NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: griffin on April 01, 2005, 22:44:22

Title: Det är ju kallt i Sverige... :D
Post by: griffin on April 01, 2005, 22:44:22
Just hemkommen från en vecka i Antalya, Turkiet. Har ätit som svin och inte gjort ett piss, annat än att ta oss från ena matstället på hotellet till andra. Nu är man trött, välnärd och nöjd.

Det hände inte mycket på veckan förutom det obligatoriska slappandet och badandet. Vi åkte ned tillsammans med diverse sportidkare som Assyriska och Jonas Jacobsson ;). De tränade och vi drack vin och öl.

Sen fick en passagerare snett bakom mig nåt anfall på väg hem en 30 min från Arlanda. Epelepsi, hjärnblödning eller något sådant. Första gången jag sett så flygpersonal handfallen. Lite "finns det nån doktor på flyget" på knagglig engelska och svenska och sen inte mycket mer. De lyckades inte ens montera syrgastuben, det fick en annan passagerare tillika akutsköterska (tror jag) göra. Sen var det (gissar jag) gräddfil ned till Arlanda. Ingen blygsam inflygning direkt. Kändes som en tämligen en snabb och rak nedstigning/inflygning...  Under hela tiden ingen info eller några instruktioner annat än manualenliga "keep your seatbelts fastened until the aircraft has come to a complete stop" mm.

Sen stannar flyget och man väntar sig ambulanspersonal. Oinformerade och i synnerhet oförstående människor längst fram rusar upp för att ta bagage på vanligt panikartat "jag-skall-ut-först"-maner... tills ett halvt flygplan som unisont vrålade "Sitt för fan" fick dem att i alla fall lägga ned planerna på att disembarkera och istället stå och fånglo i väntan på sjukpersonal... jojo... att folk skall fatta så trögt... eller är jag hård nu? De hörde ju att det var ett krisläge innan trots allt och borde väl kunnat lägga ihop ett och ett...

Ja, sjukvårdspersonal kom och de satte av. Vet inte hur det gick sen eller vad det var som hade hänt. Men vad det än var var det fel ställe att få det på. Tja, kunde ju fått det halvägs över Polen eller nåt med, men jag gissar att vi hade fått landa där då.

Eller? Hur är det egentligen i sådana här lägen? Om ingen läkare eller liknande finns ombord vad baserar man då grad av nödläge på? Antar att piloten avgör vad som skall göras men i vilka lägen flyger man till alternativ flygplats för snabb hjälp? Gör man det pga medicinska tillstånd? Och i vårt fall, nog fick vi förstaplats ned etc? Jag blir lite nyfiken... Nu fanns iaf akutsköterska med på planet som kunde göra en någorlunda kvalificerad bedömning av läget som pilot kunde bedöma handling efter? Eller gör flygplatspersonal det?

Nåväl... en liten bild från min plats får avsluta detta förvirrade inlägg. Varit vaken sen 2:30 i morse trots allt.

(http://www.familyolsson.se/images/IMG_8108.jpg)
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Shar on April 02, 2005, 00:21:46
...Fel ställe att bli akut sjuk på?

I övrigt så är jag själv precis nyhemkommen (nåja, söndags) från en liten utlandsresa. Var en vecka i Sharm El-Sheik i Egypten. Snorklade, solade, åkte o kikade på pyramiderna.... Helt ok tillvaro. :D

Även jag bidrar då med en flygbild. Denna från min flygstol några minuter in på egyptisk mark. Bara jag som tänker på Blackhawk Down när man ser denna? ;)

(http://swepack.game-host.org/beta/misc/shar/sharm.jpg)
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: griffin on April 02, 2005, 16:26:54
Låter trevligt det! Får man lov att gissa på en good ol' 757? Ser så ut på vingen iaf...

Vad jag åkte i torde inte vara så svårt att gissa :)
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: granQ on April 02, 2005, 17:40:12
QuoteOriginally posted by griffin


            Låter trevligt det! Får man lov att gissa på en good ol' 757? Ser så ut på vingen iaf...

