NOrdic SImulator Group

Huvud => Om Nordic Simulator Group => Topic started by: Silverback on May 24, 2002, 10:07:48

Title: "Must Have" om JAS39 Gripen
Post by: Silverback on May 24, 2002, 10:07:48
Köp senaste Combat Aircraft, finns en 16-sidig "Speacial Feature" om Gripen. Riktigt bra och detaljerad artikel, visste ni t.ex att Litening kapseln utprovas på Gripen sen -01 för att ge LGB kapacitet ?! Eller att man är ett par beslut från att ge Gripen Wild Weasel kapacitet ?!

Köp och njut !
Title:
Post by: SledgeHammer on May 24, 2002, 12:36:53
Jepp och jepp. Står det nåt nytt i artikeln..? ;-)
Skämt åsido. Nummer två kan vara ett par lååånga beslut bort.
Title:
Post by: Silverback on May 24, 2002, 14:35:10
Jo IOFS, visst kan det dröja, men om det efterfrågas av utländska kunder så.... dessutom så är det en ganska viktig del av internationella operationer (Kuwait, Bosnien och i viss mån afghanistan). Även om Sverige inte är där riktigt ännu så har ju ett närmande skett i och med Recce-uppdragen över bosnien.
Vad är det som krävs förresten ?! Naturligtvis utbildning och taktiskt utprovning och allt, men annars ?! Mjukvaruppdateringar, en sensorkapsel, antenner, (kanske går att integrera i befintlig EW-utrustning) och eventuellt anpassning av hardpoints....
Samt naturligtvis en AALARM eller HARM liknande missil...


/B
Title:
Post by: SledgeHammer on May 24, 2002, 14:44:27
Jag röstar på ALARM.

Tja, sen ska det ju beslutas om det också. Och som det sparas nu så... Är inte helt säker på att det räcker med att några utländska kunder är "intresserade" för att det ska fattas beslut i positiv riktning. Det ska not till att FV ska ha först och då kommer ju frågan om pengar in.
Title:
Post by: Silverback on May 24, 2002, 16:59:35
Jag vet hur det är med utländska tidningar hemma i Nyköping så om det är nån som vill ha, men inte hittar på orten så kan jag "köpa ut" och skicka.
Title: Några funderingar kring Jasen
Post by: griffin on May 31, 2002, 18:55:35
Hej! Long time no see! Sitter hemma med knodden och börjar få ångest över att föräldraledigheten snart är slut. Men det är ju i alla fall sommar!

Hänt mycket ser jag! Jag råkade passera pressbyrån på tcentralen och av en händelse köpte jag en tidning - Combat Aircraft. Vilken lycka! Kul reportage...

Jag vet inte hur det är med just denna tidning - hur seriös är den egentligen? Vi har ju Air International och de där tidningarna i ena ändan som är väldigt seriösa och i andra ändan finns tidningar som ... ja vad den nu heter som mer är tuffa bilder, planscher och info för tonåringar som sett på för mycket top gun... Den här tidningen har jag inte läst förut men den verkar seriös. Frågan är vilka källor artikelförfattaren har.

Orsaken till min undran är att jag hört flera uppgifter om Jasen på några punkter. Ett exempel är dess Super Cruise möjligheter. Jag har tidigt läst att Gripen alltid klarat detta men att det är något vi svenskar inte skryter om riktigt lika brett och vitt som amerikanarna och deras F22 (och JSF antar jag). Å i andra sidan har jag hört blivande JAS piloter säga att det snarare handlar om att Gripen "skall ha tom last och medvind för att det skall gå". Den senare källan känns som mer tillförlitlig, men jag vet som sagt inte.

En annan sak, hur är det med Gripen och dess *faktiska* kapacitet? Enligt utsago är det lite si och så med Gripens operationella status (inklusive piloterna) eftersom försvaret har så ont om pengar. Jag hörde att det inte övas något alls med motmedel, få svenska piloter har i över huvud taget inte ens provat att släppa facklor under övning. Flera viktiga saker som gör Gripensystemet till vad det är och som gör det fullt fungerande i ett eventuellt internationellt samarbete saknas eller övas inte på pga pengabrist. Jag kan inte detaljerna, men det som på pappret (som i artikeln) ser så vackert ut - hur är det med det i praktiken egentligen. Antagligen inget man vill skylta med med tanke på exportsatsningar.

