News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - KeyCat

#241
För att underlätta för mig själva har jag satt ihop ett par "templates" som underlättar en del. De är två mycket enkla men kompletta co-op uppdrag som använder (mina) favoritsoldater, vapen etc. från NOSIG Standard Packet. Det finns en "template" för väst och en för öst.

Dessutom har de fungerande win/loose conditions, komplett breifing och debreifing samt alla script rätt initialiserade! Utgår man från dessa när man börjar göra ett co-op mission så får man senaste versionen av Group Link II scriptet, TACTevents (som gör att man kan förblöda om man inte ser till att bli omplåstrad etc.), Mapfacts AP minor, Claymores, lys/larm minor i ammocrates, fungerande JAM2 rökgranater samt även Kegetys senaste Spectator script.

NOSIG Mission Templates 1.04 (~480 KB)

Glöm inte läsa dokumentationen till de script/addons som används ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

PS:  Kanske lite fel att kalla dessa mallar för NOSIG's etc. för de reflekterar bara vad jag personligen föredrar när jag lirar OFP. Bytar namn om någon misstycker...

#242
Operation Flashpoint / ARMA / Group Link II 1.72
October 07, 2004, 13:33:34
Har uppdaterat Group Link II scriptet och nytt i denna version är bland annat att fiende AI'n nu hånar en med diverse skällsord när de upptäcker en...

Group Link II 1.72

En hel del förändringar har gjorts så om ni uppdaterar äldre uppdrag läs README.TXT!

/Christer (a.k.a KeyCat)

#243
Som fler har noterat så har online lirandet varit minimalt den senaste tiden. Detta gäller inte bara OFP utan samtliga spel som är representerade här på NOSIG.

Självklart är det ganska naturligt att det går på sparlåga över sommarmånaderna men själv trodde jag att det skulle ta lite mer fart nu när hösten är här. Min teori är (och har varit under ganska lång tid) att vi är för få till antalet, vi måste nog se till att bli fler om det inte skall dö ut!

Av de 252 som är registrerade när detta skrivs är det enligt min erfarenhet endast 5-12 personer (~2-6%) som är (mer eller mindre) regelbundet aktiva i olika delar av forumet. Vilket leder till att vi inte når upp till den "kritiska massan" som jag tror krävs för att hålla lirandet igång. Tror att vi måste mångdubbla antalet "medlemmar" för att börja närma oss den där "kritiska massan"...

Som sagt detta är ett generellt problem och gäller inte bara OFP. Skulle vara roligt att höra er andras teori/åsikter om det hela...

Åter till OFP...

Eftersom vi är för få så var min tanke att "slå oss ihop" med någon annan grupp och jag har haft mina ögon på CiA som lirar seriösa co-op's på Onsdagar  (22:00) och Söndagar (20:00). De spelar nästan uteslutande med FDF-moden vilket hade varit omväxlande (åtminstone för min del!) och vem vet framöver kanske vi kan få dem att ladda hem NOSIG Standard Pack och joina några av våra uppdrag (som förhoppningsvis kommer att dyka upp inom snar framtid)?

I somras var jag i kontakt med Llauma och frågade om det var OK om vi kom och "gästspelade" och det var helt OK. Själv kan jag inte vara med bägge kvällarna och utan att lova för mycket kan nog (de flesta) Söndagarna  fungera nu under höst/vintern för min del. Deras spelstil liknar i mångt och mycket våran och jag vet att de är seriösa...

Quote
- We play cooperative (coop), not one-man-rambo-show!!!

- We decide who is leader. If more then one leader is needed, we assign the 2nd or 3rd leader.

- Always follow orders of leader or admin!!!

- Always join the main group unless told otherwise (by leader or admin). If you want to fly etc you can start your own SP game.

- Always check which unit you are (1, 2 or 3 etc.) so you know when you receive an order.

- Always hold fire unless told otherwise!

- Don't rush far ahead of the group and alert the enemy. You will be considered hostile and shot down!

- Don't drive vehicles when there's teammates around you. Hold position, check map that it's clear and move when told to. Any reckless driving will result in a kick. Always keep a safe distance to the other vehicles. It isn't race!

- Don't strive to increase you killcount. The one with the highest killcount get's no awards.

- If you are a sniper report to the leader when you wish to find a sniper spot.

