Från dagens Boomtown nyhetsbrev
Quote
Jacob H. Nielsen (Herold) // Tuesday, April 26th, 2005 // Printable version
World of Warcraft is cheating you! (Swedes say)
Oh wow, consumer journalism reaches a new all-time high.
Many European countries have dedicated TV-shows for consumer journalism that focus on the consumers' concerns and the many ways they can get cheated.
In Sweden there's a show called Plus, and it found out about a gruesome scheme called World of Warcraft.
A young Swede, Jonas Nilson, bought World of Warcraft: Collectors' Edition. Once he got home, he was quite angry when he discovered that he actually needed the Internet to play WoW. After pulling a cable into the living room to his laptop (yes, laptop), he got another surprise: the monthly fee. Finally the 12+ PEGI rating didn't really match with the Blizzard site, which said 18-year-old. So he calls the shop (Elgiganten) to get a refund, which they rejected.
This prompted him to complain to the Consumer Association, which ruled in favor of Mr. Nilson. The result was a prime spot in the Swedish TV-show Plus, which conclusion was that "a monthly fee in computer games is just a clever way to get people's money" and that consumers should "watch this latest trend in computer gaming carefully".
So what's wrong with that?
1. The box says that Internet is required.
2. The box says there's a monthly fee to be paid.
3. PEGI-ratings are NOT handed out by Blizzard. The 18-year old requirement on the site is related to payment and credit cards.
4. Elgiganten should of course refund you if the product isn't as it was described. But it was...
5. If you're clever enough to read through the user conditions to realise that there's a different age recruitement than the the one the box, you should be able to read on and realise that Blizzard actually offers to refund your money if you're not satisfied with the conditions.
6. The monthly fee is not some devilish scheme to steal your money. It's by no means cheap to pay for hundreds of developers and supporters in several locations around the world in order to keep the game running and continue its development.
We give Plus a big minus and hope they'll not jump to easy conclusions next time.
You can see the misery for yourself here (http://svt.se/svt/road/Classic/department/616/jsp/content.jsp?&ramfile=plus050418_hi.ram&wmfile=050418plus.asx&filepath=/content/1/c6/37/31/20/&frames=true&art=373120&contentdep=34902&d=10&looksdep=13697&isbroad=false&isclipinfo=false) approx. 2 minutes and 45 seconds into the clip.
:p
Nu ska jag börja med att säga att jag är inte en fantast av - faktum är att jag är emot - just dessa "betala per månad så kan du spela alls"-spel.
Men jag såg det Plus-inslaget, och reagerade ungefär som det beskrivs ovan: har grabben inte ögon att läsa med? Jag visste inte om det framgick på kartongen att internet krävs, men utgick från det.
Men det som irriterade mig mest var just att de (Plus) blandade ihop Pegi- och kredikortsåldrarna. Sen kan man ju faktiskt fråga sig hur ett spel som har kräver att du har kreditkort (det gör detta lir) kan få Pegi 13, men det finns ingen egentlig motsättning i detta.
Nåväl, jag är ändå emot dessa "du måste betala oss kontirnueligt för att lira"-spel!
/TD
Plus gör inte alltid rätt men det är ändå bra att de finns...
Sketchen i Percy Tårar när Sverker sågar en saxförsäljare är ju en klassiker annars :D
"Titta här när jag klipper mig med dina saxar får jag automatisk en utländsk lågprisfrisyr..."
Spelet kräver nog inte kreditkort tror jag, man kan köpa "kuponger" och knappa in koder från dessa istället. Dessutom medföljer betalning för första månaden i paketet.
och kupongerna köps?...
/TD
i spelbutiker men det blir något dyrare än att spela med kreditkort
QuoteOriginally posted by TrakDah
Nåväl, jag är ändå emot dessa "du måste betala oss kontirnueligt för att lira"-spel!
Kan väl inte säga att jag är någon fan av den typen av spel heller. Men det beror nog mest på att min ekonomi inte tillåter det. Men hur skulle annars spel fungera där hundratals personer ska kunna ansluta till en gemensam server? Eller där det ständigt kommer nya versioner? Det kostar att hålla sådant vid liv. Däremot har jag lite svårt med att de tar ut en avgift för att köpa spelet till att börja med, när man ändå inte kan köra det utan att koppla upp sig och därmed betala den löpande avgiften. Då känns tex WWII-online mer ärligt och faktiskt som en bättre affärsidé. Det går ju att ladda ner gratis och testa och därmed är tröskeln inte lika stor att börja. Å andra sidan har man inte investerat något i att skaffa spelet då, och kanske har lättare för att lägga av... Vad vet jag ;)
Hur som helst har jag aldrig varit speciellt imponerad av journalistkårens kunskaper innom tex spelvärlden. Och Plus är uppenbarligen ute och cyklar den här gången ... också.
EDIT: Tyrkfel
Låt mig enkelt besvara det med: som LockOn och IL2 och LFS och CS och andra spel som tillåter det.
/TD
Fast de tillhandahåller inte några servrar att spela på
Har det inneburit några problem, och ärligt talat: kostar det 100 kr gånger 10000 användare per månad att tillhandaha ett antal servrar? Vad förhindrar att världen distribueras på DVDn med spelet? Vad skulle man inte kunna göra med distribuerade "Community"-servrar?
Jag anser, och här håller jag med konsumentverket, att det är ett fult knep för att tjäna stora pengar.
Det är lika dyrt som de flesta slutanvändarlicenser från Microsoft utslaget på 2 år ((100*24)+500)=3000), och jag tror inte att de gjort lika mycket utveckling och har lika många löner att betala som MS.