Nu påstår jag inte att Gripen är dålig, den rockar, men pga pengabrist så kan inte systemet utnyttjas fullt ut...

Det är vad jag *hört* i alla fall. Så, jag tänker inte satsa min högra hand på det...

Nån som hört något liknande?

Griffin
Title: Förtydligande
Post by: griffin on May 31, 2002, 20:14:47
Vad jag menar är inte att dissa artikeln, men eftersom man ser olika uppgifter om Gripens prestanda i olika tidningar och på olika ställen, så blir jag nyfiken.

Vad är rätt och vad är fel? Kanske flera utsagor stämmer, men de är inte förtydligade, t.ex. maxhastighet som jag sett siffror från "strax under mach 2" till  mach 2.2. Nu vet jag inte vad som stämmer, men båda siffrorna kan vara rätt - talet varierar ju med höjd och last... ni kanske förstår vad jag är ute efter?

Vidare är det intressant att veta vad som är siffror på pappret och vad som är verklighet. Det senare kan ju också "friseras" pga sekretesskäl.

Så när jag läser en artikel som denna (och jag kastar mig över allt om Gripen i synnerhet, det är inte en slump att jag kallar mig Griffin ;) så blir jag speciellt nyfiken på "nya" fakta. Var kommer de ifrån, varför skiljer de sig från vad jag hört tidigare, etc... Jag är på intet sätt nån expert på varken Gripen eller flyg, men pinsamt intresserad... nästintill besatt.

Håh, en Gripen gjorde en överflygning i den park i Norrköping jag var i idag. Vilken känsla! Första gången jag ser den "på riktigt" - har bara sett den under uppving på flygshow tidigare (inte så bara, men ändå). För vissa av er med närhet till flottilj kanske det inte är något men för oss som bott i en stad där det dova ljudet från flygplan som startar och landar från flygbas än gång varit vardag, men där flottiljen lagts ned.... vi saknar synen av stridsflyg över taken.... :)

Ha'de! Nu blir det chips och dip framför TVn och nyknöpta DVDn... Tjoho :D

Griffin
Title:
Post by: SledgeHammer on June 01, 2002, 01:00:47
Lite om "supercruise"

http://www.canit.se/~griffon/aviation/faq/ramfaq-upd.txt
Title: Supercruise
Post by: griffin on June 01, 2002, 10:01:44
... ja det var väl nåt sånt jag tänkte mig. Som sagt, det beror på många faktorer, inte minst motorn. Så jag antar att om det blir verklighet av planerna på uppgradering av RM12an så kan "äkta supercruise" bli  verklighet.
Title:
Post by: Lupson on June 26, 2002, 12:08:59
Tittade lite i "The Gripen magazine, nr 1 2001" som finns att läsa på www.gripen.com

I en intervju med Överste Per-Olof Eldh tas just supercruise upp och jag citerar:

"Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two sidewinder missiles without the need to engage the afterburner."
Title:
Post by: SledgeHammer on June 26, 2002, 22:29:08
Jovisst, men läste du lite i dokumentet som är länkat ovan? Om "äkta" supercruise som det var frågan om från början innan alla som kan komma upp över MACH 1 utan EBK också ville vara med.
Title:
Post by: Lupson on June 26, 2002, 23:19:30
Läste dokumentet för några veckor sen men kom ihåg denna tråd då jag läste artikeln i Gripen magazine - hade dock glömt det mesta, men hade för mig att det rådde viss förvirring angående Gripens supercruise kapabilitet. Trodde faktiskt själv till för några veckor sen att Gripen inte alls kunde nå Mach 1+ utan EBK, men ibland blir man ju glad av att ha fel. Speciellt då planet lyckas med det med "normal" AA-last.
Title:
Post by: ft on June 28, 2002, 17:59:01
Den länkade FAQ:n verkade innehålla skitsnack. En del av luftflödet blir supersoniskt en bra bit under M1.0 vid det kritiska machtalet, så långt har de rätt. Men att kräva att ALLT luftflöde överallt skall vara supersoniskt? Bah, händer inte. För det första saktar själva chockvågen ner luftens hastighet tämligen ordentligt. Ett av huvudmålen i designen av många luftintag är t ex att åstadkomma en lämplig chockvåg för att ge motorn komprimerad luft
Är hastigheten genom luften, friströmshastigheten, över den lokala ljudhastigheten så flyger man supersoniskt. Punkt slut.

Mvh,
 /ft