NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: Andreas on October 27, 2002, 15:15:32

Title: Haverikommisionenom JAS-kraschen
Post by: Andreas on October 27, 2002, 15:15:32
Olycka med en JAS39 Gripen ur Skaraborgs flygflottilj/F 7 den 20 september 1999 över Vänern, S län
Släpptes 30 september 2002
http://www.havkom.se/rapportSammandrag/rm2002_02.pdf
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: Horizon on October 27, 2002, 15:42:21
Mycket intressant! Nu fick man verkligen bättre inblick i vad som egentligen hände. Inte som att läsa nätupplagan av Aftonbladet precis... ;)
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: TrakDah on October 28, 2002, 08:44:10
QuoteAnalyserade data ur KSM har visat att kombinationen av
störningens utseende och flygplanets systemutformning medfört att flygplanet kortvarigt intagit
ett överstegrat flygläge. Styrsystemet har hävt detta flygläge och när föraren sköt ut sig var
flygplanet åter styrbart inom normal flygenvelop.

Detta ä nu typiskt vid Gripen-haverier enligt min inofficiella statistik... Även över Riddarfjärden hade styrsystemet "gjort rätt"

Piloterna måste lära sig att släppa spakfan och vänta ;)

/TD
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: Mikke_EAF331 on October 28, 2002, 10:20:52
Fast om man är på väg rakt ner i backen i 600km/h och planet säger att det inte längre går att ta upp så vill man nog inte vänta så länge. ;)

Men vad gäller Riddarfjärden så håller jag helt klart med, fast jag kan förstå att han sköt ut sig i det fallet också...
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: ft on October 28, 2002, 10:45:52
I det här fallet gjorde föraren rätt men han hade en stor, fet markvarning i SIn. Det hade förmodligen klarat sig, MKV är numera bättre intrimmad och man väljer ju givetvis att i början ha för stora marginaler, men korrekt åtgärd i den situationen var nog att skjuta ut sig. Hellre ett flygplan i drickat än att riskera en förare och ett flygplan! I den attityd han hade (mycket lågt nosläge) så klarar inget räddningssystem i världen av en utskjutning på låg höjd så det var i sista sekunderna han drog, med den information han hade tillgänglig (MKV).

Sedan så går det att ha synpunkter på havkoms slutsatser i ärendet, jag skall försöka hinna hitta Saabs svar och påpekanden - det var minst lika intressant läsning.

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: griffin on October 29, 2002, 12:16:48
ft> Väntar med spänning :)

griffin
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: BEQ on October 29, 2002, 20:56:18
ft:

Sluta posta så mycket strunt och se till att få ordning på edition 15 stället så det går att flyga...  ;)


/BEQ
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: ft on October 29, 2002, 23:14:40
BEQ,
beklagar, du ligger två editioner efter oss i framkanten på utvecklingen... :D

Mvh,
 /ft

Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: BEQ on October 30, 2002, 17:25:32
Är det meningen att det ska vara så? Just nu står det en massa flygplan och väntar på den senaste editionen och kan inte flygas eftersom den mod de genomgått inte går att flyga med gamla editionen och dessutom är den nya ett rejält steg tillbaka på många områden.

/BEQ
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: ft on October 31, 2002, 10:09:01
Måste vara nytt för veckan? Inte hört något om det och jag har driftsinfo för v43.

Jag jobbar ju i första hand med provflygplan och provverksamheten så jag är långt inne på ModC och minst ett par editioner längre fram än ni på förbanden, liiiite dålig koll på vad som händer med de "gamla" editionerna. :)

Steg tillbaka? Det väcker min nyfikenhet... fan, slå en signal någon kväll? Alltid intressant att höra hur grejerna fungerar ute hos er. Skickar ett PM med telefonnummer...

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: Mr Jim on October 31, 2002, 12:11:42
Ft>ModC låter intressant. Dock herrar så använd gärna den privata funktionen då jag vet hur mkt öppna källor som forum som detta används för diverse spionage. Det är vanligare än man tror som ni säkert redan blivit upplysta om :)

Dock kan man inte förneka att som flygnörd vill man veta allt nytt och roligt om våran svenska stolthet :)
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: ft on October 31, 2002, 12:47:04
MrJim,
just därför telefon. ModC är inget hemligt, uppmoddning till så mycket som möjligt av C-status av flygplanen bara - och 39C är ju numera hyfsat välkänt. :)

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: Mr Jim on October 31, 2002, 20:07:19
Och då kommer ju såklart nörden fram, vad innebär C-status? :)
Title: Replying to Topic 'Haverikommisionenom JAS-kraschen'
Post by: TrakDah on October 31, 2002, 21:06:22
Sub JagVetBaest()


Messerschmitt.Mode=TRUE

MsgBox=("The JAS 39C/Ds will in addition to this
get further signature management measures
get two new, dedicated Amraam missile stations under the fuselage, closely spaced, staggered, in place of the centreline external tank
get the rear seat position upgraded for mission commander and weapon system operator functions and not just be a pilot station
get stronger landing gear permitting increased take off weight
permit increased G limits with heavy loads
be prepared for, but not all fitted with, aerial refuelling equipment
The last 20 batch 2 aircraft will get the Ericsson Saab Avionics EP-17 Mk3 colour displays, EP-17 Mk4 with a digital mass memory (replacing analog video recorder) and other improvements which will be fitted to batch 3 and export Gripens.")

End Sub