NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: griffin on May 30, 2006, 17:16:27

Title: SAS plan tappar delar
Post by: griffin on May 30, 2006, 17:16:27
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833533,00.html (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833533,00.html)

Jag läste inte hela "artikeln" men ett par spontana:

1. Var sitter turbinröret? Eller, vad är det för nåt? Jag vet alltså ärligt inte men givet den genomsnittliga korrektheten i Aftonbladets nyheter (angående flygplan speciellt) så är frågan befogad ändå...
2. Mest av allt, hur kan man se nåt trilla ut från en motor på en MD-80 om man sitter i planet?

Jag antar att det egentligen var en 737 ellernåt sånt och man syftar på tja, det kanske heter turbinrör? Ejektor heter det på viggen, det vet jag iaf :D
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: AndersO on May 30, 2006, 17:41:17
"Piloten hade med sig en stor metallbit från motorn, som han hade tittat på efter ladningen. Han sa att motorn var helt söndertrasad och han trodde att det kunde bero på att den på något sätt börjat snurra åt fel håll"

Det är nog ganska irriterande när de snurrar åt fel håll. :p
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Horizon on May 30, 2006, 20:37:40
Varför plockar piloten med sig denna metallbit? Borde inte den finnas kvar i/vid motorn för att göra utredningsarbetet lättare?
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Andreas on May 30, 2006, 21:16:10
souvenir :D
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: griffin on May 31, 2006, 09:18:40
*ser framför mig en pilot med en halv motor under armen* :D

Tja, det finns ju några fönster på MD-80 somm är precis vid motorn. Men jag har ändå svårt att förstå hur de skulle kunna se att nåt flyger ur motorn. Om den skickar iväg alla turbinblad eller nåt annat borde man ju se det.... men jag vet faktiskt inte vad som hände, känns som aftonbladet inte är rätt källa till information :p

Nåja, hur som haver, det jag tycker är underhållande är den generella kvaliten på artikeln, allt från faktamissar till helt makalösa formuleringar. Visst, inte en engångsföreteelse men det är när det handlar om flyg som jag blir nyfiken... :)
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: ft on May 31, 2006, 23:56:28
Låter som om de försökt förklara en kompressorstall för någon med en genomsnittlig aftonblads-IQ...
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Horizon on June 01, 2006, 14:31:45
QuoteOriginally posted by ft


            Låter som om de försökt förklara en kompressorstall för någon med en genomsnittlig aftonblads-IQ...

Förklara för en annan med något högre IQ, tack. :)
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Dubble0zero on June 02, 2006, 13:42:15
Det innebär att bladen i kompressorn får för hög attackvinkel och stallar (precis som en vanlig vinge), detta medför att kompressorn inte pumpar in mer luft, och att motorn därför stannar (har du inte sett topgun? ;) )...
Jag kan dock inte riktigt förstå varför det ska flyga delar ifrån motorn för det...
Men det kanske ft har bättre koll på?
Eller så har aftonfabeln hittat på fakta lite som de känner för...
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Andreas on June 02, 2006, 13:48:09
Hur kan bladen få för hög attackvinkel bara sådär?
Title: Replying to Topic 'S
Post by: Dubble0zero on June 02, 2006, 15:45:24
Attackvinkeln beror på luftens hastighet och på varvtalet på kompressorn, om något av de ökar så ökar också attackvinkeln.

Ja, jag kanske ska vara lite mer noggrann i förklaringen, en kompressor stall kan ske utan att hela motorn stannar, det räcker med att ett eller flera blad stallar. Då blir ju förståss massflödet annorlunda, och varvtalet i motorn varierar, om det är hela skivan som stallar så blir luftströmmen långsammare genom hela motorn, och det kan låta som explossioner i motorn. Motorns varvtal varierar, och EGT (exaust gas temperature) ökar kraftigt.
Om stallen påverkar hela kompressorn så heter det "compressor surge" jag vet inte om det finns nått svenskt ord för det.

