NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: ft on October 15, 2002, 20:34:36

Title: Intressant artikel
Post by: ft on October 15, 2002, 20:34:36
http://www.afa.org/magazine/Oct2001/1001fighter.html
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Mr Jim on October 15, 2002, 20:42:03
Intressant artikel

Angående sensorer

"JSF (F35) JOINT STRIKE FIGHTER, INTERNATIONAL

TARGETING

Lockheed Martin Missile & Fire Control and Northrop Grumman Electronic Sensors and Systems are jointly responsible for the JSF electro-optical system. A Lockheed Martin electro-optical targeting system (EOTS) will provide long-range detection and precision targeting, along with the Northrop Grumman DAS (Distributed Aperture System) thermal imaging system. EOTS will be based on the Sniper XL pod developed for the F-16, which incorporates a mid-wave third generation FLIR, dual mode laser, CCD TV, laser tracker and laser marker. DAS consists of multiple infrared cameras providing 360 degree coverage using advanced signal conditioning algorithms. As well as situational awareness, DAS provides navigation, missile warning and infrared search and track (IRST). EOTS is embedded under the aircraftââ,¬â,,¢s nose, and DAS sensors are fitted at multiple locations on the aircraft.

RADAR

Northrop Grumman Electronic Systems is developing the advanced electronically scanned array (AESA) multi-function radar. The AESA will combine an integrated radio frequency subsystem with a multifunction array. The radar system will also incorporate the agile beam steering capabilities developed for the APG-77."

Den där DAS verkar mäktigt, som värsta sci-fi, vetefan hur dom ska lyckas få in det så att piloten inte får informationsöverbelastning men det är helt klart mäktigt.
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: TrakDah on October 16, 2002, 14:28:09
Öhm... Från ft:s artikel:
QuoteThey feature, in a limited but real way, some of the characteristics of the Air Force's--and the world's--only fifth-generation fighter, the F-22 Raptor.

Kommentarer?

/TD som anser att Rafale, Gripen och Typhoon alla är 5:e gen.
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: ft on October 16, 2002, 15:40:39
Nej, Gripen m fl är 4:e generationen. Vad F22 kan som skulle göra den till femte generationen, ptja... därom tvista de lärde. Men medan vi svenskar gärna håller tyst om saker som är i görningen, som kommer, som finns men kanske inte är helt utprovade och så vidare... så tycks jänkarna ha som policy att berätta vitt och brett om sådana skrivbordsprodukter som om de var färdiga och höja dem till skyarna.

Lyckligtvis tror jag det är rätt uppenbart och välbekant för alla med lite branschinsikt.

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Mr Jim on October 16, 2002, 17:20:04
Mer samarbete inom EU när det gäller militära produkter säger jag.
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Horizon on October 16, 2002, 17:40:26
Check out the new ASRAAM. IR-missilen som "känner igen" om det verkligen är ett flygplan den jagar, eller bara en fackla... :D

Vill dra mig till minnes att det är ett europeiskt samarbetesprojekt. Precis som Jim säger: Mer sånt!
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: ft on October 17, 2002, 08:53:00
IRIS-T, http://www.eurofighter.starstreak.net/common/AA/irist.html

Gissa vilket företag som är inblandat? ;)

Mvh,
/ft

Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: TrakDah on October 17, 2002, 14:49:31
Vad då "gissa"? Det står på bildtexten:
BGT/SAAB/Alenia-Marconi IRIS-T

/Sherlock
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Mikke_EAF331 on October 17, 2002, 15:34:14
VOLVO? :p
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: zebra on October 17, 2002, 22:21:06
QuoteOriginally posted by ft


            Nej, Gripen m fl är 4:e generationen. Vad F22 kan som skulle göra den till femte generationen, ptja... därom tvista de lärde. Men medan vi svenskar gärna håller tyst om saker som är i görningen, som kommer, som finns men kanske inte är helt utprovade och så vidare... så tycks jänkarna ha som policy att berätta vitt och brett om sådana skrivbordsprodukter som om de var färdiga och höja dem till skyarna.

Lyckligtvis tror jag det är rätt uppenbart och välbekant för alla med lite branschinsikt.

Mvh,
 /ft

THATÃ,´S THE AMERICAN WAY ft
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: SledgeHammer on October 17, 2002, 23:02:51
Anar jag en viss Amerikafientlighet här månne..? ;)

Samtidigt så har de ju utvecklat rätt kul saker och även använt dem operativt utan att någon hade en susning.
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Horizon on October 17, 2002, 23:24:09
Exempel, Sledge, exempel! :)
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: SledgeHammer on October 17, 2002, 23:25:10
F-117
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Horizon on October 17, 2002, 23:32:07
Tack, det var nästan FÖR mycket information på en gång.
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: SledgeHammer on October 17, 2002, 23:34:37
Jag vet, jag försöker på allvar att låta bli att mätta dig med information. Tyvärr är jag rädd att jag misslyckats. ;)

