Jahopp... Har suttit ikväll och knåpat på ett uppdrag. Och jag har stött på mitt första problem. ;)
Jag har ett (och kommer säkert bli flera) AI plan som ska starta från flygbasen och sedan flyga en sväng för att sedan landa.
Jag har inga problem med att få upp planet i luften. Men jag har problem med att få det att landa. Jag kan välja "get out" men då dumpar piloten planet på taxibanan och nästa plan krashar in i detta.
Jag vill att piloten ska starta, flyga sin rutt, landa, taxa, parkera på en parkeringsyta och sedan lämna planet. Hjälp hjälp!
Och ja... Självklart är det ArmA! :D
Har tyvärr ingen direkt lösning att erbjuda dig men vet att det är möjligt att göra det du vill med WP's och eventuellt några script snuttar.
Hur som helst, tror du har bäst chans att få/hitta svaret på antingen BIS forum eller över på OFPEC. Tänk på att mycket av infon på OFPEC ännu inte är uppdaterat för ArmA men eftersom ArmA bygger på OFP så kan det vara användbart ändå...
BIS forum (http://www.flashpoint1985.com/cgi-bin/ikonboard311/ikonboard.cgi?s=5e32e34f8ea9d30aca576966ff637743;act=SF;f=71)
OFPEC (http://www.ofpec.com/)
/Christer (a.k.a KeyCat)
Zooma in på flygfältet och gör följande i Editorn.
1. Skapa en ex. rifleman och välj player
2.Skapa en EMPTY heli (inte UH-60 eller Mi-17 dock). Döp den till heli.
3.Skapa en pilot och döp den till soldier. Skriv följande i Initialization-rutan
soldier assignAsDriver heli; [soldier] orderGetIn true
4. Ge soldaten en waypoint MOVE till andra sidan flygfältet och sedan en brevid "Player" med GET OUT
Nu borde du få en trevlig liten uppvisning av piloten :)
OBS! Noga med stora och små bokstäver, tror jag
/Swebeast
inte noga alls.. om inte ArmA krånglat till det.
Hade gärna hjälp men då jag inte har kvar ArmA ful installerat får du vänta tills februari för få mitt svar.. :)
Jag behöver ha ett spawnscript eller motsvarande.
Jag kommer ha 10-20 soldater i en grupp eller som enskilda individer. Jag vill ha det så att om man dör så ska man spawna där man börjar med kanske 30 sekunders väntetid. Ungefär som man spawnar i Capture the Flag.
Detta verkar funka..
I description:
"respawn=3;
respawndelay=20;"
Sen måste man sätta in en rektangulär marker med namnet respawn_west, respawn_east motsvarande. Kalas!
Nästa fråga. Hur får jag en enhet att starta på en position i ett hus?
Har provat felar kommandon men utan resultat. enheten startar på taket varje gång.
this setpos [getpos this select 0, getpos this select 1, x]
byta x mot valfri höjd.. funkar ibland, ibland icke!
lycka till
Tackar! Det funkar. Men vet du hur man gör för att använda postionerna i husen?
var det inte så i opf.. att man satt dom utanför och gar GET IN o där fick man alternativ .. eller, minns inte riktigt men kan ju prova
'
Jo men det funkar bristfälligt. Risk för att han fastnar i trappan. Jag vill att han startar på en postion i huset och inte rör på sig.
Dags för mig att ställa min första fråga, ni som varit med på OPF tiden vet att jag aldrig brydde mig om det där med triggers, alla mina uppdrag gick rent tekniskt sett ut på att Bluefor som avslutning befann sig inom en endtrigger.
