NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Operation Flashpoint / ARMA => Topic started by: KeyCat on November 23, 2006, 18:40:21

Title: ArmA mini review @ IGN
Post by: KeyCat on November 23, 2006, 18:40:21
 ArmA: Armed Assault Hands-on (http://pc.ign.com/articles/747/747065p1.html)

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Dubble0zero on November 23, 2006, 21:11:10
Det låter ju bra det där... som OFP fast snyggare och lite bättre...
Frågan är väl bara hur mycket bättre det är...
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Control87th on November 23, 2006, 21:20:20
Får jag välja mellan vettig AI och opf utseende och samma AI som OPF med ArmA utseende så tar jag 10ggr hellre OPF med vettigt AI.

TIR stödet och join in progress är naturligtvis två features som kraftigt påverkar valet... om det nu hade funnits något.
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Rivvern_ on November 23, 2006, 21:42:16
QuoteOriginally posted by Control87th


            Får jag välja mellan vettig AI och opf utseende och samma AI som OPF med ArmA utseende så tar jag 10ggr hellre OPF med vettigt AI.

TIR stödet och join in progress är naturligtvis två features som kraftigt påverkar valet... om det nu hade funnits något.

Jopp... Håller med! Har lekt lite med tanken på TIR när jag spelat. Har tittat runt med [alt] och samtidigt vridit lite på huvudet. Det kommer bli skitbra!
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Dubble0zero on November 23, 2006, 21:47:04
Ja, det finns ju inga tvivel om att Arma är bättre än ofp, men det är skönt att läsa att det är samma typ av spel fortfarande, att de inte har gjort nått lättare och att det verkar vara samma känsla i det, sen står det ju faktiskt att AIn är bättre än ofp, men att den fortfarande har sina brister...
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Jotte on November 24, 2006, 15:18:42
*Lätt sarkasm*
"Nämn en AI som inte har brister?"
:p :D
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Control87th on November 24, 2006, 18:50:05
Är jag bara överdrivet skeptisk eller ska jag tolka reviewen som att AI fortfarande sätter en kula i pannan på en, på helt orealistiska avstånd?

Jag säger inget om en SVD skytt som ligger och tittar precis där jag tittar fram, prickar mig direkt men om en stående AI med k-pist skjuter mig direkt på 600m, då vill jag inte ödsla tid på liret.
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: KeyCat on November 24, 2006, 19:38:56
Quote
Many couldn't get to grips with its unforgiving gameplay and the way you'd spend 20 minutes crawling on your belly to get around the back of the enemy, only to blow your surprise attack by edging out from cover too far and dying from a single slug to the head.

Reviewn antyder det lite men svårt att säga innan man testat ArmA. Den tendensen fanns definitivt i OFP default oavsett skill level (gjorde mest att AI'n blev slöare i respons) men åtgärdades ju lätt genom att låta AI få high dispersion magasin och det lär inte dröja länge innan HD mag finns om det mot förmodan skulle vara liknande i ArmA.

Till er som är tveksamma så är nog bästa tipset att försöka hålla er kalla och låta BIS släppa ett par patchar och därefter testa SP/MP demot när de väl släpps. Personligen tror jag ArmA är värt pengarna och kan nog inte hålla mig men det kommer nog att dröja en stund innan det funkar helt som det är tänkt, dvs samma scenario som med OFP 1.00 ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Horizon on November 25, 2006, 13:40:49
Låter som en bra idé KC. Slipper man bara pricka-pannan-problemet (PPP) så verkar det ju guld. :)
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: granQ on November 25, 2006, 15:09:22
lite lite lite som att gnalla pa att gavles flygplats ar daligt avbildad i flightsimulator.

Det finns sa mycke addons, sa ofp ar mer en karna och sen lagger man pa dom skal man vill ha... tank det dar "lovande mod" till ofp som gjorts ganska "enkelt".. inga storre modifieringar.

Tank da pa att arma har modiferbar ai osv osv.. att arma skulle bli ett daligt kop ar ungefar lika stor rish som att en atombomb skulle sprangs av arga samer..

kop spelet, och sluta gnalla sa jadrans mycke. Om det vore fifa 2007 snackade om forstar jag det.. men ofp ar fan oslagbart hittils trots 5 ar.

