Idag installerade jag Falcon AF :D
Installationen var mycket smidig, inga konstigheter. Har man lirat Falcon förut så känner man igen sig i gränssnittet. Efter att ha trixat till grafikinställningar, ljudvolym etc. Så drog jag igång en kampaign. (Det finns en tråd på SimHQ oed en virtuell joydrivis som kan få flera kontroller att se ut som en för windows, ett tips för er med roder/egenbyggda prylar.)
Jag tog den defaultvalda kampaignen men satte styrkeförhållande lite mer i mitt tycke realistiska, serberna fick övervikt på groundforces och AAA men mindre flyg. Valde att prioritera OCA... 40min in i kampaignen skapades en strike mot Zagreb. Jag satte mig i nummer 4... en klassisk laddning med 6BLU107, 4 slammers och två tankar.
Trots m21 och m29 i luften tog jag mig till målet och tillbaks helskinnad :D min lead klarade sig också men paketet som helhet tog stora förluster. War is hell!
- Grafiken är pyttelite sämre än BMS men det uppvägs av färre fel, jag gillar AF dimma. För mig duger molnen, det är definitivt inte BMS1.03 så Keycat blir nog inte helt nöjd ;)
- Saknar de senare F-16 FM som finns i BMS, planet har inte riktigt samma fina känsla som i de senare BMS, helt ok men ett litet steg tillbaka.
- Systemmoddeleringarna är inte riktigt på BMS nivå, radio, ILS mm verkar inte lika bra implementerat å andra sidan så fungerade ATC perfekt.
Efter att ha lirat det i 45min är mitt preliminära betyg att F4 AF är ett litet steg tillbaka men ett steg väl värt att ta om multiplayer är stabilare.
:D
Håller med, det är värt att ta ett litet steg tillbaka (man visste ju nästan att det skulle hända förr eller senare ändå) för att får en riktig standard
Vad man läst i intervjuerna och så verkar det ju som att de planerar att förbättra det eftersom, de första rapporterna visar ju dessutom att det säljer bra så jag är hoppfull inför framtiden.
Vågar man hoppas på ett Nosiglan framöver tro? :) Kanske en comeback för göteborgsservern?
Jag hoppas både på Nosiglan och att mitt ex. dimper ner i brevlådan innan min gräsänklingsvecka är slut...
Låter mycket positivt! Även om vädermodelleringen (ännu!) inte är riktigt upp till BMS 1.03 är det som du säger andra saker som helt klart överväger. Det bästa av allt är att det nu finns en stabil och officiell version med ett seriöst utvecklarteam bakom.
Att de prioriterar att först av allt få en stabil grund med fungerande kampanj och multiplayer att bygga vidare på är ett stort plus! Eliminerar ju kravet att både vara aktiv Voodoopräst och F16 pilot för att kunna köra Falcon :D
Som sagts tidigare så är grafik långt ifrån allt (även om jag inte direkt räknar väder till grafik). Kolla bara på LOMAC, visst superbra grafik men i nuvarande form så är spelvärdet = -1.
Också glädjande att F4:AF säljer bra och min förhoppning är givetvis att Lead Pursuit på lite sikt kommer att förbättra både väder och grafik. Detta är de "grabbar" som snackat minst och fixat mest tidigare till F4 och detta genom reverse engineering och HEX-hack! Nu med full (och legal) tillgång till källkoden är det bara tid och resurser (pengar) som sätter gränsen...
Detta är förhoppningsvis början på en ny "falcon era" och vem vet om allt går bra kanske Falcon 5.0 ser dagens ljus så småningom :)
/Christer (a.k.a KeyCat)
QuoteOriginally posted by KeyCat Detta är de "grabbar" som snackat minst och fixat mest tidigare till F4 och detta genom reverse engineering och HEX-hack!
