NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Operation Flashpoint / ARMA => Topic started by: KeyCat on December 02, 2005, 20:53:12

Title: ArmA Progress Update
Post by: KeyCat on December 02, 2005, 20:53:12
ArmA kommer tyvärr inte med tomten i år men det är väl knappast speciellt överraskande...

 http://www.bistudio.com/presspages/ArmA_Progress_Update.html

Gillar dock view distance'n på de nya bilderna :D

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Dubble0zero on December 02, 2005, 21:49:40
Hehehe.... vill ha.... *dräggel*
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Jotte on December 03, 2005, 12:34:09
Ja jävlar i min lilla låda. :D
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Control87th on December 03, 2005, 23:39:06
Bara inte AI stridsvagnarna sätter skott i en så fort man kommer inom Viewdistance ;)
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: granQ on December 04, 2005, 09:36:59
QuoteOriginally posted by Control87th


            Bara inte AI stridsvagnarna sätter skott i en så fort man kommer inom Viewdistance ;)

glöm inte, även om det ser rätt nytt ut, så är det "egentligen" bara ofp 1.5..

hoppas inte folk bygger upp för mycke hype.
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: ctrl on December 04, 2005, 10:11:21
Bara och bara... om de ska utveckla ytterligare 4-5 månader, har join in progress... mm. Så har man väl rätt att ha lite förväntningar på andra förbättringar.

Vad som behövs är konfigurerbar (utan att behöva moddning) av AI träffsäkerhet. Ett mer realistiskt avstånd som AI upptäcker fordon. Att AI skjuter på för aktuellt vapen realistiskt avstånd, helt ok om de skjuter med 50cal på 1200m men inte när de skjuter med en k-pist på mer än halvkilometern och desutom träffar 2 av 3 skott. Hoppas också att de lyckats göra nått åt perspektivet... avstånd i spelet stämmer inte med den upplevelse man får.

Nu kan det låta som om jag är oerhört kritisk mot OPF, tolka mig inte så. Att jag klagar är för att jag är engagerad, det finns så mycket potential i OPF.
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Rivvern_ on December 04, 2005, 11:23:05
Jag önskar, om jag får säga så, snyggare gubbar/rörelser. Sen vill jag att det inte ska vara så stelt. Det ska kännas lite mjukare. Lite mer som COD2.. COD2 är ju underbart på den biten!
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: granQ on December 04, 2005, 11:40:08
QuoteOriginally posted by ctrl
Vad som behövs är konfigurerbar (utan att behöva moddning) av AI träffsäkerhet. Ett mer realistiskt avstånd som AI upptäcker fordon. Att AI skjuter på för aktuellt vapen realistiskt avstånd, helt ok om de skjuter med 50cal på 1200m men inte när de skjuter med en k-pist på mer än halvkilometern och desutom träffar 2 av 3 skott. Hoppas också att de lyckats göra nått åt perspektivet... avstånd i spelet stämmer inte med den upplevelse man får.

går redan utan problem samt hur dom skall skjuta. Bis Ai gubbarna skjuter ogärna m203 mot gubbar medans sfp's inte har något emot att dra iväg en GRG rök mot gubbar/fordon..

Enda "nackdelen" är att sånt är så jobbigt att koda, SFP har "precis" gått igenom fixa mesta ljud fasen vad gäller vapen. Bara det innebar mindre forskningsarbete. att hitta bra värden på "spridning" är en annan grej.

Men det går få gubbar att endast skjuta enkel skott med PK på 20 meters avstånd och missa allt.. eller en kpist att skjuta och träffa allt på 1km.. det är en fråga om settings som är väldigt lätta för mods att fixa.

Titta på wgl, fdf vad dom gjort.


så möjligheterna finns där redan, frågan snarare om hur ofp designas.

Personligen tycker jag vapen ballistic, skademodeller i dagens spel är fullt tillräckliga och hoppas mest på funktioner som nedhållande eld och att ai reagerar på likande.