Vad jag åkte i torde inte vara så svårt att gissa :)

saab 9-5? ;)


Får "alla" fönsterplats bakom vingen eller, synd jag inte tog bild när jag flög med härliga Il-96:an.. var så fint med isen på vingarna, starka solljuset som reflekterade.. såg rätt fint ut och tänkte på Lomac hela tiden..


bara jag som börjar se fram emot livet som gamling, ta sina hårt beskattade pensionspengar och tillbringa några år i framtidens billiga länder (blir väl något i afrika, östeuropa)..
Title: Replying to Topic 'D
Post by: griffin on April 02, 2005, 17:54:50
Titta lite mer på bilden... så till vida att de inte har en framåtsvept vinge så är det strax *framför* vingen ;)  Men faktum var att på ditvägen satt jag strax bakom, fotade lite kul bilder på vingen vid landningen men tyvärr blev nåt fel när jag skulle lägga över de och 50 andra bilder på ett annat minneskort...

Nej, inte 9-5 :D
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: granQ on April 02, 2005, 18:29:44
QuoteOriginally posted by griffin


            Titta lite mer på bilden... så till vida att de inte har en framåtsvept vinge så är det strax *framför* vingen ;)  Men faktum var att på ditvägen satt jag strax bakom, fotade lite kul bilder på vingen vid landningen men tyvärr blev nåt fel när jag skulle lägga över de och 50 andra bilder på ett annat minneskort...

Nej, inte 9-5 :D

ahh känner mig besegrad, tog bara för givet att vingen var "framåt" som på shar's bild.
Ser ju nu vilket håll som är "rätt", dock är jag ingen nörd i klass med dom andra på forumet så vad det är för kärra kan jag inte ens komma med gissning.


sen något jag glömde. Vaddå kallt, legat i bar överkropp och endast ett par tunna byxor i 2 timmar i trädgården utan frysa, tvärtom svettats lite lite. Försökte räkna matte men gick ju inte alls i solskenet.
Title: Replying to Topic 'D
Post by: griffin on April 02, 2005, 18:46:58
Va'? Du kallar dig icke-nörd?!?! Har du inte level 15+ i nördhet? :D Åjo, det vilar nog en nörd i dig med, annars hade du inte varit här ;)

Okej då, jag är nog väldigt mycket nörd, speciellt som jag inte kan så mycket *egentligen*. Jag bara tittar på massor med bilder! :p

Men att jag frågade var nog snarare för det tillhör kategorin enklare. Kom igen, vilket flygplan har två motorer monterade väldigt nära respektive vinge och har inte vinglets? EDIT: jo, et har det ju... i senare versioner. Men motormonteringen är tämligen unik.

Solsken här? Ja fan vad fint väder det varit idag! Bytte däck tom, det var nästan trevligt i solskenet!
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: granQ on April 02, 2005, 18:55:26
saab340 gissar jag på då, men flyger dom till egypten?
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: BEQ on April 02, 2005, 19:53:23
Griffin: Oavsett om det finns en läkare ombord begär man nog att få landa snarast. Dock låter det som om Arlanda nog var snabbaste och bästa landningsplats för er om ni var 30 min ut. Det tar en stund att plocka ner ett trafikflygplan från marschhöjd (10000-12000m) Jag antar att Bax är rätt man att svara på procedurerna vid medicinska nödfall.

I annat fall så är priolistan denna i luften:

1) Ambulansflyg och sjuktransporter
2) Flygplan i nöd
3) Militärt flyg i incidentberedskap
4) Övrigt militärt flyg
5) Övriga

Har faktiskt varit 2) en gång och fått 1) att byta höjd för mig, men då var 1) inte långt från sin destination och kunde tänka sig att byta höjd tidigare.

