Eftersom det är lite inaktivt på forumet kan jag fråga och berätta om min bil.
Jag har köpt mig en Volvo 760 TIC -90. Det sitter ett aggregat från en 850 T5 i och den är chippad hos BSR. Fullutrustad (Multilink bakaxel, ebersprecher, airbag, taklucka och all tänkbar el som fanns på den tiden.)
Just nu står bilen hemma hos mor och far och väntar på att toppen ska lyftas i. Killen som hade bilen innan hade laddat på lite för mycket så toppackingen hade krypit ut i cyl 1 och 4 vattenkanaler och då fyllt dessa med vatten. Allt är förberett med nya packningar, pinbultar, fläktremmar, kamrem och kamremspännare, dyr olja.
Har ju aldrig haft en turbomotor innan... Så jag skulle vilja lära mig EXAKT hur de funkar.. Nån som en länk eller som kan förklara väldigt noga? Är ju inte helt bakom flötet men vill veta hur Turbo, wastegate, dump och allt vakum funkar.
När man ändå är inne på det där med turbo... Har man någonsin använt superchargers i bilar och turbo i flygplan?
Har ju mest hört talas om superchargers i flygplan... är det så att de lämpar sig bättre i luften. Eller är det mer så att en supercharger lämpar sig bättre på starkare motorer eftersom kompressorn drivs direkt från motorn snarare än från avgaserna som i en turbo.
Ursäkta trådkapningen men det är ju liksom relaterat.
kompressor är väl ganska vanligt på bilar
om jag kommer ihåg kan jag nog leta rätt på lite vettiga turbolänkar åt dig imorrn men nu ska jag sova :)
Både turbo och kompressor används i både flygplan och bilar...
Jag har en massa bra material ifrån våran flygmotorkurs, men det är dessvärre på papper, så det blir lite svårt att dela med sig av det...
http://auto.howstuffworks.com/question122.htm
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm
Bilen är igång och verkar funka. Trycker inte ut något vatten i oljan. Lamelldiffen funkar finemang och det är inga problem att göra donuts med den. MEN! Den spikar väldigt lätt. Ska låna hem en tändinställningslampa och kolla tändningen. Vad kan det annars vara? Får den för lite soppa? För högt laddtryck är det ju inte då turbon knapp laddar nåt innan den spikar.
Sen måste bromsarna och avgassystem ses över/bytas.
Gjorde en stenhård inbromsning från 120km/h till 0. ABS högg in och när jag stannat gick det nästan inte rubba bilen för bromsoken kärvar..
Måtte man bara få tag i en besiktingstid! ;)
QuoteOriginally posted by RedRiverMåtte man bara få tag i en besiktingstid! ;)
Lycka till, när jag kollade hos min lokala bilbesiktare frågade han: "Går 30 juli bra?". Jag bara skrattade åt honom (min bil får körförbud 1 juni). :D
Knackning brukar väl ofta vara relaterat till för hög kompression? Har jag för mig att äldre turbomotorer hemskt gärna vill matas med 98-oktanig soppa.
Nu är jag verkligen ingen bilmekaniker, men även om kompressionsförhållandet är oförändrat från original-760 kanske den nya lite större turbon trycker i mer luft och således ger en något högre kompression = knackning? Vete sjutton. Är det nya topplocket original eller kan kompressionsförhållandet ha ökat?
(snillen spekulerar)
*spekulerar vidare*
Om turbon ska göra nån skillnad över huvud taget så måste den ju öka kompressionen, så det kan väl mycke väl vara som luppe skriver (jag är inte heller nån bilmekaniker)...
Lycka till med att hitta besiktningstid föresten... :)
Låt oss sära på begräppen "spika" och "knacka". En gammal Volvo Amazon med felaktigt inställda eller slitna ventiler knackar. Spikning är när bränsleluftblandningen antänds innan tändstiften gör det.
Sorry för att jag är en besserwisser, kände bara för det :D (nu kommer säkert nån besserwissra över min stavning. Hehe
iaf.
Toppen vet jag ju inget om än så länge. Men den ska vara standard. Och varför jag tror att det inte är turbon är för att den spikar vid lågt laddtryck. Vet inte riktigt vad mätarn går till i bilen. Men jag behöver inte ladda mycket för att den ska spika.
