feeling. More on that later, right Johan?

Actually, that fascinates me. I can relate to things like attaching panels together and placing a chair on a plate. That is quite ordinary. But building a gear shift is more of magic to me. I can understand how it's working but to actually make it... well well...

Thanks for the really fun visit Johan, it was cool to able to assist you!

cheers!

Jens
#82
Helt andra saker / Pilotlöner?
January 08, 2007, 22:10:04
I en diskussion kom ämnet pilotlöner upp. Det slog mig att för att anse mig vara en med lite koll har jag ingen som helst aning.

Så, vad tjänar en pilot? Nu är ju begreppet pilot lika vitt som t.ex. begreppet programmerare och så. Men ändå...

Tag t.ex. den klassiska klichébilden av en kapten på SAS... och hur skiljer det sig mot om man inte är kapten? Vad börjar man på? Och hur mycket tid jobbar man i snitt? Och hur skiljer det sig mellan bolag, vi talar inom Sverige nu. Är lönen fördelat på nåt grundläggande med bonus eller tillägg?

Och nej, jag är inte ute efter nån specifik persons lön utan i generella termer... :D

nyfiken i en strut

#83
Allmänt / Backupprogram
June 16, 2006, 14:32:33
Nån som har lite erfarenhet inom detta område?

Har en USB disk som jag använder både som backupdrive och "bra att ha med"-drive när jag är hos folk. Dvs, dels ser jag till att den innehåller sånt jag vill ha backup på men också sånt som kan vara bra att ha hos andra, som filarkiv, mp3:or och annat.

Problemet med de backupprogram jag testat är att de sparar ned allt i interna format på ett eller annat sätt. Jag vill kunna få fördelarna med ett backupprogram men där resultatet är en helt vanlig filstruktur på backupdriven så att jag utan extern programvara kan plugga in disken hos andra.

Just nu har jag egenhändigt snickrade batfiler för ändamålet vilket funkar helt ok men de har ju några uppenbara nackdelar: dryga att underhålla även med tungt användande av variabler, tar jag bort nåt från ordninarie disken måste jag manuellt ta bort det från backupdisken alt ta bart "allt" på backupdisken och låta scripten skriva på nytt.

Finns en del trevliga program därute, MS egna funkar helt ok. Testade Acronis True Image vilket också var nice, man kan skapa imagefiler av hela diskar, bootbara skivor och annat lullull. Men inte bara köra skugga valda delar av en/flera diskar...

Förstår ni vad jag är ute efter? Några tips?
#84
Helt andra saker / SAS plan tappar delar
May 30, 2006, 17:16:27
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833533,00.html

Jag läste inte hela "artikeln" men ett par spontana:

1. Var sitter turbinröret? Eller, vad är det för nåt? Jag vet alltså ärligt inte men givet den genomsnittliga korrektheten i Aftonbladets nyheter (angående flygplan speciellt) så är frågan befogad ändå...
2. Mest av allt, hur kan man se nåt trilla ut från en motor på en MD-80 om man sitter i planet?

Jag antar att det egentligen var en 737 ellernåt sånt och man syftar på tja, det kanske heter turbinrör? Ejektor heter det på viggen, det vet jag iaf :D
#85
Helt andra saker / Inaktivitet?
May 18, 2006, 18:38:03
Är det bara jag eller är Nosig inne i en svacka? Tycker personligen att jag inte upplevt Nosig så inaktivt på länge...

Kan ju bara tala för mig själv, har sedan några månader börjat jobba efter en tids frånvaro på arbetsmarknaden och när jag inte gör det eller är med familjen så försöker jag hjälpa Nauwa & co med viggensimulatorn. Tittar in här dagligen för att se om det hänt nåt kul men har inte tid att skriva en massa posts på samma vis som tidigare.