- Always report about the enemies you see and their movements.

- Always answer when spoken to!

- Always make clear you know what the mission is about.

- Check the map!

- No playing around!

- Do never enter a vehicle or heavy weapon if not ordered to. When ordered to enter a vehicle don't enter as driver or gunner. If we need you as driver/gunner you will receive the order.

- Do not take heavy weapon parts someone has dropped if not told otherwise. The one who takes a weapon part and mounts it into a vehicle is responsible to take it when we disembark.

- If you are new on the server and don't know how we play just stick with the team and don't do anything not told to do. It takes some time to learn how we play but you will if you listen to the leader.

- Not knowing the rules is no excuse. Read the rules before joining and if there is something you are unsure of then ask.

Mer info finns här...

CiA Server Rules

Något måste nog göras om inte all NOSIG online aktivitet skall dö ut... Vad säger ni andra???

/Christer (a.k.a KeyCat)

#244
Övriga/Gamla godingar / T-72: Balkans in Fire
October 06, 2004, 02:06:18
Sprang på denna...

T-72: Balkans in Fire

Verkar ha en intressant motor... Undras hur det är med multiplayer?

Quote
The realized capabilities of the AAZ_01 engine the game is based on are:

1 .Terraforming.
2 .Large open spaces with visibility range of up to 8 km.
3 .Completely destructible levels: deformable objects, real-time destructible buildings, deformable machinery and vegetation.
4 .42 species of plants.
5 .Dynamic weather effects change: fog, rain, snow, hail, lightning, rainbow.
6 .Cloud shadows, lens glare, wind effect.
7 .Realistic machinery physical behavior (armoring, calculation of normals).
8 .On-armor landing force.
9 .Over 5000 triangles for 1 model of machinery, raised texturing).

En äldre (från April 2004) Beta demo finns att hämta här:

T-72: Balkans in Fire Beta Demo [510 MB]

/Christer (a.k.a KeyCat)

#245
Operation Flashpoint / ARMA / XCam-Console 1.00
October 05, 2004, 23:44:14
Ett kanon verktyg som sparar mycket tid vid testning av lite större uppdrag! Kanske inte direkt lämplig för nybörjaren men är IMO hyfsat enkel att lära sig om man går igenom dess tutorial och om viljan finns där ;)

Quote
Features:

- View all units with several cameras
- view all units in the map mode
- status informations about all units: weapons, ammunition, damage, skill...
- the most important OFP commands are integrated: behaviour, combat mode...
- create or delete units and vehicles
- waypoints can be edited freely
- objectscanner
- Call Centre: execute commands and scripts
- adjust environment settings: game speed, weather, time
- test the Hollywood like explosion effects and select them for your own missions
- In Game tutorial: all functions  are explained clearly with in game examples.



Bilden ovan visar tysk version men länken nedan är för den engelska...

Mapfact's XCam console V1 [376 KB]

/Christer (a.k.a KeyCat)

#246
IL-2 / CoD / BoS / Preview av Pacific Fighters
October 03, 2004, 18:45:27
Preview av Pacific Fighters @ SimHQ...

http://www.simhq.com/_air2/air_033a.html

/Christer (a.k.a KeyCat)

#247
Operation Flashpoint / ARMA / NOSIG Standard Pack
September 29, 2004, 18:47:36
 NOSIG Standard Pack 1.11 är klart för nedladdning.

NOSIG Standard Pack 1.11



De ligger hos filefront och jag hoppas innerligt det fungerar.

Jag vill bara påminna om att packet innehåller "NOSIG modifierade" versioner (läs README.TXT) av vissa addons så packet får inte spridas vitt och brett på Internet.



VIKTIGT! Innan ni installerar 1.11 så ta bort 1.00 (om ni har det) helt och hållet då vissa addons plockats bort. Lägg därefter in 1.11 och sen 1.12 och låt den skriva över tidigare filer om den frågar om det.

/Jotte

#248
IL-2 / CoD / BoS / PF = Big Battles!
September 24, 2004, 23:12:51
Saxat direkt från deras nya web-site :D

Quote
Pacific Fighters will launch with a multiplayer mode that will allow up to 128 players to participate in live online in aerial dogfights!

