Vad tror ni om att försöka få upp en server som kör kampanj i F4:AF dygnet runt? Skulle vara kul att öva lite online inför lanet. Någon som har hårdvara och uppkoppling för ovan nämnda idé? Skulle vara kul att köra lite Balkans med er andra då jag aldrig gjort det förr.
Fungerar det inte kan vi ju alltid köra enstaka missions i min Balkans 2005-kampanj som jag håller på med för tillfället.
Tankar, idéer, funderingar och kakor mottages tacksamt.
Inte en dum idé. Även jag har försökt få igång lite onlineflygningar, men intresset verkar inte vara så jättestort och jag har inte lyckats få till någon flygning med de som anmält sig intresserade ännu.
Om du använder MSN kan du lägga till mig - bjorneriksson?@?gmail.com (ta bort frågetecknen) och höra av dig om du vill flyga någon kväll.
Kaka:
(http://www.cookiesinheaven.com/images/cookies/chocolate_chip_cookie.jpg)
Tack för kakan! De är fasligt goda de där med russin i. :)
Tyvärr använder jag inte MSN, endast ICQ. Mitt UIN finns i ICQ-tråden här någonstans i forumet tror jag.
Vi får väl se om vi kan skaka fram lite folk för att köra några uppdrag i en kampanj eller kanske ett TE. Med lite vilja får man alltid med sig någon. :)
Ikväll körde jag och Lupson ett uppdrag i min Balkans-kampanj. Det blev ett "Interdiction"-mission med målet att försöka slå ut så många mål som möjligt i en infanteribrigad. Halvvägs mot målet stötte vi dock på patrull i form av två serbiska Mig-29'or som kom mot oss head on.
Jag sköt en Slammer mot lead på max avstånd och drog iväg åt höger för att inte närma mig för snabbt. Strax därefter sköt Lupson en Slammer mot tvåan och gjorde även han offset åt höger. Därefter såg jag visuellt hur tvåan sköt en R-77 och varnade Lupson eftersom den rörde sig sidled när jag tittade på den. Inte långt därefter gick den aktiv och Lupson gjorde allt han kunde för att undvika, men förgäves... Mayday från Lupson som strax satt i fallskärm.
Själv vände jag rakt hemåt när Lupson träffades, bara för att inom någon sekund få höra det hemska blippandet från en aktiv R-77 på väg mot mig. Tydligen hade Mig-29 lead fått iväg en missil mot mig och jag hann inte mer än slå på ECM och kasta lite chaff innan den träffade mig. R-77 är en riktig rackare och det är inte ofta man överlever en träff och kan flyga hem en skadad kärra... :-/ Avslutade alltså uppdraget i fallskärm även jag.
Debriefen visade två nedskjutna F-16 och en skadad Mig-29. Vi överlevde dock. :)
Summa summarum: We screwed up, men vi hade roligt en stund iaf. Alltid lika kul att flyga co-op i Falcon. Är det någon annan som vill köra ett eller ett par uppdrag online någon dag/kväll så är det bara att ropa på mig via forumet eller ICQ. Har jag tid och ork är jag med. :)
Bra sammanfattning av Horizon. Ett par tillägg dock:
1. MiG-29 roten vi tog strid med låg i stort sett över målområdet, inte halvvägs. Så att undvika dem och klara uppdraget var inte möjligt. Däremot visade vi bra disciplin när vi höll oss kalla när en annan MiG-29 rote åkte tvärs över vår kurs 30 miles från oss på vägen till målet.
2. Båda våra robotar träffade. Horizons gjorde dock bara "damage" med sin, medan jag fick en kill med min Slammer.
Slutsats: Vi hade kunnat skjuta på RMAX, vi väntade lite för länge. Alt. dra iväg varsin Maddog och hoppas på det bästa. Smartast hade väl varit att "Call it a day" och åka hem, men det vore inte lika roligt.....
Tack för rättelser, blev lite väl mycket fabulerande där. :)
Bästa taktiken hade nog varit att ringa Bax och ctrl och be dem komma upp och skjuta bort 29'orna från himlen... :D Eller så hade vi bara sett till att skjuta var sin robot på rmax (det heter väl så?) och sedan vända hemåt och se vad 29'orna gjorde. Har man tur kan man få dem att manövrera innan de själva skjuter och på så sätt komma närmare dem nästa gång innan skott och då hinna träffa dem. Får testas nästa gång.
Hej alla "Simare"
jag är en Ny användare av F4:AF, det är faktiskt så att jag just har beställt det så ska nog få det imorgon hoppas jag.
Nu tar det nog lite tid för mig att sätta mig in i det. :-OO För jag är en notorisk LoMac spelare, men efter att ha läst era inlägg här så insåg jag att jag måste prova på F4.