Gärna som Amercias army där man skjuter sämre om man blir beskjuten.
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: simon on December 04, 2005, 13:10:43
Jag hoppas att det på enkelt sätt kommer gå att konvertera OFP1-addons till ArmAss.
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Jotte on December 04, 2005, 14:54:59
QuoteOriginally posted by RedRiver


            Jag önskar, om jag får säga så, snyggare gubbar/rörelser.

Från Update artikeln:
Reworked lifelike animations.

Verkar ju som om du möjligen kan få iallafall 1 av dina önskningar Rivern. :)
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: granQ on December 04, 2005, 17:16:37
även om skärmskotten ser ut som folk som går runt efter gjort på sig..
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Jotte on December 04, 2005, 21:01:21
QuoteOriginally posted by granQ


            även om skärmskotten ser ut som folk som går runt efter gjort på sig..

Tidigare skärmdumpar har ju definitivt gamla animationerna kvar, men i nyaste omgången är det bara en soldat som syns på nära håll och den kan man väl knappast avgöra om han har rand i brallan på? :p
Lustigt nog kan stillbilder på verkliga livet också få väldigt komiska effekter. ;)
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Rivvern_ on December 05, 2005, 05:42:30
Hittade nåra filmklipp.. Vet inte om dessa varit uppe innan..

-----------> LÄÄÄÄNK HÄÄÄÄR!!!!!! <--------- (http://www.flashpoint1985.com/cgi-bin/ikonboard311/ikonboard.cgi?s=e1eb95930818e0548c871b8be7379256;act=ST;f=64;t=47453)
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Jotte on December 05, 2005, 06:23:52
Filmklippen är iofs från VBS1 men jag har lite svårt att tänka mig att de inte implementerar samma eller liknande förbättringar i Armed Assault. :) Skulle öppna upp för ännu fler intressanta scenarion.
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Jompalainen on December 06, 2005, 10:01:19
Yummie  yummie :D
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: KeyCat on December 06, 2005, 19:24:56
QuoteOriginally posted by Control87th
            Bara inte AI stridsvagnarna sätter skott i en så fort man kommer inom Viewdistance ;)

Japp, hoppas verkligen AI'n får sig en rejäl uppfräschning! Hatar AI'ns "uber radar" som upptäcker dig samma sekund du sätter dig i ett fordon och de har LOS till dig.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'A
Post by: Jotte on December 18, 2005, 11:46:59
OFP.info (http://ofp.gamezone.cz/) har en trailer som visar ArmA. Kom ihåg, det är WiP. ;)
ftp://www.gamezone.cz:8021/ofpd/videos/armatrailerscore_hi.avi

Gillar utseendet på naturen. :)

Finns även lite översättningar av artiklar och annat i 2 trådar på BIS forum
här (http://www.flashpoint1985.com/cgi-bin/ikonboard311/ikonboard.cgi?s=d3f60880ea33833591b0439e3cfad496;act=ST;f=64;t=49697;st=0) och här (http://www.flashpoint1985.com/cgi-bin/ikonboard311/ikonboard.cgi?s=c3f5c9ac7fe3f856cb5498fbce2ef35d;act=ST;f=64;t=49702)
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: granQ on December 18, 2005, 12:02:16
oj, det var riktigt vackert. Det som dock var tråkigt se, siktet som skytt var exakt likadant, inga nyheter där inte.

men bara terrängen blir ju underbar, grafiken.. synd att antagligen dröjer till maj innan man får pröva ;/
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Rivvern_ on December 18, 2005, 12:26:41
MM ser bra ut!
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Jotte on December 20, 2005, 10:31:10
Återpostar en översättning av en av artiklarna här. Den ger ganska mkt info trots sin korthet.

