Enligt mycket trovärdiga källor jag inte kan nämna har Saab/BAe tappat Tjeckien-ordern. Tjeckien har ett två-hussytem och det "andra" huset har med sitt veto sagt nej till affären.
Det innebär inga sålda Gripen (24st) till Tjeckien.
Saab har dragit igång sitt spin-control och många chefer från olika avdelningar är bortresta.
Detta är nyheter inte ens dagspressen/flygpressen vet om (officiellt i varje fall). Däremot kan jag inte gå i godo för det 100%, men källan som påstår ovanstående är MYCKET trovärdig.
Även hittat bekräftelse för detta:
CZECH SENATE REJECTS FIGHTER-JET PURCHASE. The upper house of the Czech parliament vetoed legislation on 31 May for financing the purchase 24 Jas-39 Gripen supersonic fighter jets, Czech media reported the same day. The legislation would have allocated 60 billion crowns ($1.84 billion) to buy the fighter jets from the British-Swedish BAE Systems/SAAB consortium (see "RFE/RL Newsline," 15, 23, 28, and 30 May 2002). It was voted down 45-32 after nearly four hours of debate in the Senate. The ruling CSSD, the Christian Democrats, and the Communists supported the legislation. The ODS, the Civic Democratic Union, and the Freedom Union opposed it. The Chamber of Deputies, the lower house of the Czech parliament, can override the Senate's veto with 101 votes.
http://groups.google.com/groups?dq=&hl=en&lr=&ie=UTF8&oe=UTF8&group=bit.listserv.slovak-l&selm=3CFD2B08.EB16D622%40ccs.carleton.ca
/TD
Fan, synd. Om vi nu bortser från alla moraliska och etiska aspekter med att sälja vapen(bärande) system, så är det ett stycke fint ingenjörskonst som förtjänar framgång!
Det var som... Den satt ju nästan. Trodde man.
Så länge man säljer vapen till länder som icke är i krig så är det väl hyfsat försvarbart etiskt ;)
QuoteOriginally posted by Mr Jim
Så länge man säljer vapen till länder som icke är i krig så är det väl hyfsat försvarbart etiskt ;)
Det går att diskutera. Men inte här och nu. Jag försöker blunda för den biten helt och hållet eftersom jag är så stor fan av stridsflyg i allmänhet och Gripen i synnerhet. Och Gripen är inte bara svenskt, det rockar tycker jag, så därför är det synd.
Observera att jag här inte utrycker varken om jag är för eller emot, eller vad jag tycker om att sälja vapenexport till krigförande eller icke krigförande länder. Jag menar bara att jag inte vill gå in på den diskussionen alls. :)
Jens
Världen skulle se bra mkt bättre ut om alla länder hade varsin atombomb och inga vapen alls. Fotbollsmatcher skulle ha en annan betydelse ;)
Skämt åsido så är ju british aerospace rätt involverat med SAAB. Sen hade jag moraliskt hellre sett Tjeckien köpa JAS än Sydafrika(Ett land som tror att dom är USA på afrika kontinenten).
Eftersom jag är ganska inblandad i den industrin själv har jag varit tvungen att reda ut min egen ståndpunkt.
Självklart är det så att i en perfekt värld skulle Gripen och andra krigsredskap inte finnas, det skulle inte finnas något behov för dem. Det är en trevlig utopi, men endast en utopi. Under överskådlig framtid kommer det att finnas ett behov av krigsredskap.
När det behovet finns, för oss och för andra länder, då ser jag hellre att vi tillgodoser våra egna behov än att vi gör oss beroende av och stödjer utländsk vapenindustri mer än vi redan gör.
Som vapenproducerande nation räknat så är Sverige fortfarande hemskt bra, ur etisk och moralisk synpunkt. Haubitsar till Indien inräknade. T ex kan vi räkna med att flygplan från många andra producentländer skulle bli till en politisk hävstång för de länderna gentemot de länder som flyger dem om det hettar till. Jag tror världen är en säkrare plats för oss alla utan sådana oheliga allianser. Alltså är jag för en svensk vapenexport.
Att vara idealist utesluter inte att man är realist, det är något jag insett med tiden.
Mvh,
/ft
Gripen, Svensk? Haha...
QuoteOriginally posted by SledgeHammer
Gripen, Svensk? Haha...
Njae, nu vet jag inte om jag håller med ;)
Vad är svenskt i så fall? Låt mig ta några löst ryckta exempel på att definitionen inte är så enkel som det verkar:
1. Om jag är invandrare men svensk medborgare, är jag svensk då? Enligt vissa nej (det finns ju de som påstår att det måste gå generationer...). Enligt mig, ja absolut.
