NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => Falcon 4.0 => Topic started by: Triton on June 05, 2002, 01:47:14

Title: yihaa
Post by: Triton on June 05, 2002, 01:47:14
Jag har alltid avskytt flightmodeln i både eFalcon och SP 1, den kändes vidrig. I SP2 var den förbättrad en hel del, bara den där konstiga wobblingen vid lågfartsmanövrer var kvar, örk! Den departade väldigt lätt i CAT III också, kändes helt fel att FCS inte kunde förhindra departure även vid relativt enkla manövrer.... man behövde inte ta i direkt för att lyckas med det. Göra en Hammerhead var omöjligt även i CAT I.

Men NU, i SP3, är flightmodeln på F-16 PERFEKT!! Underbar känsla, mycket pulver, den departar inte för det minsta lilla (Hammerhead går bara fint), wobblingen är väck... jag är i himlen! Första FM:en som spöar RP5:s till slut! (SP2 var egentligen bättre än RP5 men wobblingen och departandet drog ned betyget)

Spelet flyter fint, "känslan" finns där.... F4UT har gjort ett utmärkt jobb!
Nu ska ni veta att jag definitivt INTE är känd som nån SP-fan, jag har alltid föredragit RP, men UT har all heder av sitt arbete.
SP3 är så bra att jag nog lär sadla om, och att omvända en hedning är bästa möjliga betyg! :D
Title:
Post by: KeyCat on June 05, 2002, 02:56:14
Jag har egentligen flugit SP3:an för lite och har aldrig flugit ett riktigt F-16 men jag tenderar till att hålla med dig och mitt första intryck av flightmodeln är positivt.

Planet känns på något sätt vassare och suger inte lika mycket på lite höjd heller.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title:
Post by: Triton on June 05, 2002, 11:25:53
Håller med om det KeyCat, på hög höjd var RP5:s FM lite klen, om man var över 30 000ft så var det bara att köra 100% Mil annars stod man nästan still, med SP3 så orkar den mycket bättre.
De verkar ha infört den kraftigare motorn som Block 50/52 har på ett bra sätt. Man kan ligga och svänga fullt i 300 knop hela dan och hålla farten, och om man gör det i farter över 350-370 knop så accar man.
Mucho pulver!:D
Title:
Post by: SledgeHammer on June 06, 2002, 10:00:01
Triton, måste fråga. Har du spakat en riktig F-16 nån gång?
Title:
Post by: Triton on June 06, 2002, 11:34:22
Nope! Jag har haft en del diskussioner med en del som varit med om att ta fram den här FM:n och fått utförliga förklaringar vad de ändrat och varför dock.
De har nyttjat äkta varans thrust-värden för den kraftigare motorn som sitter i block50/52 bland annat.
I RP5 så var "känslan" att motorn var klen på hög höjd, man fick använda EBK för att hålla nog fart för att ha bra manöverförmåga så snart du hade nåt under vingarna som bromsade lite typ bomber/tankar. Retade mig alltid på den biten, men SP3 har så mycket mera pulver (även SP2 hade det) att den orkar mycket bättre högt upp.
F4UT hävdar att de använt data från den riktiga block50/52 F-16 i så stor utsträckning som möjligt, och även om jag inte är kvalificerad att bedöma om de gjort några fel i det så är FM:en härlig att flyga. :)
Vissa grejor i SP2:s FM var irriterande, som stall-modeln t.ex.... den departade så lätt, det verkade inte klokt att en FCS skulle tillåta piloten att göra stick inputs som kunde få planet att tappa kontrollen, iallafall inte så lätt som var fallet då.
Till SP3 har de ändrat en del värden och gjort stall-modeln mera realistisk (säger dom iallafall:) ), och nu så måste man vara rätt hårdhänt för att planet skall departa så det känns mer troligt.

Insåg att min förra post lät lite tvärsäker hehe... men det jag uttryckte var mina känslor och åsikter, inget annat.;)
Title:
Post by: Horizon on June 06, 2002, 11:40:21
Vad gör man när man "departar" ???
Title:
Post by: Jotte on June 06, 2002, 12:23:48
När man går utanför "flight envelope"... ;)

Dvs man går utanför det som du kan kontrollera med spak/pedaler/gas, bla stall.
Title:
Post by: SledgeHammer on June 06, 2002, 12:35:33
Triton: OK =)

Min inställning är att man får vara lite "försiktig" när man diskuterar såna här saker. Vi har ju faktiskt ingen aning om hur det "känns" jämfört med en riktig kärra. Sen kan man ju tycka att det känns bra/dåligt.

SP3 har mycket riktigt dragkraftkurvan för "the real deal" likaså en bättre vinge och en riktig luftmotståndskurva för att inte tala om bränsleförbrukning. Även luftmotståndsvärden för balkar, tankar och annan last är mer korrekta.
Title:
Post by: Triton on June 06, 2002, 13:00:29
Jag ska se till att uttrycka mig mer klart nästa gång.;)

Missförstånd händer så lätt i skrift, så man borde vara försiktigare. :-o

Crtl, jag gissar att det är nog lika delar pulvret och de ändrade drag-values som lirar ihop, helt klart är att UT har sytt ihop paketet mycket snyggt:D .
När jag klev i cockpit i SP3 första gången var WOW-effekten lika stor som första gången jag provade Falcon4 överhuvudtaget, det känns som en helt ny sim! Underbart! :D :D
Title:
Post by: SledgeHammer on June 06, 2002, 23:27:10
Nja, dragkraftskurvan fanns där sedan SP2 faktiskt. Lite puts kanske men det stora är ju luftmotståndskurvan. För balkar mm. var värdena löjligt höga för en del saker tidigare om jag inte minns fel.