http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Ovningar/Forsvarsmaktens-huvudflygdag/ (http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Ovningar/Forsvarsmaktens-huvudflygdag/)
Vilka kommer?
För långt att åka tyvärr. =/
Jag kommer!
Förhoppningsvis kommer Johans viggensimulator vara på plats och köra och då befinner jag mig där! Annars befinner jag mig så nära allt oväsen det går :D
Samma här. Får Johan in sin simulator så kommer jag stå där i grön flygoverall och instruera simulatorpiloter. Annars följer jag Jens mot bullret.
Haha, då ses vi... Jens, du hade ju uppenbarligen mitt telefonnummer så du blev just frivillig samordnare!
Ah, du med Daniel? Kul!! Då saknas det bara en simulator då... :)
Fredrik: absolut! :headbang:
Bekräftat. NovelAir SUL37 kommer vara på plats på flygdagen.
Däremot ser jag till min stora besvikelse att SK37E utgått :/
Ah, vi gör så här. Här är mitt nummer och planerade närvaro. Fyll på ni som skall dit:
Jens "Griffin" Olsson: 0709-17 28 71. Finns på plats vid SUL37-bussen hela söndagen.
ft "Taliban" effte (nummer utkryssat efter flygdagens avslutande, finns att få via PM) ;)
Bättre förutsättningar för samordning kan det knappast bli: en person att samordna som dessutom kom till platsen som en målsökande... dessutom med fika i högsta hugg!
Kanondag! Vädret höll sig, massor med fina flygplan och SUL37 spann som en katt nästan hela dagen! (gissa vems pass den trilskades under...)
Bilder utlovas!
Kanondag!
Och en så fantastisk simulator att prova, lååångt över förväntan, och det var inte för att förväntningarna var låga!
Andra höjdpunkter: Två Spitfire MkXIX (tror jag?) som efter avslutat normalt uppvisningsprogram i rote helt enkelt lekte luftstrid ett antal underbara minuter.
C17 som startade. Ser verkligen omöjligt långsamt ut!
Breitling Jets. Först, tråkiga formationsbyten och överflygningar. Sedan... whoa... de killarna (inga damer, vad jag vet?) har den rutin som 50 uppvisningar per år ger, och det märks.
Arrangemanget, förutom att det för många och då framförallt de lite äldre var långt att gå mellan parkering och uppvisnings/utställningsområdet.
Får ju alltid gåshud när Gripen kör. Men annars var Spittarna fantastiska, C-17 imponerande, Breitling vackert (och splitten med facklor sen!!) och Draken majestätisk.
C-17's aggresiva start är omöjlig att inte imponeras av. Wow alltså. Och så tyst den var!
Breitling kanske inte var så fartfylld med attans vad graciöst. Det var konst i tre dimensioner och som FT säger, den precision och tajming de hade var så otrolig!
Helt slut, men kan inte varva ned... ;)
Kul att träffas, ft! Vi pep iväg rätt fort, så hejdå i efterskott. Kul att se NovelAir-folket igen också!
Jag tyckte främst det var trevligt att se helikopetrarna i luften, och Draken. Men! Jag kollade SvD nu, som har ett bildspel från flygdagen. En av bilderna har bildtexten "Saabs senaste flygplan - en JAS 39D Gripen Demo". Vattephuc? Var det bara jag som inte fattade att den var där? Min kamera kastade in handduken officiellt, så jag har inga bilder heller. Vilken var det? Var det flygplanet som lekte CAS?
Ja, jag missade också Gripen NG ända tills den stack iväg. Fick se en liten glimt av den men hade det inte varit för den karaktäristiska målningen på fenan så hade jag inte fattat att det var den.
Men när flög den egentligen? Bommade jag det när jag häckade i hangaren?
39D eller NG? Om det var en NG så var det nog den med den intressanta målningen som drog ganska tidigt i första programmet. Den gjorde några stjärtsvängar över Malmen och öppnade programmet, landade ner och startade sedan 01, precis innan Daisy drog om jag minns rätt.
Nyheterna rapporterade att Saabs första passagerarflygplan Scania flög. Ackompanjerat av bilder på stackars Daisy, falskeligen anklagad för att vara den gökungen. :)
Äh, jag hade för mig att det var något jag glömde, och det var det så klart!
Att se Gripen agera som den är tänkt i CAS-rollen under förevisningen var mäktigt! Att se ett flygplan göra det det skall göra är långt bättre än tio aldrig så snygga flyguppvisningar. Det är väldigt uppenbart när man ser det att man skall ha flygplanen på sin sida när exkrementernas bana korsar den som beskrivs av ventilationsanordningens impellrar. Kul också överlag att FM lärt sig att det är värt att köra lite show och uppvisning, samt att man vågar tala lite för sin sak i högtalarna.