Nu får man inte glömma att det varit LAN nyligen och det brukar väl bli ett "vakuum" efter det, men jag tycker ändå det känns väldans tomt här. Vad säger ni andra?
#86
Allmänt / Inget F7 för Viggensimen
May 16, 2006, 15:07:55
Nauwas Viggensimulator kommer inte åka till F7's flygdag i sommar. Man låter meddela att det inte går bra att civila personer förevisar militär materiel.

Detta känns mycket tråkigt då det varit en stor morot att få klar simulatorn tills dess, men vi jobbar vidare utifrån de förutsättningar vi har. Men ni som tänkt åka till F7 för att flyga i simulatorn bör med andra ord tänka om.

mvh Jens
#88
Humor! / Whatislooove... igen
April 28, 2006, 16:30:21
Hehe, många av er kommer säkert ihåg What is love videon med vissa komiker som sitter i en bil. Här kommer en liten spinoff på den...

http://knd.org.uk/files/WHATIS_COLLECTION.swf
#90
Helt andra saker / Glad påsk!
April 13, 2006, 11:29:54
Glad påsk på er allihopa! Ät inte för många påskägg och var snäll mot påskharen!

Ni som är på LAN, ha det så förbannat skoj, ta lite kort åt mig så jag får se hur ni har det! Och glöm inte att stänga av datorerna för natten om det ösregnar och blåser mer än 25 m/sek. :D

#91
Helt andra saker / Det var det värsta...
March 16, 2006, 10:38:30
#92
Allmänt / Jag hatar datorer
February 15, 2006, 19:46:09
Utan synbar orsak började datorn hänga sig för några dagar sen. Inte ens en bluescreen utan systemet bara stannar. Det tydligaste samband jag kunnat ana är att det är när det är ngt grafikintensivt, men inte alltid. En annan misstanke var RAID-installationen. En tredje operativet på nåt sätt.

För att utesluta mjukvarufel gjorde jag precis en ominstallation av Windows då utan RAID. Nu återstår problemet vilket indikerar hårdvara. Min huvudmisstänkte är grafikkortet då krascherna inte uppståt vid felsäkert läge, men väl i andra lägen där annat än standard VGA (som används i felläge, installation, etc) används.

Jag blir så trött. Om det är grafikkortet så är det 3 månader gammalt... Är det moderkortet är det mitt andra jag avverkat.

Det dryga med det är att jag inte kan felsöka ordentligt. Får ju inga kraschloggar eller nåt sånt. Det bara stannar allt.

Så min karriär som datorbyggare är hotad. Visserligen har jag valt att bygga eget men jag har medvetet valt kvalitetskomponenter och prioriterat stabilitet framför prestanda där valet funnits. Men vad har man för det? Nästa dator blir fan en Dell eller nåt sånt, MED full support/garanti. Fördelen med nätbeställningar från alla de ställen där det är billigast är ju priset. Men det är mindre roligt när man skall försöka få dem att ta tillbaka saker... och skicka. Ingen butik att gå in och slå näven i bordet hos.

Nu måste jag bara ta reda på vad det är jag måste byta ut. Grrr.

Sensmoral? Ingen. Man kan ha otur ibland gissar jag.

#93
Allmänt / Nauwas 37a, del 2
January 17, 2006, 23:29:42
Jag vet att jag skrivit det mesta som egentligen kan sägas om mitt senaste besök hos Nauwa i en annan tråd på forumet men jag använder denna tråd som en förevändning att få publicera några nytagna bilder, och tja, sammanfatta det hela lite. :D

Ab-flex, Gazelle Freestyle, Ab Swing. Namnen är många och ni känner säkert igen dem från TV-shop eller någon annan av era favoritkanaler. Det går alla ut på att på mer eller mindre sofistikerade sätt få folk att göra av med pengar på att få ont i kroppen (i bästa fall, oftast gör det nog mest ont i plånboken).

Ironiskt nog är detta även Nauwas idé. Men han har, som jag antytt i tidigare "reportage", tagit det ett steg längre. Här sitter jag, fyra dagar senare och har fortfarande träningsvärk i magen. Att klassa Johans bygge som ett träningsredskap må både vara felaktigt och en smula elakt, men det åskådliggör de väsentliga framstegen som gjorts sen jag sist var där.



