NOrdic SImulator Group

Teknik => Allmänt => Topic started by: KeyCat on February 13, 2010, 15:44:33

Title: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 13, 2010, 15:44:33
Det är tydligt att trenden går mot fler och fler spel/simulatorer som kräver on-line aktivering för att fungera/installera. Här är en tankeställare för er som tycker detta är helt OK (och/eller inte bryr sig just nu)...

 http://www.escapistmagazine.com/articles/view/columns/experienced-points/7134-Experienced-Points-Activation-Bomb (http://www.escapistmagazine.com/articles/view/columns/experienced-points/7134-Experienced-Points-Activation-Bomb)

Själv har jag endast köpt en simulator (DCS:BlackShark) som kräver on-line aktivering och enda anledningen var pga att ED själv skriver följande i deras FAQ samt det faktum att ED inte är några gröngölingar precis, de har funnits sedan F3/Flanker eran (dock ingen garanti att de inte går omkull)...

Quote
Q: What will be the activation limits...?

A: 8 activations and 10 deactivations. Note that just reinstalling the
game does NOT use an activation! An activation or deactivation is only
used when there is a significant hardware or OS change. Even if the user
has exhausted all of their activations and deactivations, more are provided
with proof of purchase. If in the unfortunate circumstance Eagle Dynamics
were to go out of business, our intent would be to release a final patch
to remove copy protection.

Kanske ED inte infriar sitt löfte om den dagen kommer men time will tell...

En annan vinkel på detta problem är att publishern för on-line aktiverade spel/sim nu har skaffat sig full kontroll över när vi skall sluta spela deras gamla spel/sim, när tror ni det händer? Gissningvis ganska kort efter att de släppt sin nya årliga version av samma spel/sim som de vill vi skall köpa.

Slutligen... inte för att jag brukar sälja mina spel/sim men jag vet att det finns de som gör det och ett on-line aktiverings DRM tar ju effektivt död på andrahandsmarknaden av beg. spel/sim eftersom licensen oftast är bunden till dig personligen, ganska självklart att även detta ligger i utvecklarnas/publisherns intresse eftersom de på så sätt ser möjlighet att tjäna mer pengar.

Kommentarer?

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Subroc on February 13, 2010, 17:51:48
kan bara instämma till fullo samt lägga till lite egen erfarenhet.

Vi olyckligt lottade som lever i bredbandsutbyggnadens svarta hål har ytterligare ett problem, nämligen att man då ska koppla upp sig med modemet/mobila pucken varje gång även om man bara hade tänkt sig lite casual sp gaming. Dessutom är de mobila bredbanden från åtminstånde telia och tele2 begränsade i möjligheter att öppna portar, jag kan tex inte använda mig av steam, för att inte tala om att jag ska slösa mina dyrt köpta 10GB/mån på att skicka data över nätet för att ens kunna spela lokalt på datorn.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Rivvern_ on February 14, 2010, 01:09:42
Håller med dig Keycat. Det ska inte vara någon aktivering via internet. Det funkar i ett mmorpg, där ligger ju allt på servrar ändå. CS och Halflife är heller inget problem. Här finns det så mycket spelare att risken för konkurs är väldigt liten.

En flygsimulator därimot, med väldigt smal målgrupp och få sålda kopior (i förhållande till de mer populära genrerna), känns inte bra. Risken är ju att vi inte kan installera och aktivera i framtiden när servarna är nerpackade.

Kopieringsskydd är enligt min mening bara ett problem för de som köper spelen. Tankar man pirat så är det nästan aldrig några bekymmer. Tyvärr.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 14, 2010, 13:59:54
Ja, något är mycket fel när man som betalande kund näst intill känner sig blåst!

Enda man kan göra är att fortsätta rösta med sin plånbok och vägra acceptera sånt skit, förhoppningsvis gör tillräckligt många det så utvecklarna/publishers fattar...

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: ctrl on February 14, 2010, 17:19:58
Exakt, rösta med plånboken är tyvärr det enda som hjälper. Jag skippade exempelvis den här WW1 flygsimen helt pga DRM.