(taget som ett exempel på ett företag som normalt sett förknippas med ocker)
/TD
jo det hade ju räckt med kanske 10-20kr per användare och månad egentligen
QuoteOriginally posted by TrakDah
Har det inneburit några problem, och ärligt talat: kostar det 100 kr gånger 10000 användare per månad att tillhandaha ett antal servrar? Vad förhindrar att världen distribueras på DVDn med spelet? Vad skulle man inte kunna göra med distribuerade "Community"-servrar?
Jag anser, och här håller jag med konsumentverket, att det är ett fult knep för att tjäna stora pengar.
/TD
Nja, jag tror nog att det kan kosta rätt mycket. Vi snackar endå om servrar där det ska få plats flera tusen personer på. Hela grejen med den här typen av spel är just att alla spelar samtidigt i samma värld online, möts och slåss mot och med varandra. Dessutom uppdateras världen lite nu och då. Jag undrar just hur stor databasen är som håller reda på alltihopa, det går nog lite bandbredd också.
Om dom tjänar stora pengar, antagligen men det är inte förbjudet. Om det är för dyrt, i mitt tycke är det onödigt dyrt men jävligt många spelar det trots allt. Det är mer eller mindre slutsålt överallt nu och har varit så en längre tid.
Sist och slutligen tycker jag att folk är för lata! Det står tydligt på förpackningen va dsom gäller om man bara bemödar som om att läsa. Det är som med EMU-omröstningen när folk klagade på att dom inte fått information, man får väl fan ta och leta själv då och inte vara förvänta sig att få allt serverat på silverfat. Bah!
Sist och slutligen vill jag bara säga att jag avskyr den typen avspel som wow representerar och skulle aldrig kunna tänka mig att betala någon månadskostnad för något liknande, det kanske inte framgick så tydligt tidigare.
jag betalar cirka 500 kronor för ett år med eget webhotell, egen domän och trafik.
Låt säga att 5 personer varje dag hade spelat på den, trafiken hade nog inte blivit så farligt så hade nog kunnat fortsätta..
Dessa betalar 100 kronor var.
Första månaden är hårdvaran betald, sen får jag 500 kronor varje månad för att bara ha servern och "utveckla" det hela lite.
Kolla flashpoint, tusen med servrar, och jädrans med patcher vi fått.
Är inte emot det som "princip", men nog fan är det rena guldgruvan.
EVE Online har en enda server som kör över 12000 deltagare (samtidigt) varje dygn och det är nog inte lite arbete med att underhålla den och samtidigt ge den bra service till spelarna som de gör. Samtidigt gör de patchar och uppgraderingar till spelet. Dessutom ingår 30 dagars fritt spelande om du köper spelet i kartong (och inte laddar ner det gratis). Tycker att det är helt okej att de tar ut en månadsavgift, dock kunde den ligga på en hundring istället för 130-140 kronor per månad som det kostar nu.
12000 * 140 = 1 680 000 i månaden..
Om nu det stämmer så tror jag mig kunna se möjlighet att anställa 2 tekniker, en kille för göra lite nya prylar, så folket håller sig lugna samt betala all hårdvara.
Det som blir över lär täcka kostnaderna för bosätta mig i thailand och betala mina dykturer..
Så vitt jag vet är det tekniskt RIKTIGT komplicerade system bakom massive multiplayer spel. Framförallt handlar det om att spelarna i värsta fall sitter på massor av platser runt om i världen med modemuppkoppling. För att synka ihop servrarna har förmodligen spelföretagen fått hyra dyra dedikerade atlantlänkar och annat för att hålla det hela i fas. Om trafikmängden in/ut snittar t.ex. 10 mbit /s pratar vi en överföring på över 6 TB / månad.
Angående serverhosting så jobbar jag en hel del med sånt. Vi ligger till rätt bra prismässigt på dedikerade servrar - men skall man ha såpass tunga grejer som ändå krävs för denna typen av massanvändarsystem snackar vi maskiner för helt andra pengar än dagens desktopsystem. Sen skall man dessutom ha en professionell driftsmiljö med allt vad det innebär vilket inte är gratis det heller.
Kollar man på EVE online tror jag knappast dom har en enda server utan snarare ett helt lastbalanserat kluster. Kolla på populära webbsiter. Onlinefotbollsspelet "Hattrick" har i skrivande stund strax under 30000 inloggade. Mig veterligen har dom åtminstone ett tjugotal webbservrar som driver runt det hela. På det kommer dessutom databasservrar. Nu är inte webbservrar fullt jämförbara med onlinespelsservrar, men det kan ju ge en bild av vad som krävs.
Vad jag vill komma fram till är att det nog kostar en hel del att upprätthålla en professionell spelserver för massive-bruk.
Väl talat. Kan meddela att CCP (som ligger bakom EVE) härom veckan meddelade att en ny patch lyckades "sänka hela klustret", så det stämmer nog bra som du säger att de inte bara kör på en enda server.
Kikade efter lite info och hittade det här:
"There is a centralized server cluster, located in London , with many custom proxy (slave) servers. The proxy servers have dedicated bandwidth to the central cluster. The proxy servers take some of the load off the game logic servers in the cluster by doing data integrity checks and virtual multicasting, making them ââ,¬â€œ in a sense ââ,¬â€œ a software router.
This server architecture, together with clever game design, allows us to have more players, distributed over greater geographical distances, together in the same world, breaking records held by our predecessors in the MMOG genre."