Det är klart man ska vara en besserwisser, annars blir alldrig saker utredda... ;)
Men faktum kvarstår, om den tänder innan tändstiftet så måste det vara komprissionen som gör det, det finns ju inget annat alternativ...
För att åtgärda det så kan du ju antingen öka cylindervolymen lite lagom med nya toppar eller liknande, eller köra på annat bränsle, det är det enda jag kan komma på i alla fall...
Däremot om den bara tänder vid fel tidpunkt så kan det ju vara tändningen som måste ställas...
Det är ju bara att hoppas på det, det är väl något enklare och billigare att fixa på det sättet...
Snackade precis med killen som jag köpte bilen av.. Han tror den får för lite soppa på någon eller några cylindrar och att jag ska plocka bort och kolla spridarna. Tur att jag köpte Insprutningsengöring på Biltema för ca 30kr. :) Tändningen trodde han inte på för att den ställer ner sig automatiskt om den spikar..
Han tyckte oxå att jag skulle köpa en bränsletrycksregulator modell bättre än original.. Jaja får se hur det blir med den saken.
Hoppas det bara är lite skit i någon spridare..
Orsaker till detonation (spikning)?
Kompressionen måste vara hög nog till att börja med. Vad som är hög nog kompression avgörs av ett antal andra faktorer. Några som jag kommer på på rak arm är:
För varma stift
För mager blandning
Lokala hotspots i brännkammaren, kan orsakas av ojämnheter i brännkammaren/på ventilerna (skador, koks eller andra beläggningar), kylning etc
Tändningen, men de flesta moderna bilar är som du konstaterade utrustade med förmågan att själva justera tändningen för att ge rätt detonationsmarginal.
Mvh,
/Fredrik i Kalifornien
Hopppas inte det är " Lokala hotspots i brännkammaren, kan orsakas av ojämnheter i brännkammaren/på ventilerna (skador, koks eller andra beläggningar), kylning etc"
Tack för Info:n FT.. Du verkar påläst?
Först, jag kan bara de engelska uttrycken, "Pre ignition" och "Detonation" Vilken av de är det ni kallar spikning?
Här är länkar till MYCKET bra info... (Bäst att jag klargör att jag inte tillämpar dessa tekniker nu, jag hanterar de flygplan som finns tillgängliga via klubben så som mina instruktörer och flygplansägare sagt att jag skall... men nedanstående kommer att användas den dag jag bestämmer över en motor)
http://www.advancedpilot.com/
http://www.avweb.com/news/columns/182146-1.html (Kolla på artiklarna 63 och framåt.
Edit: avlagringar nämns ofta som det som initierar pre-ignition... detta skall tydligen vara extremt ovanligt, det vanligaste skall vara att tändstiftens isolering skadats. (kanske av detonation)
"Hur funkar en turbo?"
-Förbannat bra!
Jag fick min nya bil idag, en Saab 93 med så pass många hästkrafter att mitt körkort lever farligt :D Interssant att första servicen är efter flera tusen mil... visst är det moderna motorer med vattenkylning och bra toleranser men jag hade förväntat mig en service bestående av åtminståne byte av olja och oljefilter inom 500mil. Någon som vet om motorerna "körs in" i provbänk innan de monteras i bil?
Nej.
Men däremot så vet jag att man inte ska lita på såna där s.k. "Long life service" som också Audi kör med. Dvs. 3000 mil mellan oljebytena. Det är absolut inte rekommenderat att följa det, utan byta efter 1000-1500 mil ändå. Motorerna slits jättehårt annars och lär inte hålla längre än 10000-15000 mil med sådana bytesintervall.
/C
Jag byter olja och filter var 1000:e mil ungefär. SAAB har ju haft problem med dålig oljekvalitet och oil sludge i sina motorer, men det har samtidigt kommit ut en del förbättringar för att råda bot på detta problem. Vet dock inte hur det är med helt nya bilar idag, men man skall aldrig säga aldrig.
Här finns lite mer info i ämnet: http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml
haha, förlåt. off topic men jag måste bara kommentera din pingvin-avatar horizon. klockren! :D
Ja så dyrt är ju inte ett oljebyte, jag skulle inte snåla på det på en ny bil...
min vän som kör wankel byter var 500:e mil men då går den ju mest bankörning också
Tack Jens, tänkte du skulle gilla den. Åter till ämnet. :)
Gjorde ett test med Tändlampan idag..
