NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: griffin on November 18, 2010, 21:32:21

Title: Fartränder i kalsongerna
Post by: griffin on November 18, 2010, 21:32:21
Höll på att posta i humortråden, men det känns lite för allvarligt... men eftersom rubriken är passande.

http://blogs.crikey.com.au/planetalking/2010/11/17/the-anatomy-of-the-airbus-a380-qf32-near-disaster/ (http://blogs.crikey.com.au/planetalking/2010/11/17/the-anatomy-of-the-airbus-a380-qf32-near-disaster/)
Title: Re: Fartränder i kalsongerna
Post by: Horizon on November 18, 2010, 22:03:50
Ja, det var verkligen en near miss det där. Verkar bli legalt efterspel av texten att döma.
Title: Re: Fartränder i kalsongerna
Post by: griffin on November 25, 2010, 08:39:23
Lite mer info och till skillnad från mycket på nätet, förstahandsinfo...

http://www.atsb.gov.au/newsroom/news-items/qantas-airbus-a380-singapore.aspx (http://www.atsb.gov.au/newsroom/news-items/qantas-airbus-a380-singapore.aspx)
Title: Re: Fartränder i kalsongerna
Post by: Brat on December 01, 2010, 21:02:25
Har Volvo flygmotor någon del i detta? Visst levererar de turbinblad till dessa motorer, kanske inte delen som läckte olja dock!?
Title: Re: Fartränder i kalsongerna
Post by: griffin on December 01, 2010, 22:32:40
Inte vad jag vet nej. Men det har nog varit en pulshöjare så det räcker för dem ändå gissar jag.
Title: Re: Fartränder i kalsongerna
Post by: griffin on December 09, 2010, 13:51:41
...och för den som är lagd åt det hållet är här den officiella, preliminära rapporten (http://www.atsb.gov.au/media/2888854/ao-2010-089%20preliminary%20report.pdf#page=0).