News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - KeyCat

#362
Operation Flashpoint / ARMA / LegoWarz
May 04, 2003, 12:02:47
Någon med mycket tid och humor :D







Mer info...

http://lego.joltan.de/

/Christer (a.k.a KeyCat)

#363
Blev precis färdig med mitt Group Link II script :D

Eftersom jag vet att Jotte och ctrl är sugna på att använda det i sina uppdrag har jag lagt upp det till er NOSIG'ar trots att jag inte är färdig med readme.txt etc. (därav kallar jag den Beta).

ZIP-filen innehåller dock ett enkelt uppdrag som ni kan kolla på/utgå ifrån...

Group Link II 1.07 (Beta)

Orginal Group Link scriptet är skrivet av toadlife så han skall ha credit först! Group Link II är en kraftigt förbättrad version av orginal scriptet och även anpassad för vår typ av lir (dvs. co-op). Med detta script kan fiende AI kalla på förstärkning (utan att man behöver förutbestämma en massa WP's för det) när/om man blir upptäckt.

Lyckas man smita undan kommer AI'n efter en stund att leta upp och hoppa in i sina fordon (om de har några) och återgå till sina ordinarie patrullrundor (om de har några). Finns även risk de använder rök om de blir anfallna. Är det mörkt finns risk att de använder lys över målområdet för att lättare hitta dig. Man kan även bestämma max antal aktiva support grupper etc. etc.

Att försöka skaka av sig en fiende helikopter (med tillhörande följe) som fått syn på en är nu en utmaning som heter duga och AI'n jagar en kors och tvärs hela ön om de måste. Är det en Hind ligger man riktigt illa till, fråga Jotte :p

/Christer (a.k.a KeyCat)


#364
Om ni som jag börjar få många bra addons som ni slänger ner i ert addon bibliotek kommer ni förr eller senare att få minnes brist och OFP börjar gå segt eller ännu värre, CTD och/eller vägra starta... Detta beror på att även om en specifik addon/ö inte används i ett uppdrag så tar den ändå lite plats i minnet.

Nu när så pass många bra addons släppts har jag delat upp dem i olika kategorier med hjälp av "-mod swicthen" och på så sätt försöker jag hålla mitt orginal addons bibliotek så rent som möjligt. Tex så har jag ett bibliotek som heter "@djungle" och har följande struktur (i mod-biblioteket måste det finnas ett nytt addons och det är i det man lägger alla PBO-filer)...

@djungle
|
- addons

I detta addons bibliotek har jag slängt Nampack 2.0 + alla djungel öar. För att starta OFP med Nampack 2 addonen har jag en genväg som har följande efter sökvägen till EXE-filen (-nosplash gör att man slipper den dryga intro texten)...

-nosplash -mod=@djungle

Och vips så laddas allt i orginal addons bibliotek + det som jag lagt i @djungel addons.
Personligen har jag skapat följande kategorier och gjort en genväg till varje och det går att ha hur många som helst...

 @djungle

 @winter

 @desert

 @bas+

 @nosig

 @test

Någon har kanske förslag på smartare kategorier???

/Christer (a.k.a KeyCat)


#365
Den svenska OFP modden OWN börjar se riktigt trevlig ut, TGB11 och 13 är ju klockrena (så som jag minns dem från lumpen i vart fall) :)

http://www.ofp.info/whitenight/

/Christer (a.k.a KeyCat)

#366
Finns en ny betaversion av "Current US Marine pack" av två snubbar som heter
Suchey och Earl.

Mer info här...

http://www.baconbomb.com/modworks/

/Christer (a.k.a KeyCat)

#367
Agent Smith har fixat till hans Industrial Pack och släppt en ny version. Denna är så pass bra att jag föreslår den ingår som standard i "vårt" NOSIG-pack. Många bra sniper positioner till ctrl stora hallar/hangarer att rensa och tak som möjliggör helikopternedsättning. Gäller iofs att vi hittar eller gör bra mission med den :p

Vad tycker ni andra?










Ni hittar den på Agent Smith's hemsida.

/Christer (a.k.a KeyCat)


#368
Ville bara dela med mig av en iaktagelse Jotte gjorde igår när han och jag testkörde lite multiplayer script...