I fredags var jag alltså på återbesök hos våran egen viggenkonstruktör (eller demontör kanske är bättre?). Det var en sån där "wow, tänk om alla dar vore så här"-dag för mig. Som av en händelse skulle Control till Gävle i fredags och jag hade tänkt mig ett besök hos Nauwa snart. För att göra en lång historia kort så hämtade Control upp mig för att skjutsa mig ståndsmässigt till Gävle.



Ståndsmässigt i detta fall innebar en Piper PA-28-161 och jag måste erkänna att denna kärra var snäppet mer verklighetstrogen än Nauwas ;) Det var en fin dag men det brallade tämligen friskt så vi körde mer eller mindre sidledes till Gefle. Jag tror att Control minsann lät mig hålla i spakarna en hel del. Inte varje dag man får leka autopilot!



Åter till Nauwas skapelse. Det finns egentligen inte så mycket att tillägga sen mitt förra reportage. Men det händer grejer hela tiden och nu har han fått fart på G-dräkten. Jag vill påstå att steget från stol med tryckluft till stol med tryckluft OCH G-dräkt är enormt! I det närmaste större än steget från en vanlig dator med fs9 till Nauwas simulator... nästan i alla fall.



För jädrar i min lilla låda vad fysisk upplevelsen helt plötsligt brev. Nu är det inte bara en realistisk cockpit man sitter i, utan det ger (här kan jag bara gissa och spekulera) också en riktig *upplevelse* i större utstäckning än tidigare. Drar man spaken i magen måste man krysta för att inte svimma (undrar vem som blir först med att svimma i den förresten - jag tror inte jag har bra kondis så det leder enbart till den pinsamma slutsatsen att jag trots allt var för feg). Det kostar inte bara fart numera att dra hårt i spaken om vi säger så. Efter en halvtimmes pass i simulatorn är man helt slut, om man som jag, försöker leka Fredrik Müchler med Nauwas 37-simulator.



Vidare hade jag satt mig in lite i SI't och kunde med god framgång använda Phlerps SI för att landa planet. Med fungerande trim kommer man dessutom slippa kramp i högerarm när man skall landa. Just nu är det... lite segt att hålla i spaken. Vi fick dessutom titta på en livedemo av CK't. Tyvärr går det ännu inte att köra detta samtidigt med övriga simulatorn utan strul än, men det verkar lovande.



Alles in alles, jag tycker personligen att mitt andra besök var om möjligt ännu mera givande än det första för nu hade jag hunnit reflektera lite innan, och dessutom läsa på en gnutta om SI't så jag kunde få behållning av det. Sen är det ju en känsla att man så smått börjar hitta lite i cockpiten. Nåja, hitta är väl en överdrift men några av kontrollerna och knapparna börjar sitta. Sist men inte minst var det kul att få träffa Mupp med kompis i egen hög person.



Jahopp, nu har jag jiddrat färdigt för denna gång. Även om ni "bara" måste ta markbunden transport till Gävle så är det fortfarande väl värt ett besök! Ni får som gräddet på moset erat namn förevigad i en den här: :p



Hemresan gick bra den med, det var en väldigt vacker kväll att flyga hem på! Bilden nedan är dock inte tagen från den ;)


#94
Om Nordic Simulator Group / Gott Nytt År!
December 31, 2005, 10:50:10
Ta't lugnt med krutleksakerna, ge inga dumma nyårslöften och drick massor med skumpa!

Själv åker jag ut med fam. till svärfars landställe på roslagen.

Som nyårslöfte lovar jag att inte glömma bort att gå och rösta i valet. Förra gången kom jag på att det var val ett par dagar efter att det var försent. Och det finns folk som dör för rätten att rösta...*skäms*.

edit: ja, det är en självklarhet att rösta men det var extrema omständigheter som jag hoppas slippa för all framtid.

