Tänkte jag kunde lysa upp vintermörkret med lite godsaker ;)
Ganska lärorikt om jag får tycka själv:D
http://www.tfhs.se/album/root/FLU%2005/Filmer/SpinnUtifr%E5n.MPG
http://www.tfhs.se/album/root/FLU%2005/Filmer/SpinnInnifr%E5n.MPG
mvh
Bax
Shit vad det där måste suga i magen!
Det förvånade mig mycket under min första spinn, att en normal spinn är så lugn för de som sitter i planet, inga G-krafter eller annat att tala om... ser mycket värre ut från utsidan :D
QuoteOriginally posted by Bax
Tänkte jag kunde lysa upp vintermörkret med lite godsaker ;)
Ganska lärorikt om jag får tycka själv:D
http://www.tfhs.se/album/root/FLU%2005/Filmer/SpinnUtifr%E5n.MPG
http://www.tfhs.se/album/root/FLU%2005/Filmer/SpinnInnifr%E5n.MPG
mvh
Bax
Haha, vad glad du ser ut då! Måste vara roligare än att flyga ubåt :D
All flygning har sin charm, men ava med bulle är lite extra roligt.
Mera godis
http://www.tfhs.se/album/root/FLU%2005/Filmer/Looping.MPG
http://www.tfhs.se/album/root/FLU%2005/Filmer/Roll.MPG
mvh
Bax
Schyssta kläder. Har de gett dig en hel mundering inklusive g-brallor? :)
Är detta ett led i utbildningen till flyglärare, eller vad var det du skulle syssla med?
Nice Bax :)
Men jag ger mig f.n på att du aldrig vågade dra några såna repor i ubåten ;)
Ser fram emot kommande video "mooning inversed under sundsbron" eller.... :p
Grtz
/slamer
Är det Bax som är piloten?
QuoteOriginally posted by F16_Filur
Är det Bax som är piloten?
Jawohl. Mannen i egen hög person. Fast jag är förvånad att han inte bytt ut sätet till sitt eget Falcon-hemmabygge och spaken till en Cougar. :)
Nej, Horizon.. Cougarn är endast avsedd för flygimulering via PCÃ,´n.
Men fan, jag trodde ett tag det var självaste Adolf Galland som flög. ;)
Det är ett led i flyglärarutbildningen. Det är jättebra träning för att säkerställa urgång ur okontrollerat flygläge.
Första passet var riktigt jobbigt och jag fick grey-out flera gånger men man lär sig fort.
Dom höga belastningarna varar så kort att inga G-brallor behövs.
mvh
Bax
Grey out??? vad klarar Bulldogen för belastning.. du är ju liksom jag inte alltför lång, jag testade göra allt fel men lyckades ändå inte få påverkan på synen vid 5 - 5,5G, nu är det ju tyvärr bara under ett fåtal sekunder det går att hålla den belastningen :( .
Med alkohol (som ikväll) lyckas jag dock bra ;)
Jag skulle rekommendera en kombination...
Tänk på G-krafterna de fick utstå under WW2 utan G-brallor. Det måste väl varit minst 7G eller mer.
Och användes någon form av G-dräkt på 50-60-talet?
Jänkarna började använda enklare G-dräkter till sina Mustang piloter redan 1944.
Bulldog har max belastning 6 G - men där finns ingen G mätare?
Enligt läraren låg vi på cirka 4+ men det var svårt att veta exakt när topparna kommer och eftersom instruktören först visade manövern så var det inte jag själv som höll i "G-spaken" och blev liksom lite överaskad ibland. Tex så gick vi in i split s och sen direkt utan att vara förberedd direkt in i en topproll. Då blev det lite tunnel seende.
När man sen själv flyger så är man förberedd på ett helt annat sätt.
Andra passet var helt annorlunda :)
mvh
Bax
G-tolerans är helt individberoende men man brukar säga att det normala är att om man är helt avslappnad så börjar synfältet minska mellan 3-5G utan motåtgärd. Dock med enkla metoder som att spänna ben och mage kan du själva öka toleransen avsevärt.
När du börjar närma dig 8-9G så är det lämpligt att ta till andra metoder som vi populärt brukar kalla "krysta". Spänn vader, lår, mage. Dra in ett andetag. Och när du når belastningen håll munnen stängd och andas med otroligt korta luftintag. Detta för att bibehålla trycket, syret och blodet på rätt ställe.
Använda övertrycksandning hjälper på 8-9G. Självklar kan en bra G-dräkt hjälpa dig att spänna vader, lår och mage vilken syftet med en g-dräkt är.
Magnus>Undra om stridspiloter är bättre för sina kvinnor när det gäller att föda -"krysta älskling, krysta!!!" :)