NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Operation Flashpoint / ARMA => Topic started by: KeyCat on June 17, 2005, 17:39:16

Title: Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2
Post by: KeyCat on June 17, 2005, 17:39:16
Se till att rösta här om du vill se TIR stöd i OFP (klart vi vill!)

Track IR (http://www.flashpoint1985.com/cgi-bin/ikonboard311/ikonboard.cgi?s=6da70da01e4f74feaaef1e1195dd1cbd&act=ST&f=64&t=46935)

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Dubble0zero on June 17, 2005, 20:38:55
Done!
:)
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: KeyCat on November 19, 2005, 12:57:12
En av utvecklarna (Suma) postade följande på BIS forumet häromdagen :)

Quote
An official word is - read carefully :

I cannot promise there will be no Track IR support in ArmA.

Note: I am a programmer, and therefore this sentence means exactly what is says, not something it seems to say or even something is does not say.

Iofs ingen garanti att det kommer att vara stöd för TIR i ArmA men det ökar ju hoppet något...

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Dubble0zero on November 19, 2005, 13:00:35
Japp... nu är det bara att hoppas...
Att han verkar veta vad det är för något är ju trevligt, och om han vet det så kan jag inte tänka mig att det inte kommer med stöd för det...
Om det inte innebär en allt för krånglig omskrivning av motorn eller nått...
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: KeyCat on November 19, 2005, 13:16:15
Faktum är att jag (utan att egentligen veta!) tror det är busenkelt för dem... OFP har sedan dag ett haft huvudet rörligt på alla sina 3D modeller med musen (fast på ett bökigt sätt) så ingen omskrivning av motorn behövs. Det är bara för BIS att interfaca mot NaturalPoint's DLL som de tillhandahåller gratis till spelutveklare.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Dubble0zero on November 19, 2005, 18:03:57
mm... jag är inne på samma ideer...
Men som sagt, man vet ju alldrig...
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: KeyCat on December 30, 2005, 13:54:13
Tydligen har BIS varit i kontakt med NP och nu förväntar jag mig fullt TIR stöd i ArmA :D

Quote
The good news is our friends at Bohemia Interactive (of Operation Flashpoint fame) have released a trailer of their upcoming Armed Assault combat simulation. The better news is they have assured us that they are doing everything within their power to include support for TrackIR. This could be the beginning of a whole new era as TrackIR support expands into the field of combat. Let's all keep our fingers crossed.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'R
Post by: ThunderBoy on December 31, 2005, 13:48:44
bah... kan man ta bort det här tro?
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: KeyCat on March 18, 2006, 15:03:02
Nu är det bekräftat :D

 http://www.naturalpoint.com/trackir/03-enhanced-games/game-armed-assault.html

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'R
Post by: Dubble0zero on March 19, 2006, 19:07:15
Yes!!!
Nu kanske man får börja fundera på det där med vector expantion och sånt också...
:)
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: KeyCat on March 20, 2006, 14:27:56
Har lite svårt att se hur TIR3/TIR4 + VE skulle fungera i OFP? Ser fördelen med 6DOF i en cockpit där man kan luta sig fram för att se närmre på instrument eller för att se förbi/över skymmande delar i cockpiten men tror inte det ger så mycket att kunna luta sig fram för att se eventuella skalbaggar i barken på träden :D

Jag kan givetvis ha fel men tror att en TIR1/TIR2 kommer att vara fullt tillräckligt, åtminstone om man mestadels spelar som infanterist. Bara jag får ett enkelt och intuitivt sätt att titta höger/vänster och upp/ner så blir jag nöjd.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Dubble0zero on March 20, 2006, 14:48:36
Sant iofs, men en annan fördel med vector är att man slipper det där med att man kollar åt sidan även om man bara förflyttar huvudet i sidled.
Så det blir mindre kännsligt för "störningar" även om man flyttar runt lite...
Sen så skulle det kunna ge en fördel i SIB om man snabbt kan luta ut huvudet bakom hörn eller dyligt och sen dra in det snabbt...
Då måste man ju iofs anpassa animationen så att den inte flyttar bara huvudet, utan att den kan vinkla hela överkroppen lite.
Men det är klart, det kanske de inte har gjort...
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Jotte on March 20, 2006, 16:56:15
Med orginal trackIR ser man ju rätt nördig ut med en prick i panan eller på glasögonen.....men med 6DOF varianterna så har man en hel jälka trebening implanterad i pannan!!! Bäst att inte glömma ta av sig den när man måste rusa ut för ett snabbt ärende. Under jaktsesong kan man ju bli misstagen för ett rådjur!! :p :D
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Horizon on March 20, 2006, 17:07:12
Vad är 6DOF? Telia har någon form av portal som heter MyDOF eller nåt sånt, men jag gissar att det inte har med detta att göra? :)
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Björn E on March 20, 2006, 17:12:49
Six Degrees Of Freedom, dvs IR-kameran registrerar rörelser i X-Y-Z-led samt horisontella och vertikala rotationer. Det gör att du kan luta dig fram för att se närmare på instrumenten och luta dig åt sidorna för att se runt skymmande föremål i cockpit eller (som i Battle of Britain) öppna och luta dig utanför cockpiten för att få bättre sikt när du t.ex. taxar runt flygbasen.
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Horizon on March 20, 2006, 18:59:59
Du skojar!? Det låter ju helt fantastiskt. Hade ingen aning om att de hade kommit så långt. Köper man en sån där pryl kommer man väl känna sig helt naken utan den i framtiden. :)
Title: Replying to Topic 'R
Post by: Björn E on March 20, 2006, 19:28:13
Näpp, inget skoj. Japp, en hel del nakenhet. Det finns dock bara ett fåtal spel ute nu som stödjer alla sex dimensioner. Glömde förresten bort den sjätte "degree of freedom", rotation i Z-led.
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Subroc on March 21, 2006, 10:06:32
Men ni som kör TIR, blir det inte väldigt skumt när man måste vrida på huvudet trots att skärmen är kvar på samma ställe? Jag får för mig att det är jobbigt att sitta och kika i ögonvrån hela tiden om man tex ska titta rakt åt vänster.
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: Andreas on March 21, 2006, 10:15:57
Du kan själv ställa in utväxlingen via TIRs programvara.
Title: Replying to Topic 'Rösta för TIR stöd i ArAs/OFP 2'
Post by: [AOE]Vitus on March 21, 2006, 13:45:26
TiR ger en helt överlägsen frihetskänsla och det är som du säger nästan omöjligt att spela utan den efter att man har kommit över det första "sjösjukan". För det är en omställning i början och man blir lite illamående och lite öm i nacken. Man får lägga av med sina dåliga vanor med att luta lite utan att man tänker på det.  lol

Helt klart värt varenda cent..  :p

MvH Tony