NOrdic SImulator Group

Teknik => Allmänt => Topic started by: ctrl on May 31, 2007, 19:26:09

Title: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: ctrl on May 31, 2007, 19:26:09
Skrev ett långt inlägg om min nya leksak men den försvann :-/

Jag har köpt en forcemod till min Cougar. Jag har länge suktat efter en men inte kunnat förmå mig att lägga ner mer pengar på Cougarn. Jag får lite ont i magen när jag tänker på att jag lagt ner nästan åtta tusen spänn nu på att få en fungerande spak. Men när jag nyligen tog upp mitt Falconflygande efter en tids uppehåll upptäckte jag att potarna började ge sig igen, framförallt min Y-axel spikade rejält, det slutade med ett inköp.

Omdömme:

Pris: Tja man ska va en riktig flygsimnörd för att lägga dessa pengar på en spak, men för alla som regelbundet flyger jetsimulatorer så kan jag ändå rekomendera att lägga pengarna på denna mod när kassan tillåter.

Leverans: Hade jag läst mailet från RS och loggat in på UPS lite snabbare så hade jag kunnat få den levererad på mindre än 30 timmar. Förpackningen var föredömlig, inte onödigt stor och väl skyddande.

Installation: Lite snålt att inte skicka med en utprintad manual till en så här dyr pryl. De skickar endast med en quickinstall guide och hänvisar till webben för en utförlig guide. Installationen är lätt. Såsom det alltid varit, så fungerar det inte för mig att göra en manuell kalibrering i CCP, jag kunde dock göra den föreslagna justeringen av centrumläget och sedan framgångsrikt köra med autokalibreringen.

Funktion: Jag har kört Falcon i ca 1 timme, det kändes suveränt från första stund, inget glapp och lättare än förr att flyga med precission. Kört IL-2 i 2x15 min, först kändes det som att jag nog får fortsätta med min MS SWFF2 till IL-2 men efter att ha justerat axelkurvorna från 10, 20, 30 osv. till samma som på roderaxeln, alltså 100, 100, 100 osv. Så tror jag att jag kommer at flyga med Cougrarn även i IL-2 fortsättningsvis.

Allt som allt, förutom att jag är irriterad på att det skall behövas så förbannat mycket pengar för att få till en bra Cougar så är jag mycket nöjd!
Title: Replying to Topic 'Realsimulator FCC R1 mod'
Post by: Rivvern_ on May 31, 2007, 20:41:36
Bra med en review! Skulle med vilja ha en forcemoddad cougar... Hojta till när du ska sälja den billigt!   (förbereder mig på en utskällning ;) )
Title: Replying to Topic 'R
Post by: Andreas on May 31, 2007, 20:42:21
Kul! Själv är jag väl uppe i ca 5.000 kr i o.m min hall-sensormod (CubPilot) och nytt innanmäte (IJ).

Lägger man sen till den övriga utrustningen (pedaler och TIR/VE) så springer det iväg några tusen till...

Men det är det värt, eller hur Control? :)
Title: Replying to Topic 'Realsimulator FCC R1 mod'
Post by: ctrl on May 31, 2007, 22:53:54
Jo med pedaler och TIR så passeras 10000.... Men det är värt det! Sett till kostnad per använd timme så är dessa prylar väldigt billiga. :D

Vad kostar en hall-sensor mod till throtteln?
Title: Replying to Topic 'Realsimulator FCC R1 mod'
Post by: Andreas on June 01, 2007, 09:01:45
QuoteOriginally posted by ctrl
Vad kostar en hall-sensor mod till throtteln?

Nxt-modden kostade 480 australienska dollar (2500+ SEK med 5,31 i dollarkurs) och
ÃÅ"ber 2nxt Joy & Throttle Kit kostade 212 USD + porto 10 USD (1500+ SEK med 6,81 i dollarkurs).

2500 kr för Cougarn + 4000 kr för Hall-pottarna och det nya innanmätet +  + 1000+ kr för TIR + 2400 kr för pedalerna. Så 10.000 har man nog lagt ut. :D
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: Bax on October 04, 2007, 15:56:09
Oj oj då var man ägare till en RS FSSB R2!
Har inte skruvat in den än men tänkte fråga Er som vet:
-vilken tryckkänslighet har ni ställt på microswitcharna?
Det här skall bli roligt, har haft lite elektronik abstinens på sistone.
mvh
Bax
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: ctrl on October 04, 2007, 17:19:44
testa definitivt med den lättaste inställningen först!
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: Bax on October 04, 2007, 20:17:30
Ok, har du meckat med kurvorna i CCP för Falcon CTRL?
mvh
bax
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: ctrl on October 04, 2007, 21:23:11
Jag har satt stora deadzones för att ytterligare få ner styrkan som krävs för fulla utslag. För Falcon kan man ha ganska mycket motstånd men för IL2 blev det en stor förbättring med lättare motstånd.
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: Bax on October 07, 2007, 17:40:37
Deadzone...hmmm förstår inte riktigt? Har kört på enligt manual och satt lättaste motstånd och det verkar kanon. Fick därimot renovera själva stickan "handtaget" då där fanns lite glapp i basen. Jag satte en bricka under den inre skruven samt la en tunn tejprand runt metall röret i basen (lite nagellack på den inre skruven) och tajta till - blev mycket bra!!
mvh
bax
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: ctrl on October 07, 2007, 22:30:08
I Hotas CCC. på fliken Axis Shaping har jag satt DeadZones för X och Y till 35% för Lower och Upper samt 1% på Center. Detta innebär att jag endast utnyttjar 29% av sensorernas upplösning men det spelar ingen roll då detta ändå är mer än vad DirectX kan utnyttja :D.

Ska bli intressant at jämföra på ett LAN i framtiden, kanske är det nått knas på min spak eller så vill jag ha mycket lättare än alla andra... Hur som helst så har jag nu en inställning som fungerar bra i Falcon, IL2 och Arma :D
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: h.kan on October 08, 2007, 16:29:49
Så här kan man också göra
http://www.simhq.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2324277#Post2324277

Jag tycker också lättaste positionen är för "tung"
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: ctrl on October 08, 2007, 18:11:50
:D

Om jag fattar det rätt så når vi samma mål men har olika väg dit :)
Title: Re: Realsimulator FCC R1 mod
Post by: Bax on October 08, 2007, 20:47:41
Ok, jag förstår men som sagt jag tycker det är lite konstigt då jag absolut inte har några bekymmer med att nå fullt utslag (jag har i och för sig stickan lägre och fastsatt i cockpit och inte på skrivbordet).
mvh
bax