Gott Nytt på er alla iaf! :D

Jens
#95
Helt andra saker / Biltullar och bensin
December 29, 2005, 10:53:14
Vi som bor och åker i stockholm och gärna vill vara laglydiga nu när biltullarna införs måste ju skaffa en skyltrengörare! http://www.clearplate.com/. :D

Vidare, om man nu trots tullar och bensin och annat dumt som krävs för att åka bil, ger sig ut så kanske man är snål. En polare har slängt upp en site för just det ändamålet som är väl värd ett besök: http://www.hittabensin.se.

Den första länken har jag ingen privat koppling till. :D

Kör försiktigt.
#96
Allmänt / PGP eller alternativ?
December 15, 2005, 08:45:10
Nu med EU's godkännande av datalagring tycker jag frågan är mer aktuell än nånsin. Krypteringsfrågan alltså.

Den som bara är lite insatt i de protokoll som vanlig epost använder sig av vet att epost är lika "diskret" som att skicka brev i genomskinliga kuvert.

Själv skickar jag sällan några hemligheter värda att skydda men principen känns ändå relevant. Jag postar inte brev i genomskinliga kuvert och på samma sätt överväger jag att kryptera mina mail.

Nu är frågan, sen soppan med PGP och exportrestriktioner av nycklar från USA (bara det är anledning nog...) så undrar jag:

Förutom att tanka olagliga versioner av PGP, vilka andra mer legitima sätt finns det att kryptera sin mail? För att det skall vara praktiskt användbart måste enkel integrering av outlook vara en del. Man skall inte behöva anstränga sig för att kryptera.

Har ni några tips?

På samma sätt kan man överväga att kryptera MSN el. dyl. Vet att det finns bra lösningar för MSN, men inget som fungerar generellt på protokollet utan enbart med specifik klient.

Jens
#97
Allmänt / Provåk av Nauwas 37a
December 12, 2005, 23:03:00
Jag var och besökte Johan "Nauwa" Nauwelaertz de Agé för att få mig en åktur i hans bygge. Här kommer en liten reseberättelse med tillhörande bilder. :D Klicka på tumnaglarna för större bild.

Exklusivt Hemma-hos reportage
Nosigs utsände rapporterar


Det kan knappast ha undgått någon Nosigmedlem att det hamras och spikas i garagen i Gävletrakten. Att flygvapnet mer eller mindre öppnat filial i familjen Nauwelaertz de Agé hem. För en oinvigd kanske detta inte låter så anmärkningsvärt men vad man möts av i deras källare är inte nåt man ser i varje garage... och tro mig, det är först på plats man slås av vidden av det arbete, den passion och det intresse som ligger bakom...

Men det är svårt att tro att det i en villa i en medelstor svensk stad produceras nåt så fantastiskt att till och med självaste försvarsmakten dragit öron och ögon åt sig. När man närmar sig hemvisten för vad jag gissar är den mest omfattande civila 37-simulatorn som existerar, är det inte mycket som skvallrar om dess existens. Täckmanteln är i det närmaste perfekt; om det inte vore för den fina Novelair-skylten ovanför garageporten hade huset kunnat tagits för vilken villa som helst. När man kommer in i huset fortsätter illusionen. Man kan faktiskt få intrycket av att det bor en familj i huset. Kök, bord, stolar, leksaker och andra till hemmet hörande attribut ger en trovärdig känsla av familjeliv och svenssontillvaro.

För att ytterligare förstärka täckmanteln fanns där till och med (visade det sig senare) en livs levande fru med tillhörande barn (och några extrainhyrda med, om det var för dagen i ära vet jag inte riktigt).



Det var först när färden fortsatte ned i katakomberna som tecknen på annan aktivitet uppenbarades. En fullt funktionsduglig flygbar är det första man möts av på nedervåningen. Undertecknad ångrade genast val av färdmedel och gjorde mental anteckning att ta tåget vid nästa besök för att kunna njuta till fullo av inrättningen. Fast det är klart, flygning och barer är endast en bra kombination på film...