Det ser ju ut som om LoMac inte står lika högt i rang som F4. ska bli kul att se vad jag tycker.. Vore ju riktigt kul att kunna spela med svenska simare.
Ok tillbaka till tråden.. såg att det eftersöktes en server som kunde köra F4 under längre tid och det tror jag att jag skulle kunna hjälpa till med, efter lite test mm. :)
Jag ligger ute med den på HyperLobby då och då som dedicated server och det funkar riktigt bra. Hoppas att F4 inte är mer krävande för då blir det kanske svårt.
Ursäkta om jag hoppade in så här med en liten offtopic kanske men hoppas att det går bra. Skulle vara riktigt nice att få lite handledning framöver i F4 konster..
MvH Vitus.
Välkommen Vitus!
När det gäller att dra skillnader mellan LockOn (som jag också flyger ibland) och F4, så brukar jag nöja mig med att säga att jag väljer F4 för markattack, realism och mångsidighet, medan jag väljer LockOn för att få mig lite kvalitetskurvande och vackra vyer att se på. :)
Inlärningskurvan för F4 är ganska så mycket högre än den för att kunna flyga enkla uppdrag i LockOn, men å andra sidan belönas man rikligt när man väl satt sig in i systemen. Du lär dig snabbast genom att kika genom manualen (ganska omfattande) samtidigt som du flyger online tillsammans med någon som hållt på ett tag.
Blir med mer onlineflygande är du välkommen att delta! Trevlig inlärning. ;)
Tack Horizon
ok då får vi se hur det går för mig. tyckte själv att det tog lite tid att sätta sig in i hur F-15 funkade i LoMac.. Då kanske det kommer ta ännu mer tid för mig i F4 lol.. Är det några likheter i användning Lomac - F4 ? Ska bli riktigt kul att se hur jag lyckas att sätta mig in i det hela. I Lomac så har jag mestadels flygit CAS med A-10 och Su-25T så det blir väl lite annorlunda nu.
Tack ännu en gång för varmt välkomnande..:)
Kul läsning, ser verkligen fram emot LAN :-)
Att flyga F-pole är en färskvara så det är bäst att börja träna igen.
AA-12 är inte helt enkelt att tampas med, jag tror att jag och Control brukade ha ett säkerhets avstånd på cirka 20-25 miles, dvs blev avståndet mindre så vände vi alltid kalla. Vi använde bara ECM fram till vi skjutit eftersom vi viste att motståndet hade lika bra grejer som vi och sköt istort samtidigt och hade låsning, efter detta så hjälpte inte ECM utan snarare gjorde det lättare för HOJ.
Andra tips, AA-12 kommer alltid uppifrån och går LÅNGT, så håll ögonen öppna. När den närmar sig gör ett vrål dyk för att sen göra en lång upptagning på annan vinkel så att missilen bränner energi i sväng.
mvh
bax
@ Vitus:\> Det ska nog gå fint för dig att komma in i F4. Se bara till att lägga tid på det och gå genom manualen och träningsuppdragen (som inte alltid är så lätta). Mitt i smeten hänger du med oss i lite onlineflygning så lär du dig mycket snabbare. Är det något du undrar över (och det kommer det att vara) så är det bara att ställa frågor här i forumet. Vi har många erfarna Falconpiloter i leden och vi svarar gärna så gott vi kan på frågor.
Har du kört LockOn och CAS med attackflyg så har du bra grunder för samma sak i en F-16. Allting går bara lite fortare och på högre höjd. :) Sen är knappologin lite annorlunda för att t.ex. använda AGM-65, CBU's och andra vapen. Lite mer saker i cockpit att trycka på med andra ord. :)
@ Bax:\> Försöker samla så mycket kunskap som möjligt om detta ämne eftersom de flesta av mina fallskärmshopp beror på just R-77'or. Vi får ha en snabbgenomgång kring detta på lanet (kanske innan eller mellan uppdragen?). Kalla det "R-77 avoiding for dummies". :D
Är någon sugen på att flyga lite F4AF i kväll (tisdag)? Jag är ledig hela dagen så hör gärna av er om ni har tid och lust.
QuoteOriginally posted by Björn E
Är någon sugen på att flyga lite F4AF i kväll (tisdag)? Jag är ledig hela dagen så hör gärna av er om ni har tid och lust.
Jag kan nog skaka fram en timma eller så i eftermiddag. Har faktiskt ett riktigt intressant uppdrag i min Balkanskampanj som vi kan flyga. Händer inget oförutsett kan vi ju höras av och lyfta någon gång under eftermiddagen (16-tiden)?