For the first time in any retail combat flight simulation, Pacific Fighters will allow massive live engagements for up to 128 players in dogfight mode on the same dedicated server via Internet or LAN. Cooperative play and dynamic online campaigns are also available for up to 32 players. Whether itââ,¬â,,¢s in dogfight or cooperative mode, Pacific Fighters will provide an unparalleled online multiplayer experience. In addition to live players, the game also includes a large number of AI-controlled aircraft, ships and ground vehicles. Pacific Fighters provides a faithful re-creation of the most decisive battles of WWIIââ,¬â,,¢s Pacific theater, in famous locations like Midway, Guadalcanal and Iwo Jima, where the courage of a single pilot could turn the tide of war.

http://www.pacific-fighters.com/

/Christer (a.k.a KeyCat)

#249
Det har länge snackats om ett gemensamt addon pack och att slippa ägna de första 30-45 minuterna på att kolla så att alla har samma/rätt addons nedladdade/installerade kommer alla nog att uppleva som enbart positivt.

Jotte (och i viss mån jag) har den senaste tiden testat och gallrat bland gräddan av tillgängliga OFP addons. Vad vi nu har är ett (i vårt tycke) bra grund pack att bygga vidare på och målet är att (eventuella) uppdateringar/tillägg sker med minst 2-3 månaders mellanrum.

Alla kommer säkerligen inte att bli 100% nöjda med valet av addons men vi har försökt att göra vårt bästa och riktlinjerna har varit följande...

- Välja ut ett fåtal av de som håller högst kvalité (de bästa av de bästa).
- Undvika addons som befinner sig i "Beta".
- Balansera east/west/resistance så gott det går.
- Undvika sånt som inte fyller någon bra funktion.
- Möjlighet till variation till de som gör uppdrag.
- Inga "extremt" stora addons med tanke på packets totala storlek.

Ungefärlig storlek idag är ~275 MB packat vilket borde ligga inom gränser för vad ni "pallar" tanka hem. Exakt när den blir färdig kan jag inte säga men det rör sig om max någon vecka. Allt är i stort sett färdigt det är bara en sak som vi måste testa mer för att hitta rätt balans.

Det som sen behövs när NOSIG Standard Pack 1.00 väl är ute är bra och intressanta uppdrag som vi kan lira och min förhoppning är att alla försöker "dra sitt strå till stacken". Själv har jag inte haft tid att göra speciellt många uppdrag utan all tillgänglig tid har gått åt till scriptande men jag hoppas kunna ändra på det framöver.

/Christer (a.k.a KeyCat)

#250
Operation Flashpoint / ARMA / Group Link II 1.63
September 21, 2004, 00:05:06
Har uppdaterat Group Link II scriptet och nytt i denna version är att fiende AI'n nu även reagerar på undertryckande eld från tunga kulsprutor typ M60, PK etc.

Group Link II 1.63

Skall vara helt bakåtkompatibelt, bara radera de gamla SQS-filerna och lägg dit de nya.
Glöm inte att läsa README.TXT ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

#251
Allmänt / 5.25
September 14, 2004, 18:52:48
Behöver läsa några gamla disketter och någon idiot gjorde inbrott i min källare för ett tag sedan och snodde många av mina gamla "bra att ha saker" :-/

Någon som har en 5.25" 1.2MB diskettstation att sälja (alternativt låna ut några veckor)?

/Christer (a.k.a KeyCat)

#252
Operation Flashpoint / ARMA / Mi-26
August 31, 2004, 22:35:53
Mod-teamet "Nashe Orujie" släpper inom kort sin nya Mi-26 helikopter :D



/Christer (a.k.a KeyCat)

#254
Efter kvällens lir vet jag inte riktigt vad jag skall tro!? Just nu har jag har lika många teorier om vad som kan orsaka problemen vi upplever som det finns mygg i Norrland!

Är det något fel på scriptet?

Klarar inte ctrls server av det?

Var det strul med ctrls lina?

Är det skillnader i våra setups som gör det?

Är det ett annat script (GL II, GMR, whatever) som påverkar det andra?

Funkar min nöd lösning med "AI decoys" kanske bara med en stridsvagn?

Varför funkar det bra ibland och ibland inte?

Ingen idé att lägga tid på tank mission förrän vi lyckats utröna vad problemet är. Det funkade iofs hyfsat för er andra när jag hosta men för mig var det totalt ospelbart efter ca 5 min. Jag hade ungefär 0.5-1 fps i min ände och det blev bara värre och värre ju längre vi spelade?