Detta är ju iofs inte riktigt sant. De har alltid haft källkoden. Även om det gjordes några hex-hack så var huvuddelen av arbetet gjort i normala releaser av nykompilerade versioner. Dessutom hade nog ytterst få av hex-hacken hade varit möjliga utan tillgång till källkoden.
Håller på och kör igenom träningsuppdragen innan jag ger mig in i campaign mode, inte haft några problem ännu, installationen gick smooth medans WoW kördes i bakgrunden :D Man börjar bli bortskämd med HT helt klart, får nog bli en AMD X2 längre fram, den verkar som skapad för Falcon4 Allied Force.
Som gammal avdankad goth/synthare/freak så tycker jag den nya UI musiken är riktigt trevlig, påminner dock en hel del om EvE Online.
Hade en lång duel med en Mig21 inatt (match game mode) och höll på o plantera min stackars Viper rakt i ett berg, above sea level altitude kan vara farligt om man inte har koll på omgivningen hehe :)
Jag och Skutte lirar falcon ganska ofta, nu när F4:AF har kommit så kanske vi kan bli lite fler. Jag körde några pass ensam igårkväll och lyssnade på RedRiver och BEQ mfl. när de satt i sin "arkad-hörna" och lirade BF2:-I
QuoteOriginally posted by loke
Detta är ju iofs inte riktigt sant. De har alltid haft källkoden. Även om det gjordes några hex-hack så var huvuddelen av arbetet gjort i normala releaser av nykompilerade versioner. Dessutom hade nog ytterst få av hex-hacken hade varit möjliga utan tillgång till källkoden.
Hänger inte riktigt med...Menar du att vissa i communityn hade tillgång till källkoden innan den blev läckt???
Kommer inte ihåg alla detaljer nu men jag vet att bland annat Sylvain Gagnon fixade en hel del feta buggar och detta skedde innan källkoden var "publik".
/Christer (a.k.a KeyCat)
QuoteOriginally posted by KeyCat QuoteOriginally posted by loke Detta är ju iofs inte riktigt sant. De har alltid haft källkoden. Även om det gjordes några hex-hack så var huvuddelen av arbetet gjort i normala releaser av nykompilerade versioner. Dessutom hade nog ytterst få av hex-hacken hade varit möjliga utan tillgång till källkoden.
Hänger inte riktigt med...Menar du att vissa i communityn hade tillgång till källkoden innan den blev läckt??? Kommer inte ihåg alla detaljer nu men jag vet att bland annat Sylvain Gagnon fixade en hel del feta buggar och detta skedde innan källkoden var "publik". /Christer (a.k.a KeyCat)
Så vitt jag minns (det har ju varit ett tag sedan dess) så var det bara några riktigt små buggar som fixades innan källkoden läcktes. Glöm inte att läckan inträffade väldigt tidigt. Det var inte särskilt långt efter att 1.08i2 släpptes.
Den första buggfixen jag kommer ihåg var en fix för throttle-id om jag inte minns fel. Den släpptes stax efter att källkoden hade kommit ut.
Då minns vi lite olika ;)
Har bestämt för mig att "Bubble Slider" fixen kom innan källkoden fanns tillgänglig men jag kan givetvis ha fel...
Hur som helst... Jag menar inte att det bara är "grabbarna" i LP som fixat Falcon 4.0 till det vi har idag utan MPS/Hasbro/Atari och vi andra har många många fler att tacka (iBeta/RP-gänget, eRazor, SP-gänget, FF-gänget, BMS-gänget etc. för att nämna några...) men de som är inblandade i LP tillhörde definitivt toppskiktet av F4-hackare/fixare vilket förhoppningsvis borgar för en ljus framtid...