Vi var bägge döda och kunde flyga runt som måsar då vi upptäckte att det fanns kvar en AI soldat från en av grupperna som var skadad och retirerade. Vi följde han under en ganska lång stund för att se hur han agerade.

Eftersom han var skadad (och ensam) undvek han en fiende grupp som stod still ca 300 m längre norrut i samma skog. När vi upptäckte han kröp han i skogen österut och höll sig hela tiden i skydd en bit in i skogsbrynet. När skogen tog slut var det ett ganska stort öppet fält med en väg från NW till SE. Fältet hade även några små träd och buskage. AI'n kröp den kortaste vägen över fältet till den andra skogen och utnyttjade även till viss del få träd och buskar som fanns på fältet. Väl över på andra sidan fältet fortsatte han österut i skogen.

Det märks att programmerarna har lagt ner stor möda på AI'n. Efter att ha lirat OFP i snart 2 år blir jag ibland fortfarande förvånad och ser fram emot OFP 2 som förhoppningsvis kommer nån gång nästa år :p

Någon som har andra AI iaktagelser i OFP att berätta?

/Christer (a.k.a KeyCat)

#369
Om någon inte redan har Flashpoint så sprang jag på följande länk...

Operation Flashpoint - Game of the Year Edition -

Denna sk GOTY edition innehåller allt som BIS officiellt släppt sedan releasen och det enda man behöver hämta hem är den sista 1.91 patchen + alla coola addons förståss ;).

179 SKr för denna klassiker är minst sagt mycket billigt. Ser att andra ställe fortfarande tar 450-550 Skr vilket i mitt tycke är prisvärt det med :D...

/Christer (a.k.a KeyCat)

#370
Tänkte vi kunde se om det blev något roligt eftersnack för det gick ju lysande för bägge grupperna i första uppdraget. Grupp 2 var klara ganska snabbt medans vi "gubbar" tog det lugnt och sansat och behövde därför lite längre tid på oss ;) Inga förluster i någon av grupperna om jag förstod det rätt. Misstänker dock att det kommer att bli tuffare framöver :p

Jotte har tagit på sig att göra en planeringsmall inför uppdrag 2 tills nästa tisdag och veckan därpå kanske granQ (eller någon annan i grupp 2 kan fixa det)?

/Christer (a.k.a KeyCat)

#371
Allmänt / DirectX 9.0 kompabilitet med äldre sims
January 19, 2003, 01:26:51
Det är alltid samma fråga inför varje ny uppdatering av DirectX... Kommer den att påverka någon av de äldre simulatorerna man fortfarande vill kunna lira negativt? Iofs tänker jag inte uppgradera till DX 9.0 förrän jag tvunget måste men det är alltid bra att ligga ett steg före ;)

Tänkte det kunde hjälpa alla om vi listade de simulatorer som funkar respektive inte funkar med DirectX 9.0. Själv har jag gjort en testinstallation av DirectX 9.0 på en separat HD och bara hunnit testa en sim men den funkade lika bra som i DirectX 8.0b.

 Longbow 2  + DX9.0 = OK

Edit: Kanske idé att även ange vilket OS, i ovanstående test var det Windows 98 SE.

/Christer (a.k.a KeyCat)

#372
Prelude

March, 1985

War is brewing on Everon. Nato is launching offensives against General Guba's forces there. War is imminent on Kolgujev between the soviet forces and the local FIA resistance. Malden, a NATO outpost, is as yet untouched by war.

Spetsgruppe Alpha, led by Colonel Alexander, are the most fearsome force with the soviet ranks. The colonel is about to unleash his specialized "death squad", Alpha 13. No life can survive them.

Mission 1 - Alpha: Blood Letting





Our war effort needs blood to replenish the supplies already used on the island.

- Destroy the safe house.

- Destroy the T55.

- Kill the soldiers at the field hospital.

- Get the UAZG with the blood in it from the field hospital to the extraction area.

Spetsgruppe Alpha 13-2 members

granQ
GoLo
shar
Cain
(still open to anyone)
(still open to anyone)

Intelligence Report

Date: March 31
Time: 17:00 Late Afternoon
Weather: Clear
Enemy Activity: Local patrols. Semi Alert. Lightly armed.

