Hej
Jag vill ha hjälp av en äta pilot, gärna som flyger glas-cockpit (Gripen, A320, 747 osv)
Enligt den här (http://www.expressen.se/article.asp?id=125719) artikeln skulle en mobil slagit ut flygets system.
Jag finner det svårt att tro på det, för vad jag vet rings det dagligdags från t ex bizjets utan att det händer något. Jag har dessutom hört att stridspiloter ringer från cockpit (och då sitter dom ta mej faan mitt i smeten!)
Hur ligger det till egentligen? Stör det verkligen? Jag har hört att detta är en skröna/påhitt från NMT-tiden då alla mobiler alltid kopplade till alla basstationer den såg (line-of-sight), och då blir det ett antal från 10km höjd.
Red ut!
/TD
Expressen/Aftonbladet.... :-OO
Sjukhusutrustning kan ju än idag störas av mobiler men som sagt, källan till den artikel eller rättare sagt stället den publicerades, borgar ju inte precis för att de är varsamma med sanningen.
De flesta i navigationssystemen (och andra system) ingående komponenter är väl skärmade mot extern elektromagnetisk påverkan. Antenner o dyl är det så klart inte, men tar å andra sidan bara mot smala frekvensband. Det kan dock inte uteslutas att telefoner m m kan åstadkomma störningar. Bl a är den metalltub en flygplanskropp är en intressant miljö som kan åstadkomma en massa skumma vågmönster kors och tvärs, långt bortom vad man kan förutsäga.
Att mobiltelefoner kan påverka annan elektronisk utrustning vet nog alla som hört en GSM-telefon genom sin stereo, telefon eller dylikt. En ILS-mottagare tar emot ganska svaga sändningar och fungerar med hjälp av interferensen mellan dessa. Jag ser det inte som otroligt att en telefon skulle kunna störa... och jag har vid ett par tillfällen sagt till folk i min omgivning att stänga av sina telefoner när de pladdrat på när de inte borde. Även om jag inte tror att påverkan kan orsaka någon olycka, det är det för mycket redundans och felsäkerhet i systemen för, så har jag ingen lust att bli sittande på flygplatsen sju timmar medan de reder ut om det är något motorfel bara för att en GSM-telefon påverkade motorinstrumenten. Då tar jag gärna att betraktas som en grinig typ av något pladderberoende pucko.
Spänningarna i ledningarna från temperaturgivarna i motorerna mäts t ex i millivolt i de flesta motorer... utom i Turbomeca om jag minns rätt eftersom fransmännen naturligtvis skall göra på sitt eget sätt och förstärker signalerna redan i motorn - vilket i det här fallet är rätt smart för det gör dem mindre störningskänsliga.
Mvh,
/ft
Visst ja, telebolagen gillar det inte alls. I USA vet jag att det är FCC, Frequency Control Commission, som har gjort det till lagtext att mobiltelefoner inte får användas i luften. Flygbolagen instämmer av egen fri vilja och utan lagtexter som bas.
En telefon i luften är på ungefär samma (långa) avstånd från många basstationer. De försöker då kasta denna svaga telefon mellan varandra som en het potatis vilket slukar stora resurser i mobilnätet.
Mvh,
/ft
Ur
Ordnings och skyddsintruktioner för flygmaterieltjänstenQuote
3211
Mobiltelefoner NMT450, NMT900 och GSM, liksom äldre walkietalkiesändare
kan på nära håll utgöra mycket starka störkällor för elektroniksystem.
3212
Vid arbete på strömsatt flygplan med yttre anslutningar eller med serviceluckor
öppnade är det inte tillåtet att medföra telefoner enligt 3211 inom
ett område närmare än 3 m från flygplanet eller kablar anslutna till detta.
Detta gäller även kablar anslutna till flygplanet via instrument och till
yttre elnätet och kablar ingående i detta inom 10 m från flygplanet.
Varken avstängda mobiltelefoner eller telefoner i standby läge får medföras
inom detta restriktionsområde.
Anm 1 Orsaken till ett generellt förbud är att
ââ,¬Â¢ tillslag av telefon kan ske av våda och
ââ,¬Â¢ telefoner i stand-by läge automatiskt aktiveras för kontaktanrop
till bassändare.
Anm 2 Restriktioner gäller inte dubbelriktad radiokommunikationsutrustning,
M2795-520010 Bärbar radiokommunikation och
M3780-201010 Centralenhet.
3531
Vid laddning eller plundring råder följande förbud:
ââ,¬Â¢ [...]
ââ,¬Â¢ Radioanläggning får inte sända inom 3 m från den plats där arbete med
ammunition pågår.
ââ,¬Â¢ Mobiltelefoner NMT450, NMT900 och GSM, liksom äldre walkietalkiesändare
utgör en risk för ammunitionen. Varken avstängda mobiltelefoner
eller telefoner i standby läge får medföras inom restriktionsområdet
3 m. Se även 3211 och 3212.