Nu skulle jag vilja ta tag i det så min fråga är, om jag nu har placerat ut en bil på kartan, så vill jag att en endtrigger går igång om just den bilen är på rätt plats. Antar att jag skall namnge bilen... ok så nu heter den "bil-x". Var gör jag med triggern?
ps. Bakom allt tjafs med sprocket, starforce, securerom, icke-engelska versioner mm., finns ett väldigt förbättrat lir jmf. OPF. :-OO :D
QuoteOriginally posted by ctrlps. Bakom allt tjafs med sprocket, starforce, securerom, icke-engelska versioner mm., finns ett väldigt förbättrat lir jmf. OPF. :-OO :D
Bakom GGG-fasaden finns den gamle lekfulle ctrl kvar minsann! Lycka till med uppdragsskapandet, jag kommer och testar när jag fått inhandlat ArmA. ;) :)
QuoteOriginally posted by ctrl
Nu skulle jag vilja ta tag i det så min fråga är, om jag nu har placerat ut en bil på kartan, så vill jag att en endtrigger går igång om just den bilen är på rätt plats. Antar att jag skall namnge bilen... ok så nu heter den "bil-x". Var gör jag med triggern?
väldigt enkelt så du kommer slå dig för pannan. Du behöver inte namnge bilen.
Du har din bil check.
Du skapar trigger med activation "end".. check
Nu väljer du gruppläget, där man placerar grupper. Klicka på bilen, håll inne och dra till triggern och släpp. Done.
Allt står redan beskrivet:
Mitt Första uppdrag på svenska del 3 (http://d5914232.u93.surftown.se/readarticle.php?article_id=6)
För några fler guider och fler skall det bli:
Anrop.Net (http://d5914232.u93.surftown.se/articles.php)
Aha, och flera tom. för mig lättförståerliga instruktioner på sidan, coolt :)
Visst Horizon, bara jag får gnälla av mig lite så blir jag sedan lycklig.
Jag "testade" ett av mina egna uppdrag ikväll, guard och hold wp är suveräna... sen testade jag också att ha object som inte finns från start, kan man ha mycket kul med. Det är så mycket enklare att få till bra missions med Arma, man behöver inte ägna flera timmar till att detaljstyra AI och tajma waypoints.
Finns det inget sätt att få AI helikoptrarna att skjuta på infanteri? Jag vill att de åtminståne skjuter tillbaka om man börja peppra på dem.
QuoteOriginally posted by ctrl
Finns det inget sätt att få AI helikoptrarna att skjuta på infanteri? Jag vill att de åtminståne skjuter tillbaka om man börja peppra på dem.
jodå, vilken hkp pratar vi om?
dock upptagen med få fungerande torn att funka.. har fixat midjestyrning på lastbil idag, volvo dumpers osv kan nu göras snyggare än i OFP (dock kan dom röra på framdelen även om dom står stilla, känns inte realistiskt? får ta diskussion med redriver vid tillfälle)
Mi-17 with rockets är den jag vill ha för just detta uppdrag.
Om jag fick önska så skulle:
- Mi-17 ha jävligt dålig syn, men om den ändock upptäcker en så ska den engaga om satta att flyga på "search and destroy" men inte om den är satt på "move".
- KA-50 besvarar endast eldgivning från inf oavsett vilken waypointmood den är i, den sparar annars sin ammo till fordon.
ps. Jag har tittat in på TS lite då och då men ser att det är tomt... antar att vi kör på egen hand tills den 17 feb när folk förhoppningsvis kan få tag i engelska versioner.
QuoteOriginally posted by ctrl
Mi-17 with rockets är den jag vill ha för just detta uppdrag.
Om jag fick önska så skulle:
- Mi-17 ha jävligt dålig syn, men om den ändock upptäcker en så ska den engaga om satta att flyga på "search and destroy" men inte om den är satt på "move".
- KA-50 besvarar endast eldgivning från inf oavsett vilken waypointmood den är i, den sparar annars sin ammo till fordon.
ps. Jag har tittat in på TS lite då och då men ser att det är tomt... antar att vi kör på egen hand tills den 17 feb när folk förhoppningsvis kan få tag i engelska versioner.
oj tokjobbigt, sånt där hade jag antingen skitit i eller gjort mina egna addons (lättare styra dom värderna då)
Enda kan tänka mig är typ eventhandlers på hkp, om dom blir beskjutna så öppnar dom eld... men tja, ingen bra lösning.
vad gäller teamspeak.. fråga på det, vem har ansvar för teamspeaken (nordmans), hur öppna är ni för komma andra som vill lira men inte direkt hänger på NOSIG?