Vidare färd genom de ringlande tunnlarna avslöjade ytterligare tecken på en viss böjelse för teknik, flyg och inte minst Star Wars. Okej... barer finns kanske i vissa villor, men vad som dök upp dörren bakom hör definitivt inte till varje svenskt hem. Det talas vitt och brett om hemmabioanläggningar men herr Nauwelaertz kan vad det verkar inte nöja sig med vad vi flesta andra nöjer oss med. Inte då, här var det hemmabio med tillhörande biografstolar! Man börjar ana att här finns inga halvmesyrer, åtminstone inte teknikrelaterade sådana. Bioanläggningens färgval stämde helt med principen "när det är mörkt kan man ändå inte se färger" vilket kan anses som mycket bra.



Apråpå Star Wars... färden genom källaren fick mig att associera till "workshopen" i del fem, ni vet där C3PO demonteras i CloudCity... inte bara för alla Star Wars accesoarer utan inte minst dignande skrivbord med verktyg som skulle få vilken elektriker och hobbyfantast att bli gröna av avund. Och inte visste jag att man kunde använda modellflygplan som isolering. I praktiskt taget varenda vrå från tak till golv var det modellplan inklämda kändes det som. Missförstå mig inte nu, detta är inte nån som helst kritik mot bristande ordningssinne. Nej, jag har alltid drömt om en välsorterad verktstad att ge efter åt min böjelse för verktyg, sladdar, kretskort, plåt och annat spännande som går att meka med, hamra, fila eller löda på. Här verkade större nederdelen av huset vara en verkstad. Välsorterad sådan...och väl fördelad över en större del av källaren. Jag gissar att det är ett medvetet inredningsval. Trivsamt hur som helst. Mycket trivsamt.



Tillslut nådde vi målet för min resa (om man undantar det faktum att träffa Nauwa var ett). Där stod den. Som en kungatron i spån och metall, i all sin prakt mellan datorer och arbetsbänkar.



Min värd hade dagen till ära slitit både natt och morgon för att färdigställa så mycket funktion som möjligt inför mitt besök, med det oundvikliga och självklara resultatet att saker och ting fungerade sämre än innan. Så det var med en uppgivenhet som endast en hård natts slit kan ge upphov till som Nauwa förklarade att saker och ting inte riktigt var som de borde. Han fick det att låta som om hela simulatorn brunnit upp, när det i själva verket var ett par instrument som inte riktigt fungerade som de skulle. Lika självklart som hårt extraarbete kan vara förödande, lika självklart löste sig problemet bara genom att han sakligt fick förklara vad som inte fungerade. Med lite tur, lödtenn och några magiska handgrepp var simulatorn där han hoppats den skulle vara.



Sedan var det så dags för en åktur. Det var faktiskt med viss nervositet jag steg i västen, klättrade upp i den ändamålsenligt dekorerade stegen och enligt instruktioner sjönk ned i cockpiten. Smidig som en gravid flodhäst kände jag mig. Det var en oerhört mäktig känsla att omges av alla knappar och rattar i en miljö som jag drömt om att få omgärdas av sen barnsben. Viggen har och kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta och jag har åtskilliga (men alldeles för få) gånger sett den utifrån både på marken och i luften. Men aldrig inifrån. Och inte bara det, jag skulle få ratta den med. I luften. Jag som inte ens kan flyga cessnan i fs9 seriöst kände mig inte riktigt värdig... men alla såna tankar glömde jag bort när jag spände fast mig i stolen och kände hur de 14 luftkuddarna under mig fylldes.



Nu är detta en simulator och dessutom inte en färdigbyggd sådan. Så de instruktioner som krävdes för att göra mig som "pilot" redo för flygning skulle väl få en Viggenpilot (tja, vilken seriös pilot som helst) att le lite blygsamt. Men va fan, det är ju det som simulatorer skall va till för, att låta oss dödliga känna oss som 2000-talets Biggles utan att för den skull göra en Rådström. Det var ett magiskt ögonblick när jag flippade på elen i cockpiten och såg alla lampor tändas! Jag skulle kunna sitta och slå av och på den där knappen i en halvtimma bara för att få återuppleva känslan. Vilken sensation att höra motorn varva igång sedan! Musik!!!



