Ligger en liten prevju på SimHQ med en del skrinsjått.
http://www.simhq.com/simhq3/sims/previews/sb2/
Vilket sammanträffande! Jag var inne och kikade på Steal Beasts 1 hemsidan i går!!
Detta ser lovande ut. :)
Japp, SB2 kan nog bli en riktig höjdare. Lirade demot på ettan en hel del men köpte aldrig spelet eftersom det var så löjligt hög frakt från USA. Nu har jag sett ettan på Tradition för typ 150 spänn begagnat men väntar hellre och lägger stålarna på SB2. Hänger mycket på steelbeasts.com och kollar deras forum och sånt så jag känner mig nästan som en del av den lilla SB-communityn :)
Hur som helst lär jag köra stenhård lobbying för SB2 här när tvåan väl släpps så vi NoSig:are kan bilda vår egen lilla pansarbrigad.
Jag är med Lupson! Har faktiskt suttit mer "nedluckat" i en M1A1 (M1 Tank Platoon till Amiga 500) än vad jag flugit F4... :)
Lääängtar efter en riktigt bra stridsvagnssim att sitta och dregla över. :D
Jag är på! Lekt en hel del med demon, skjuta är begripligt, stridsvagnstaktik och allmän slagfältsförvirring är lite värre... :)
Mvh,
/ft
lol, ja SA är en sak när man sitter i stolen på en F-16 med sin fina bubbelvindruta, men när man sitter inlåst i en stor pansarask är det något _helt_ annat... :p
QuoteOriginally posted by Horizon
Har faktiskt suttit mer "nedluckat" i en M1A1 (M1 Tank Platoon till Amiga 500) än vad jag flugit F4... :)
Hehe, jag med! Det spelet är för härligt. 1944 across the Rhine är PC versionen av det fast med uppdaterad grafikmotor och ett hyfsat bra interface (enligt mig då) om du skulle bli nostalgisk. ;p lite svårt att få tag på dock...
Across the Rhine 1944? M1A1? Fattar inte. Jag har faktiskt MicroProse M1 Tank Platoon i originalförpackning någonstans. Visst var en hel del saker simplifierade i det spelet men ack vad bra det var med den tidens mått. Visst, skogar saknades och terrängen var ju pyramider på en flat yta, men den enkla terrängen gjorde att man på många vis kunde utnyttja elementär tanktaktik på ett enkelt sätt.
Ofta hade man kanske sina 4 M1, 2 Bradleys och lite artilleri till sitt förfogande. Fienden kunde komma med feta stridsvagnsregementen med massivt eldunderstöd och man var tvungen att flankera, skjuta, omgruppera pga ens numerära underlägsenhet. På de högre svårighetsgraderna var fienden såpass smart att han lämnade eldunderstöd kvar medan andra styrkor avancerade etc. M1 Tank Platoon 2 som kom typ 97-98 nån gång var förvisso snyggare och mer avancerat, men nådde aldrig upp till alls samma underhållningsnivå som ettan.
Steel Beasts 1 är ju inte direkt vackert att se på men har på många vis underbar Ai. Uppdragen är i sig skriptade men enheterna agerar (så vitt jag förstår det) väldigt väl på individuell nivå. De söker exempelvis hull-down automatiskt etc. En stor nackdel som jag iofs tror dom fixade till i senare versioner var att AIn alldeles för lätt såg genom skogar och att man därför ofta blev bekämpad av mål man inte såg.
Skadesimuleringen i SB1 är ljuvlig. Exempelvis modelleras stabiliseringsförlust då tornet träffas av fientliga projektiler eftersom stab-gyrot hamnar i obalans pga den höga rörelseenergin i projektilen. Artillerield kan skada radioantenner och annat utanpå som gör att stridsvagnen tappar stora delar av sin förmåga till avståndsbekämpning. Försök träffa ett rörligt mål på långa avstånd utan laseravståndsmätare och ballistikdator...i M1TP kunde man utan vidare sitta på samma ställe och ta emot 25 stycken AT-6:or i fronten utan skador...
Som ni nog förstår längtar jag efter Steel Beasts 2!
QuoteOriginally posted by Assassin
QuoteOriginally posted by Horizon
Har faktiskt suttit mer "nedluckat" i en M1A1 (M1 Tank Platoon till Amiga 500) än vad jag flugit F4... :)
Hehe, jag med! Det spelet är för härligt. 1944 across the Rhine är PC versionen av det fast med uppdaterad grafikmotor och ett hyfsat bra interface (enligt mig då) om du skulle bli nostalgisk. ;p lite svårt att få tag på dock...
Nej jag förstår inte heller om du tänker på rätt sim här... :-OO
Lupson:>> Ja, visst var det härligt när man körde en "Assault" mot fiendens "Elite (Guards)"-trupper! TOW var riktigt användbara om man använde dem på rätt sätt.
MLRS var också kanonbra att ta till när man attackerade fienden i skydd av mörkret. Bara fram och ta koordinater och sedan ringa ett samtal. När sedan raketerna började regna över de stackars ryssarna korsade man träsklandet och flankade dem ordentligt! :D
Något som krävde kalla nerver var "Defend Position" mot Elite-motstånd. Då gällde det verkligen att röra på sig och hitta bra positioner.
Något som gjorde att man rös var när de ryska T-80 vagnarna började skjuta såna där laserstyrda missiler genom eldrören. Inte mycket tid att manövrera på där... :-/
nah, tänkte fel. Är från samma företag och de använde en uppdaterad m1 tank platoon motor till 1944:ATR. förlåt för förvirringen. ;) (fast fortfarande ett lika roligt lir.)
hade krävt lite mer dator kraft.. men varför köpte dom inte flashpoint motorn?? grafik motorn ser lite dålig ut, men sen har man så liten målgrupp får man väl dra ner på system kraven men iallafall..
Flahpoint har väldigt dålig "visual distance" för att klara av att hålla uppe framraten. Jag skulle iaf inte vilja se den grafikmotorn i en tanksimulator.
I flashpoint kunde man iofs manuellt gå in och ställa in "Max_view_distance" och då kunde man få rätt schysst avstånd på renderingen. Fast på min burk (750/GF2) så blev det för slött över ung. 2000 meter. Enligt Ssnake (Teknisk "director" SB2) så kräver en tanksim 5000 meter LOS.
De screenshots som finns att beskåda på SimHQ ser rätt okej ut tycker jag. Det är förvisso inte HALO, men med kravet på 5000 meter view distance får man tumma lite på kvaliteten. Dessutom saknar de screenshotsen belysning, skuggor och en del annat. Dessutom är samtliga modeller förutom M1A1:an från SB1 och inte de nya som dom jobbar med.
som sagt inget för dåliga maskiner men nog ser det vackert ut.. det är LOS 5000 på denna..
http://www22.brinkster.com/granq/ofptank.jpg
the SB engine started development in 1996. the SB2 engine is a continued development of it, so that's why the graphical aspect was patched in, instead of bought from another game company.