NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: Dejjvid on November 09, 2010, 22:47:17

Title: Kommunikation med ATC
Post by: Dejjvid on November 09, 2010, 22:47:17
Hej,

Jag har noll koll på det mesta vad gäller kommunikation med flygledartornet.

Tex. när man begär 'takeoff clearance', så säger tornet, "take off at runway 9 Climb 300 QFE 28.43"
Hur man benämner banorna har jag full koll på. Men vad climb 300 exakt innebär, samt QFE 28.43 har jag ingen susning om. Q-koder vet jag i vilket sammanhang de används i. Men QFE relaterat till militär flygning har jag inte hittat något på.

Snälla hjälp mig! :)
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Justin Case on November 10, 2010, 11:13:05
QF-Erik är väl höjdmätarinställningen som ger dig en indikerad höjd över flygfältet. På marken innan start bör då höjdmätaren visa 0!

Climb 300...bra fråga. Flygnivå 300? Kurs 300? Hastighet 300?
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Dejjvid on November 10, 2010, 12:13:23
Men vad är det för idioti att ge QFE vid takeoff? Det borde man få vid startup clearance tycker jag. Men vad vet jag, jag är bara amatör :)

Och hur ställer man in sin altimeter om man får ex. QFE 28.43?
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Justin Case on November 10, 2010, 14:51:52
Det är nog mest för att bekräfta så att det inte har ändrats!

Jag gissar på att man skruvar på en knob på höjdmätaren och kanske nånstans på UFCn.
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: ft on November 10, 2010, 21:10:06
I manualen heter den "pressure set knob" och sitter i höjdmätarens vänstra nedre hörn. "Altimeter setting" är väl annars den gängse termen. Går även att binda knappar till justeringen.

Man får QFE (för höjd över bantröskeln) alternativt QNH (för höjd över havets normalnivå, MSL) då man ges sin första höjdklarering. Samma sak på vägen ner om man flugit på levels - referenstrycket ges första gången man får en klarering till en höjd i fot.

"Climb xxx QFE YY.yy" betyder mycket riktigt stig till xxx med referenstryck YY.yy.

Säger de inte "cleared for takeoff" skall du stå kvar om jag inte missminner mig - det är en nyckelfras. ;)
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Dejjvid on November 11, 2010, 09:14:03
Så om det är climb 300, är det 300 eller 3000 fot?
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: ctrl on November 11, 2010, 10:57:54
Jag har inte lyssnat på det själv, kan det vara så att de menar: Climb on heading 300?
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Dejjvid on November 11, 2010, 11:36:03
De säger och det står bara climb 300. Och startar jag på runway 9, så är heading 300 en bit bort. Men det kan ju iofs stämma :)
Men jag tror att de menar en höjd eller kanske 300 fpm.
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Dejjvid on November 14, 2010, 11:21:11
Startade en tråd på ED's forum. Här finns det mycket info om detta.

http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=61375 (http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=61375)
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: ft on November 14, 2010, 18:35:21
Hmm... verkar inte något nick i den tråden lite bekant?
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Dejjvid on November 14, 2010, 19:26:50
Vilket? Menar du mitt?
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Horizon on November 14, 2010, 19:51:34
Jag får inte lov att titta på den tråden står det. Vad är fel?
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: ft on November 14, 2010, 20:27:55
Ah, det är i betaforumet. Man får access när man förbeställer DCS:A-10C...

Dejjvid,
nej... ;)
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Justin Case on November 14, 2010, 22:07:46
Elitister!
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: ft on November 14, 2010, 22:19:55
Quote from: Justin Case on November 14, 2010, 22:07:46
Elitister!

"När vanligt ister inte duger!"
Title: Re: Kommunikation med ATC
Post by: Horizon on November 15, 2010, 06:20:51
hahaha :D