2. Är atombomben en amerikansk uppfinning? Amerikarna är stolta över de mesta de uppfunnit. Men tag Bomben som exempel, hur hade världen sett ut om de *inte* importerade den europeiska forskareliten under/efter andra världskriget? Bomben finanserades av USA, uppfanns, provsprängdes och tillverkades i USA. Men med hjälp av mertalet importerade forskare. USA hade, liksom alla andra kärnvapen makter, ändå uppfinnit skiten ändå - men kanske inte först. Är abomben en amerikansk uppfinning då? Jag anser nog det. Men nog hade många icke amerikanska personer en hel del med saken att göra.
3. Om du äter en pizza gjord av enbart svenska råvaror - är det svensk eller italiensk mat?
Vad jag menar är att det är inte så självklart enkelt med begreppet "vad är svenskt".
Jag är stolt över att ett litet land som Sverige kan frambringa nåt så högtekonoliskt som kan konkurera med länder som lägger mer pengar på vapen än vi omsätter som land i helhet. Det ger mig inte bara stolthet utan även hopp om Sverige som land. Jag väljer att bortse från de moraliska och etiska aspekterna vilket kanske är fel när jag utrycker min stolthet över Gripen.
Men det är trots allt så att (tyvärr) mycket civilt användbar teknik (och därmed industri) finns tack vare militär forskning. Det vore tyvärr naivt att tro att samma mängd pengar skulle läggas på motsvarande forskning om valde bort vapenindustrin helt. Tror jag. Men om det går det att diskutera mycket.
Vad jag helt enkelt menar, oavsett om det var ett skämt eller inte, är att jag anser nog att Gripen är tillräckligt svenskt för att i alla fall jag skall vara stolt. Att sedan många delar tillverkas av utländska företag (det är mångam jag vet!) och marknadsför mha utländskt företag, tycker jag inte spelar nån roll!
Puh! :D
Quote1. Om jag är invandrare men svensk medborgare, är jag svensk då? Enligt vissa nej (det finns ju de som påstår att det måste gå generationer...). Enligt mig, ja absolut.
Enligt svenska definitionen är du invandrare om en av dina föräldrar är född i ett annat medborgarskap !!!
Dvs: om din mamma föddes som norska och gifte sig svenskt, fick sedemera svenskt medborgarskap, avlade dig och du föddes i sverige (har alltid varit "svensk" med pass och aldrig gjort anspråk på något annat) är du "invandrare i statistiken.
Varför tror du att politiker rakryggat säger att "invandrare är väl representerade inom politiska leden" (eller vad du nu vill), medan invandrarföreningarna - de riktiga - hävdar att invandrare är för lågt representerade?...
/TD - svartskallen, per definition
Ft>Det är all punkmusik som fått oss att bli så kloka ;)
QuoteOriginally posted by TrakDah
Quote1. Om jag är invandrare men svensk medborgare, är jag svensk då? Enligt vissa nej (det finns ju de som påstår att det måste gå generationer...). Enligt mig, ja absolut.
Enligt svenska definitionen är du invandrare om en av dina föräldrar är född i ett annat medborgarskap !!!
Dvs: om din mamma föddes som norska och gifte sig svenskt, fick sedemera svenskt medborgarskap, avlade dig och du föddes i sverige (har alltid varit "svensk" med pass och aldrig gjort anspråk på något annat) är du "invandrare i statistiken.
Varför tror du att politiker rakryggat säger att "invandrare är väl representerade inom politiska leden" (eller vad du nu vill), medan invandrarföreningarna - de riktiga - hävdar att invandrare är för lågt representerade?...
/TD - svartskallen, per definition
Jaja, baja ett exempel Hegge, baja ett exempel föjfan. :)
Jag är född av svenska föräldrar, har väl "svenska" släktningar i ett antal led upp. Men jag är född utomlands. Så jag kan väl anses som invandrare jag med då.
Men som sagt, det var exempel. Fasen vad bra ni är på att komma ifrån ämnet. Som om jag skulle vara bättre ;D
Griffin
QuoteJag är född av svenska föräldrar, har väl "svenska" släktningar i ett antal led upp. Men jag är född utomlands. Så jag kan väl anses som invandrare jag med då.
Stämer - du är också invandrare. Så om du var politiker skulle du tillhöra den etniska minoriteten inom politiken ;-)
Jag tog inte illa upp, hoppas du inte gkjorde det heller, men detta är ett mkt intressant och irriterande ämne, för det är helt skevt hur sverige definierar Invandrare...
/TD - fortfarande lika stor svartskalle
Sen kan man ju diskutera om det öht skulle ha utvecklats nåt Gripen. Vad skulle det kosta från början? Vad HAR det kostat? Hur många behövde FV beställa för att det skulle löna sig att utveckla "eget"? Hur många har FV behov av?
