Satt och bläddrade i Svenskan till frukost och såg en dödsruna som drog till min uppmärksamhet då den hade en drakenprofil (J35).
Det visar sig att Erik Bratt gått ur tiden. Han blev 94 år.
Och vem är det?
pappa till draken
Rivvern, dags att läsa på lite :)
Som Phlerp skriver, pappa till Draken.
Fast man kan faktiskt säga att han är en viktig grundbult i svensk flygindustri och SAAB's jetflygsarv, om jag inte fått det helt fel.
Han och Lars Brising (Lassie: farfars far till min frus äldsta dotter från tidigare äktenskap).
Bratt lär ha varit tveksam till Gripen och framför allt datoriserade styrsystem.
Sen finns de som hade önskat sig en Super-Draken istället för att utveckla ett helt nytt plan (JAS).
Det hade nog varit ett intressant plan. Vet inte exakt vad i hans skepticism för datoriserade styrsystem låg, men hur stor och betydelsefull han än må varit för svensk flygindustri lär han inte haft rätt i allt. Antar att han, trots sitt ingengörssinne, kanske inte tänkte "out of the box" tillräckligt för vad dessa styrsystem kan göra? Men som sagt, jag vet inte vad det var han var skeptisk till mer precist - han kanske hade väl befogad kritik. Hur som helst flyger ju många plan med det idag och gör det uppenbarligen både bra och säkert.
Det kanske var det där med säkerheten? Visst har det ju hänt ett antal haverier med flygplan och deras styrsystem, men hur många har varit utanför provflygningens ramar? Och hur många situationer har "räddats" av ett sådant system där ett traditionellt system hade misslyckats? Och vice versa? Jaja, bara jag som skenar. Vila i frid Erik Bratt. :)
Har faktiskt aldrig hört att Bratt skulle varit kritisk till datoriserade styrsystem. Däremot var ju Sven-Olof Ridder en mycket högljudd kritiker mot Gripen, datoriserade styrsystem och flygplan med nosvinge i allmänhet. Han förespråkade länge en Super-Draken, märkligt nog med små utfällbara canarder ;)
Det var nog inget officiellt uttalande från Bratt. Hörde det från en bekant vars pappa var i samma ålder som Bratt och kände honom.
Det är rätt mycket backuper som ska slås ut innan styrsystemet är helt borta, men då går det inte alls att glidglyga med Gripen? Eller instabiliteten gäller bara i överljudsfart?
Har Draken och Viggen gjort någon lyckad nödlandning i glidflykt/med utslagen motor?
Quote from: F16_Filur on July 15, 2010, 18:44:52
Det är rätt mycket backuper som ska slås ut innan styrsystemet är helt borta, men då går det inte alls att glidglyga med Gripen? Eller instabiliteten gäller bara i överljudsfart?
Överljud flyttar tryckcentrum bakåt varför flygplanet då blir stabilt. Det är bland annat därför man vill ha det instabilt i underljud, annars blir det svårsvängt på andra sidan ljudvallen.
Om styrsystemet packar ihop finns det en mod där man flöjlar nosvingarna varvid flygplanet blir stabilt.
Med andra ord, styrsystemet jobbar mest med nosvingarna hela tiden?
Tryckcentrum är ett helt nytt begrepp. :)
Flera år sen jag läste om det här, men flygplanet är instabilt i tippled och vill liksom svänga av sig själv i underljudsfart. Styrsystemet motverkar detta, samtidigt som man inte behöver ta ut någon roderverkan (mindre "drag", bränsleförbrukning) för att hålla nosen upprätt. Tyngdpunkten bör då vara längre bak än i ett stabilt plan.