Jag har gett mig i kast med första fristående uppdraget, "Blood, Sweat and Tears".
Är det inte i det närmaste suicidala odds? Låter man det gå och tar en lite tillbakadragen roll så slutar det med att alla är nerkämpade och stan full av lede fi inom ganska få minuter. Är det som i OFP-uppdragen, att det hela hänger på att man som individ skall kliva in och göra precis rätt hjältemodiga insats vid rätt tillfälle?
Well, för att samanfatta det kort, Arma suger i single player ::)
Tack. Då var det inte bara jag. :)
Tack. Då var det inte bara jag heller. :)
Hehe.. vi är nog många som har upplevt det...
Vi körde väl med AIn på typ 60% när vi körde COOP det var lagom, men vi började väl på 40%...
Dock så komemr jag inte riktigt ihåg vad som var 40 och 60%, men det var nått med hur bra AIn var på att skjuta har jag för mig. Sen var väl det iofs demot också...
Jag har inte kört tillräckligt mycket singelplayer för att veta mer än att det är svårt, riktigt svårt...
Som DZ säger så beror ArmA upplevelsen till största del på vilka grundinställning man kör med och för de flesta (inklusive mig själv) är default för högt ställda. Den andra faktorn som är nästan lika viktig är förstås missionet! Med rätt (för dig) grundinställningar och rätt mission så är SP inte så kasst som ctrl ger sken av även om jag förstår hans egentliga point - att MP med teamwork är roligare och jag håller med :)
Öppna din XXXXX.ArmAProfile i Notepad och editera följande rader (obs finns på två ställen i den filen, ändra bägge). Värdena är från 0 - 1 och ju högre de är desto bättre är AI. precisionEnemy värdena nedan kommer att ge dig ganska kass AI som missar mycket. Vill du ha större utmaning så öka värdena och testa tills du hittar en balans som passar dig, I MP är det hostens/serverns värden som gäller.
skillFriendly=0.820000;
skillEnemy=0.820000;
precisionFriendly=0.480000;
precisionEnemy=0.480000;
Den tredje (och kanske största faktorn) är vilken version av ArmA man kör med och jag kan bara varmt rekommendera 1.12 Beta eftersom det gjorts betydande ändringar på hur AI'n hör och upptäcker dig.
I 1.08 och tidigare versioner är AI'n kapabel att lokalisera din exakta position i 3D världen varje gång du avfyrar ett skott (med ett icke SD vapen) enbart genom sin hörsel. Detta innebar att även om du låg bra gömd så visste AI'n din exakta position (på centimetern faktiskt) direkt efter varje skott du avfyrade och det kombinerat med lite för högt defaultvärde på "precisionEnemy" så är det förklaringen till de där irriterande "AK headshoten" många upplevt.
Som tur är har BIS lyssnat och fixat detta och mycket annat i 1.11/1.12 Beta vilket IMO gör det till ett helt nytt lir om man lirar emot AI vare sig det är singleplayer eller co-op.
/KC
Tack KC!
Apropå polska kavalleriet så var jag bara tvungen att posta låten 40-1 med Sabaton. Det känns som att ft kämpade friskt mot en övermäktig fiende där i början av tråden. :)
http://www.youtube.com/watch?v=eX2F6A81yKI
"Baptised in fire, forty to one!" Var det så det var, ft? :)
Jag har lyssnat massor på Sabaton sen efter sommaren! Jag diggar "the price of a mile" och "unbreakable"
Två mycket bra låtar, framför allt The price of a mile. Men jag måste medge att jag är väldigt svag för allt vad pansar innebär, därför håller jag Ghost Division och Panzerkampf så högt det går. :)
Ghost Division
http://www.youtube.com/watch?v=2xYzQ-SRs4g
Panzerkampf
http://www.youtube.com/watch?v=z075LB4vtso
och sist men inte minst - Primo Victoria (jäkligt bra på extra hög volym)
http://www.youtube.com/watch?v=IrJAwCBbnuc
Nu har jag ändrat värdena i ArmAProfile-filen (allt tar ett litet tag för mig). Framåt soldater, nu ska vi se om det hjälpte!