Holy shit.... 14 döda i en thunderstorm med tornadoes bara 2 mil ifrån där jag befinner mig just nu i Florida, är det nått som hörs på nyheterna hemma ?
mvh
Bax
nix, inte ett pip på våra nyheter :-/
En liten notis har nu kommit upp.
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14551829.asp
Om det är i USA så såg jag det på nyheterna igår kväll. En trailer park som hade blivit illa till tygad. Fruktansvärd kraft i en tornado. Ser tufft ut på film men jag skulle verkligen inte vilja vara i närheten av en själv. :-/
Nu var det på nyheterna igen. En lastbil med släp som hade kastats bort från vägen och ut i skogen. Helt galet.
Inte för att förringa det tragiska... men är det inte på tiden att de börjar bygga lite ordentliga hus även på den sidan Atlanten? Aluminiumprofiler med lite siding på och isolering mellan? Fort går det och billigt blir det... men.... :-/
Att sedan många tvingas bo i husvagnar är djupt tragiskt. Livsvillkoren är eländiga i sig, men hur livsfarligt det blir när vädrets makter ger sig in i leken vet i alla fall alla som var i Halmstad under Gudrun.
Vaknade på morgonen av att kylskåpet startade och stängde (strömmen gick och kom tillbaks). Gick upp ur sängen och spanade ut genom fönstret och himlen var helt svart allá närkontakt av tredje graden. Trött och yr så tänkte jag inte mer på det och gick och la mig igen. Det var flera touch downs och tornado watch fram till 10 tiden.
Ruggit
Bax
Vad gör du i FL, Bax? Jobbar? Semester?
Jobbar, lär mig flyga nytt flygplan. Gissa vilket ?
(http://i9.photobucket.com/albums/a62/bax2005/th_gissatyp.jpg) (http://s9.photobucket.com/albums/a62/bax2005/?action=view¤t=gissatyp.flv)
Maverix och Control får inte gissa ;)
mvh
Bax
Haha, nämen, grattis och välkommen!
Vill du ha en personlig hälsning i dokumentationen? ;)
SAAB 2000?
Ajajaj... jag glömde lägga till ft ibland dom som inte fick svara.
Jag som såg fram emot att Horisonten skulle få gnugga genieknölarna och sponsra google lite :D
Hade du klarat det direkt utan ftÃ,´s ledtråd ?
mvh
Bax
Haha, nej jag måste erkänna att ft satte mig rakt på spåret. Frågan var bara om jag skulle gissa på 340 eller 2000. Men som du sa, jag hade nog hittat det ganska snabbt med google images eftersom jag direkt tänkte propeller och då kan jag inte så många tillverkare/modeller. :)
Hur är den att flyga då? Några större skillnader mot tidigare erfarenheter? Något som verkar helt galet? (brukar ju inte hända med svensk kvalistort, men ändå...)
QuoteOriginally posted by Bax
Ajajaj... jag glömde lägga till ft ibland dom som inte fick svara.
Jag som såg fram emot att Horisonten skulle få gnugga genieknölarna och sponsra google lite :D
Hade du klarat det direkt utan ftÃ,´s ledtråd ?
mvh
Bax
Sowwy. Kom på först när jag lämnat datorn att jag kanske sabbat tävlingen lite... :D
Jag tvivlar inte på att Erik hade löst det hela ;)
Det känns mycket bra att flyga SAAB och det mesta är förtroendeingivande.
Systemen är enkla och man låter inte piloten gräva ner sig i för mycket detaljer som inte påverkar handhavandet. Motorerna är råstarka och den opereras mer som en jet än turboprop. Över 4000 hästar per motor.Eftersom det är så starka vingmonterade motorer så är den ganska jobbig att handjaga då den måste trimmas om vid alla power changes. Vad jag tyckte var lite irriterande till en början var att fly by wire tekniken flyger sidrodret åt dig via yaw dampern och att man istort bara rör till det för styrelektroniken om man ger pedal. Man fick diciplinerat ta bort fötterna från pedalerna, inte helt enkelt för en flyglärare.
mvh
Bax
Har vi fly by wire... ? ;)
Låter som en kul kärra, Bax! Har alltid gillat turboprop eftersom de låter så tufft. :) Var är det tänkt att du ska flyga den när du är "influgen"? En liten fråga också angående turbopropmotorer: Får man någon extra dragkraft från den komprimerade luften som skickas ut bak i motorn eller är det bara propellern som driver flygplanet framåt?
