En Mil M-2 (http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/mi-2.htm) har gått i backen
Se film från kraschen:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=409760
Den enda tanken jag har efter att ha sett filmen är;
Varför fullföljer piloten försöket till start, han måste ju märka att något är fel?
Han hade ju hur många chanser som helst innan han drog iväg längs gatan att landa och minska lasten! Trodde han att högre hastighet skulle hjälpa honom, verkligen klantigt! Hoppas ingen får bestående men av olyckan! Se senare inlägg, hade feeeeeeeel! :)
QuoteOriginally posted by Brat
Han hade ju hur många chanser som helst innan han drog iväg längs gatan att landa och minska lasten! Trodde han att högre hastighet skulle hjälpa honom, verkligen klantigt! Hoppas ingen får bestående men av olyckan!
Han ser ut att vara spakonykter...
Rent sådär så är det "kul" att bilen inte får en skråma ;-)
Men jag kan inget om helikopterar, men min polare flyger dem
Han har sagt nån gång (i ref till den där filmen där en helikopeter försöker bogsera en båt) att helikopterar med stel rotor inte klarar sidokrafter.
Jag har sen för mig att ryssarna oftare använder stel rotor.
/TD
QuoteOriginally posted by BEQ
Är det någon av er som är utbildad helikopterpilot, haveriutredare eller kan Mi-2:s karaktäristika kontra andra helikoptrar? I så fall skulle ni ju kunna ha en susning om vad som hände. Annars tycker jag ni att ni ska strunta i att spekulera. Annars blir det ju på samma sätt som här (http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16405&st=60&#entry364807).
Okej, jag skall inte spekulera mer, det är nog fullt normalt att helikopterfärder företas 1-3 meter upp i luften, synd att lyktstolpen inte fattade det och flyttade på sig!:-X
Titta inte på den sena redigeringen av filmen, se på den som lades ut 12.01, då får ni hela förloppet!
Äh, vad fasen... internet är till för spekulationer. :D
För tungt, för varmt och för sent. Sådär.
Sedan försöker han få fart framåt för att kunna kommar ur markeffekt och inte fasen går det så bra.
BEQ,
visar det sig att förklaringen är någon annan så lovar jag att du får säga "vad var det jag sa" minst fyra gånger! ;)
Okej, nu fattar jag, trodde att markeffekten hjälpte honom att få upp den, men det blir nog tvärt om med helikopter, luften går bara ner, upp runt kanten och tillbaka ned i rotorn! Men hur vanligt är det att man måste ta till sån flygning för att få upp en helikopter, har en känsla av att man ligger lång ute i envelopen då!?
ft har troligen rätt, och det är ganska vanligt att tyngre helikopetrar måste få fart framåt innan de kan få lyft.
Dels beror det på att de behöver farten för att slippa ur den "rundgång" du (Brat) beskriver, dels så kommer de in i "Transitional lift".
Helikopetrar är alltid "utanför envelopen" då de saknar vingar - trots vad Expressen angav ;-)
/TD
Edit@TrakDah: "Translational lift" ;)
Edit: Och ja, markeffekten hjälper honom att "få upp den" (viagra?). Problemet med helikoptrar är ibland att de inte kan hovra ovanför den höjd där de har hjälp av markeffekt, eftersom det kräver mer kraft att hovra än att flyga med fart framåt. Kort sagt, man måste få upp fart i markeffekt (eller på marken, en del helikoptrar gör rullande starter ibland) för att kunna flyga högre och det ser ut som om det var vad han försökte göra, tyvärr med lite mer entusiasm än ögonmått för hur bred gatan var.
Edit 2: Vad gäller envelopen så är den viktigaste envelopen vid start med en ilsken palm den ur vilken det är möjligt att antingen dimpa rakt ner utan för allvarliga skador eller att autorotera. Det senare förutsätter fart framåt och det förra förutsätter låg höjd. Med för låg höjd och för låg fart är det inte heller möjligt att åstadkomma en säker landning om det plötsligt utbryter en öronbedövande tystnad.
På sista sidan av den här artikeln (http://www.novatel.com/Documents/Papers/flighttestrtkdgps.pdf), som för övrigt verkar intressant och skall läsas i mer detalj av undertecknad, finns det en bild på hur denna envelop ser ut.
Och ja, det kan bli så pyrt att korridoren ut stänger sig eller att man är tvungen att accelerera in i den grå zonen för att kunna lyfta sig ur markeffekt. Skall man starta i det läget? En fråga som operatörer, förare, luftfartsmyndigheter och tillverkare får slåss överââ,¬Â¦
QuoteOriginally posted by BEQ
Annars blir det ju på samma sätt som här (http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16405&st=60&#entry364807).
Jag mådde dåligt i själen när jag läste den tråden.
Det enda jag hörde om helikopterkrashen var det att det företaget som flög tydligen var involverad i en liknande krash för något år sedan.
Generellt så ska man nog vara försiktig i att kritisera saker/folk som man inte har speciellt god insyn i. Som nån gammal visa gumma sade en gång, "Har du inget snällt att säga så säg inget alls."
QuoteOriginally posted by Magnus
Som nån gammal visa gumma sade en gång, "Har du inget snällt att säga så säg inget alls."
Var det inte Stampes pappa som sa det där? :D
Nu framkom det att killen hade (svenskt) privatcert och inte var typad på snurran. Vidare att snurran i sig förmodligen inte fick flyga här den heller, var experimentklassad på andra sidan sjön och definitivt inte fick flyga kommersiellt eller ens i närheten av tätbebyggt område.
Måtte han och hela företaget åka dit så det sjunger om det! Det kunde blivit många som satte livet till!
QuoteOriginally posted by BEQ
QuoteOriginally posted by Magnus
Jag mådde dåligt i själen när jag läste den tråden.
Du är inte ensam om det. Får ofta den känslan på det stället.
Får beklagligt säga att 100-åringen dog... RIP old man!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,664451,00.html (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,664451,00.html)
Måste bara meddela att Haverikommisionen kommit med sitt utlåtande idag och den initierande orsaken var (som jag kan utläsa det) att en av motorerna hade "skit i munstyckena" och inte gav den effekt den borde ge, samt att piloten trots att han inte kände att han hade full effekt valde att flyga iväg där det egetligen inte fanns plats för helikoptern, "för att landa" då det enligt honom hade samlats för mycket folk på den ursprungliga startplatsen för att säkert kunna sätta ned helikoptern igen. Min tanke är att detta är en omskrivning för ett försök till en start genom fart, men det går ju inte att bevisa. Certifikaten verkar ju ha varit lite i oordning, men detta påverkade ju inte kraschen. Sedan omskrivningar om att helikoptern var experimentklassad och att den inte fick medföra betalande passagerare, men att beställaren av flygningen fått ett pris för densamma ser ju lite skumt ut, var det bara bränslepengar som de delade på eller? Varför då passagerarlista?
Synd bara att det var 100 åringen som fick betala det största priset, livet!
http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2007_15.pdf