U2 och SR-71 (YF-12) skrek de väl inte ut sin glädje över heller om jag inte minns HELT fel.
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: SledgeHammer on October 17, 2002, 23:48:33
Eller ville du ha lite mer info om F-117? Bara säg det magiska ... TILL!  =)
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Horizon on October 17, 2002, 23:56:52
Till! :)
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Mr Jim on October 18, 2002, 03:43:54
Det magiska ordet "blue book" är det jag tänker på när nån nämner F-117, det intressanta var ju även att det störtade nära en nöjespark om jag ej minns fel? :)
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Andreas on October 18, 2002, 06:20:46
Var det inte Have blue som F-117 hette under utvecklingsfasen?
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Mr Jim on October 18, 2002, 10:45:05
Det också :)
Jag tror blue book var kodordet för "area 51" aka Groom Lake basens stealth program under 60-talet och framåt. Vi hade en svensk nisse som var med skunkworks och gjorde några sköna plan.
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: SledgeHammer on October 18, 2002, 22:15:59
Nu ska vi se. "Have Blue" var prototypen till F-117, "Project Blue Book" var väl utredningen om aliens, roswell, UFO och sådant..? Om inte minnet sviker mig så var projektet igång 1947 -> 1969 med hemmabas Wright-Patterson AFB. Typ 700 fortfarande oidentifierade efter ca 12000 rapporterade.
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: SledgeHammer on October 19, 2002, 17:21:19
"Have Blue"

"Experimental Survivable Test-beds", XST, kallades de två nedskalade prototyper som tillverkades som "proof-of-concept" flygplan efter att Lockheed "vunnit" "tävlingen" om att få bygga ett flygplan med så liten RCS (Radar Cross Section) som möjligt.Projektet gick under namnet "Have Blue" och det första planet kulle påvisa att det var flygbart medans det andra skulle visa på låg RCS. Problemet under mätningar på modeller var att tillverka en stolpe med mindre RCS än modellen. "Have Blue" hade nämligen en beräknad RCS motsvarande en liten kullagerkula (populärt för Lockheeds folk att rulla en kula över bordet och säga att "Så här litet ser vårt flygplan ut på en radar" när de lobbade för politiker och flygvapenofficerare). Flög första gången 1:a december 1977 från Groom Lake. Båda planen  har förlorats i olyckor. Sekretessen under byggandet ock flygandet var extrem, ingen fick ensam hantera blåkopiorna, väldigt få visste vad det var de arbetade på, under flygningarna låstes alla som inte hade direkt behörighet till projektet in i mässhallarna. Flygtestteamet hade muggar med en skämtteckning av planets nos som tittade fram ur ett moln, dessa fick endast användas i närvaro av behörig personal. All annan tid skulle de förvaras inlåsta i rediga säkerhetsskåp, inte vanliga låsbara skåp utan riktiga kassaskåp.


"Senior Trend"

1:a november 1978 skrev Lockheed på ett kontrakt om att ta fram en produktionsversion av XST under projektnamnet "Senior Trend". Kontraktet sade att flygplanet skulle ha samma RCS som den ursprungliga XST trämodellen och att det första måste vara i luften i juli 1980. Fem skulle byggas till att börja med följda av tjugo stycken till. Lockheed missade deadline för första flygning och förlorade $6m på de första fem. Tursamt nog ökade ordern till först 29 flygplan och sedan 59 så Lockheed "slängde in" $30m värt av gratis förbättringar för att undvika åtal för alldeles för stor vinst.  Efter förbättringspaketet stannade vinsten på $80m. Första "Senior Trend" förproduktions prototypen flög 18:e juni 1981.

När flygplanet stabiliserats i en produktionsversion var det ingen som riktigt visste vad det skulle heta. "Senior Trend" var ett slumpmässigt valt projektnamn så det dög ju inte. De första fem flygplanen flög med "Scorpion" callsigns och kallades ofta för "Scorpions" efter att en Baja skorpion utan problem letat sig igenom alla säkerhetsåtgärder och hamnat på program managerns skrivbord. "Cockroach" var ett annat namn som användes, det fick hänga med ett tag efter som flygplanet ju såg ut som en. Inofficiellt användes i början en mängd olika siffror och namn, bla Nighthawk, Ghost, Spectre och även "Black Jet" som de flesta piloter kallade planet. Utanför "Stealth communityn" har en del namn passerat. F-19 var ett logiskt sådant då det fanns ett hål mellan F/A-18 och F-20 (Northrops försäljningsploj att begära F-20 beteckningen till sin F-5G). Ett tag efter att flygplanet poppat ut ur mörkret så kallades det "Wobblin Gobblin" i delar av pressen.
Nummret 117 användes innan flygplanet blev F-117. Man antar att det användes för att passa in med de kodnamn och beteckningar som användes vid Tonopah och Groom Lake för Sovjetiska flygplan baserade där. MiG-17 (Have Drill) ska ha varit F-113, MiG-21 (Have Doughnut) ska ha varit F-114 och Mig-23, Su-7 m.f. ska ha tagit upp fler av nummrena därikring.



Lite mer om skapandet av divisionen som flög planen, basen de "bodde" på mm kanske kommer om nån dag om intresse finns. Nu har mitt stora glas med passionsfruktdricka och passoa tagit slut så det innebär att jag ska på 50års partaj. =)
Title: Replying to Topic 'Intressant artikel'
Post by: Mr Jim on October 19, 2002, 17:34:17
Man har så mkt rolig fakta i huvudet! Have fun!