/Christer (a.k.a KeyCat)
QuoteOriginally posted by KeyCat Då minns vi lite olika ;) Har bestämt för mig att "Bubble Slider" fixen kom innan källkoden fanns tillgänglig men jag kan givetvis ha fel... Hur som helst... Jag menar inte att det bara är "grabbarna" i LP som fixat Falcon 4.0 till det vi har idag utan MPS/Hasbro/Atari och vi andra har många många fler att tacka (iBeta/RP-gänget, eRazor, SP-gänget, FF-gänget, BMS-gänget etc. för att nämna några...) men de som är inblandade i LP tillhörde definitivt toppskiktet av F4-hackare/fixare vilket förhoppningsvis borgar för en ljus framtid... /Christer (a.k.a KeyCat)
När bubble slider-fixen kom vet jag inte. Dock så är det så att i stort sett alla fixar som gjordes så hade källkoden använts.
Apropå ljus framtid... Skall det bli någon flyg-aktivitet? :-)
heeeey... (lugn nu) VAR HAR NI BESTÄLLT ???
Var runt i Sthlms alla shops idag och fick idel negativa besked ??
Det värsta var vid sergelstorg (spelbutiken eller nåt ) Jag frågade efter flygsimmen Falcon 4 Allied Force utgivet av Lead Persuit - snubben vände sig om och frågade kollegan:
- har du hört om när flygsimulatorn Lag persuit skall komma !
- nääää
mvh
Bax
LOL, Lag pursuit var väl ganska fundigt Bax... :D
edit... felstavning. tack obizzz ;)
jag har beställt direkt från USA via Graphsim
men jag har nu i efterhand fått reda på att simware säljer i europa
http://www.simw.com/
Jag har inte fått mitt ex än för övrigt men det skeppades i torsdags
hörrni grabbar det stavas pursuit ;)
Som vanligt är de gråa kanalerna snabbare med leveransen ;)
trådkapning... jag kommer inte längre in på din ftp control... :-OO
edit: det där lät helt fel med tanke på vad ctrl skrev ovan. men jag lovar att det inte har med det att göra!
LOL
lol (säkert bara problem med no-ip DNS) Testar med en omboot.
Har upptäckt en irriterande bug i ACMI, jag satte 33MB som gräns för filstorlek, i alla tidigare versioner så har det automatiskt påbörjats en ny fil när den uppnått gränsen, inte nu... det står fortfarande "recording" men inspelningen avstannar :-/
Haha :)
Good one...
Yup.. gråa kanaler har lite snabbare leveranser, synd att inte fler spel säljs via digital download, dom flesta boxar och manualer är inte värt naturresuserna som går åt till dom iaf.
Hade varit lite skillnad med en riktig binder edition al'a Falcon 4.0 :)
jag har inte lyckats nå dig på ICQ ctrl eller har du en sån där jäkla spärr som horizon hade att man måste vara på din lista för att du ska få nåt meddelande?
nosigas.no-ip.com fungerar nu (istället för gamla 81.170.163.37) T - 40min ;)
Ja, har du bytt messenger/icq, jag får status "Orphaned" på ditt gamla? ICQ.
nej, 27526296
QuoteOriginally posted by Control87th
lol (säkert bara problem med no-ip DNS) Testar med en omboot.
Har upptäckt en irriterande bug i ACMI, jag satte 33MB som gräns för filstorlek, i alla tidigare versioner så har det automatiskt påbörjats en ny fil när den uppnått gränsen, inte nu... det står fortfarande "recording" men inspelningen avstannar :-/
den klagar på felaktigt lösenord. dock har jag inte ändrat det, utan jag får bara permission denied
Från LPs faq (http://www.lead-pursuit.com/FAQ_01.htm):
"16. How can I record the action to review it later?
There is no in-game video maker, but there is an ACMI interface which records the essential properties of any action so you can review it later from many different angles. Toggle it on using the default F key at the start of the action you want to record, and then toggle it off again using the F key to stop. When the mission is finished you can then view it via the ACMI option on the menu bar. The size for the ACMI file is set in the Setup screen.
If ACMI record is longer than set size, new ACMI files will be created on your hard disk. All ACMI files are stamped with date and time when they were recorded."