De anledningar som står här i min flygmotor bok är:
- Påverkat luftflöde in i motorn
- för högt tryk i brännkammaren
- Hastiga manövrar (inte troligt i dethär fallet)
- Strypt luftflöde genom motorn
- Kraftig sidvind, Speciellt vid start och låg hastighet

Nu vet jag inte vilka motorer som sitter i MD80, men endel motorer har variabla ledskenor längst fram som styr luften rätt så att man får ner attackvinkeln, det kanske MD80 inte har.

(ja, jag sitter och pluggar flygmotor just nu... har tenta på måndag) :)
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Andreas on June 02, 2006, 15:54:48
En får tacka! :)
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Dubble0zero on June 02, 2006, 16:03:37
Så lite så... ;)

Men jag är fortfarande fundersam angående delarna som ska ha flugit ur motorn, nån som har en bra ide?
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: griffin on June 02, 2006, 17:41:26
Fågel? Inte troligt, för då hade det nämnts vid det här laget.

Metallutröttning i ett kompressorblad som sen skickades (minns DC-10:an i... Soux City var det va?).

Jag är en lekman i området men det hindrar mig inte från att gissa :D
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: ft on June 02, 2006, 22:58:10
Stannar och stannar... man får en flödesreversering, lokal eller total. Högtrycket i motorn tar vägen framåt ut istället för att bekymra sig med att klämma sig genom turbinen, eftersom den stallade kompressorn inte kan hålla det innestängt. Resultatet blir en tämligen kraftig smäll och ofta en eldboll ut genom motorinloppet. Ett annat ord för fenomenet är pumpning.

Det är våldsamt nog för att i vissa fall ha knäckt kompressorblad. Resultatet blir, föga förvånande, ett ganska rejält motorras.

Vanligaste sättet att plötsligt öka motorvarvet är att dra på för fort. Mer soppa in i brännkammaren ger kraftigare expansion och mer tryck på turbinen. Spolen accelererar. Accelererar spolen snabbare än luftflödet genom motorn ökar så ökar anfallsvinkeln på kompressorbladen. Ka-whomp!

Blir tryckdifferentialen över ett kompressorsteg för stor så kan det också hända. Därför kan man genom att släppa av luft mellan stegen (bleed air) förebygga kompressorstall.

Moderna motorer har kontrollenheter som vid normal drift skall förhindra detta, men med många äldre turbinmotorer fick/får man se upp med hur fort man drar på.

Hög höjd är också en bidragande faktor.

DC-10:an som damp ner i Sioux City (flög rätt över i onsdags, faktiskt!) drabbades av en turbindisksprängning som motorns inneslutning inte kunde innehålla.
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Dubble0zero on June 03, 2006, 01:18:19
Det tråkiga med detdär är att jag borde ha kunnat det... :-OO
men men, det är ju två dagar kvar till tentan...
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: Brat on June 03, 2006, 04:22:43
Kan "pumpningen" ha orsakats av något fel i styrsystemet för motorn eller gasreglagets lägesgivare? Tänkte på spikande potentiometrar, liknande det som man brukar uppleva i billiga joysticks efter att garantin gått ut!? Gottröra planet råkade väl ut för pumpningar efter att is flugit in i ena motorn, då lät det som om piloterna inte var informerade om att det fanns ett system som var menat att hjälpa till vid motorbortfall, men som i stället stjälpte den andra motorn!?
Title: Replying to Topic 'SAS plan tappar delar'
Post by: ft on June 03, 2006, 06:44:30
Njae, att felande lägesgivare skall ställa till problem skall vi nog ha lyckats bygga bort.

Gottröraplanet hade Automatic Power Reserve som automatiskt drar på lite extra på andra motorn då en motor faller från. Tyvärr så tuggade bägge motorerna is i Gottrörafallet, så att APR-systemet drog på hjälpte bara den resterande motorn att ta sig över pumpningsmarginalen.

Dubble0Zero,
bjuder på självförtroendet. ;)