I framtida test skulle jag vilja köra Pansar Test #19 med enbart en vagn och med tre spelare (tidigare tester med två spelare i samma vagn har vid flertalet tillfällen fungerat utmärkt!?). Samt om någon annan med lite bättre maskin kan hosta och se om de upplever samma problem med sjunkande fps som jag gör...

Skam den som ger sig eller vad det nu heter :-/

/Christer (a.k.a KeyCat)
#255
Vet att många (inklusive mig själv) tycker att OFP default NVG är lite för jobbig med sitt brus (epelepsi varning) men här är lösningen :D

http://hem.bredband.net/jontuo/model_mod.zip

Packa upp ZIP-filen i OFP-biblioteket och kör install.bat. Starta sedan med -mod=XXXX parametern.

Ersätter även 3D-modellen till model bättre/nyare! Kudos till Llauma för denna "must have".

Ett litet tillägg för rättvisans skull! Även Inquisitor och Kegetys skall ha stort tack för det är Inquisitor 's 3D-modell och Kegetys installations program som Llauma använt!

/Christer (a.k.a KeyCat)

#256
Här är Armour Battle Fix 0.27 scriptet för er som känner er manade att göra lite vettiga tank uppdrag. Har nu gjort så att man själv bestämmer svårighetsgraden när man kallar på scriptet, se info nedan.

För er som inte vet vad det gör så kan man kortfattat beskriva det såhär... Med scriptet är det nu möjligt att överleva ett pansarslag i OFP med AI som moståndare. Och det är detta script vi testat i senaste veckans tank battles on-line...

Ett par saker:

1. Eftersom det ännu är WIP och readme.txt fil etc. saknas så önskar jag att den stannar "inom" NOSIG tills jag är helt klar.

2. Scriptet är gjort specifikt för co-op multiplayer och fungerar bara som det är tänkt om man har fullbestyckad vagn med en spelare som förare, en annan som skytt och en tredje som vagnchef (dvs ingen AI). Eventuellt gör jag en singelplayer variant senare.

3. I testmissionet som följer med startar man med en M1A1 vagn framför en (denna använder sig utav scriptet) och en M1A1 som står bakom en (utan scriptet). Testa bägge för att se skillnaden med och utan scriptet. Jag kan garantera er att ni överlever inte många sekunder efter kontakt om ni hoppar in i den bakre M1A1:an. Fientlig pansar finns ~2 km österut, även en Hind finns i området.

Hur scriptet används:

Enklast är att titta i demo uppdraget på hur det är gjort men nedan kommer en kort sammanfattnig. För den stridsvagn man vill skall använda scriptet skriv följande i Init fältet i editorn.

Quote[this,10,15,true] exec "aidecoy.sqs"

Detta är allt som behövs för att det skall fungera!

För er som själv vill anpassa svårighetsgraden följer nedan en översikt över de fyra parametrarna.

Quote[tank,direct_hit_possibility,proximity,smoke_screen] exec "aidecoy.sqs"

1:a parametern: tank

Anger vilket objekt, normalt "this" om man kallar scriptet från Init fältet.

2:a parametern: direct_hit_possibility

Avgör hur stor chans det är att stridsvagnen får en direktträff (alá default BIS Uber AI) från fi. Värdet kan vara mellan 0-100 där 0 är lika med att stridvsvagnen aldrig får en direkt träff och 100 är lika med OFP default. Lämpligt värde är enligt mina tester 10-20.

3:e parametern: proximity

Anges i antal meter och avgör hur pass nära fi träffar/missar. Ju högre värde desto lägre chans för träff. Lämpligt värde är enligt mina tester 5-25.

4:e parametern: smoke_screen

Kan vara "true" eller "false" och avgör om ens stridsvagn har möjlighet att skapa rökridå. Observera att det är endast föraren som kan göra detta även om alla ser alternativet i menyn!

Det var i stort sett allt! Lek rundor med de olika parametrarna för att hitta er egen balans mellan lätt/lagom/svårt och post gärna vad ni kommer fram till. Skill level slidern i editorn spelar också viss roll, desto bättre skill desto snabbare laddar/skjuter fi.

http://keycat.no-ip.com/files/ABF_027.zip

Skall bli skoj och se om det dyker upp några tanks mission framöver och som sagt glöm inte att vara "full" vagn när ni testar ;)

Har jag missat nått så är det bara att fråga!

