Jotte och jag har precis avslutat ytterligare ett test av saker som kan tänkas komma i nästa uppdatering av NOSIG Standard Pack och denna gången handlar det om gräs :D
En snubbe vid namn Djukel har skrivit ett kanon script som ger dynamiskt gräs över hela ön och efter lite modifiering funka det även super i multiplayer utan att öka mängden nätverkstrafik.
Ta en titt på dessa bilder och Jotte kommer säkert att posta sina...
(http://keycat.no-ip.com/files/grass1.jpg)
(http://keycat.no-ip.com/files/grass2.jpg)
(http://keycat.no-ip.com/files/grass3.jpg)
/Christer (a.k.a KeyCat)
Riktigt trevligt...
En liten fråga bara, är det sådär högt gräs överallt, eller finns det olika storlekar?
Damn, bring in the dinosaurs! Lite Jurassic-känsla över det där gräset, men ändå trevligt. Blir riktigt sugen på att köra en omgång.
QuoteOriginally posted by Dubble0zero
En liten fråga bara, är det sådär högt gräs överallt, eller finns det olika storlekar?
Gräset blir slumpmässigt olika högt när det genereras och man kan även ställa densiteten mellan 250 - 1000 och på så sätt få variation. Håller med om att det ser lite högt ut på bilderna men det upplevs inte som direkt högt när man tittar i första persons perspektiv.
Förresten - är det någon som har senaste JRE 5 (Java 1.5) installerad? Skulle behöva lite hjälp av någon som har den.
/Christer (a.k.a KeyCat)
Ok, nice... det där verkar riktigt bra...
Innan jag tycker något om gräset vill jag veta om AI påverkas...
Hehe visste att frågan skulle komma :D
Default blockas inte AI'ns syn av gräset så man skall inte tro att man ligger gömd men gräset är ändå inte så tätt (med medium densiteten) att man tror det. Men jag har läst på lite och testade just precis att ändra så att AI'ns syn blockas (testade med hög densiteten) av gräset. Har dock bara kört ett enkelt testmission men det verkade helt klart att detta påverkade deras förmåga att upptäcka mig när jag låg inne i tjockt gräs.
Däremot är det ännu oklart hur detta funkar i MP (troligtvis dåligt!) eftersom gräset genereras olika på olika klienter (skickas för många paket annars vilket resulterade i kraftig lagg). Frågan är vilket gräs är det som blockar AI'n, är det någon som hostar är min gissning det som visas på hostens skärm. Är det en DS vet jag inte eftersom det inte genereras gräs överhuvudtaget på servern. Svårt att testa "vetenskapligt" och mycket mer tester behöver göras men det verkade åtminstone blocka AI'ns syn i SP.
Tror först och främst man skall se detta som extra ögongodis (och IMO ett bra och fungerande sådant) och inte ett sätt att gömma sig för AI'n. Fortfarande är det bästa sättet att gömma sig helt att krypa in i de gamla buskarna som är uppbyggda med "billboards" på alla sidor alternativt hålla sig i en grop (därför jag föredrar att köra med High Terrain Detail för då är detta möjligt) eller givetvis i en byggnad.
Däremot kan det skymma din egen sikt vilket gör att det blir lite svårare att upptäcka fi liggande vilket jag faktiskt tycker är ett plus. Dessutom blir omgivningen betydligt mindre "steril" och mer "levande" vilket ökar inlevelsen, åtminstone för mig.
PS: Så som jag kommer att implementera det kommer gräset att vara valbart, dvs de som har maskiner som klarar det och vill köra med det kan göra så, andra slipper :D
/Christer (a.k.a KeyCat)
Oja just det - någon som hade senaste JRE 5 (Java 1.5) installerad???
/Christer (a.k.a KeyCat)
OK efter test i multiplayer med Jotte i eftermiddags så har följande kunnat konstateras:
- Inga problem i single player, gräset påverkar/blockerar AI'ns syn.
- Precis som vi misstänkte är det det som visas på hostens skärm som avgör om AI'ns syn påverkas/blockeras eller inte. Och eftersom det genereras på andra (slumpmässiga) positioner för alla klienter blir det ett problem.
- Eftersom inget gräs alls genereras på en DS så blockeras ej heller AI'ns syn över huvud taget.
Detta är helt klart en begränsning som vi får leva med. Jag själv kommer mest troligt att köra med relativt tunt/lågt gräs (dock med vetskapen att AI inte påverkas om inte jag är host) eftersom det förutom att göra miljön mer levande även påverkar ditt eget sätt att spela OFP.
När jag körde ett av mina gamla mission med gräs upptäckte jag att jag tvingades agera betydligt försiktigare. Nu kunde jag inte bara snabbt svepa blicken över ett platt fält för att avgöra om det fanns någon fi sniper som tryckte och sen bara rusa på utan jag var tvungen att ta det betydligt lugnare och sökte automatiskt högre mark för att försöka få överblick (precis som i verkligheten). Och i uppdrag med minor utplacerade blir det hela mer intressant eftersom det är svårare att upptäcka dem. Märkte även att man som sniper fick korrigera sin position någon meter hit och dit för att få skottläge vilket också är ett plus IMO.
Stort tack till Jotte som "orkar" genomföra alla tråkiga MP tester med mig :D
/Christer (a.k.a KeyCat)
Keycat: Jag har iaf JDK 1.5 installerad, och där ingår ju JRE:n.
Maila lupson[at]spray.se eller gå in på din ICQ!
Låter bra Lupson. Försöker nå dig på ICQ ikväll...
/Christer (a.k.a KeyCat)
Tack för hjälpen Lupson (även om det tyvärr inte fungerade :-/ )... Har de senaste kvällarna filat vidare på scriptet och har nu en version som ger en nedanstående valmöjligheter + att man kan välja gräsets densitet:
None (OFP default)
Very low grass
Low grass
Medium grass
High grass
Very high grass
Kasst att JAVA scriptet inte fungerade men i värsta fall får jag väl parsa de ~1000 data positionerna för Avignon manuellt. Funkar det också men kommer att ta lite tid ;)
/Christer (a.k.a KeyCat)
Kunde dock behöva lite mer hjälp om någon känner sig manad?
Det handlar "bara" om att placera ut en massa objekt i editorn (~500-1000 st beroende på hur stor ön är) för att på så sätt skapa underlag för datatabellerna som sedan används av gräs scriptet.
För tillfället finns datatabeller för följande öar:
Nogova
Everon
FDF Eastborder
Avignon (den håller jag på med)
Men skulle vara bra att skapa underlag för övriga öar också (tänker främst på Kolgujev och Malden men det finns fler som är intressanta).
Jag förklarar närmre om någon är villig att hjälpa till????
/Christer (a.k.a KeyCat)
OK eftersom det var lite dåligt med hjälp tog det lite tid ;)
Men för de som vill testa gräs scriptet så finns ett enkelt testmission på Avignon här:
http://www.matrix5000.org/KEY_DG_100.zip (http://www.matrix5000.org/KEY_DG_100.zip)
Och den senaste versionen av ThruYerStErNuM's Grass Addon är här:
http://waskosky.com/projects/files/uwar_grass-1.2.zip (http://waskosky.com/projects/files/uwar_grass-1.2.zip)
Gå fram till bordet och välj höjd och densitet på gräset, tänk på att det tar en stund för gräset att genereras runt omkring dig. För multiplayer rekommenderas endast "Low grass" annars kan det bli konstigheter med AI's LOS.
BTW: Denna addon kommer att finnas med i NOSIG Standard Pack 1.10 om/när den blir aktuell.
/Christer (a.k.a KeyCat)