Jag börjar även bli oroad för utvecklingen i stort. Jag log lite i början åt de som pratade om att mediabolagen och politikerna försöker få Internet att bli allt mer som TV... Jag tror fortfarande att det fria Internet är omöjligt att stoppa men jag skrattar inte längre åt de som varnar för utvecklingen.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 19, 2010, 13:54:53
Verkar som Silent Hunter 5 blir den 2:a titeln jag skippar helt pga DRM! Och UBI har dessutom tagit det ett steg längre, förutom att kräva kontinuerlig internet anslutning har de fått för sig att spara alla "saved games" på deras servrar - LOL - Lycka till UBI, ni lyckas för f-n inte få era MP lobbys stabila, de dyker ett par gånger i veckan...

Denna nya trend är helt idiotisk och om den fortsätter lär jag personligen hitta på nått annat under höst/vintermånaderna framöver.

Saxat från SimHQ...

Quote
...Ubisoft's new Digital Rights Management System titled UPlay, their new DRM that requires a fulltime Internet connection. Ubisoft has announced that UPlay will be included in all of its future releases starting with Assassins Creed II and would include Silent Hunter 5 . There is a large and quite vocal group of naval combat fans in the Subsim Forums that has stated point-blank they will not purchase the sim if it has Ubisoft's UPlay Services included.

Jag är inte ensam om att rösta med plånboken, diskussionerna är intensiva på olika forum och många har redan avbokat deras förhandsbetällningar på SH 5 och pressen är på det med buller och bång....

http://www.maximumpc.com/article/news/things_you_should_boycott_assassin%E2%80%99s_creed_ii_and_its_god_awful_drm (http://www.maximumpc.com/article/news/things_you_should_boycott_assassin%E2%80%99s_creed_ii_and_its_god_awful_drm)

Tror detta kommer bita UBI (och andra publishers som försöker introducera samma/liknande DRM) i röven rejält och öka antalet pirater istället för tvärtom, kan garantera att SH5 kommer att vara knäckt inom 48-timmar efter release!

PS: Kanske dags för en separat forumdel för dessa DRM-diskussioner?

/KC
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Rivvern_ on February 19, 2010, 16:09:27
Som jag alltid säger. Jag köper alltid spel jag gillar.  Men jag kommer inte att köpa ett singelplayer spel med krav på att vara uppkopplad.
Och när, inte om, piratkopian dyker upp väljer jag isåfall den.

Detta drabbar tyvärr bara folk som köper spelen.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Horizon on February 19, 2010, 22:45:16
Quote from: KeyCat on February 19, 2010, 13:54:53PS: Kanske dags för en separat forumdel för dessa DRM-diskussioner?

Eller lägga tråden under "mjukvara/problem"? Känns inte som att bara ämnet i sig räcker till en hel avdelning. Men ni får överbevisa mig! :)

För övrigt gillar inte jag heller DRM.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 20, 2010, 09:52:12
Ett exempel på vad som väntar även PC spel/sim om det får fortsätta. Nu klassas nedanstånde inte direkt som ett DRM men det tar ju effektivt död på ett spel/sim och ger en två alternativ...

1. Sluta spela.

2. Köpa deras senaste version av samma spel/sim för XXX kronor.

Därför jag inte gillar när ett spel/sim inte har direkt IP-till-IP utan man är tvungen att lira MP via en speciell MP lobby (typ SH III och SH IV).

Quote
Den 2 februari stänger EA av servrarna för en rad halvgamla spel, vilket gör att de inte längre går att lira online. Nedstängningen gäller primärt sportspel och gäller flera plattformar. Iögonfallande är att företagets definition av "äldre" innebär ett par spel med dryga året på marknaden, som Madden NFL 09 (PSP, Wii, Xbox), NBA 09 (Wii) och NASCAR 09 (PS3, 360).

Sund stängning av tomma servrar eller buffliga metoder för att sälja fler fäska spel? Tyck till i vår omröstning om hur länge spelföretagen är skyldiga att hålla servrarna igång.