Intel reports that the FIA have a small blood cache at this field hospital. Our agents report that the FIA have just collected blood from the civilians, and transported the supply in a UAZG.

That particular UAZG is now at the field hospital. You need to get it to this small bay, so we can get that blood to the front lines.

Before you "borrow" the UAZG, destroy the safe house in Saint Phillippe. The resistance have been using that house for wounded soldiers to recover in.

It has also come to our attention that some elite FIA soldiers are wounded and at the field hospital, terminate them.

The war has not reached this part of the island yet, so dont expect heavy resistance.

Your team starts at this small weapons cache at the edge of the forest.


/Christer (a.k.a KeyCat)

EDIT: Lagt till Cain i Spetsgruppe Alpha 13-2. Två platser är fortfarande lediga.

#373
Tänkte göra ett försök med gemensam planering för grupp 1. Vet inte hur pass effektivt det är men vi kan ju ge det en chans... Se inte detta som en ersättning för breifingen i uppdraget utan bara som ett underlag för planering.

Om vi sedan hjälps åt och att någon annan tar på sig att göra en liknande "mall" i en separat tråd inför uppdrag 2. Givetvis har jag varit snäll att även göra en kopia av denna "mall" även till grupp 2 om de vill ha gemensam planering.

Håll tråden fri från sånt som inte är rellevant, använd annan tråd för det eller starta en ny ;)


Prelude

March, 1985

War is brewing on Everon. Nato is launching offensives against General Guba's forces there. War is imminent on Kolgujev between the soviet forces and the local FIA resistance. Malden, a NATO outpost, is as yet untouched by war.

Spetsgruppe Alpha, led by Colonel Alexander, are the most fearsome force with the soviet ranks. The colonel is about to unleash his specialized "death squad", Alpha 13. No life can survive them.

Mission 1 - Alpha: Blood Letting





Our war effort needs blood to replenish the supplies already used on the island.

- Destroy the safe house.

- Destroy the T55.

- Kill the soldiers at the field hospital.

- Get the UAZG with the blood in it from the field hospital to the extraction area.


Spetsgruppe Alpha 13-1 members

BEQ
ctrl
KeyCat
Dubble0zero
Jotte
Clark


Intelligence Report

Date: March 31
Time: 17:00 Late Afternoon
Weather: Clear
Enemy Activity: Local patrols. Semi Alert. Lightly armed.

Intel reports that the FIA have a small blood cache at this field hospital. Our agents report that the FIA have just collected blood from the civilians, and transported the supply in a UAZG.

That particular UAZG is now at the field hospital. You need to get it to this small bay, so we can get that blood to the front lines.

Before you "borrow" the UAZG, destroy the safe house in Saint Phillippe. The resistance have been using that house for wounded soldiers to recover in.

It has also come to our attention that some elite FIA soldiers are wounded and at the field hospital, terminate them.

The war has not reached this part of the island yet, so dont expect heavy resistance.

Your team starts at this small weapons cache at the edge of the forest.

KeyCat rättar sig i ledet och litar på att vår grp chef ctrl tar vid här så att vi kan visa att det fortfarande är lite stake i "gubbarna" :D :D :D

/Christer (a.k.a KeyCat)


#374
En OFP mod kring tidsperioden då Napoleon härjade. Är själv inte inne på den typen av slag men den visar definitivt Flashpoint motorns möjligheter och flexibilitet.



Mer info...

Napoleonic Flashpoint

/Christer (a.k.a KeyCat)

#375
DCS / Flaming cliffs / Nya LOMAC shots...
January 09, 2003, 18:45:11
...som visar lite mer av vad som verkar bli en "go atmosfär" hoppas resten blir lika bra :p

http://www.lo-mac.com/screenshots.php

Fanns nu också angivet en minimi spec som lyder.

Windows(r)98/ME/XP Only
Pentium III 800/AMD Athlon 600 or better
256 MB RAM (512 MB RAM recommended)
3D video card (DirectX 8.1 compatible) w/16MB RAM (32MB recommended)
Sound Card (Direct 8.1 compatible)
DirectX 8.1 or higher (included on disc)
4X CD-ROM or better (Not recommended for use with CD-RWs)
Internet connection (56 kbps or better) or LAN for multiplayer
Hard Drive Space 900+ MB

Verkar "överkommligt" och en intressant sak är att den ser ut att vara AMD optimerad om det inte är en typo?