Läge för lite F4 redan nu faktiskt. Ska bara äta lite först. Finns någon där tro? :)
Jag loggar på TS om en stund.
Nu har jag kört mitt första uppdrag i F4AF online och jag måste säga att det helt klart ger mersmak. Det var en 2-ship interdiction från Ljubljana Airport med Horizon som lead där vi anföll markmål med AGM-65D. Horizon gick in först och avfyrade i snabb takt sina vapen, medan jag mest flög runt och letade något att skjuta på. Efter att Horizon hade fått slut på vapen flög han top cover för mig medan jag anföll en pansarskyttebataljon på en väg. Efter ett tag gjorde han mig uppmärksam på att vi hade 2 MiG-21:or på ingående och vi sköt ned varsin med slammers, varpå jag återgick till att anfalla pansarskyttebataljonen. Jag drog iväg alla mina mavericks mot stridsvagnarna och började svänga tillbaka mot Horizon då en SA-7:a träffade mitt plan och jag tvingades skjuta ut mig samtidigt som 4 MiG-29 var på väg mot oss. Horizon vände om och flög hem mot basen eftersom han insåg att han inte skulle ha en chans mot MiG-29:orna ensam men spelet kraschade för honom och vi var tvungna att avsluta.
Nu har jag fått blodad tand och hoppas att någon mer vill hänga med och flyga ikväll.
Nu finns jag på TS om någon vill spela.
Kul att du gillar det, du verkar ju ha kommit in i det snabbt, Horizon är väl inte fel som lärare heller
Jag har runt 100 flygtimmar loggade offline, så avioniken har jag ganska bra koll på, men när det gäller formationsflygning, kommunikation och grupptaktik är jag nybörjare. Horizon föreslog att vi skulle skippa brevityn nu när jag flög första gången, vilket fungerade bra, men jag misstänker att kommunikationen kommer fungera bättre när jag har lärt mig fikonspråket.
Något som kom som en chock var hur mycket mer det var man behöver hålla reda på när man flyger online som wingman. Offline flyger jag med 100% realism som lead och har hyfsad SA även utan labels, men av någon anledning hade jag svårt att upprätthålla en översikt över situationen när jag flög idag.
Kul att du gillade det, Björn! Du skötte dig finfint som wingman tycker jag. Att vi kunde anfalla 21'orna tillsammans och från två olika håll (sorterade på var sin fiende) tycker jag bevisar detta.
Angående SA sätter du fingret på precis samma sak som jag upptäckte när jag började flyga online. Som wingman har man inte bara sig själv att hålla koll på... :) Det tar några flygningar, sedan lär man sig vad man behöver koncentrera sig på och vad man kan lämna över till lead. Sen är det en cake walk och man kan börja spy ur sig Mavericks till höger och vänster. :)
I stort tycker jag att vi presterade bra i uppdraget. Med facit i hand vet vi vad som behöver ändras till nästa gång:
1. Inte för nära och för lågt så att SA-7/SA-14 kan nå oss.
2. Inte gå på toaletten när man är top cover för sin wingman. (Tack för att du inte nämnde detta :D)
Det var tur att det inte var 29'orna som plockade dig. Då hade jag väl blivit degraderad om jag kommit hem helskinnad. ;)
Nästa gång kör vi om samma mission och ser till att rensa friskt bland fienden och komma hem hela och rena!
Fasen jag måste fixa mig en riktig HOTAS-joystick och TrackIR. När man ser mirv's flygning i senaste filmen blir man ju bara _så_ avundsjuk. :)
Ahh låter riktigt kul.
Ser att ni har haft riktigt kul killar, hoppas att jag kan joina er framöver på något uppdrag, men som läget är nu har jag fullt upp med mig själv och alla knappar :p
Det går inte att "sitta" med och kolla hur det går för er? som en åskådare alltså?
Jag tränar vidare lol
Hörs.
Vitus,
Jag tror tyvärr inte det går att ansluta som åskådare. Om du vill så kan jag flyga ett uppdrag med dig för att snabba upp knappologiinlärningen och samtidigt träna min formationsflygning. Jag håller mig inne på teamspeak servern ikväll så kan du höra av dig om du vill flyga.
Någon sommaraktivitet med F16 och pilsner?
vet inte hur du kanner for hosten oden, men jag ar grymt sugen pa falcon4 och kampanj med zippen och garna fler tokar..
sen il2 ocksa sa klart eftersom jag kopt spelet men falcon4 lockar mer..
Hej gubbar,
Har varit off-line ett tag men är sugen på att hänga på framöver, om ni fortfarande kör någon 24/7-server.
Om den är öppen,,, var hittar man den isf?
/z