Sedan var nästa steg i den något reducerade startlistan att dra på gasen och lyfta. Kan låta banalt och på gränsen till oseriöst, men det är det inte. Låt mig påminna om att det trots den fantastiska insats som gjorts, fortfarande bara är en bråkdel av instrumenten som fungerar. Att gå efter en fullständig checklista vore helt enkelt inte vettigt eller ens möjligt. Sen är jag inte direkt nån luttrad flygare heller, så den kombinationen gjorde att det kändes helt rätt att hoppa över allt i mellan "poweron" och "full throttle", i alla fall den här gången.



När jag tillslut med osäker hand drog på full gas, släppte broms och sen skickade in zon 1, zon 2 och sist zon 3 kände jag mig som allt annat än 2000-talets Biggles. Om det funnits flygledare i fs9 hade de hållit för ögonen och börjat fingra på larmtelefonen. Likt en fisk på kroken vobblade jag fram över banan men med en generell riktning fram och upp. Och upp kom jag och skall jag vara ärlig hade jag nog gjort det om det varit på riktigt med. Men vackert var det inte. Fast vad spelar det för roll, när man för första gången sitter i en Viggen cockpit och själv kör!!! Vilken fantastisk känsla! WOW. Väl i luften hade jag mycket lättare att hantera planet på ett hedervärt sätt. Ni får tänka på att jag aldrig kört med pedaler tidigare, min X-45 skada satt i så hårt att jag aldrig under de tre pass jag körde försökte låta bli att använda ring- och långfingret på vänsterhand för sidoroderrörelser.



Nauwa frågade en stund senare hur länge jag trodde jag kört. Min spontana tanke var 5 minuter, men blotta frågan fick mig att mångdubbla till en vad det visade sig korrekt gissning. 30 minuter. Att bränna 30 minuter i Nauwas skapelse är bannemig det lättaste och roligaste jag gjort sen jag.... nej, ingen liknelse där förresten. Om starten var vobblig var det inget mot vad landningen. Med så mycket stimulans som en Viggencockpit ger en flygnörd var hastighet, riktning, höjd och ett stycke landningsbana mer än vad jag klarade av. Men ned kom jag och jag har fått för mig att Viggen är stadigt byggd så jag låtsas att den nog hållit på riktigt med :)



Efter att sedan ha gjort en break för lunch som både var välsmakande och välbehövd blev det ett par Ã,½-timmespass till. Sägas om dessa kan, att det gick mycket bättre att både starta och landa, och att jag tog ut svängarna mycket mer. Dels för att kontrollerna började bli bekanta men också för att en liten break att smälta allt var precis vad jag behövde. Tja, visserligen satte jag flygplanet 10 meter framför banan på sista landningen men va fasen, det *kunde* blivit perfekt. Och lågsniffarna över flygtornet för att hedra tompan var lika obligatoriska som roliga. En lågtryckare över banan omkring första mackan var också nåt jag inte fick nog av.



Systemet med luftkuddarna i sitsen gör verkligen mycket. Att dra spaken i magen med zon 3 ilagd var mäktigt!!! Då får man komma ihåg att det hänger en äkta G-dräkt bredvid simmen i väntan på att bli inkopplad... Men de saker som faktiskt var inkopplade gav en enorm upplevelse, inte minst Phlerps SI och Swedes flygmodell. Vad som slår en är hur inhemulskt lätt det är att bränna soppa i en Viggen. Med full EBK såg man soppanålen obönhörligt röra sig mot noll. Sista turen landande jag med endast ångor i tanken. För att ta reda på hur mycket soppa jag hade vände jag kärran och drog på fullt igen. Det var väl 50 meter upp i luften som soppan faktiskt tog slut. En lektion i hur dåligt det är med motorbortfall precis vid start och hur dåligt ett plan glidflyger under sådana omständigheter... den enda av de två som var i rummet som faktiskt flyger på riktigt tyckte det exprimentet inte var lika roligt som den andre ;)