/Christer (a.k.a KeyCat)

#257
Tackar deBug, Jotte, Bax, ctrl och BEQ för Onsdags kvällen lir. Synd att det började strula mot slutet, hoppas vi finner orsaken och jag har mina misstankar om att det beror på att några av oss kör med olika konfigurationer etc. Med alla de 1000-tals olika addons som finns till OFP börjar det nog bli viktigt med en "unified setup" precis som i F4.

Hur som helst så skulle jag vilja ha mer input på balansen. Själv tycker jag det är ganska OK nu faktiskt, om jag inte minns fel så hade våra två M1A1 totalt 14 kills vilket inte är dåligt om man tänker efter.

Som jag sagt tidigare kan man göra scriptet så att man aldrig blir träffad men det blir ju knappast skoj att lira då! Är lite tveksam till att göra det för enkelt för som BEQ sa så bör vi ju bli bättre och bättre att utnyttja terrängmaskering ju mer vi spelar. Om AI'n inte utgör ett rejält hot så kommer man aldrig att bry sig speciellt mycket om taktik, terräng etc. utan bara dundra fram i vagnen och skjuta prick som när man skjuter lerduvor. Visst kan det vara skoj att få många kills men det blir knappast någon utmaning.

Det jag skulle vilja lägga in är fungerande rökgranater som blockerar sikten för AI'n och det påstås att det skall finnas i JAM2. Har gjort några tester men fick inte det att fungera speciellt bra??? Någon som vet mer om detta?

Skulle vara skoj att höra alla andras åsikt om det hela?

/Christer (a.k.a KeyCat)

#258
Jag har sagt det förut men säger det igen... vilken talang denna killen har!





Och ja det är "vanliga" OFPR :p

/Christer (a.k.a KeyCat)

#259
Operation Flashpoint / ARMA / Osynliga mål
July 26, 2004, 14:13:27
Använder för tillfället InvisibleTargets 1.30 gjord utav Lester och det funkar iof hyfsat bra men har noterat ett par konstigheter därav undersöker jag om det finns bättre alternativ.

Sprang på denna tråd i BIS officiella forum...

 http://www.flashpoint1985.com/cgi-bin/ikonboard311/ikonboard.cgi?s=3ba71145d6a2a34edee014aa8e5ca30c;act=ST;f=51;t=40006;hl=invisible+targets

Så nu undrar jag om du (granQ) gjort en egen som kanske funkar bättre? Har även testat de som BAS har i Tonal men känns lite för mycket att ha det som addonkrav. Vill ha en fristående liten addon precis som Lesters InvisibleTargets är...

En av sakerna som jag önskar är att mål typ armour också är "låsbara" för human vilke inte är fallet i Lester eller BAS. Retar mig fortfarande på att LaserDesignate inte funkar i multiplayer när man sitter pilot och co-pilot/gunner i samma helikopter och har eventuellt en idé på hur man kanske kan lösa det.

Är det något du skulle kunna hjälpa till med granQ??? Kan själv inget om att göra addons....

/Christer (a.k.a KeyCat)
#260
Efter kvällens test med Jotte och ctrl ser det ut som att jag lyckats lösa en av de saker som jag irriterat mig mycket på i OFP, nämnligen att så fort du sätter dig i en strv eller APC så tar det inte många sekunder innan "uber AI'n" skjuter dig i småbitar innan du ens hunnit reagera!

Vi körde ett enkelt test mission mot tre stycken T80 (med max skill) och en Mi-24 och vi själva hoppade in i en Bradley. Utan skriptet överlevde vi i genomsnitt 6.5 sekunder innan någon av T80:orna fick in en fullträff så fort vi stack fram näsan.... Ungefär så som det brukar vara med andra ord :-/

Med scriptet aktiverat var det en helt annan femma och vi kunde köra runt i vår Bradley i 15+ min medans krevaderna exploderande runt omkring oss (medvetet enkelt för teständamål). Nu återstår bara att hitta rätt balans så att det blir "lagom" svårt men som sagt det ser ljust ut!

Skall fila vidare på scriptet under morgondagen!

Tack Jotte & ctrl för testerna :D

/Christer (a.k.a KeyCat)