Postat av bör på BIS forum:

QuoteSummary of the Score article about Armed Assault

The graphics are praised. Theoretically you shall knock over every single tree, meaning you can drive with tanks through woods, which wasn't possible in OFP. Some improvements that already came with OFP:Elite will come for Armed Assault too. The vegetation shall be denser, there shall even be animals and insects you can shoot.
On the same page the author describes a mission. At first glance the mission isn't revolutionary, it's on the high level of the OFP campaign missions we're used to. Something particular is that you play the same mission in different roles: The first time as tank commander, then as specop and at last as a chopper pilot, whereas all of the three roles start at different times (e.g. the chopper comes in after the AA is taken out, you've got to do that as tank commander). In multiplayer you've got even more possibilities, because the player can appoint, when is what applied.
There shall be a huge island of 400kmÃ,² featuring a lot of different vegetation like jungle, wood and desert. The war around the player shall always be vivid, you can call in artillery or plane support (which you could miss later on if they get destroyed) and it might be that you're taken to another place in the conflict by chopper.
There will hardly be any scripted events, but the course of war is affected by your actions; you're making the difference, if you play good. There shall be civilians, but they've got a neglectable role, it shall be made similar to Resistance.
In the campaign you shall often be forced to improvise, e.g. searching parts for broken down vehicles. The campaign will be about North vs. South, inspired by the Corean War.
The information about multiplayer and editor are almost identical to the one in "Level"

Some notes by Perth:
The Score article has confused me a little. Basically it's the same as the Level article. Following Score the campaign shall be a lot more dynamic than in OFP, if not so much as in Game2 that features RPG elements and questionable civilians.
Level says that Armed Assault is more 1.5, Score thinks of it as a adaequate sequel. The different sizes of the island are quite confusing.
I've read the articles several times very closely, because I was confused about the different statements.
I can't really imagine that the Score redacteurs have mixed Armed Assault and Game2, as one of the devs is an editor at Score. The half-dynamic campaign (I've read the article several times!;) would be too awesome to be true...
It seems that I've made the first translations from the article. I hope that I don't create too much confusion because of some translation errors or bad translation.

I join Lord Perth: I hope that I don't create confusion by producing translation errors translating german -> english.
In german we call a game like this "Stille Post", I think in English it's called "Chinese Whisper"
Again: I thank Lord Perth for translating this article from Czech to German, allowing me to translate in into English.
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: granQ on December 20, 2005, 19:57:38
Quoteand insects you can shoot
hur har vi kunnat leva utan det? =)
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Phlerp on December 20, 2005, 21:41:02
Quoteand insects you can shoot

Confucius says: Don't use a cannon to kill a mosquito
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: granQ on December 20, 2005, 22:17:23
föresten, är det bara jag som inte gillar det där med "mixa flera olika sorters klimat på en ö".. tänker på skogen och öken i nogova, eller denna nu med som står beskrivit om skog och jungel.. okey att stora banor men flera klimatzoner känns bara onödigt.
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: Jotte on December 20, 2005, 22:42:02
Jepp, har aldrig gillat mixen som gjordes på Nogova. Kändes som om de slösade bort en god portion terräng där. Iofs kan "öken" förekomma i tempererade zoner under vissa vilkor, men som det är nu blir det bara irriterand för min del när det är på en "liten" ö. Bättre att dela på det på olika öar.

Vi kanske får annordna en tävling sen; Nosig mästerskap i skjuta mygg med kanon. :D
Title: Replying to Topic 'ArmA Progress Update'
Post by: MPsäk on December 21, 2005, 16:33:00
Skjuta mygg?

Det gillar jag, hatar de små blodsugande jävulskapet.
Det är jävulens änglar.

Vad klagar ni om???
Stora stränder har väl ingen dött av, gott om plats att förbättra brännan på ;)
Fram med paraflaxdrinken & köra på.

Sen när man tröttnat på det är det ju bara att knäppa jackan å kliva in i sitt 62 ton tunga tysk-svenska monster.

Låter mkt underbart.