I övrigt håller jag med dig om den dumma jävla Svensson-mentaliteten att "jag kan nog hinna ut först". Jävlar vad arg jag skulle ha varit om jag sett detta. Mycket dåligt av besättningen att inte tala om innan hur det skulle gå till efter landning.
Title: Replying to Topic 'D
Post by: griffin on April 02, 2005, 20:37:16
Ja. det var en hastig nedstigning, är det nåt jag har hyfsad erfarenhet av är det att vara flygpassagerare. De var precis på G att påbörja nedstigningen (gissar jag), vi var väl i höjd med öland om jag minns rätt. Men vanligtvis brukar det börja med avdrag på gasen, sen en bit innan, gradvis ökning av flaps och tämligen kort innan landning full flaps. Nu var det (som jag bedömer det) mest nos ned och raka vägen tills vi var nära, först då full flaps direkt mer eller mindre. Nåja...

Hur som helst kändes hela nedstigningsförloppet och landning tämligen annorlunda än vad i alla fall jag är van vid. Enda gången jag varit med om ett undantag var när vår AF 744 drog på fullt ös precis innan sättning och gjorde ett extravarv. Det kändes mer normalt ändå, även om det var nog så dramatiskt med en 747.

Ja, jag gissar att man inte vill chansa i luften och att flygpersonalen är tillräckligt utbildad för att kunna skilja de mest uppenbara falsklarmen från akutfall. Men jag är nyfiken vad som gäller, både regel- och bedömsmässigt samt tekniskt och praktiskt.

Mkay, så ambulans och sjuktransport har prio ett. Men ett civilt passagerarflygplan med akutfall ombord, klassas det som "sjuktransport" eller flygplan i nöd?


Ja, jag kan säga att vi var en god mängd folk som var duktigt irriterande, på folket fram i allmänhet men besättningens valhänthet i synnerhet. Allt hande kunnat skötas så mycket bättre och profisionellt.
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Bax on April 02, 2005, 22:07:12
Precis som BEQ säger så är alla medicinska tillstånd som man inte kan klara av skäl nog för att landa snarast.
Vanligast är hjärtinfarkt samt allergi astma.
Man ber snällt om prioritet men om dom strular så deklarerar man emergency och då gör man som man vill.

Lite oroande att höra att personalen var så handfallen, jag har sett många mycket duktiga kabinanställda i mina dar. Lite sugen blir man ju på att fråga vilket bolag ?

mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Control87th on April 02, 2005, 22:15:44
Säkert ett charterbolag som wet-leasat. Med en cabincrew som kanske tom. jobbar tillsammans för första gången, där alla väntar på att någon ANNAN skall ta initiativet  :-OO

Tittat lite snabbt i mina böcker, hittade direkt sidorna med vilka typer av luftskepp som skall väja för andra mm... men inget om prio.... men nog tusan har väl ett flygplan i nöd företräde framför en PAN-medical :-/

EDIT: oj, nu har jag ju svarat på min egenpåhittade modifierade fråga och inte den här situationen.... disregard last transmission ;)
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Shar on April 03, 2005, 00:07:56
QuoteOriginally posted by griffin


            Låter trevligt det! Får man lov att gissa på en good ol' 757? Ser så ut på vingen iaf...

Helt rätt! En 757:a var det. Kan tilläggas att kvällen innan jag åkte så råkade jag se två stycken program på Discovery Channel - Killer Sharks samt Plane Crashes. Vilken flygplansmodell tror ni inte medverkade i dokumentären om kraschande flygplan?!

Väldigt motiverande. :-OO
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: griffin on April 03, 2005, 16:03:47
QuoteOriginally posted by Bax
Lite oroande att höra att personalen var så handfallen, jag har sett många mycket duktiga kabinanställda i mina dar. Lite sugen blir man ju på att fråga vilket bolag ?

Detta (http://www.airliners.net/open.file/807514/L/).

Faktum är att det antagligen är just precis det flygplanet som vi flög med som landar på Arlanda. Vi åkte nämligen samma dag som ovanstående togs och de har precis börjat flyga till och från Sverige. Tror jag.

