NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: KeyCat on November 09, 2010, 17:02:40

Title: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: KeyCat on November 09, 2010, 17:02:40
Jag har sedan i somras stångat huvudet med både ED (via e-mail) och dess moderatorer (via forumet) i en förhoppning att de skulle bekräfta och fixa denna minneshanteringsbug som introducerades med de senaste patcharna för både FC2 och DCS:BS i Maj.

Nu ~6 månader senare tog jag kontakt med dem igen och fick följande respons från ED (saxat ur deras respons)...

Quote
...
Constant CTD in multiplayer is an extremely rare bug. It's so rare, that it's possible to conjecture the cause to be outside of FC2.
...

Av de jag flugit med här på NOSIG vet jag att vi är 4 stycken (jag, Salsam, Red One och Horisonten) av total ~8-10 som har problemet när vi lirar på MP servrar med många spelare, finns även fler i deras forum som har problemet.

Om de kallar detta "extremely rare" och pekar på våra system så vet jag inte vad jag skall tycka om deras support. Min slutsats blir att Eagle Design är djävligt ovilliga att patcha sina produkter så beware!

/KC

Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: griffin on November 09, 2010, 22:12:52
Låter kort och gott som de inte kan reproducera felet.
Som utvecklare vet jag hur svårt det är att felsöka utan ett fel utan bara vad folk berättar.
Men som kund vet jag hur fullständigt ointressant det är att höra att ett fel inte kan åtgärdas för att de som orsakat felet inte ser det. Lös uppgiften! Typ.
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: KeyCat on November 10, 2010, 16:07:04
Japp nog är det så griffin men om vi är 4 av 8 som råkat ut för det här och vår gemensamma nämnare är 32-bit OS borde det inte vara så svårt för dem att sätta upp ett par äldre datorer men misstänker att de flest dev's och "fanboys" sitter med 64-bitars nu. Eftersom jag kan reproducera CTD'n 100% av ggr i både SP/MP har jag erbjudit mig att testa men de har inte varit intresserade överhuvudtaget.

Orsaken till ovanstående "rant" är inte bara den irriterande CTD-buggen för när jag började tänka efter så har ED alltid varit djävligt dryga och besvärliga med sina patchningar ända sedan LOMAC 1.0 tiden.

Hur som helst, jag börjar få mina misstankar om exakt vad det kan vara men har lite problem att verifiera det pga StarForce. Beror problemet på vad jag misstänker så tar det dem ~10 minuter att fixa - under förutsättnig att de vill fixa det! Stor chans att jag har fel dock men värt ett försök när tid ges...

/KC

Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: griffin on November 10, 2010, 17:01:23
Jepp. Jag vet att de varit rätt kinkiga. Sånt är tråkigt, att ha en bra relation till sina kunder är ganska viktigt...
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: KeyCat on November 12, 2010, 15:48:02
Någon vass Win32 programmerare som vet om det är möjligt att toggla LAA (Large Address Aware) flaggan efter en applikation är laddad i RAM med någon utility/hack?

LAA anges i header fältet men pga StarForce kan jag inte använda normal metod med EDITBIN för att stänga av LAA för StarForce detekterar att filen blivit ändrad.

Quote
LAA bit enabled:
----------------

File type: WINDOWS EXECUTABLE

File Header:
 Machine:                       0x014C (Intel x86)
 Number of Sections:            10
 Time Date Stamp:               0x4BE3CE15 (2010-05-07 09:23:49)
 Pointer to Symbol Table:       0x00000000
 Number of Symbols:             0
 Size of Optional Header:       0x00E0 (224)
 Characteristics:               0x012F <-------------------------- Flags


LAA bit disabled:
----------------

File type: WINDOWS EXECUTABLE

File Header:
 Machine:                       0x014C (Intel x86)
 Number of Sections:            10
 Time Date Stamp:               0x4BE3CE15 (2010-05-07 09:23:49)
 Pointer to Symbol Table:       0x00000000
 Number of Symbols:             0
 Size of Optional Header:       0x00E0 (224)
 Characteristics:               0x010F <-------------------------- Flags

/KC
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: KeyCat on November 16, 2010, 17:34:06
Ingen?

Känns lite fel att som betalande kund behöva ta till en fulkopia och riskera bli nerlusad med annat skit för att testa min teori men verkar som det är enda alternativet för jag har inte funnit något när jag Googlat...

/KC
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: Horizon on November 16, 2010, 18:29:08
Jag kan tyvärr för lite om sånt där för att hjälpa till. Jag är verkligen en "end user". =/
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: KeyCat on November 20, 2010, 18:26:08
Gör en image innan jag testar och backar sedan tillbaks efter test med fulkopian. Nu skall jag bara finna tid och motivation...

/KC

Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: KeyCat on February 10, 2011, 17:28:57
Testade i helgen och min misstanke om LAA flaggan visade sig vara helt fel... CTD'ar oavsett om den är enablad eller disablad.

/KC

Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: Baztid on February 10, 2011, 21:19:07
Fan va trist att detta inte funkar för er..  :-\
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: Rivvern_ on February 10, 2011, 21:34:08
Äh. Det är bara keycat som behöver köpa ny dator.  ;)
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: Lupson on February 11, 2011, 09:22:16
Jag har f.n. lagt Black Shark mer eller mindre på hyllan pga. CTD i single player. Händer varje gång jag kör ett visst uppdrag i Georgian Oil War-kampanjen ca 15-20 minuter in i uppdraget. Har säkert hänt 5-6 gånger :-(

Kör Win7 32-bit, har 2gb RAM. Möjligt att uppdraget, som är riktigt stort med massor av lede fi, tar upp för mycket minne.

Nåväl, har haft datorn i 3Ã,½ år nu, börjar snegla på uppgradering...
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: Rivvern_ on February 11, 2011, 09:23:45
Undrar om inte jag hade samma... Det var ett uppdrag där man skulle flyga ganska långt.
Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: KeyCat on February 11, 2011, 14:50:26
Quote from: RedRiver on February 10, 2011, 21:34:08
Äh. Det är bara keycat som behöver köpa ny dator.  ;)

Tids nog men inte ännu - inväntar Sandy Brigde-E eller Ivy Bridge :D

Nu verkar det som om enda vägen runt detta minneshanterings problem är att köra 64-bitars OS eller gå tillbaks till tidigare version. Surast är att det fungerade utan problem innan senaste patcharna, minns att theOden, RedOne och jag flög i timmar på 104th servern med 50+ andra utan problem.

I ett försök att försöka ge ED mer infomation satte jag upp Perfomance Counters för att se exakt när det händer. Jag visste redan att det var när simulator.exe processen nådde en viss gräns i använt minne (kan iofs även vara en gräns på någon annan resurs).

(http://keycat.no-ip.com/files/FC2_121_CTD_000.png)

Hade varit intressant att veta om det är vid samma gräns det händer för dig Lupson och om vi är så pass många här som upplever det i XP, Vista och Win 7 32-bit undrar jag varför ED inte lyckats reproducera det!?

/KC

Title: Re: Eagle Design's respons till CTD-buggen
Post by: KeyCat on February 11, 2011, 17:30:01
@Lupson

Du kanske redan gjort det (?) annars skapa en ny ticket på följande URL för att öka chanserna för en patch...

 http://support.lockon.ru/en/ (http://support.lockon.ru/en/)

Ju mer info desto bättre och om du har kvar crashlog filerna i ...\DCS - Ka-50\Temp\ biblioteket så uploada även dem.

/KC