Om man är registerad på anrop.net och loggar in kan man se vilka som är online på teamspeak, skulle kunna lägga in NOSIG där också.
http://granq.se/files/teamspeak.jpg (http://granq.se/files/teamspeak.jpg)
frågat innan tror jag, men ändå.
På TS är det alla möjliga folk som inte hänger på fourmet. Har inte varit något problem för mig. Vore smart med det som du säger granq.
NoSiG TS används även för EVE Online och vårt corp Grey Council, samt våra vänner från andra företag. Det är därför ni ser en massa okända människor där. ;)
Ok, vi skippar äggvisparna tills vidare... nu när jag är inne på triggers:
Jag har sökt på forumen efter att mina egna försök inte lyckades. Jag har lagt ut en mina och skapat en trigger vid denna mina. Jag vill helt enkelt få minan att explodera när gubbarna kommer inom triggerområdet. Förmodligen jättelätt men jag får det bara inte att fungera :-OO
QuoteOriginally posted by Control87th
Ok, vi skippar äggvisparna tills vidare... nu när jag är inne på triggers:
Jag har sökt på forumen efter att mina egna försök inte lyckades. Jag har lagt ut en mina och skapat en trigger vid denna mina. Jag vill helt enkelt få minan att explodera när gubbarna kommer inom triggerområdet. Förmodligen jättelätt men jag får det bara inte att fungera :-OO
också tok jobbigt, funkade inte i OFP, försökte samma grej. Dom är lite ful kodade.. skall ge det 20 minuter.. kolla igen 22.00 :)
Hehe :D
Så det var därför alla var så lyriska över coc mines eller vad de hette...
Funkar det inte med följande i triggerns "On activate"?
Quote
minans_namn setDamage 1
För trött för att själv testa ;)
/Christer (a.k.a KeyCat)
nope, ingen explosion...
oj slår mig för pannan, glömde bort skriva svar.
Samma begräsning i OFP..å andra sidan skall minor gömas väl, varför inte bara en trigger som createvehicle "bomb" setpos getpos this ?
Min utlovade tutorial, del 1, väldigt basic.
ftp://nosig.no-ip.org/Arma/ArmaUppdragsGuideDel1.htm
Control.. Ny tråd och STICKY! Skitbra!
Jag kan inte skapa stickys utanför Falcontrådarna... hur som helst, här är del 2:
ftp://nosig.no-ip.org/Arma/ArmaUppdragsGuideDel2.htm
421. To many users hela tiden.. Bara så du vet.
Tror det är fixat nu :)
ctrl får jag återposta dom på anrop.net, alltså lägga in i vår "artikel" databas?
EDIT: Förövrigt bör det vara helt ok att skita i ââ,¬Âbriefing.Czech.htmlââ,¬Â och bara skriva ââ,¬Âbriefing.htmlââ,¬Â för OFP iallafall kunde du antingen ha:
ââ,¬Âbriefing.Czech.htmlââ,¬Â
ââ,¬Âbriefing.German.htmlââ,¬Â
ââ,¬Âbriefing.French.htmlââ,¬Â
osv.. eller
ââ,¬Âbriefing.htmlââ,¬Â
som sågs av alla...
Mina guider får fritt spridas, förändras, göras vad som helst med.... Har inga som helst krav angående dem... :)
Del tre :D (Varning dock för att jag inte kollat igenom text eller uppdrag i mer än halvvaket tillstånd ;) )
ftp://nosig.no-ip.org/Arma/ArmaUppdragsGuideDel3.htm
En önskan inför framtida uppdrag: Jag vill ha stridsvagnar. Antingen dedikerade uppdrag eller där de ingår (och då menar jag inte som ryska T-80's som spränger dig som fotsoldat i luften stup i kvarten). :)
Stridsvagnar beställda... kanske redan i del4 :)
Edit:
Även om jag nu gjort tre delar och två till är planerade så vill jag poängtera att det räcker med att tillämpa det som lärs ut i del ett och två för att skapa missions som mer än väl duger till LANet!