Anm Restriktionen gäller inte dubbelriktad radiokommunikationsutrustning,
M2795-520010 Bärbar radiokommunikation och M3780-
201010 Centralenhet.
ââ,¬Â¢ [...]
Mvh,
/ft
ft och BEQ,
tack för era svar som mycket väl överensstämmer med det jag hört förr, och som jag själv upplever det (speciellt det där med FCC och reglerna i USA).
Det är några saker som fortsätter att förbrylla, eller snarare sagt: som envisas med att rotera i skallen...
...om telefoner stör ut (vilket dom gör) hur kommer det sig då att bilar med all sin elektronik inte påverkas. Det jag menar här är att det är en sak att det stör, men därifrån till att slås ut är steget rätt stort. Jag vet att mobiler inte får föras nära vissa typer av utrustning (vapen o dyl, som egentligen borde sträcka sig till bensinstationer med!) pga de kan störas ut, och med fallet vapen är det rätt allvarligt
...om det är så att man vet vilka band saker-och-ting fungerar på borde det vara en smal sak att isolera ut andra källor. Detta görs naturligtvis, för annars skulle ju allt ta upp varandras signaler (ILS tar upp VOR som tar upp Radar-signaler osv), men varför bygger man då inte system som inte tar upp på GSM-banden? OK, det skulle inte funka med äldre mottagare, men med tiden skulle det inte vara några problem.
Kortfattat, jag håller med ft till 100%, men iom det motsätter jag mig att telefonen skulle orsakat en kraschincident! Ingen idé att spekulera. Man kan fråga sig hur folk klarade sig före 1987...
Och BEQ, självfallet har ni instruktioner för mobiler, men trots allt: om vi nu låtsas att du får ha luren med dig, och den stör dig eller din MFD eller nåt, stäng då av den. Det är det jag gör på jobbet i varje fall ;-)
/TD tacksam för bra svar!
BEQ,
jaaa... klart jag kan hela OSM utantill! Ååååh, paragrafer, paragrafer... 4294, den är så bra!!! 2972 också... whoa! UHF-03-32-10-00A-200A... ooooh... sådan skönhet, sådan fantastisk prosa! Framförallt pos 4.2... :p :-OO :D
TrakDah,
all elektronik som tar emot eller sänder (och en hel del annan elektronik också) har oscillatorer som fnurrar på på olika frekvenser. Jag kan för lite om det där för att ge någon detaljerad redogörelse (och orkar inte packa fram den boken just ikväll, kanske någon annan gång :)) men i grunden har du en hög frekvens som du sedan delar ner för att ge den önskade, kombinerar med den mottagna för att ge en signal som är lättare att filtrera ut till mottagaren/förstärkaren. Man kan göra det hemskt komplicerat men det är principen. Som du anar är det mååånga frekvenser på vägen... och alla kan läcka ut och störa. Oturligt nog så ger några vanliga frekvenser på mobilbandet och i laptopdatorer upphov till frekvenser som krockar med frekvenser som används inom flygnavigation. Dessutom krävs det bara en kabel någonstans med rätt (fel?) längd och trasig skärmning så har man en härlig insignal rakt in i systemet. :/
Slås ut, nej, det gör ingen nalle. Men kanske kan den peta ILS-nålen någon grad åt sidan... eller störa precis nog mycket för att den interna diagnostiken skall poppa ut varningsflaggen för att signalen inte är pålitlig. Och genast har du en missed approach på halsen.
Nej, jag är också säker på att kraschrubrikerna är en ren aftontidningsskapelse. Flygrädsla säljer, så är det bara. Flygplan lär inte krascha på grund av en telefon. Däremot är varje oplanerad händelse ett riskmoment, en missed är betydligt farligare än en flygning som går enligt rutinerna.
Mobiler som är av kan gå på... och vissa mobiler är inte helt av även när de är av utan håller lite koll på var de är genom att småsnacka med basstationer och ha sig. Skall man vara säker måste man plocka ur batteriet.
Mvh,
/ft
Ft>Du är tuff :)
Mr. Jim,
det mest skrämmande är att UHF-03-32-10-00A-200A faktiskt finns... att jag skrev det ur minnet... och att jag vet vilken det är... uppstart av APU. Och det är inte den enda! ;)
Mvh,
/ft
Det är iofs ditt jobb :)
Och ett mäktigt sådant!
När man ringer ifrån trafikkärror går det antingen via central satelittelefon eller via speciell långvågsutrustning. Det blir inte lätt att hitta GSM basstationer över stilla havet !
Rent akustiskt stör GSM via radio likt den störning som fås med mobil nära TV ( det händer rätt ofta att nån i cockpit glömt stänga av och får då en reminder i lurarna då telefonen börjar leta basstationer :-))
Bax
Det håller inte riktigt...