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=36085 (http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=36085)

Quote from: Horizon on February 19, 2010, 22:45:16
Eller lägga tråden under "mjukvara/problem"? Känns inte som att bara ämnet i sig räcker till en hel avdelning. Men ni får överbevisa mig! :)

Det funkar ju det också, flytta om du känner för det...

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Horizon on February 20, 2010, 10:21:25
Det var ju inte direkt att överbevisa... mer åt martyrskapshållet. :D Men okej, KC, du får som du vill. Du vet hur en slipsten ska dras. ;) Antagligen kommer dessa diskussioner att öka i intensitet om spelbranschen får göra som de vill. Ovanstående (Madden NFL 09, NBA 09) låter ju helt sjukt.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 20, 2010, 10:25:19
Quote from: Horizon on February 20, 2010, 10:21:25
Det var ju inte direkt att överbevisa... mer åt martyrskapshållet. :D

LOL  ;D

Quote
Antagligen kommer dessa diskussioner att öka i intensitet om spelbranschen får göra som de vill. Ovanstående (Madden NFL 09, NBA 09) låter ju helt sjukt.

Jag är allt för att stödja utvecklare som gör bra simulatorer men inte f-n om ovanstående DRM blir defacto!

Det gäller att börja sprida evangeliet mot det här!

- Våga vägra idiotiska DRM (och andra påhitt som ger dem full kontroll)!

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 20, 2010, 10:50:28
Bara för skoj skull kollade jag upp när "Madden NFL 09" släpptes. Det släpptes 12:e Augusti 2008 vilket innebär att de (EA) tycker det är helt OK att man bara kan använda sitt eget spel i ~1.5 år!

Nu vet jag inte om Madden NFL 09 fungerar i SP även efter de stängt servrarna men oavsett så är det IMO sanslöst!

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 21, 2010, 01:44:52
http://www.techreport.com/discussions.x/18491 (http://www.techreport.com/discussions.x/18491)

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 21, 2010, 09:35:09
http://arstechnica.com/gaming/news/2010/01/ubisofts-new-drm-solution-you-have-be-online-to-play.ars (http://arstechnica.com/gaming/news/2010/01/ubisofts-new-drm-solution-you-have-be-online-to-play.ars)

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Horizon on February 21, 2010, 10:12:55
"Now you can access your saved games anywhere! You don't need the disc in the drive! You can play from any computer that has an Internet connection!"

ffs :(

Killen längst ner påminner och det Rivern sa om att man har mer problem med legalt köpta spel än de piraterna/crackarna fixar ut på nätet.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 21, 2010, 19:59:09
Några sig's för de som önskar (inte mina men han som gjort dem uppmanade till användning).

(http://img682.imageshack.us/img682/2048/ubi2.jpg)

(http://img63.imageshack.us/img63/710/drm3.jpg)

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on February 22, 2010, 17:01:51
Ubisoft svarar...

 http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=235596 (http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=235596)

Här är några av Ubisofts sanslösa kommentarer...

Quote
...We wouldn't have built it if we thought that it was really going to piss off our customers.

...So if it goes down for real for a little while, then yeah, you can't play.

...But we don't plan on shutting down the servers, we really don't.

/KC
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Rivvern_ on February 22, 2010, 17:54:00
Omg.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: granQ on February 22, 2010, 23:13:35
Gillade age of empires 2.. installera på hur många datorer som helst, men endast en behöver skivan för lira LAN.. kan man köra lagligt LAN med sina kompisar.. och vill de köra mer när de gå hem kan de lira.

Sure.. folk kan cracka spel men det var nice.

Tycker folk skall köpa lite arma2 (ett par st) då deras modell alltid varit ha "cd skydd" som sen plockas bort i patch så man kan lira ut cd (så skönt.. eller föresten dvd heter det nu). Man kan lira via gamespy men även skriva in IP direkt.

Så ett spel borde göra... funkar ju toppen :)
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Rivvern_ on February 23, 2010, 06:51:27
Ja. ArmAs modell har alltid varit bra!
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: ctrl on February 23, 2010, 15:23:38
Mm, Jag får väl köpa varsitt ex av Arma2 till mig och sambon.... får väl sluta sura över att jag inte hittar min nyckel till den nätköpta tyska varianten ;)
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on March 08, 2010, 14:50:08
Enligt rykten skall UBI's DRM servrar för SH5 och AC2 redan dykt... Än en gång, lycka till Ubisoft och till de legitima kunderna som svalt detta DRM med hull och hår!