Kul! Synd som faaaaan att jag inte kan komma på lanet. Jag får delta via nätet istället.
Jasså, jag hoppas att du har en bra anledning till att lämna dina kamrater mitt i stridens hetta bara sådär...
:p ;)
Lysande ctrl! Dina och granQ's guider kommer förhoppningsvis att leda till att fler gör uppdrag...
Lite input!
Jag har inte läst igenom allt till punkt och pricka men det verkar som du missat/utelämnat en enkel och IMHO mycket viktig parameter i exemplen (allt för att göra uppdragen mindre förutsägbara och betydligt roligare att spela även för den som gjort det), nämnligen placement radius på i stort sett alla waypoints!
Genom att använda placement radius på alla wp's dyker aldrig en fiende/grupp upp på exakt samma ställe om man spelar om uppdraget. Radien behöver inte vara extremt stor, även 50-100 m gör att det blir svårt att förutsäga om fi kommer höger eller vänster om tex ett hus. Hur? Bara dubbelklicka på en waypoint och ange radien i meter i fältet höger om "Placement radius:"
Likaledes är "Placement radius" samt "Probability of presence" på enskilda objekt två mycket enkla parametrar att använda för att få stor variation i sina uppdrag utan ett enda script kommando.
/Christer (a.k.a KeyCat)
Mm, kommer att komma i nästa del MEN för skapande av mission till ett LAN där varje mission förhoppningsvis bara behöver liras en gång, så förerar jag som skpare att ha perfect kontroll på vart fi dyker upp. :D
Del3 tre uppdaterad (ändrat åtmintåne några stav- och grammatiska sopigheter samt en bug (Jag hade skrivit "Civil2" på ett ställe där det skulle stå "Civil1"))
:)
Del fyra finns upplagd. Den var riktigt rolig att göra, i princip allt som jag lär ut i denna del, hade jag inte en aning om för en vecka sedan :-OO
ftp://nosig.no-ip.org/Arma/ArmaUppdragsGuideDel4.htm
eftersom det är en guide hade jag ändrat:
"gå in på din specialstyrka, gubbe för gubbe och skriv i initfältet: this moveinDriver ch1, ch2 och ch3 respektive. "
till:
"gå in på din specialstyrka, gubbe för gubbe och skriv i initfältet: this moveinCargo ch1, ch2 och ch3 respektive, för den som du vill skall vara förare skriver du istället för moveinCargo helt enkelt moveInDriver "
för din nästa tutorial kommer här det enklaste tipset om hjälper dig jätte långt.
Gör en trigger, radio alpha "repeat".
i init skriv:
player exec "camera.sqs"
Sen startar du och du får en kamera du kan styra. När du hittar en vinkel "skjuter" du på ctrl, eller gjorde i OFP iallafal. Sen i mappen skall det sparas en "clipboard.txt" eller liknade. Som innehåller alla "scener".
Jag har gjort en mindre ändring angående Driver, Gunner, Cargo.. nu för tiden skjuter man med vänster musknapp istället för Ctrl.
Jag jobbar vidare :D
Nått är fel med uppdraget som jag gjort i samband med guide 4, de två grupperna som skall gå vidare efter att man tagit stridsvagnen, bara står kvar :-/
QuoteOriginally posted by Horizon
Kul! Synd som faaaaan att jag inte kan komma på lanet. Jag får delta via nätet istället.
Sorry horisonten men vi har fortfarande ingen anslutning till internet på LAN:et annars hade du kunnat lira med oss då :-/
/Swebeast
Ah, jag menade onlinespel via nätet när som helst alltså. Men tack ändå för info. ;)