Ett JAS 39 från F17 har gått ner i Hanöbukten. Föraren hann ut och är undsatt. TT rapporterar att han är oskadd!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,653995,00.html
Edit: Föraren oskadd enligt TT!
Usch! Tur att han klarade sig! Ingen härifrån hoppas jag?
nu blir det väl ett jävla liv igen.. skit också!
Hoppas bara att någon vettig människa påpekar i media hur relativt få JAS:ar som faktiskt havererat, jämfört med viggen och draken, samt internationella haverisiffror...
Simon: att de släpper fram någon med sådana åsikter är väl lika troligt som.. att det blir fred i världen eller nåt
De grävde fram Wetterstrands gamla tossinlägg med "vi kanske kan ställa upp dem någonstans så folk kan titta på dem" som svar på frågan om hur man sparar pengar genom att skrota 39:or... X-(
Som sagt, ingen vi känner hoppas jag. Äsch, det lät fel, spelar ju ingen roll vem det än är det är illa än då.
Hoppas det löser sig med allt. Är det inte dags för EF och Rafale att dimpa ned snart? Eller, de kanske är bättre att lägga locket på bara? :-OO
Det var, som sagt, en 39:a från F17. Lite nervös var jag nog för att pressen skulle ha blandat ihop hemmahörigheten men nu är föraren i DN med namn och bild... hur bra det nu egentligen är.
Edit: "Kompressionsskador i ryggen". Usch. Nå, inte vakuumförpackad i bilderna och "uppe och går" enligt media.
Jag utgår från att den sämsta nyheten du hört idag är ämnesrubriken, annars får du nog lov att säga B också. Hinner inte med att följa hela mediabruset.
Angående DN:s artikel verkar författaren tittat i någon flygvapenhistorisk bok och plockat fram "godbitarna". Tycker mig urskönja något faktafel också. Hur sann var denna t.ex:
"...tillsatte en utredning som visade att piloter och höga officerare tappat förtroendet för Gripens styrsystem".
DN brukar väl iofs inte springa Svenska Freds ärenden (till skillnad från Aftonbladet som givetvis lägger upp en "Skall JAS-projektet läggas ned"-omröstning tillsammans med några föga objektiva uttalanden från Frida Blom), men frågan är vad reportern egentligen vill ha sagt? Extremt få medier upplyser väl om vilken oerhört positiv utveckling det varit gällande olyckor i flygvapnet. Det räcker väl med att gå tillbaka till 80-talet så gick väl åtminstone någon Viggen eller Draken i backen varje år.
Hur som helst - hoppas piloten mår bra och haveriorsaken kan fastslås.
[glow tcolor=red, fcolor=black, size=5, strength=5]JAS-chock![/glow]
VARFÖR kan de inte ha den rubriken? ;)
/TD
Edit: ska fanimig byta min avatar till en kraschande Gripen istället ;)
Det var tider det... ett flygvapen med gung-ho :D
edit: eller tally-ho
Quote13 döda under flygvapenövningen. Säkraste övningen hittills".
Någon på soldf:
Quote
Att man får felindikeringar i Gripen-plan är absolut inget ovanligt, det hände hur ofta som helst då jag låg inne. En klargöringslöjtnant på flottiljen sa följande:
"Tänk er hur ofta en persondator krånglar. Ta det gånger 40 så har ni en ungefärlig siffra på hur ofta gripens datorer strular".
Låter lite mycket?
QuoteOriginally posted by BEQ
DN:s artikel om tidigare JAS-haverier var det näst sämsta jag hört idag. Blöja...
Eftersom jag tycker att det ibland kan bli lite förmycket sandlåda och förlite verkstad så mailade jag faktiskt den ansvariga Journalisten till alstret i fråga:
"En i stort korrekt artikel, men viktiga fakta har utlämnats. En i ämnet oinsatt läsare kan lätt få en felaktig bild av riskerna med att flyga militära plan, samt det stora antalet haverier som drabbat tidigare flyplanstyper.
Lite bättre påläsning inom ämnet skulle kanske inte skada.
Östgöta Corren publicerade en kort men korrekt artikel 2004 om antalet haverier inom flygvapnet.
http://archive.corren.se/archive/2004/1/24/6auppc3h87ljz9.xml?category=1mr1jb2rnri3keh
Sedan 1988 har Viggen drabbats av 14 totalhaverier, då har minst 5 st flygförare omkommit. Totalt har Viggen drabbats av 51 totalhaverier sedan utprovning startade 1969.
http://hem.passagen.se/weasle/swe_crashes.htm
Draken drabbades av ca 123 totalhaverier.