Obizzz, det är det nummer jag har.
Andreas, jag ser inte ens att du försöker komma in?!?!?! Måste sova nu, får kolla mer imorn...
QuoteOriginally posted by loke
Apropå ljus framtid... Skall det bli någon flyg-aktivitet? :-)
F4:AF är helt klart på inköpslistan men innan dess måste jag genomföra en MLU på min burk.
Har dessutom fått mina roder att funka i korrekt i Longbow 2 och har påbörjat en ny kampanj i denna gamla klassiker som jag tänkte slutföra :)
QuoteOriginally posted by Bax
- har du hört om när flygsimulatorn Lag persuit skall komma !
- nääää
LOL
/Christer (a.k.a KeyCat)
QuoteOriginally posted by Andreas
QuoteOriginally posted by Control87th
Har upptäckt en irriterande bug i ACMI, jag satte 33MB som gräns för filstorlek, i alla tidigare versioner så har det automatiskt påbörjats en ny fil när den uppnått gränsen, inte nu... det står fortfarande "recording" men inspelningen avstannar :-/
Från LPs faq (http://www.lead-pursuit.com/FAQ_01.htm):
"16. How can I record the action to review it later?
There is no in-game video maker, but there is an ACMI interface which records the essential properties of any action so you can review it later from many different angles. Toggle it on using the default F key at the start of the action you want to record, and then toggle it off again using the F key to stop. When the mission is finished you can then view it via the ACMI option on the menu bar. The size for the ACMI file is set in the Setup screen. If ACMI record is longer than set size, new ACMI files will be created on your hard disk. All ACMI files are stamped with date and time when they were recorded."
Men det funkar alltså inte så i nuläget? Precis som Control skriver?
Jag vet inte eftersom mitt ex inte har dykt upp än.
Men jag litar fullt ut på vad Ctrl skriver!
Mitt första mission (2-ship SEAD Strike Korea 2005) slutade med två hål i marken samt en helsvart skärm istället för debriefing. Stabila F4:AF?
Annars så har jag väl inte så värst mycket åsikter än. Inte fullt så snyggt som BMS2.x och visst saknas många favoriter i Tactical Reference, men på det stora hela är det väl ingen jätteförlust. Flyter perfekt i 1600*1200 med 4x FSAA och 8x AF.
Nu ska jag köra ett mission innan det är dags för puten.
Skulle behöva en positiv multiplayererfarenhet nu, för efter att ha flugit 3-4 timmar i AF börjar jag längta tillbaka till min förra installation... Upptäcker fler och fler småsaker som saknas/är sämre för varje uppdrag.
Kvällen andra mission blev åtminstone bättre än det första. Startade ny kampanj - Iron Fortress 2005 och hoppade på en tidig Interdiction (motsv) 2-ship som gick nästan rakt västerut. Mål var en supply convoy, men i närheten fanns också en stor SA-3 site. Flygbasen i krokarna var tom på fi.
Njöt av ATC:ns strukturerade kommandon då 2 st 2-ships A-10 stod före mig på taxibanan innan det var Shark41:s tur att lyfta. Resan mot målområdet gick smärtfritt, helt utan fi i luften. På ca 20 miles började min GMT ge ekon i målområdet och jag började spana av terrängen med mina AGM-65 - konvojen befann sig mitt i en stor stad! Jag designerade ett av målet till min Wingman och sköt sedan av ett par 65:or. Helt plötsligt lös RWR:en upp som en julgran. SA-3 kl. 10! Jag hade helt glömt av SA-3 siten då RWR:en tidigare varit i stort sett ren förutom lite AAA. En gigantisk rökplym gick rakt upp gneom luften och över min egen höjd innan den sakta började svänga. Jag drog full EBK, svängde rakt mot SA-3 siten och tog fram mina CBU:er. Picklade via CCIP av två st. rakt över siten vilket tystade den för gott. Snabb check mot AWACS - "Picture clear". En lång sväng tillbaka mot supply-konvojen. Fram med markradarn - GMT - lås upp, verifiera mål i MFD:n. Tre 65:or senare var min envelope för smal så jag lade planet i en lätt stigande kurva samtidigt som AAA började smälla kring mi. PANG! "NO RAD" och två döda MFD:er. Planet har rolltendens till vänster, inget roderutslag. "Aborting! Rejoin!"