Quote
...the servers are down (for both SH5 and AC2), and customers around the world are pretty p!ssed off.

The marketing people at Ubisoft should write a book: "How to shoot yourself in the foot for dummies".

Ubisoft DRM Authentication Servers Go Down

http://www.escapistmagazine.com/news/view/98927-Ubisoft-DRM-Authentication-Servers-Go-Down (http://www.escapistmagazine.com/news/view/98927-Ubisoft-DRM-Authentication-Servers-Go-Down)

Quote from: granQ on February 22, 2010, 23:13:35Tycker folk skall köpa lite arma2 (ett par st) då deras modell alltid varit ha "cd skydd" som sen plockas bort i patch så man kan lira ut cd (så skönt.. eller föresten dvd heter det nu). Man kan lira via gamespy men även skriva in IP direkt.

Så ett spel borde göra... funkar ju toppen

Håller med till fullo angående BIS kopieringsskydd samt möjlighet till direkt IP-connect i OFP/ArmA/ArmA II, funkar nu och kommer att funka även om 5 år, oberoende om BIS/GameSpy existerar eller inte, hoppas dock BIS kommer att vara kvar länge än...

/KC
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Rivvern_ on March 08, 2010, 15:42:02
Silent Hunter 5 funkar skitbra via Piratebay.

Det dåliga är att inga pengar hamnar hos utvecklaren så att de kan göra fler bra spel.
Det bra är att man visar att man inte är villig att betala för spel med orimliga kopieringskydd men att man gärna spelar spelet.


Troligtvis kommer utvecklaren möta problemet på fel sätt. Det kommer försöka ta fram ett ännu mer avancerat och kränkande kopieringsskydd. Och som vanligt kommer det bara drabba de stackars satarna som köper ett sådant spel.

Rätt väg att möta problemet är att släppa efter lite. De som vill ha spelet och avser spela det kommer att köpa det. Det finns massor med människor som laddar ner bara för att testa. Jag t.ex. Hade jag blivit biten så hade jag köpt spelet och kanske därmed kunna utnyttja online funktioner, patchar m.m.
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on March 08, 2010, 17:02:59
Ju mer jag läser och funderar blir jag mer och mer övertygad att Ubisoft (och säkerligen andra publishers/utvecklare) sneglar avundsjukt på Blizzards framgång med Word of Warcraft och tillhörande "cashiiing" i kassakistan varje månad.

Därav önskar de att driva utvecklingen mot "Pay to Play" alternativt månadsvis betalning för sina spel/sim. Det här med att ha ett konto och alltid vara ansluten till deras servrar för att spela kanske är ett första steg i den riktningen? Sen låter det betydligt bättre att enbart skylla på piratkopieringen - som iofs också spelar roll för valt DRM men kanske inte är enda anledningen!?

Det görs liknande ansträngningar med vanliga program och då heter det SaaS (Software as a Service). Precis som mobil operatörer, telebolag etc vill mjukvaruföretagen nu gärna binda upp sina kunder med löpande betalningsansvar för att få använda deras mjukvara med argument som "uppdateringar ingår etc".

Själv föredrar jag att betala för mina prylar en gång och som jag sen äger...

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: KeyCat on March 09, 2010, 15:39:16
 ;D

(http://i821.photobucket.com/albums/zz137/Alper141/2zznjvs.jpg)

/KC

Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Rivvern_ on March 09, 2010, 18:33:41
Riktigt bra!
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Horizon on March 09, 2010, 18:42:04
:D
Title: Re: Varför on-line DRM suger!
Post by: Rivvern_ on March 11, 2010, 23:17:44
http://www.facebook.com/group.php?gid=316793278749 (http://www.facebook.com/group.php?gid=316793278749) - Bojkotta UBISOFT grupp på fejjan!