/Christer (a.k.a KeyCat)

#376
Har precis åtgärdat en liten (men dock ganska viktig) bugg som finns i Nampack 2.0. Som några av er kanske märkt funkar bakgrundsljudet bara på natten men det var lätt fixat när man fått reda på var man skulle titta.

Har nu en fixad "sebnam_ia_trang.pbo" fil och jag kan garantera att det är betydligt mer atmosfär när fåglarna sjunger, syrsornas monotona läte eller när regnet smattrar i lövverket. Det är nästan som om man kan känna den fuktiga hettan som jag misstänker det är i en djungel :D

Den som vill får gärna den men skall iväg nu en kort stund (kan bli aningen sen ikväll) så jag hinner inte  lägga upp den men Jotte och granQ har precis fått den via ICQ så kontakta någon av dem eller mig på ICQ....

/Christer (a.k.a KeyCat)

#377
Även om AI'n i OFP är otroligt bra i jämförelse med andra spel/simulatorer i samma genre kan den självfallet inte mäta sig med mänsklig intelligens - eller kanske kan den det ??? :D :D

Skulle vara kul att ha något co-op uppdrag där fiendesidan (delvis) leddes av 1-2 människor? Tänkte mig ett uppdrag med låt oss säga 6-10 spelare på ena sida som skall lösa en uppgift och sedan lägga till möjligheten för 1-2 spelare på motsatta sidan ha kontroll över vars en grupp AI infanteri/fordon/tanks/hkp (kan vara max 12 i varje grupp) och på så sätt agera mänsklig opfor. Man kan ju "krydda" med ytterligare AI fiende patruller för att balansera det hela (skall ju vara lika skoj även för de som agerar opfor).

Det blir det ju teamwork i bägge fallen, dvs de två som agerar opfor ligger på en TS kanal och diskuterar om var/när/hur de bäst skall placera/styra de AI soldater de har kontroll över och de i den "stora" gruppen kör co-op som vanligt på en annan TS kanal. Efter uppdraget möts man på samma kanal för "eftersnack".

Detta är ett enkelt sätt att göra intressanta och mycket oförutsägbara uppdrag. Kanske något för DZ/Jotte som också börjat fibbla med editorn? Detta skulle ge en redan utmärkt sim ytterligare dimensioner, dvs mänskligt motstånd med allt vad det innebär och även ett slags "tävlings" moment...

Personligen skulle jag gilla det, vad säger ni andra?

/Christer (a.k.a KeyCat)

#378
Det börjar likna nått nu... Har nu äntligen fått artilleri och dynamiskt väder att funka som det skall i multiplayer.

Här kommer en sammanfattning av Tour of Duty i nuvarande version.


- Baserat på Adammo's script, dock helt omskrivet, som gör hela NW delen av Ia Drang fientlig (planerar att populera de andra två sektorerna SW och E vid ett senare tillfälle)

- Dynamiskt väder som varierar inom ett uppdrag. Det finns tex chans att uppdraget börjar i fullt solsken men slutar med regn/dimma. Även förändringen i vädret sker över en slumpmässig tid (20-120 min).

- Uppdraget startar på slumpmässig tid varje gång (har dock minimerat chans till rena nattuppdrag eftersom jag själv inte gillar dem speciellt mycket).

- Majoriteten av fiende trupperna genereras dynamiskt (både till antalet och deras skill level) men är blandade med statiskt utsatta objekt som använder "placement radius" + "probability" vilket gör att två uppdrag aldrig är lika.

- Förbättrad AI, möjlighet att fiende trupper "trackar" den som röjer sig mest.

- 8 st spelbara LRRP varav officeraren har möjlighet att välja vapen till gruppen i briefingen.

- 2 st spelbara Air Cav. pilot och gunner till en Huey (endast pistoler).

- En AI styrd Huey Slick som kallas på via radio står till förfogande för insertion/extraction. Begär via radion att få avbryta insertion/extraction när hkp'n blir skadad eller får ont om bränsle (hkp kan tanka/repareras vid FARP).

- En AI styrd Cobra Gunship som kallas på via radio står till förfogande för CAS support. CAS support avbryts om hkp blir för skadad eller får ont om bränsle, meddelas via radion.

