Jag köpte vanliga X52 när den kom ut men var inte riktigt nöjd:
* För lätt fjäder i joysticken
* För hög (hmm..ja liten hand - känns som att jag inte får stöd för armen på bordet)
* Roderfunktionen flyttades från throttle till joystick - not good for me, m.m
Nu har jag sett att det finns en X52 Pro (http://www.saitekusa.com/usa/prod/x52pro.htm) också, svart och snygg! Nu undrar jag om någon har testat denna? Designmässigt ser den likadan ut som den vanliga förutom lite extra lampor här och där och möjlighet att ändra färg på dessa.
Det jag mest undrar över är om de har ordnat styvheten i fjädern på joysticken eller något annat revolutionerande?
/Swebeast
Har inte provat, men jag vill minnas att jag läst att den ska vara lite styvare. Många har ju byggt om sina X52 för att få dom lite styvare, och jag tror Saitek tog till sig och gjorde den lite hårdare. Men som jag förstått det så är det fortfarande samma mekanism, med ganska stort centrummotstånd och inte särskilt stor gradient efter det. Så, återigen utan att ha testat, så är jag lite skeptisk. Jag hade satsat på att försöka bygga om fjädern i X52:an, för det är ju det enda på din lista som möjligen är förbättrat till Pro.
Förutom det så är det nån slags MFD i den där, diplayen är lite mindre värdelös än tidigare. Jag vet inte om det kan vara värt nåt.
Jag beställde en för ett par timmar sedan så jag får väl utvärdera själv :p
/Swebeast
Varför är jag inte förvånad :)
Flest prylar vinner ;)
mvh
Bax
OCH vinnaren blev ....(trumvirvel)......SWEBEAST!!!!! HURRRRRAAAAAAA
På andraplats eh....humm......
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Sorry
:p
Jag är bara lite förvånad över att propsimmare vill ha hårdare fjädrar. Jag har ju moddat min X45a för att få mindre motstånd. Jag flyger IL-2 betydligt bättre med X45an än med min hårda cougar.
Till Lanet kommer jag att ha med mig antingen X45an eller min yoke, Cougarn ser jag som en ren jetsimspak.
QuoteOriginally posted by RedOne
Varför är jag inte förvånad :)
Inte har väl jag många prylar :D
/Swebeast
QuoteOriginally posted by ctrl
Jag är bara lite förvånad över att propsimmare vill ha hårdare fjädrar. Jag har ju moddat min X45a för att få mindre motstånd. Jag flyger IL-2 betydligt bättre med X45an än med min hårda cougar.
Och så var det någon som föreslog no cockpit också... ? ;)
Taktil återmatning... utan den kan jag inte flyga på gränsen. Jag gillar Cougarn. Fram tills man börjar få mjölksyra i underarmen i alla fall... :-OO
När stallar ett flygplan? Frågade min aerobaticsinstruktör på en av de teoretiska genomgångarna vi hade.
Folk kom med diverse felaktigheter...
Folk kom med riktiga svar om anfallsvinkel eller "vid 1g i planflykt...." osv.
Han svarade: Vid ett visst roderutslag, alltid vid samma roderutslag... det spelar ingen roll om det är i 30knop i planflykt eller 130knop i kurva...
Hans svar var naturligtvis inte 100% korrekt men när man sen flög praktiskt så kunde man inte låta bli att förundras över att det i praktiken fungerade precis så... det spelade ingen roll om jag flög i fullt blås, drog jag tills strax innan stoppet så stallade kärran, flög jag i 40 knop och försökte hålla höjden så kom stallen vid samma spakläge.
Fungerar det i IL-2, kan man ställa max roderutslag så att det är precis innan stall??? Ingen aning men jag ska testa :D
Jag läste aerobicsinstruktör och undrade vad han/hon hade med saken att göra... dags att gå hem och vila. Kanske blev jag distraherad av den mentala bilden av Ctrl på ett aerobicspass... :)
controllen har kört ett tiotal aerobicspass i sina dar och ca 100 box'n kick pass vilket väl kan räknas dit... kulmagen har inte alltid funntits ;)
Haha, jag misstänkte nästan det. Jag, däremot, har 0 pass loggade i alla kategorier och mina fördomar om företelsen är om möjligt större än min skräck för att delta själv. Och om jag säger att jag antingen ser nåt i stil med Susanne Lanefält i sin 80-tals outfit eller en hurtig vegobroiler med för mycket solariebränna när jag tänker aerobics...
Och så ballade den här tråden också ur helt... fast utan Horizontens hjälp. :D
QuoteOriginally posted by Horizon
Och så ballade den här tråden också ur helt... fast utan Horizontens hjälp. :D
Jag kan jag med :D
(Jag är bara avundsjuk. Vill också köpa grejor!) ;)
Börjar man räkna på det så upptäcker man att både trim och höjdroder i många flygplan i princip är anfallsvinkelväljare, så nog stämmer det bra!
"Vid 1 G i planflykt" var lite roligt. Undrar hur man åstadkommer planflykt med n_z =! 1? ;)
Beror väl på om man definerar planflykt som rakt fram eller om man får kurva utan att ändra alt. :)