NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: granQ on May 11, 2006, 10:37:39

Title: Flyghöjd, regler och
Post by: granQ on May 11, 2006, 10:37:39
Jag bor norr om Halmstad, och noterar att kommer väldigt mycke flyg på låg höjd, trots en bit kvar till landingen då.

Idag tex så jag en c130 som kändes som den var i jämnhöjd med grannens träd, hörde bara motorna, tittade rakt ut genom fönstret och behövde inte röra ögonen i höjdled.. nu bor jag viserligen några meter över havet och på andra våningen, men det var lågt.

Så vad gäller för regler i allmänhet och någon som har koll på Harplinge, varför planen kommer så lågt här, inte som man klagar direkt =)

finns det någon sida där man kan ha lite koll på avgångar och sånt, kommer en del intressanta saker flygandes ibland och man undrar vad det är. Inte skyways plan och sånt utan "reservdelsplanen" till försvarshögskolan eller skrotningen antar jag.
Title: Replying to Topic 'Flyghöjd, regler och'
Post by: Andreas on May 11, 2006, 12:24:58
Skjut mig inte om jag har fel, men är det inte 1500 fot över tätbebyggt område?
Title: Replying to Topic 'Flyghöjd, regler och'
Post by: Andreas on May 11, 2006, 12:41:46
Med risk för en liten trådkapning... Då och då över Söderhamn, senast igår, så är det något flygbolag/flygskola som över touch 'n go på gamla F-15, numera Flygstaden.
Title: Replying to Topic 'Flyghöjd, regler och'
Post by: ctrl on May 11, 2006, 16:03:20
Just vid start och landning finns av naturliga skäl inget minimum. Sen är det svårt att definera hur långt ut man får gå hur lågt.

Vid non-precision IFR inflygningar är det ofta så att man efter passage av en fix, får gå ner till en tämligen låg höjd (770ft över backen för Halmstad, 6nm ut) ganska långt ut. Nu för tiden får de flesta piloter lära sig att gå ner gradvis till minima medans äldre piloter ofta så snabbt som möjligt går ner till minima. Detta resulterar att även IFR trafik, planerat kan vara på strax över 200m över backen nästan en mil norr om banan.

Sen finns det en massa undantag, flygvapnet (Även FFK som kan flyga i vilken PA28 som helst) kan åka på 30m höjd om jag minns rätt, i princip vart som helst.

Normalt över tätbebyggt gäller 1000' / 300m över backen.
Title: Replying to Topic 'Flyghöjd, regler och'
Post by: granQ on May 11, 2006, 16:05:46
QuoteDetta resulterar att även IFR trafik, planerat kan vara på strax över 200m över backen nästan en mil norr om banan.

harplinge ligger ju i princip 1 mil norr om banan =)

och antar kan varit 200 meter.. men hade satsat på mindre, han flög dock mot landingsbanan och inte från.
Title: Replying to Topic 'Flyghöjd, regler och'
Post by: Control87th on May 11, 2006, 22:26:14
Apropå regler, Danskarna är duktiga, de har lagt ut alla relevanta ICAO och JAR regler:

http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/View/Collection-10

Title: Replying to Topic 'Flyghöjd, regler och'
Post by: Slammer87th on May 12, 2006, 10:03:17
Hmm, undrar varför Control läser på danska sidor.... ;)

/slam
Title: Replying to Topic 'Flyghöjd, regler och'
Post by: Control87th on May 12, 2006, 16:34:01
En kärra är bokad :D