NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: Andreas on August 08, 2005, 16:15:01

Title: En vacker
Post by: Andreas on August 08, 2005, 16:15:01
tregrupp Gripen i formation flög över Söderhamn kl. 12:45 idag måndag.

Någon som vet något mer? De var på väg i nordlig riktning.
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Andreas on August 08, 2005, 17:48:23
Tack! :)
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Andreas on August 16, 2005, 12:53:08
http://www.airteamimages.com/searchbasic.php?searchInProgress=Y&location=319&searchDateFrom='2005-08-06'&searchDateTo='2005-08-07'
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Magnus on August 18, 2005, 21:29:04
Eller:

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29044 (http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29044)
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Horizon on August 18, 2005, 23:01:53
Någon som fått tag i en film med Gripen vs. F1-bilen? Skulle vara kul att se hur Gripen klarar sig. En F/A-18 blev ju rejält frånåkt av en CART-bil för några år sedan. :)
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: griffin on August 19, 2005, 07:51:14
Apråpå överflygning av Gripen. Händer titt som tätt (tillräckligt ofta för att kallas "vana") att vi får beskåda en ensam Gripen flyga över vårat landställe på tämligen låg höjd.

Set ut som de kommer utifrån Östersjön och följer Bråviken in mot.. tja... Linköping? Nån som vet var och vad de brukar göra och varifrån de kommer?

/nyfiken i en strut
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Obizzz on August 19, 2005, 12:32:09
Skönt att jag inte är ensam om såna konstiga funderingar BEQ har redan rett ut varför de flyger Torsås ganska ofta.
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Obizzz on August 19, 2005, 15:36:37
ställer man in en F1:a för rakt framåka dvs minimal downforce borde väl ändå den vara snabbast upp till sin toppfart det är ju inte direkt i det registret ett jaktplan är gjort för att vara snabbt.

BEQ: vad gör ett Gripen 0-100 0-200 osv?
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Magnus on August 19, 2005, 16:22:44
Det vore nog rätt logiskt att F1 vinner i början då den väger betydligt mindre. Sedan blir den nog omåkt. Aldrig riktigt mätt i 37an vad den gör 0-100, relativt svårt då vår fartmätare in börjar på 0... hehe.
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Obizzz on August 19, 2005, 17:56:14
Japp det vore ju mest kul kuriosa inget annat
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Brat on August 22, 2005, 07:02:05
För ganska många år sedan fanns det en bildföljd i en amerikansk biltidning där Don Garlits Topfuel dragster tävlade mot en F14.... MED KATAPULTSTART, Garlits vann över de 402,33 metrarna!
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Lupson on August 22, 2005, 12:50:26
På detta ämne minns jag en grej från Säve Airshow 1999 el 2000 eller när det nu var.

En P-51:a i accelerationstävling mot någon form av sportbil av grövre stycke. P51:an vann tämligen enkelt.
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Obizzz on August 22, 2005, 13:32:35
QuoteOriginally posted by Brat


            För ganska många år sedan fanns det en bildföljd i en amerikansk biltidning där Don Garlits Topfuel dragster tävlade mot en F14.... MED KATAPULTSTART, Garlits vann över de 402,33 metrarna!

En Topfuel kör väl sträckan på 4s eller nåt sånt löjligt?
Title: Replying to Topic 'En vacker'
Post by: Brat on August 22, 2005, 18:11:17
Jupp, kolla http://www.eurodrag.com/personal.asp?category=TF&order=E_T Visserligen de Europeiska tiderna men nog räcker det. När Garlits körde så låg nog tiderna runt 5,5, men i alla fall. Jag har letat på nätet men hittils bara hittat något om en rekryterings bild där man lyft upp en av hans tidigare bilar på ett hangarfartygsdäck. Det reportage jag läste innefattade en F14 med landbaserad katapult (används nog vid utbildning av piloterna) Annars är nog en P51:a med sin 4 meters propeller snabbare i accet än en jet med EBK de första metrarna!