Tändningen står... HELT ÅT SKOGEN! (om man inte har supervässat då)
40grader FÖD! Den ska stå på ca 10grader. Och det finns inget sätt att justera fördelaren på. Jättejobbigt problem! Har dock hittat en tråd här på Turbo Performance Club (http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=54672&highlight=spikaE4ndning+t%) som jag hoppas kan ge mig svar. Har mailat och PM:at killarna. Det var ju dock -04 men jag hoppas de minns det.
Kanske en lösning?
Men nått sätt måste man ju kunna ställa tändningen på...
Antingen rent mekaniskt eller via dator/chip...
Eller?
Hur är kamremmen monterad, om den kuggas fel så får du samma effekt, det vore nog på sin plats att kolla hur den sitter, även om du bara har oljepumpen på mellanaxeln så vore det ju bra om remmens markering stämmer där också, kanske de har tänkt att den spelar ju ingen roll och monterat med markeringarna på vev- och kamaxel rätt men remmen fel väg!? 740 och 760 har ju fördelaren i bakänden av kamaxeln. Nyare modeller har även givaren för tändlägena på svänghjulet, men om man då sätter det 8 bultade svänghjulet 45grader fel så borde ju det ge mer förtändning, så där kan ju inte felet ligga, dessutom brukar det finnas stift på axeln om jag inte minns helt fel, som bara tillåter montage i två lägen.
Kamremmen sitter som den ska! (enligt mig). Vi har kollat den 10 gånger!
Remskivan på Nollan och kammen på nollan! Där stämmer det juh! har dock inte lyft av ventilkåpan än men ska göra det för säkerhets skull. Oljepumpen ska vara rätt men det är inte 100% och den ska inte heller utgöra någon skillnad för vevaxel/kamaxel.
Hallgivaren sitter på sprängkåpan och får signaler från svänghjulet. har oxå funderat på detta. Där kan felet ligga. Men jag tror inte Hallgivaren är skadad eller trasig för då borde inte bilen gå överhuvudtaget.
Fy vad less jag är .. .Orkar inte skriva samma sak igen så här är en länk till TurboPerformanceClub (http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?p=826990#826990)
Suck
Jaja, hoppas du får hjälp där, orkar inte bli medlem eller skapa en inloggning där också, har ingen turbo. Om allt sitter rätt så ska den ju tända på rätt ställe vid rätt varvtal. Annars har du nåt fel som är trasigt!
Ok! Har förstört hela kvällen på bilskrället! Och... Detta har jag testat:
Kollat alla säkringar
Kollat de relä:n som sitter på fjäderbenet
Provat justera fördelaren
Tagit bort och kontrollerat fördelaren.
Flyttat kammen ett steg bakåt och ett steg framåt.
Plockat isär hela transmissionen och satt ihop allt från scratch, även ställt mellanaxeln rätt.
Bytt till originalchip. Visade inget fel i testuttaget.
Plockat bort och gjort rent hallgivaren.
Kollat över alla elektriska kontakter och kopplat i och ur dessa några gånger.
INGET.. Inget har haft någon inverkan på tändningen. Den står på ca 40Ã,°. Tycker därför att jag kan utesluta fel från vevaxeln till kammen. Därimot från kammen till fördelaren är jag inte säker på.
Hur funkar tändningen? Hur kan databoxen påverka tändningen? Det enda som jag kan tänka är tändspolen. Fördelaren snurrar så glatt utan inverkan från något annat än kamaxeln och tändspolen. Är det boxen som styr när tändspolen ska skicka ström?
Tändmodulen. Vad har tändmodulen för uppgift?
Hallgivaren. Går bilen med en defekt hallgivare? Ska hallgivaren ge information till boxen angående vevaxelns position?
Databoxen: Hur mycket kan boxen justera tändningen? Kan den exempelvis justera tändningen från 40Ã,° - 5Ã,° ?
Jag börjar bli väldigt desperat. Är tacksam för svar på frågorna och tar gärna emot tips på vad det kan vara.
MVH Danne Sad
Tack för den hjälp jag fått! Volvon är fixad!!
Här kommer lösningen!!