Vad kan man då säga om detta som inte redan sagts? Egentligen inget mer, denna simulator måste upplevas. En tvåtimmars biltur var ett lågt pris för att få köra simulatorn under Nauwas övervakning. Jag skulle köra 4 eller mer om det behövdes! Och det kommer jag göra! När CI'n kommer på plats, tillsammans med gyro och några andra vitala instrument kommer upplevelsen mångdubblas och med G-dräkten... ojojoj.



Sammanfatta hela besöket kan man göra med att jag först när jag kom hem insåg att jag nog inte riktigt utryckt den eufori jag upplevde för Nauwa. Ett kortfattat "fantastiskt" var allt stackarn fick höra innan jag åkte. Men det handlar inte om otacksamhet eller nåt sånt, det är så enkelt som att detta är en upplevelse av den kalibern att det tar en stund att smälta det. Och innan dess är det svårt att säga nåt om upplevelsen. Eller som Nauwa själv utryckte det: "de flesta verkar dröja med att säga nåt positivt tills de kommit hem". Ja, för man är för tagen att säga nåt innan. Men gudskelov verkar Nauwa nått till insikt med detta så han slipper att gå och tro att folk inte uppskattar att provköra hans lilla åk.

Så, masa er upp till karln och testa själva, det är både ni och han värda!



Sist men inte minst, här har ni alla bilder jag tog under besöket, inklusive Controls fräsbilder...

Novelair 2005-12-09

Tack Nauwa för gästvänligheten och en fantastisk apparat! :D

Jens "Griffin" Olsson over and out!

Bild och text publicerad med Nauwas samtycke
#98
Allmänt / Testa internethastighet
December 07, 2005, 08:47:58
Hur kan man verifiera sin uppkoppingshastighet?

TPtest är ju ett sätt, men ger det en korrekt bild? Vad finns mer att testa?

Problemet med ADSL är ju att ISP endast garanterar en över gräns vilket är direkt fånigt. Jag misstänker att min hastighet (som förvisso är skönt snabb jämfört med tidigare ISP) inte är bättre än prisnivån *under* vad jag betalar för.

Skulle detta vara sant är man ju en redig sucker... men det som är så dumt är att det finns inga (?) sätt att veta sin faktiska hastighet förrän man får skiten inkopplad och då är det ju så dags.

Sen kan ISP svära sig fria för att de kan inte ansvara för kvalitet på lina mellan telestation och jacket. Också smidigt för dem. Så vad de gör är att de säljer grisen i säcken, paketerar den med guldpapper och vägrar sedan låta folk byta innehållet.

Nej, det är en djungel det där. Visste jag innan så jag är inte förvånad. Men jag tänkte mäta upp hastigheten på lite olika sätt så jag vet vad jag har att göra med först.

#99
Allmänt / Viggen@Gefle fredag någon?
December 04, 2005, 19:59:52
Planerar att åka till Gävle och besöka Nauwa på fredag. Kommer åka över dagen.

Är det nån som vill att jag fotar nåt speciellt eller kollar nåt specifikt? Förutom att Nauwa bygger som han skall så det blir klart nån gång då... :D
#100
Humor! / Oumbärligt: string emil
December 01, 2005, 22:58:46
Tänkte sätta den i news topic men får väl ta den här trots allt.

Har ni inte sett String Emil har ni inte sett nåt, och kan rimligen inte förstå varför internet är så underbart och fint.

Så, surfa in på www.string-emil.de och njut. Det finns många sektioner att plöja igenom och glöm inte merchandise avdelningen där ni hittar *allt* man behöver med String Emil på.

Sen *kan* det vara läge att beställa tid hos optikern...