Bara en stilla undran, varför dröjer det så otroligt länge innan man fäller upp hjulen på flygningar med civila plan.
Okey att dom inte är "sportbilar" som måste snabbt upp, men även för ett passagera plan måste det vara mer bränsleekonomiskt, och gå smidigare med hjulen uppe än ute..
Så varför tar det sån tid?
QuoteOriginally posted by granQ
Bara en stilla undran, varför dröjer det så otroligt länge innan man fäller upp hjulen på flygningar med civila plan.
Okey att dom inte är "sportbilar" som måste snabbt upp, men även för ett passagera plan måste det vara mer bränsleekonomiskt, och gå smidigare med hjulen uppe än ute..
Så varför tar det sån tid?
Det tar en sån jävla tid att veva upp dem.. :D
Pga säkerhet kanske, tex i händelse av en nödlandning direkt efter start.
QuoteOriginally posted by Andreas
Pga säkerhet kanske, tex i händelse av en nödlandning direkt efter start.
mm, det vad jag tänkte, att skulle något hända så vill man ha hjulen ute, men finns det någon "höjd" som dom tar in det på..
Skulle vilja ha en liten checklista någonstans så man kan flyga på "riktigt" i flightsimulator vad gäller inflygning, dra ner på gasen när osv..
Man kör samma förfarande för "gear up" som om man gör en "go around" dvs "positive rate" på VSI, konfirmerar på höjd och så "Gear up".
Vid vissa förfarande tex "go around" på låg höjd eller från en brant ILS med tungt flygplan så är det troligt att man skjuter igenom och studsar på banan.
Om man gör samma förfarande vid många situationer så minskar man fel risken.
Jag upplever det som om man tar upp Gear så fort som möjligt. Därimot på små en och tvåmotorplan där motorbortfall inte tillåter fortsatt stigning så brukar man låta "gear" vara ute längre så man kan säkerställa en nödlandning.
mvh
Bax
Mm,
När jag fick lära mig flyga litet plan med infällbart ställ var det två saker att som skulle vara uppfyllda innan man fällde upp hjulen:
positive rate of climb, no more avialable runway