Ungefar som en ny falcon5 skulle komma och jag skulle sitta klaga pa att det var en del ctd problem nar man startade.. fan hade ju kopt pa premiardagen utan prova demo eller warez version..en del spel maste man anpassa, en del spel maste man anpassa sig till, falcon4 och ofp tillhor dom. Om din hardvara inte funkar med spelet ar det inte spelets fel, det ar hardvarans..  
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Control87th on November 25, 2006, 18:36:56
Håller endast delvis med. Ta OFP problem med att AI ser och sjuter ihjäl dig så fort du sätter dig i ett fordon. Det har som sagt moddats i 5 år nu, jag har då inte sett nån bra lösning ännu!

Problemet med moddar har ju varit problemet med att få alla att ha dem, minns för-förra NOSIG lanet där folk lessnade efter 1 timmes försök och gick över till annat.

När man nu kommer med en efterförljare efter 5 år så borde man ha fått bort det som det klagats mest på... vad jag vet var det ingen som klagade på OPFs grafik när det kom... det verkar definitivt vara det de satsats hårdast på.

Hur som helst, den som väntar får se :p
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: granQ on November 26, 2006, 06:08:29
tja, ofp grafikmotor var inte alls optimerad, nu ar den ju battre anpassad for klara stora oar. och i grafikmotorn ingar ju aven saker som paverkar realism, tex det dar med ljuset i ogonen. Allt ar inte bara ogongodis for "show".

Sjalv ar jag mycke positiv, sure finns problem men vet kommer fa manga timmar spelgladje och editing gladje av det, samt tillskillnad fran tex Hidden and dangerous som ar ett mycke trevligt spel, sa lever det kvar efter kampanjen genom communityn.

Problemet med OFP pa nosig lanet senast var val snarare att blev inget lirande bara briefande.. tror nasta nosig lan maste fa upp antal spelade minuter kontra antal pratande minuter..
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Phlerp on November 26, 2006, 18:41:07
QuoteOriginally posted by granQ

Problemet med OFP pa nosig lanet senast var val snarare att blev inget lirande bara briefande.. tror nasta nosig lan maste fa upp antal spelade minuter kontra antal pratande minuter..

Där ser man hur delad smaken är. Självtycker jag det blev alldeles för lite briefande. Det var ju först när vi faktiskt körde någon briefing alls som det började bli roligt. dessförinnan sprang folk bara runt och sköt på allt som rörde sig. Då tycker jag att man lika gärna kan spela Counter Strike.
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: granQ on November 27, 2006, 12:29:46
Uppstyrt och ha sakra breifingar behover inte betyda att skall ta lang tid.. genom att saga "planen i stort" och sen ge ansvar till respektive gruppchef motsvarande kan man komma igang ratt fort.. for ingen plan overlever fosta kontakten med en fi heller, som alla vet.
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Lo pan on November 29, 2006, 16:45:26
Av det minimala jag testat ArmA så flyter det minst lika bra som OPF på min dator iaf
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Control87th on November 29, 2006, 17:43:10
Så hur beter sig AI?

Om du har tid, så gör gärna nått simpelt mision där fi har endast k-pistar. Lira sen och låt dem upptäcka dig på långt håll, vad händer, sätter de en kula i dig direkt?
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Lo pan on November 29, 2006, 18:15:56
Dom skjuter ner en på ganska långt håll. För långt för att va trovärdigt med en mp5sd iaf tycker jag
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: KeyCat on November 29, 2006, 19:21:16
Hej och välkommen Lo pan!

QuoteOriginally posted by Lo pan
            Av det minimala jag testat ArmA så flyter det minst lika bra som OPF på min dator iaf

Coolt men det säger ju inte så mycket om vi inte får reda på dina PC spec????

Är för övrigt precis som ctrl intresserad av allt som rör AI'n. När du testade ovan enkla mission vad för skill level hade AI motståndaren?

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Lo pan on November 29, 2006, 20:14:08
Dator spec:

Athlon 64 3400+
Geforce 7600GT 256mb
2 gig ram

AI hade standard skillvärdet dvs slidern i mitten
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Control87th on November 30, 2006, 16:31:57
Det verkar som om ArmA använder sig av starforce... inte en chans att jag köper det!
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Lo pan on November 30, 2006, 17:01:41
Den tjeckiska versionen som jag kör använder starforce iaf
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: KeyCat on November 30, 2006, 18:57:47
QuoteOriginally posted by Control87th
            Det verkar som om ArmA använder sig av starforce... inte en chans att jag köper det!