- Artilleri som kallas på via radio står till förfogande för support.

- Endast den som bär på radion kan kalla på ovan nämnda support och är den som "kommunicerar" med AI'n i HQ,  Huey'n och Cobran.

- Vissa av fienderna skjuter lysraketer om det är mörkt och de upptäcker oss.

- Claymore minor finns i utrustningen.

- Minor/boby traps finns utplacerade (dock ganska bergänsat antal men de finns).

- Förbättrad "rotorwash" effekt. Ser nu betydligt mer realistiskt ut än den första versionen.

- Använder Kegety's spectator script (slipper flyga runt som fiskmås när man dött om man inte vill).

- Plus lite till som jag glömt...


En del smågrejor återstår innan jag är helt färdig och vissa AI parametrar behöver säkert justeras efter hand. Det är bara att hojta om någon vill ha den men jag önskar fortfarande att den inte sprids utan stannar "inom NOSIG" tills jag är helt färdig och hunnit skriva README.TXT med credits etc.

Vill än en gång tacka ALLA som varit med och spelat de senaste veckorna!  Speciellt Jotte, granQ, DZ och Renegade som har varit föremål för mina "snabbtester" (dvs inget lir utan bara test) :D

Edit: Glömde ju lille granQ :)

/Christer (a.k.a KeyCat)


#379
Operation Flashpoint / ARMA / Spetsgruppe Alpha 13
January 03, 2003, 19:04:09
Nu när julen snart är överstökad föreslår jag att vi går tillbaks till ordinarie schema (dvs lir varje tisdag 19.00). Jag har hittat en 6 player co-op kampanj gjord utav "Nagual" som verkar välgjord. Den innehåller totalt 17 uppdrag så kör vi ett varje tisdag har vi att göra fram tills det våras :D

------------------------------------------------------------------------------------------



March, 1985

War is brewing on Everon. Nato is launching offensives against General Guba's forces there. War is imminent on Kolgujev between the soviet forces and the local FIA resistance. Malden, a NATO outpost, is as yet untouched by war.

Spetsgruppe Alpha, led by Colonel Alexander, are the most fearsome force with the soviet ranks. The colonel is about to unleash his specialized "death squad", Alpha 13. No life can survive them.

------------------------------------------------------------------------------------------

Vill ni tanka hem den själva så är länk nedan men jag rekommenderar att ingen "förspelar" den (blir roligast då)...

http://yb3-33.ozhosting.com/ofpR/Alpha13_1.2.zip

Finns andra förslag eller synpunkter????

/Christer (a.k.a KeyCat)

#380
Eftersom jag för tillfället inte har möjlighet att sätta upp en dedikerad OFP server och GraveDigger's verkar vara MIA (????) så har jag funderat på andra lösningar under en tid.

Detta eftersom den som agerar host får mindre frames för varje person som ansluter. När vi tex lirade 5 st igår gick det segt för mig som host, det gick att spela men jag avstår gärna från att vara host nästa gång ;) Jag uppskattade att mina frames ökade med 3-4 fps för varje person som droppade ur spelet (körde med FRAPS).

Lösning på problemet för den som hostar kan vara...

1. Ställa ner sin egen grafik till 640x480 och minimal kvalité (ingen höjdare precis)

2. Skaffa snabbare CPU och mer minne (tyvärr inte aktuellt för min del)

3. Begränsa antalet spelare till ett fåtal på större co-op's

4. Istället ha tillgång till en dedikerad OFP server där vi kan lägga upp egna mission.

Har sett att det finns några Svenska OFP squads som har egna servrar upp 24/7 men de brukas nog bara en bråkdel av den tiden. Vi kanske kunde kontakta någon av dessa och förklara situationen och fråga om det fanns möjlighet för NOSIG OFP'are att få tillgång till deras server när de själva inte använde den? Jag skulle tom kunna tänka mig att betala/sponsra/hyra tillgång till en bra OFP server med fet lina om priset är vettigt.

Vad tror ni om det? Någon som är diplomatisk nog samt har tid och lust att initiera kontakt med någon Svensk OFP squad som har server uppe och ställa frågan? Värsta svaret vi kan få är ju ett "NEJ" eller hur...

/Christer (a.k.a KeyCat)