http://www.novelair.com/Videos/IAS.wmv
Snyggt!!!
Fy vad coolt! Kan du förklara på ett "enkelt" sätt hur du har gjort det?
Visst,
Först beställde jag ett USB stegmotorkort från Opencockpits, jag valde att köpa det som byggsats. Varje sånt kort hanterar 3st stegmotorer + 3 potentiometrar.
Skruvade isär fartmätaren i molekyler och tog bort allt som inte behövdes, typ luftblåsa, utväxlingar, kretsar och sånt. Monterade en stegmotor i linje med visarens axel. Sen svarvade jag en förlängningsaxel mellan motorn och visaren och kopplade ihop dom med varandra.
Sen började det riktigt kluriga - att programmera kortet så att visaren stämmer med värdet från FS2004. Inte helt enkelt efterom den inte är linjär.
Mäster Phlerp ryckte in till undsättning, och efter lite labbande så fungerade det till slut.
Stegmotorerna har en "home switch" och kalibrerar sig själva mot den när systemet startas, alltså kommer alla instrument att snurra 2 varv när cockpiten startas upp 1:a ggn/dag.
Om man krashar så vet intrumenten var dom är och returnerar till 0-läget automatiskt utan behov av någon ny kalibrering.
SAS academy får snart passa sig :D
assnyggt!!!
Vad jag saknar på hemsidan är ett schematiskt diagram hur du tänker splitta dataresurserna, jag menar, du måste väl splitta resurserna med tanke på alla externa inputs och extra program som måste snurra i bakgrunden?
mvh
Bax
oh yeah baby! :D
snyggt jobbat boyz! :)
Snyggvars! Vad var det där för motor?
Accelererar rätt snabbt när du väl är i luften. Vid vilken fart måste ställen fällas in för att inte ta skada?
Ojj, va många frågor att svara på :-)
Control87th - jo, å kanske FOI också :D
Hmm, Bax - ingen dum idé, ska se till att göra ett schema på hur det är tänkt med datorerna i nätverket som driver kabinen
Griffin - tackar, det flyter på som synes
Mupp - Det är den svarta skönheten med 0.9 grader/steg, å den går oväxlat
F16_Filur - Har inte hittat nått om det i SFI, det enda som står är att utfällning ej kan ske vid fart högre än 620-700km/h eller machtal över M0,65. Ställen tar man ju in så fort man lättat.
(å gärna då i samband med en roll)
Ett till instrument igång. Reservkurs
Nästa som hamnar i konservöppnaren är bränslemätaren.
Det är så förbaskat kul att flyga, man glömmer tiden och får soppatorsk nästan varje flygning. Dags att råda bot!
QuoteOriginally posted by Nauwa
F16_Filur - Har inte hittat nått om det i SFI, det enda som står är att utfällning ej kan ske vid fart högre än 620-700km/h eller machtal över M0,65. Ställen tar man ju in så fort man lättat.
(å gärna då i samband med en roll)
Utan att gissa allför vilt så misstänker jag att 620-700 km/h är en hysteres. Dvs det beror på vilket håll man kommer ifrån.
Bränslemätaren fungerar också nu.
Totalt 4st instrument igång alltså + SI, så nu har man rätt bra koll när man flyger.
Höjdmätare finns ju i SI, men det blir kul att få fart på den mekaniska när jag får hem motorerna jag beställt från USA
Hur menar du här Phlerp?
QuoteOriginally posted by Phlerp
Utan att gissa allför vilt så misstänker jag att 620-700 km/h är en hysteres. Dvs det beror på vilket håll man kommer ifrån.
Vanligtvis har man olika farter som maxfart för att fälla ut, operera med nerfallda samt en maxfart för att fälla upp. Eftersom noshjulet fälls upp framåt så kan man förstå att för hög fart ger mycket belastning på stället. Trafikkärror brukar certas för 250 knop (lite under 500 km/t) vilket är standard maxfart under flygnivå 100.
Begränsningar för landing gear speeds är ju pga det uppkommna parasitmotståndet vilket innebär IAS eller CAS. Man kan alltså fälla stället vid helt olika TAS eller Mach farter så länge man håller begränsningen i CAS. med Embraern som jag flög innan så gjordes emergency descent med landningsställ ute i 250 CAS från FL 370 och då visade machmätaren 0.78
Sen fick man vara noga med att flyga CAS under sjunket. När man sedan hade planat ut så fick man inte ta in stället förrän farten sjunkit till 200 knop (fälldes in framåt).
mvh
Bax