Idag släpptes MP demot... 850MB att tanka för er som är sugna :p
http://www.armedassault.com/downloads.html
/Christer (a.k.a KeyCat)
ok, enbart mp...då får det lugna sig ett tag tills jag fått trådlöst bredband, vad tror ni om att köra Arma på telias 3g uppkoppling, möjligt eller inte?
Vilka andra begränsningar finns i demot?
Hur är svarstiderna/"pingen" med 3G?
inte en aning. grannen har skaffat precis, dock verkar det som täckningen inte är den bästa, håller tydligen på och kopplar fram och tillbaka mellan 3g och gprs hela tiden.
Intressant och höra om/hur det funkar :p
Tror dock inte du skall fövänta dig för mycket, min erfarenhet är att alla spel/simmar funkar dåligt i MP om latencyn och packetloss'en inte är låg...
/Christer (a.k.a KeyCat)
QuoteOriginally posted by Subroc
Vilka andra begränsningar finns i demot?
Glömde svara på din andra fråga....
Direkt från readme.txt...
Quote
This is demo version of ArmA and it covers only small part of the full game: cut down
part of the Sahrani, main island of the game, 3 multiplayer missions (Cooperative
(1-8 players), Capture the Flag (1-16 players) and
Capture the Island (1-60 players)) and selected units, vehicles and weapons.
Och angående system krav...
Quote
SYSTEM REQUIREMENTS
-------------------
In order to install and play the ArmA Demo, your system must meet
or exceed the following minimum system requirements:
Windows XP with latest service pack installed,
CPU: Intel Core/Pentium 4/AMD Athlon 2 GHz or equivalent (3 GHz recommended), RAM:
512 MB (1 GB Recommended),
Video Card: 128MB DirectX compliant video card, Pixel shader 2.0 and above, only Ati
and Nvidia chipsets are supported (256 MB of memory recommended),
Sound Card: OpenAL compatible (full OpenAL hardware acceleration capable card recommended),
Hard Drive space: 2 GB of free space is required to install and play the demo, Internet
connection: 256kbit Cable/DSL connection
/Christer (a.k.a KeyCat)
ok då ligger ju 3g anslutningen strax över min specen ~300kbit
Jaha, då har man tankat och testat då...
Jo, det är snyggt, väldigt snyggt faktiskt, dessvärre så krävs det en del av datorn för att det ska flyta, nu har inte jag testat de olika inställningarna för att se vad som tar mest, men om jag ställer ner det på low så flyter det, om jag kör på medium så funkar det, men bara om det inte är några andra i synfältet och inte så mycket träd och buskar, då laggar det så att man inte kan träffa...
Men, det verkar helt klart vara ett spel som är värt att köpa...
Det nya systemet för att styra helikoptrar är lite intressant, det är lite svårare när man kör med musen och tangentbordet, men det är ju inget negativt, dessvärre så har jag inte kunnat testa nått med joystick än eftersom att den är i Västerås...
Jag måste säga att det är riktigt svårt att upptäcka fiender jämfört med OFP, buskarna och gräset gör att allt smälter in i varandra mycket mer...
Jaja, nu ska jag sluta skriva och testa lite mer tror jag...
Det flyter på betydligt bättre än min "testversion", men det verkar finnas minnesläckor, för det blir sämre efter ett par omstarter. Jag har allt på low, antialising osv avslaget...
men jag är väl på för ett test ikväll eller imorn
Ja, jag är gärna på för ett litet test nån gång också, dock så vet jag inte riktigt när jag har tid...
Om vi inte ska ta det i samband med våran årliga jul OFP och kolla på julgranarna förstås... :)
Jag har lirat demot lite mer och utnyttjat mina två skärmar på så vis att jag haft lite monitorprogram uppe samtidigt som jag lirat.
Något som stört mig lite är att hårddisken jobbat medans jag lirat trots att jag haft 400Mb fysiskt minne kvar. Jag trodde inte på iden men beslöt mig ändå för att testa att köra med det virtuella minnet helt avslaget.
Ska inte påstå att några under skedde men visst tusan gick ArmaDemot bättre :)
Finns det någon duktig lirare som vet hur man får windows att bättre utnyttja det fysiska ram man faktiskt har? Det känns lite löjligt att windows utnyttjar det virtuella minnet när jag har 40% fysiskt minne kvar att leka med :-/
I releasen finns en command line parameter som kan hjälpa, själv har jag inte märkt någon större skillnad i prestanda på min gamla burk.
Parametern är "-maxmem=XXXX" och har du 1+ GB RAM så prova med "-maxmem=800" eller högre. För högt värde kan dock göra ArmA instabilt med CTD'er som följd så var försiktig.
Som sagt vet inte om detta funkar alls i demot men det funkar i releasen i vart fall..
PS: Finns även en "-nosplash" för att bli av med intron precis som i OFP.
/Christer (a.k.a KeyCat)
Det verkar påverka :) Men tyvärr är det nog bara att inse att Arma kräver en bättre maskin än vad jag har :(
Har tankat och testat ArmA multiplayer demo och kommit fram till följande:
* PPP är sannerligen närvarande (hann skjuta en bad guy, men hans polare fällde mig med ett skott i nästan samma ögonblick)
* Med inställningarna på "normal" var det på gränsen till spelbart på min dator. Med inställningarna på "low" såg allt helt suddigt ut. Ska det vara så? Går det inte bara att dra ner på detaljer?
* Det liknade gamla hederliga OFP en hel del så det ska nog inte vara några problem att lära in nya kommandon osv.
* Ser fram mot lite multiplayer med er andra för att utvärdera vidare.
Skicka mig en förfrågan om ni tänker testa multiplayer demot någon dag. Hinner jag så är jag game. :)
Har fått ordning på grafiken nu. I 1280*1024 och allt på low är det nästan spelbart. :) Dock har jag problem med återkommande CTD'er när jag försöker välja vapen. Jag klickar på group och sedan på mig själv, när jag sedan dubbelklickar på tex en M249 försvinner min M4 och inget mer händer. Sen väntar man någon minut innan CTD'n kommer som ett brev på posten. :-/ Är detta bara ett problem i demoversionen eller finns det i fullversionen också?
Horizon, kolla dina ljudinställningar i ArmA. Disabla både HW acceleration och EAX, får du fortfarande CTD prova att minska HW acceleration slidern i Windows XP.
Troligtvis inte lösning på alla förekommande CTD'er men hjälpte mig! ctrl har fortfarande problem på sin burk i större mission, mindre mission funka OK även för han...
/Christer (a.k.a KeyCat)
Hehe, det här demot är ju helt sjukt svårt med AI som inte går att ändra. Testade att köra lite på en egen server utan andra deltagare och AI'n prickar mig på 400 meter med Ak-47. "Damn, 1 is down!" :D
Vill ha fullversionen men får ge mig till tåls tills det finns lite mer pengar i börsen.
Du kan ställa ner AI generellt i options. starta med .30, efter ett par rundor så är .45 lagomt för det uppdraget. :)
Jag har letat överallt men hittar inte vart jag kan ställa in detta. Det enda jag kan välja är Regular eller Veteran. Var sitter den gömda knappen?
Välj enemy skill custom så dyker det upp en slider där du kan ställa värdet control pratar om!
Aha, att det skulle vara så svårt att hitta!
Edit: Satte AI till .2 och rockade loss med min M249. Motståndet låg i drivor när jag var klar. Tyvärr kaxade jag upp mig lite för mycket och tog en träff i pannan från en BRDM. Så kan det gå.