SVÄNGHJULET!!!! Det var felmonterat för förre ägaren visste inte att det hade någon betydelse. Så hallgivaren skickade iväg signalerna som då var för tidiga.
Nu går hon som en klocka och sticker som ett skott.!
Okej, tänkte att 40 grader funkar ju inte när svänghjulet vrids 45 grader till nästa bult, men kanske tändningen försökte ställa ned sig så mycket den kunde p.g.a. knackningarna och klarade bara till 40 grader! Bra att det löste sig, så nu vill förre ägaren ha mer betalt eller.... ;)
Tekniskt mumbojumbo för mig... :-OO
Är du ute efter en fullständig förklaring av ottomotorns funktion i allmänhet och tändningen på en Volvo turbo i synnerhet......;)
Det är väl mest det här med alla vridningar och lite sånt.
Men jag klarar mig, jag cyklar till jobbet :D
Okej, när du cyklar så är det väl ingen riktigt bra idé att trampa som hårdast med den fot som är nära att nå högsta höjden på pedalrörelsen? Samma sak gäller bensinmotorn, du vill ha bäst kraft just när kolven vänt och just skall börja gå nedåt, eftersom bensin/luftblandningen brinner relativt långsamt i förhållande till en motor som snurrar med ex. 6000 varv (den exploderar inte, bara brinner snabbt och bildar en expanderande gasblandning) så vill man att den fulla kraften i expansionen kommer just efter att kolven vänt. Då blir man tvungen att starta förbränningen en aning före kolven vänt, därav förtändning, en normal motor har någonstans mellan 18 och 8 graders förtändning beroende på belastning och hur pass modern den är= låg bränsleförbrukning (en äldre motor hade gärna högre förtändning (B20 1969) (nu spånar jag!) men en modern med mindre bränsle i blandningen har snabbare brinntid) Om nu förtändningen blir alldeles för tidig så har du full kraft alldeles för tidigt och motorn bromsas plus att kraften trycker för hårt på vevstake och axel, det låter som faan! Vad som Redriver råkat ut för var att svänghjulet som sitter på vevaxeln med 8 bultar var vridet en bult fel, då fick tändningen signal för tidigt och tändstiftet tände blandningen ca 40 grader före kolvens vändning (tändningen på denna bil har en sensor som känner av om motorn knackar (låter som faan) och då försöker den flytta tändpunkten till ett senare läge, detta klarar den bara inom ett visst intervall och motorn som hade minst 35 graders för tidig tändning fick 30 graders för tidig tändning, den skulle ju stå på 10 grader.
Nu skall jag erkänna att jag inte är riktigt säker på om förtändningen är på vev eller kamaxelgrader (kammen går ju med halva hastigheten) inte ens trots att jag vet att gradmarkeringarna står på remskivan kan jag säga om det är kam eller vevaxelgrader, de står ju inte hela varvet runt..... har aldrig tänkt på det helt enkelt.
Detta är väl vad var cyklist bör veta! ;)
TACK Brat! Väldigt pedagogiskt.
Ska väl tillägga att jag har körkort sedan 2001 men aldrig varit speciellt insatt i hur motorer fungerar annat än att jag kan skilja på två- och fyrtaktare, samt vet grovt hur saker och ting hänger ihop... :D
Men det du beskrev var definitivt överkurs.
Jag är som norrlänningar i allmänhet, jag säger inte mycket eller högt, men i fingrarna kliar det därav alla boktävvvvvvverrrrr!:p
Haha! Härligt brat!
Nu har jag beställt däck! 2 Falken-Ohtsu
ZE-512 205/60 R15 91H hos http://www.dackonline.se/dack.html blev det till bakdäck... Tills jag hittar snyggare fälgar än original!
Då har jag varit hos däckfirman och gjort en hjulinställning. Måste säga att bilen blev mycket härligare på vägen nu. Drar inte åt höger, är inte alls spårkänslig och så har jag 2 nya sulor på bak. Synd bara att vi inte kunde justera cambern bak så mycket som jag ville. Det dåliga är att jag har sett hur alla bussningarna och ser ut.. Bussningarna i multilinken är dåliga... Undrar hur mycket slit det är att byta..
Låter som att om man vill åka "Volvo som det egentligen är menat" är Jönköping the place to be? :D