Ja, jo, de flesta jag mött har varit otroligt proffsiga. Jag har dock aldrig behövt se någon i ett nödfall som detta. Men det som kändes som den stora boven i dramat var personalens bristande språkförmåga. Även om en flygvärdinna talade svenska var den väldigt knackig på sina håll och engelskan lika så. Jag tror minsann de sa nåt på antingen Turkiska eller svårtydd engelska om nödfallet men helt klart var att det inte var tillräckligt tydligt.

Men det var nog inte bara språket det föll på, slående var att alla tre flygvärdinnorna (förutom passageraren som var akutsköterska) fokuserade på den sjuka passageraren. Först precis innan landning började en flygvärdinna ta hand om resten av flyget. Kändes som det hade räckt med en eller max två för att assistera den sjuke.

Jag tror helt enkelt att flygvärdinnorna var ovana vid just något sådant här. Hälla upp drinkar och le när de delade ut mat var de duktiga på.

Shar: haha, ja, men det gör väl det hela bara mer spännande. Själv satt jag i tankarana att om motorn skulle börja brinna eller nåt sånt så var frågan om och hur jag skulle hinna få några bra bilder med kameran. Sedan gick funderingarna kring om minneskortet skulle klara kraschen. Usch, jag bör nog inte se fler flygkraschfilmer, det är inte bra i kombination med min fantasi. :D
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: griffin on April 08, 2005, 09:33:36
Nåväl, råkade på en flygläkare som jag passade på att fråga.

Givetvis är det kapten som bestämmer vad som skall göras i varje läge. Det visste jag. Sen är det, om jag förstår det rätt, nationella bestämmelser inblandat i hur man gör i sådana här lägen.

Vad han sa var att i svenska flygbolag (läs SAS) är pursern utbildad på att ta hand om sådana här situationer. De har även enklare EKG utrustning och mediciner för att lösa t.ex. kramper samt utbildning på dessa.

Summan av kardemumman är väl att denna passagerare kanske fått bättre hjälp om hon flugit annat flygbolag. Kompetensen på den personal vi hade var väl inte den bästa för sådana här akutlägen tyvärr.

Det får mig att inse, lågprisbolag... det handlar väl kanske inte bara om pris och komfort, antagligen bantar de bort så mycket de kan - inklusive medicinsk utrustning och kunskap - den som inte är obligatorisk. Antar jag. Värt att tänka på, om det nu är så.
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: granQ on April 11, 2005, 19:48:08
flög också lågpris och fick den sämsta landingen jag varit med om, 3 gånger drog han på motorn igen.. gjorde små "hopp", min uppfattning som hobby flygare är att man gör så när man missbedömer ens hastighet mot avståndet..

sen när vi landat blev det en liten "släng" då han fick styra rätt den.

Tyckte inte blåste nämnvärt, eller någon speciel sidovind som skulle motivera det.

Jag var inte heller den enda som sa att det var sämsta landingen, och tystnaden under landingen som när planet stannat utbytes mot väldigt mycke samtal.. väntade på någon ursäkt, förklaring men kom det icke..

Nåja, jag är nöjd och det var ingen "chock landning", inte heller "rasar granQ mot lågprisbolagen". Det var trevligt men kanske oväntat hård landing.


Även jag kan fota när jag vill (http://www.granq.se/gallery/Resor/Skottland%2005/P01.jpg)

Semester bilden jag mest nöjd med (http://www.granq.se/gallery/Resor/Skottland%2005/P04.jpg)

Apropå fina digitala semesterbilder, någon som vet bästa/billigaste stället att få sig en bild för hänga på väggen?
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Andreas on April 11, 2005, 20:59:12
granQ: var du i Skottland?
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: granQ on April 11, 2005, 21:23:30
tycker adressen avslöjar en del inte sant?

http://www.granq.se/ gallery/ Resor/ Skottland%2005/ P04.jpg

eller på svenska

granQ's bilder för resan i skottland 2005, bild 4

=)