Alla som har en GSM vet att den stör, men vet också att den slutar störa på mer än kanske 2m håll. Vem sitter närmre än 2m från displayerna i cockpit på en normal trafikkärra?...
Eller som ft:s inlägg påvisade, verkar tröskelvärdet vara 3m.
/TD
men det kan ju vara så att displayerna hämtar sin information från sensorer och dess kan ju t ex sitta på flygkroppen och då är du kanske inom 3m
Nej, tror inte heller att det stör mer än möjligen lite brus i hörlurarna och flimmer i någon display. Men OM det blir en nod i kabinen på fel ställe, OM någon skärming är paj, OM det är halvmåne i slutet av Mars och Jupiter gått ut på krogen en sväng... och, som vanligt inom flyget... man lever längre om man antar att allting som man inte kan bevisa inte är skadlig ÄR skadligt. Alltså, nalle av vid IMC! Och i luften eftersom man inte vill vara elak mot mobiloperatörerna... för DET vill man väl inte? ;)
(Ja, ja, ja, har glömt slå av min ett antal gånger när jag varit uppe också)
Mvh,
/ft
så nu kryper han fram med ett litet erkännande också :D
Tja
Jag var otydlig: jag menade utslag på skärmar... "hur ofta är man 3m från skärmarna i cockpit?" borde jag sagt.
Däremot håller jag med om att man antagligen kan tänkas störa ut mottagare på flygplanskroppen om man sitter i turistklass, eller nåt :)
/TD
Hur är det med MD-spelare (mini disc)? Blev tillsagd av flygvärdinnan häromdagen att stänga av. Hade ingen aning om att inte var tillåtet. Samtidigt satt varenda jävel och skrev på sina laptops.
z.
Zebra,
samma sak igen... skall man hårddra det så innehåller en MD-spelare oscillatorer och kan man inte visa att de inte gör skada... så föbrjuder man dem. I det fallet är det helt sjukt däremot och fel men det är nog mest för att slippa låta flygvärdinnorna stå för gränsdragandet. Och ja, en laptop stör fan så mycket mer men det är affärsresenärerna som betalar de stora pengarna...
Mvh,
/ft
Fsat "Class-B" då? Det står det på var och varannan hemelektronikpryl. Visserligen kanadensisk märkning, men jag har aldrig sett en sådan på en mobil t ex, utan bara på "säkra" grejer (CD, PC osv)
/TD
Intressant diskution!
Naturligtvis så måste vi skilja på störning av data ( information i databussar och i processer) och störningar i presentationen dvs störande ljud ifrån förstärkare och synliga störningar på disaplayen.
Praktiskt så har jag bara erfarit störningar ifrån hörlursförstärkaren och inget på databiten. Förklaringen ligger ju säkert i att alla Nav. och Com boxar är placerade på helt andra ställen i kärran medan hörlursförstärkaren finns precis vid headset utgången.
Har kollat lite och det finns inga bevisade fall av störning av data men därimot många presentationsstörningar samt några fall av misstänkt data-störning.
TD - jag förstår inte när du säger "hur ofta är man 3m från skärmarna i cockpit?" Man är alltid mindre än 3m från skärmarna :-)
CTRL - varför du lyckats ringa beror på att du flyger lågt och långsamt - det låter farligt tycker jag :-)
mvh
Bax
Du får ta med mig som fotograf nångång - ibland är jag reserv i Sthlm(har flyttat till skåne) och behöver aktiveras.
När jag sitter reserv måste jag vara anträffbar på mobilen så 500Ã,´ å 80 knyck blir bra !
mvh
bax
ctrl,
räknar med att du plockar upp mig på ESSL någon gång för en tur till flygplats med lunchrestaurang. Lovar att stå för käket. :D
Mvh,
/ft
Nej, ESSL är SAAB-fältet. FVM (och FMV VoVc, för att göra förvirringen total) ligger vid Malmen, ESCF.
Kanske kan ordna ett LAN i mitt nya boende. I så fall så kan jag nog ordna så du får parkera flygetyget vid segelflygklubben också, om du kan lämna kärran stående ute med tiedowns - kort om hangarplats.
Kan ni ta en kärra och vara borta med i er klubb?!
Mvh,
/ft
Jaaaa, petig skall man vara! :D
"2-10. Väder"
Men sedan har du punkt 3 och 4? Dubbelbokade punkter? ;)
Låter inte alls som en otrevlig plan, hördudu! Kommer att ha liiite halvtaskig ekonomi ett tag framöver. Dubbelhyror tre månader och idag köpte jag ny bil... men vad sjutton, hör av dig! Har du lust att göra Lkpg så kan jag långa gästlägenhet i nya boendet. Det kostar en hel del, tretti kronor natten, men det är smällar man får ta... ;) Du har mitt nummer?
Edit: Att komma på en orsak att åka till Stockholm brukar inte vara så svårt heller... haka på hela vägen dit och ta tåget hem kunde fungera!
Blanka sidan upp!
/ft