HUD:en levde som tur var fortfarande, likaså INS, så mha lite AWACS tog mig tillbaka till basen där ATC hälsade mig välkommen. ATC-flickan fick ner mig i pattern, men gav mig en lite brant sistasväng så min inflygning blev lite för sned och brant så jag valde att studsa på banan och gå runt.
Här uppstod en bugg. ATC:n svarade bara "Shark 41, get off the runway!" när jag bad om ny inflygning. Till slut gav jag upp, körde emergency och satte en perfekt landning. Nästan perfekt. Utan roderkontroll gled gled jag sakta ut till höger på banan, ut i gräset - rakt mot en tvärgående taxiway där ett 4-ship Vipers stod och väntade. Full broms hjälpte inte - i ca 40 mph åkte jag rakt in i 4:an och båda planen förvandlades till skrot....
Pilot överlevde dock och jag fick "Excellent" samt "Partial Success".
Ganska roligt faktiskt!
Control: Jag har rätt fullt i helgen, men rent principiellt är jag på!
Roger på eventuellt flygande i helgen :D
För att prata om något positiv :) Den bästa nya featuren i AF tycker jag är möjligheten att skapa ett eget paket i campaign.
Vill man ha ett paket med escort, sead-strike och oca strike med tot 14:00 så är det snabbt ordnat. (Detta gör det möjligt att vid nästa LAN köra campaign med korta uppehåll mellan flygandet. Gissar att jag fixar ett 12-16 pers uppdrag i campaign på mindre än 20min)
Hmmmz... Hur väljer jag Korea kampanjerna?? De ligger lixom inte i listan..
ctrl och jag är på g nu hoppa in på TS om ni ska vara med
RedRiver, du väljer Korea i "battlefield".
Uhuu vad avundsjuk jag blir - sitter i Arvidsjaur och ugglar :-X
mvh
Bax
Hehe...
Verkar fungera lysande, totalt 5 pers har kört på min server nu under ca 4 timmar. Vi har gjort flera saker som garanterat skulle orsakat CTD i äldre versioner, servern tickar fortfarande med Justin C och RRiver inne :D
Kanske blir det så att detta blir MP-versionen men att jag flyger en annan version i singleplayer. (Vi får väl se vad kommande patchar gör. Jag skulle prioritera FM, massor med kontrollergrejjer, lite bättre möjlighet till andra upplösningar)
Det jag läst från LP på diverse forum är att ska fixa och har redan fixat några av de CTD:er folk har råkat ut för sen verkar de göra något åt de som sitter med fler än en kontrollenhet samt lite småbuggar.
Jag tror vi kommer att få se en första patch som innehåller något liknande sen kommer de nog göra en lite större patch med mer grejer..
Dagens MP-sessioner fungerade verkligen lysande ska bli kul att testa hur mycket folk man kan klara av online framöver, ser fram mot ett lan med F4 någon gång i höst.
CTRL! sätt gärna time till x64, det blev lite segt att vänta :-Z
Jag gick och la mig :)
Ni kunde ju skapat ett nytt paket med to tid lite närmre...
Ännu en lite bug (eller om de av någon anledning vill ha de så), ACMI slutar spela in när man lämnar planet, lite surt för jag ville kolla in det snygga anfall AI-tornado gjorde medans jag hängde i skärmen.
Åter till studierna men jag är säkert på för mer online ikväll :D
jag hade gärna varit på men jag är inte hemma ikväll
Jag är med i kväll, om vi inte ska åka och bada :-OO