Så japp, en vecka cirkus
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Andreas on April 12, 2005, 08:07:06
allvarligt så missade jag det :D
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Bax on April 12, 2005, 10:26:20
QuoteOriginally posted by griffinShar: haha, ja, men det gör väl det hela bara mer spännande. Själv satt jag i tankarana att om motorn skulle börja brinna eller nåt sånt så var frågan om och hur jag skulle hinna få några bra bilder med kameran. Sedan gick funderingarna kring om minneskortet skulle klara kraschen. Usch, jag bör nog inte se fler flygkraschfilmer, det är inte bra i kombination med min fantasi. :D

lol
Ta en bra seqvens i mpeg med digitalkameran, precis innan krasch ta ut minneskortet och svälj det (hoppas att det är ett sony memorystick som är långsmalt). Hoppas att du inte brinner upp alltför mycket och låt obducenten förlösa ditt sista mästerverk.

När jag såg din bildlänk så tänkte jag "Warning,Warning".
Kvalitén på flygpersonal har sjunkit avsevärt sedan introduktionen av lågpriskoncept.
Har själv hört en ekonomi manager på ett flygbolag uttrycka sig så här:
-Ähh låt dom sluta (flygvärdinnorna), vi kan hämta nya på nån perrong i tunnelbanan !

Många av piloterna på dessa lågprisbolag har väldigt få timmar och reder inte ut svåra situationer. På vissa bolag så kan man köpa sig flygtid som styrman utan några kvalitéskrav.
Det är en katastrofal utveckling som kommer att skörda offer !

mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: griffin on April 12, 2005, 12:22:10
Usch. Ja, jag misstänkte att det låg till så. Men säkerhetsaspekten tänker nog inte folk på när de bokar lågpris. Bara när de väl behöver hjälp däruppe...
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Horizon on April 12, 2005, 13:36:15
QuoteOriginally posted by Bax

När jag såg din bildlänk så tänkte jag "Warning,Warning".
Kvalitén på flygpersonal har sjunkit avsevärt sedan introduktionen av lågpriskoncept.
Har själv hört en ekonomi manager på ett flygbolag uttrycka sig så här:
-Ähh låt dom sluta (flygvärdinnorna), vi kan hämta nya på nån perrong i tunnelbanan !

Många av piloterna på dessa lågprisbolag har väldigt få timmar och reder inte ut svåra situationer. På vissa bolag så kan man köpa sig flygtid som styrman utan några kvalitéskrav.
Det är en katastrofal utveckling som kommer att skörda offer !

mvh
Bax

En bekants bror har varit pilot i större delen av sitt liv och har skrivit en bok där han berättar många intressanta anekdoter om bl.a. flygsäkerhet (särskilt under perioden när han flög för Iran Air). Skriver en liten bokrecension i bokdelen av forumet om någon är intresserad.
Title: Replying to Topic 'D
Post by: Mr Jim on April 12, 2005, 17:39:53
Kanske dags för farbror staten att reglera marknaden? ;)
Brukar flyga med Ryan-air ner till bryssel två gånger varje månad, varje landning studsar dom på rätt extremt och då menar jag varje landning(verkar komma in hyfsat fort också), sen att alla i kabinpersonalen kommer från öst-europa alt irland gör inte saken bättre, dom flesta ser ut som stenhårda lönnmördare från sibiren obekanta med uttrycket känslor. Sen hör jag hört att ryan-air inte gillar fackföreningar, elakingar.

Jag är också rädd att följden blir olyckor när vi får i princip enbart lågprisflyg. Kanske byggs flygplanen "säkrare" och trafikledningssystemen och kan kontra sämre kvalité och krav på piloter men en bra och erfaren pilot ser jag helst. När en man svimmade på en av flygningarna till bryssel så var det en off-duty doctor som fick hjälpa till, personalen bara stirrade på varandra. Vill man veta mera kan man ju läsa på ryan-airs hemsida och deras recruitment-avdelning. Undra hur ofta dom övar?
Title: Replying to Topic 'Det är ju kallt i Sverige... :D'
Post by: Obizzz on April 12, 2005, 17:55:02
Bax: du stannade för kort tid förra lanet vi missade ju alla trevliga flyghistorier du brukar bidra med :)