QuoteOriginally posted by Horizon Får man någon extra dragkraft från den komprimerade luften som skickas ut bak i motorn eller är det bara propellern som driver flygplanet framåt?
Utblåset ger ett visst dragkraftstillskott. En siffra jag har i huvudet är att det för en äldre Hercules i normalfallet var ca 7% av den totala dragkraften. Det är dock för någon äldre variant och inte C-130J med Allison 2100.
ser man på, samma motor i Hercules som i SAABen !
Det är väl inte helt bestämt var vi kommer att flyga men jag kommer iallafall att utgå från Kristianstad.
mv
Bax
Bax, har du spanat in några bra & "billiga" pilotlurar?
Jag tog mig faktiskt till ett BOSE "Outlet" (Bose har ju fina active noise reduction headsets). Där fanns allt för hemmabio till 40 - 60 % av priset i Sverige, men inga headsets :-(
Annars var det ju David Clark som gällde med pris från 250 dollar och upp.
mvh
Bax
Flög Saab 2000 från Helsingfors till Stockholm för några år sedan. Sånt där är väl rätt svårt att bedöma, men jag tyckte den hade riktigt skön acceleration i starten - åtminstone jämfört med de kärror jag flugit sedan dess - Malmö Aviation-kärran och 737:or.
Hur förhåller sig 2*4000 hk Turboprop jämfört med jet i startskedet?
Turboprop har mer tryck direkt från starten. Den är inte beroende av att få upp fart för att trycka in luft i motorerna för att ge dragkraft för att få upp fart för att... eeeh... du fattar. :)
Turboprop brukar dessutom klättra upp snabbare (och effektivare!) och är därmed mer ekonomiskt på korta sektorer. Det man tappar i cruise vinner man i start, stigning och inflygning.
Just Saab 2000 är intressant i och med att den prestandamässigt rör sig i gränslandet mellan jet och tubroprop, och alltså väl kan hävda sig även på lite längre sektorer än turboprop i allmänhet klarar.
Låter precis som när SAAB-ingenjörer brukar få tänka till. Det finns en tanke bakom allt. Nästan. :)
QuoteOriginally posted by Horizon
Låter precis som när SAAB-ingenjörer brukar få tänka till. Det finns en tanke bakom allt. Nästan. :)
Tack! :p
("Nästan" kommer att kosta dig en kaka i böter i Halmstad! ;))
Var i Vaasa igår och gjorde "studs & gå" med kärran. Vi var 4 piloter som skulle genomföra sista momentet innan route training. Flygtokig som man är anmälde jag mig frivilligt att börja ( eftersom jag visste att jag då skulle få ferry flyga över till Finland).
När jag närmar mig finska kusten på FL 250 så frågade jag instruktören om vi inte kunde göra lite branta svängar. Efter lite övertalan så frågar instruktören kontrollen och vi får tillstånd för lite manövrar. Efter en stunds manöverering så kommer kontrollen tillbaks med "during 12 years at work I never seen this, whats the reason?" (vi hade en vanlig callsign så han kunde ju inte veta att vi inte hade pax). Våran instruktör med skinn på näsan svarade "watch our contrails, man".
Såna stunder kompenserar för tidiga mornar och hotell-liv :D
mvh
Bax
Hey bax, varför blir jag inte förvånad över att du gillade det :D
/slammer
Vad är pax, Bax? :)
fred på latin ;)
Nu e Andreas på retsamt humör ;) Passagerare i detta sammanhang :D
QuoteOriginally posted by Horizon
Vad är pax, Bax? :)
Ett annat ord för SLC/SLF. :)
QuoteOriginally posted by BaxEfter en stunds manöverering så kommer kontrollen tillbaks med "during 12 years at work I never seen this, whats the reason?" (vi hade en vanlig callsign så han kunde ju inte veta att vi inte hade pax). Våran instruktör med skinn på näsan svarade "watch our contrails, man".
Prova att ligga och köra två minuter 090, två minuter 270, två minuter 090, två minuter 270... i trekvart eller så. Blir de inte tillräckligt irriterade så kombinera det med att stiga och sjunka mellan FL100 och FL240. ;)
:p :p Rolig berättelse Bax :) "länkat" vidare till medlemar i klubben.
Maverix
"Är det OK om vi gör några svängar över staden, SE-XXX"
"SE-XXX, javisst"
*några varv med 70-80 graders bankning senare*
"SE-XXX, vad håller ni på med?!"
"Cirklar lite över staden bara, XX"
"XX, Säg till när ni lämnar sektorn" (Underförstått: Och ta raka spåret dit")
:p