Som Lo pan säger så har den Tjeckiska releasen StarForce men den Tyska använder SecuROM. Ännu okänt vad EU/UK releasen kommer att använda för kopieringsskydd men förhoppningsvis inte SF.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: Lo pan on November 30, 2006, 21:47:30
Släpper dom spelet utan starforce så blir det löjligt med lyx.
ArmA är ju igentligen bara OFP med bättre grafik/lite nya kontroller/nya enheter.
men det är så jag har viljat att flashpoint skulle se ut hela tiden. grafiken är realistisk som attan å spelet är bara pure OFP goodness.
Jag kan inte ens tänka mig hur jäkla bra ett swepack skulle se ut med Arma grafiken
BTW marksman FTW
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: granQ on December 01, 2006, 04:11:35
första patchen är här.

Quote
1.01 - Fixed: Improved AI reaction to soldier being hit nearby.

1.01 - Fixed: Improved AI reaction to friendly units observed being killed.

1.01 - Fixed: AI reaction improved for enemies disembarking vehicles.


och troligen kommer inte det bli starforce på armed assault i övriga världen, får bara inte hända.
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: KTottE on December 01, 2006, 16:16:39
Det är inte samma utgivare i resten av världen som det är i Tjeckien, och att den tyska utgivaren (505, samma som ska ge ut över resten av världen om jag har förstått det rätt) valde SecuROM ger väl en rätt tydlig vink om att vi slipper Suckforce i EU/UK-releasen.

Sen tycker jag att ni borde ha realistiska förväntningar om ArmA, d.v.s inga alls :)
Det är bättre att inte hoppas på för mycket och bli glatt överraskad än tvärt om, själv tror jag att ArmA enbart kommer vara OFP med litet puts på :)
Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: KeyCat on December 01, 2006, 16:41:47
QuoteOriginally posted by KTottE
            Det är inte samma utgivare i resten av världen som det är i Tjeckien, och att den tyska utgivaren (505, samma som ska ge ut över resten av världen om jag har förstått det rätt) valde SecuROM ger väl en rätt tydlig vink om att vi slipper Suckforce i EU/UK-releasen.

Inte helt rätt, den Tyska distrubutören är inte 505 utan Morphicon. Två helt olika företag. Vad 505 väljer för skydd återstår att se.

Sen är det som att välja mellan pest eller kolera. SecuROM är kanske inte lika debaterat som SF men installerar även den drivers o annat skit, dessutom verkar den kunna påverka prestandan på ett lir. Den Tyska 1.00 releasen hade stora prestandaproblem som var direkt knutna till SecuROM men detta åtgärdades som tur var snabbt i patch 1.01.

Quote
Det är bättre att inte hoppas på för mycket och bli glatt överraskad än tvärt om, själv tror jag att ArmA enbart kommer vara OFP med litet puts på

Håller med dig! Att skruva upp förväntningarna för mycket är ett säkert sätt att bli besviken oavsett vilket spel/sim det gäller.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'ArmA mini review @ IGN'
Post by: KTottE on December 01, 2006, 21:31:23
Personligen så är jag anti-Starforce mer på grund utav utvecklarnas sepe-attityd än några problem behäftade med det.

Jag äger tre olika Starforce-skyddade spel (GTR 1, GT Legends och Silent Hunter 3) och i inget av fallen så har Starforce orsakat problem vare sig med prestanda, DVD-läsarproblem eller annat. Att det lämnar kvar skräp på hårddisken är ett mindre bekymmer, det är enkelt bortstädat.

Nej, att jag väljer bort Starforce beror helt och hållet på att de beter sig som en maffia med beskyddarmetoder. När spelet Galactic Civilizations 2 släpptes (helt utan kopieringsskydd) så fanns det naturligtvis tillgängligt via BitTorrent, och någon klistrade länkar till denna torrent på Starforce-forumet. Då kom en av Starforce-utvecklarna in och sa, ordagrant (fast översatt här då), "Om de hade använt ett riktigt kopieringsskydd så hade det här aldrig hänt".

Och då blev det genast tack och hej från min sida.


Så, jag hoppas verkligen att ArmA kommer finnas tillgängligt på engelska utan Starforce, annars blir det inget för min del :)