Lansen av ca 125 st och Tunnan av ca 194 st!
Dessa siffror inkluderar även flygplan under utprovning och gäller haverier tom 1994.
http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/swafcras.html
http://hem.passagen.se/hankri/35_2.htm
I ett internationellt perspektiv så är detta är inget onormalt. Tex har Harriern i amerikansk tjänst drabbats av 143 förlorade flygplan på 31 år (tom 2002), 45 flygförare har fått sätta livet till.
http://www.pulitzer.org/year/2003/national-reporting/works/national3.html
mvh
xx XXX"
Till svar fick jag följande rader:
Edit:
*****************************************
*** Brevet borttaget på begäran av författaren ***
*****************************************
/Snajper
:D :D :D
Nån som har lite ql ideér på vad man skal svara..
Att det inte skulle gå att redogöra för sveriges alla flyghaverier på det lilla yta som DN lämnar till Journalistens forfogande är ju ren bullshit!
Ösgöta Corren hade en kort men mycket informativ och korrekt artickel på ämnet, som jag faktiskt bifogade en länk till den käre Mårten.
mvh
/Mr_Pyro
Utredningen visade att förare har svårt att lita på att styrsystemet automatiskt tar hand om urgång ur okontrollerat flygläge och därför gärna är på spaken, vilket försvårar och försenar den automatiska urgången.
Att få det till att förarna tappat förtroendet för flygplanet är en storartad insats inom området kreativ läsförståelse.
Artikelns faktainnehåll är väl inte sämre än normalen för flygartiklar i svensk press, d v s dåligt. Artikeln i övrigt är helt värdelöst skriven. Bara språkbruket är under all kritik. Ligger F7 i Vänern? "Den 20 september 1999 havererade ett Jas-plan ur Skaraborgs flygflottilj F7, i Vänern."
Mina försök att sprida rykten på nätet om en flottörförsedd 39:a (KEPD 350-proverna) har tydligen varit mer framgångsrika än jag trodde! :p
Det var lite intressant att se att Aftonbladet lade ut en bild av en provkärra med FUNK-kapsel (kamerakapsel för dokumenterande av fällningsprov) hängd. Hade jag inte väntat mig.
http://www.hallandsposten.se/
min lokaltidning är inte så mycke bättre, aftonbladet stuk röstning.
QuoteOriginally posted by ft
Ligger F7 i Vänern? "Den 20 september 1999 havererade ett Jas-plan ur Skaraborgs flygflottilj F7, i Vänern."
F7 - sveriges första hangarfartyg.... Fast att lägga det i en insjö var väl lagom smart. Det lär ju bli svårt att få ut det i havet via göta kanal eller motsvarande:D
QuoteOriginally posted by PhlerpF7 - sveriges första hangarfartyg.... Fast att lägga det i en insjö var väl lagom smart. Det lär ju bli svårt att få ut det i havet via göta kanal eller motsvarande:D
Andra. Vi har Gotland... ;)
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10019976.asp
Här kan man lyssna på 3 minuter och 33 sekunder av raditrafiken före och efter haveriet.
http://www.svd.se/statiskt/inrikes/ljud/JASkrasch.wav
1,6 MB/s från svd.se. Tjohoo!
Piloten säger att han befinner sig i "departure". Vad betyder det? Sedan tycker jag allt att han väntar lite längre än till 2000 meter innan han hoppar, men han kanske ville ge styrsystemet en sista chans att rädda dagen.
När kommer filmen från SI'n då? Sånt får vi ju alltid se i amerikanska fall (!)
Departure = överstegring (= med avlöst flöde över vingarna).
"I departure" i det här fallet borde alltså innebära superstallad.
Med reservation för om FV har hittat sitt eget sätt att använda ordet. Då får vi nog reda på det snart. :)
Edit: Jo, transkriberingen var... intressant. "Stick"... jo just ja. Den han pratar med är StriC, rätta mig om jag har fel?
"Kobran", är det namnet på stridsledningen eller någon annan?
Mycket samlat och informativt !
Undrar om den stackars VFR flygaren norr om har nån aning om vad som försigår.
BEQ: I ett sånt här läge (jag antar att han var i ES D 164 och samtidigt i Ronneby eller Kristianstad TMA) måste ni rapportera nödläge på civila freqvenser oxå ?
Jag menar det måste väl upprätas nåt tillfälligt R område kring räddnings helikoptern annars lär ju TV 4 vara där först.
mvh
bax