QuoteOriginally posted by SledgeHammer
Sen kan man ju diskutera om det öht skulle ha utvecklats nåt Gripen. Vad skulle det kosta från början? Vad HAR det kostat? Hur många behövde FV beställa för att det skulle löna sig att utveckla "eget"? Hur många har FV behov av?
Så sant. Jag anser nog att svaret är ja men är långt ifrån säker. Jag har sett många siffror på ovanstående frågeställning men det blir alltid svårt att räkna på det vilket lämnar utrymme för båda sidor att vinkla siffrorna.
Vad jag dock känner mig ganska säker på, är att oavsett prislappen på importerat flyg så ger egenutveckling ekonimiska fördelar i och med att svensk industri/forskning/know how får vidareutvecklas och leva.Det gör det ännu svårare att räkna på priset.
Att sedan diskutera behovet av stridsflyg i Sverige är också en svår diskussion. Å i ena sidan har vi inte direkt varit i strid med någon "främmande makt" på ett bra tag (inte såvitt Svensson anbelangar iaf), å i andra sidan finns det mycket mer för stridsflyg att göra än att skjuta ned fiendeplan vid en invasion.
Nåja, det behöver vi inte lösa här. Jag nöjer mig, som sagt, med att vara stolt över vad vi frambringat tekniskt sett och försökre i görligaste mån undvika de svåra frågorna ;-)
Jens
=)
Men det kan nog bli svårt att kränga Gripen utomlands då F-16 ink reservdelar hamnar en bra bit under Gripen med reservdelar vad gäller styckepris.
QuoteOriginally posted by SledgeHammer
=)
Men det kan nog bli svårt att kränga Gripen utomlands då F-16 ink reservdelar hamnar en bra bit under Gripen med reservdelar vad gäller styckepris.
Det ÄR svårt att kränga Gripen av ovan nämnda anledning bl.a. F-16 må vara billiare (har ju t.ex. tillverkats i *något* fler ex än Gripen) men det är inte riktigt lika vasst i termer av skalbarhet för framtiden etc. Att jämföra prestanda är inte riktigt rättvist heller då planen är gjorda för så pass skiftande förutsättningar och behov. Men det spelar kanske ingen roll - USA har lite kraft att sätta bakom sin försäljning, om det råder det inte nåt tvivel...
Tag bara den misslyckade exporten av Viggen till Indien som exempel. Viggens var på G för export till Indien och planet är som bekant baserat på en Civil motor (PW JT8D från bl.a. 727:an om jag minns rätt) - mycket för att göra tillgången på motorer och reservdelar enklare. "Plötsligt" rådde det exportförbud på den motorn trots att den som civil motor knappast kan ha innehållit så många militära hemligheter... Nu är väl inte detta hela historien, men det ger en känsla av vad som kan hända.
..och Gripen har inte bara en militär amerikansk motor, utan ganska många andra delar med från USA...
Så, att exportera Gripen är inte enkelt alls, men jag får lov att säga att det går förvånansvärt bra med tanke på förutsättningarna.
det kommer mera:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=27255&previousRenderType=6
/TD
:/
QuoteOriginally posted by SledgeHammer
=)
Men det kan nog bli svårt att kränga Gripen utomlands då F-16 ink reservdelar hamnar en bra bit under Gripen med reservdelar vad gäller styckepris.
Då är det iofs begagnade F16 ur block-något-för-länge-sedan som jänkarna säljer istället för att skrota eller lägga i malpåse i Arizona. D v s mycket långt från ett modernt system som Gripen.
ILS-problematiken är ett komplext kapitel och Gripen är totalt sett ett mycket trevligt flygplan ur underhållssynpunkt. Visst, reservdelarna till ett nytt flygplan kostar mer än reservdelarna till ett äldre, men tillgängligheten på Gripen är exceptionellt hög. I praktiken innebär det att en kund, för att kunna möta krav på att ha n st flygplan i luften eller i beredskap vid en given tidspunkt, skulle behöva köpa fler F16 än Gripen - något som man också måste ta med i kostnadsberäkningen.
Ni skulle se programmen som finns för att räkna på sånt där. Det är sanslöst. Spenderade en gång en halv vecka på att reda ut om det skulle löna sig att byta ut en O-ring eller vad sjutton det var i en hydraulpump i en helikopter...
Mvh,
/ft
Hehe... ganska maffig programvara va? :)
Jag tror "styckepriset" på flygplan är svårt att beräkna och att priset på flygplanen kommer på andra- tredjeplats efter saker som politik och motköpsaffärer.
Många länder väljer nog hellre att visa färg gentemot USA/Nato genom att välja amerikanskt. USA har en del att säga till om och har lite större industri att stötta upp en affär med. Så vilket plan som är bäst, billigast eller mest prisvärt är kanske viktigt men inte alltid viktigast. Tror jag.