Igår släpptes demo och ett sk "media pack" till Dangerous Waters. Tanka här...
http://www.battlefront.com/products/dw/demo.html (http://www.battlefront.com/products/dw/demo.html)
Verkar dock vara en SP demo men det är ju bättre än inget demo alls!
/Christer (a.k.a KeyCat)
Lyckas inte få hem demot...men skriv gärna en kommentar någon om Ni testar.
Samma här...
Verkar vara många som tankar men skall försöka igen senare....
/Christer (a.k.a KeyCat)
Jag har provat hela spelet.. Det verkar riktigt kul men mycket hög inlärningströskel..
Japp som tidigare ubåtssimulatorer från samma företag så krävs både tid och tålamod för denna typ av simmar... Kan likna det vid en högteknologisk katt-och-råtta lek. Passar inte alla men dj-vligt skoj när man kommer in i det :D
/Christer (a.k.a KeyCat)
Med andra ord > Horizon spelar DW:
"Dumdidum... nu ska vi se... full fart framåt... hmm... vadå: "Vi kaviterar, kapten!"?... dumdidum... vad är det där? ... aha, en rysk trålare! måste vara ett spionfartyg!... *klick klick klick* "Tomahawk away, captain!" ... *muahaha* ... nu ska vi se om de är så tuffa, sillstrypare och ålarens... hmm... vadå aktiv ping bäring två-två-noll? ... torped i vattnet!? vad säger ni!? Full fart framåt och undanmanöver åt höger, förlåt styrbjörn... styrbord menar jag... vadå redan full fart framåt? jaha... okej... ja ja... öka lite till på reaktorn då era förbaskade landkrabbor... anfäkta och anamma! ... ska man behöva göra allt själv på den här förbannade ubåten!?... *mutter mutter* ... deploy counter measures! ... så ja, nu ska vi se... vilken knapp är det för den där tuffa kärnvapentorpeden? ... :)
Horizon spelar DW "the CS way" :D
"Anfäkta och anamma"?... Verkar som om vi få en landkrabba ombord X-(
Damn the torpedoes! Full speed ahead!
vaddå? "anfäkta och anamma" använder haddock i Den mystiska stjärnan, Enhörningens hemlighet och Tintin hos gerillan.
Ja, det är ju ett riktigt sjömansuttryck. Förklara dig Flurp!
kanske ytfartyg språk?
och jag var ju inte så positiv inställd efter lirat 5 minuter.
Efter typ 10 minuter kan jag säga att det är inte så mycke att lära sig, rätt simpelt mesta av det, knepiga är inte själva instrumenten utan hur man lyckas undvika upptäckt från fartyg med sonar osv.. och själv vara tvungen att ligga i deras hamn och skicka upp grejer genom ytan för ta emot radio sändingar och kunna fotografera fartyg för kunna identifera.
MP läget har väl fungerat sådär lite halvt om halvt bra att komma igång. Väl inne har det funkat bra och får väl säga att begräsningen just nu för mig ligger i missionen och att dom kanske inte är så roliga.
LOL @ Horizon :D
Bara att säga grattis granQ! Om du snappat upp och lärt dig samtliga sensorer i en ubåt samt att göra effektiv TMA (manuellt och utan autocrew!) på så kort tid då är du betydligt smartare än mig åtminstone. Själv lär jag behöva betydligt mer tid än så innan det sitter i min tjocka skalle :p
/Christer (a.k.a KeyCat)
TMA är knas det håller jag med om.. samt MAD och SAD är inget jag ens "begriper" med autocrew..
men "sonar" delen är ju skit lätt.
man dra lite med musen.. "ojsan där hade vi kontakt".. (även utan autocrew)..
bara ta "mark", den får track id osv. In i vapen, välj track och pang.
för inte tala om radarn, något som skiljer sig från "landskaper", dra dit mätarn och tryck på mark.
Problemet skulle väl vara att försöka höra skillnad på olika ubåtar osv.
Riktigt så lätt är det ju inte iofs. Skickar du iväg en torped mot första bästa kontakt skulle jag vilja säga att chansen att träffa är i princip noll (0). Passiva hydrofoner ger ju dels inte någon avståndsinformation dels långt ifrån hundraprocentig riktingsinfo. Därför måste du tålmodigt jobba upp dina kontakter genom att tracka dom en längre tid, helst med flera sensorer och sammanställa all info (vilket man gör i TMA:n). Sen är det en fråga om hur kall du är. För varje minut som går och ju närmare du kommer den misstänkta kontakten desto större chans att han fått korn på dig. Och du vet att du när som helst kan komma att få höra det blodisande ljudet från en fientlig torped som just gått aktiv...
QuoteOriginally posted by Fluff
Riktigt så lätt är det ju inte iofs. Skickar du iväg en torped mot första bästa kontakt skulle jag vilja säga att chansen att träffa är i princip noll (0). Passiva hydrofoner ger ju dels inte någon avståndsinformation dels långt ifrån hundraprocentig riktingsinfo. Därför måste du tålmodigt jobba upp dina kontakter genom att tracka dom en längre tid, helst med flera sensorer och sammanställa all info (vilket man gör i TMA:n). Sen är det en fråga om hur kall du är. För varje minut som går och ju närmare du kommer den misstänkta kontakten desto större chans att han fått korn på dig. Och du vet att du när som helst kan komma att få höra det blodisande ljudet från en fientlig torped som just gått aktiv...
nu försöker du bara få det att låta roligt..
Nähh för mig skall det vara silenthunter, hör man hur destoryen åker fram och tillbaka.. tyst ligger man, för inte hörta. Sjunkbomber släpps, hoppas han har tagit fel på djupet, kör full fart åt sidan, glid till nytt djup av med motorerna..
Efter en lyckad katt och råtta lek som varar "timmar" (i spelet då den till skillnad från Dangerous Waters har mycke bra tidsfunktion för höja OCH sänka tiden) så tar man sig upp i skydd av mörkret och lägger sig i ytläge för sen avlossa torpederna..
eller att segla i ytläge och bemanna luftvärns kanorna och skjuta mot små plan som kommer med dödlig last..
nähh, dangerous waters är bra simulator och tråkigt spel enligt mig.
Främst två saker jag stör mig på:
- Fejkad ryska X-( Då kan dom lika gärna köra vanligt texas-bräk.
- Grafiken! Herregud det är ju 2005, spelet ser ju nästan ut som gamla LHX - Attack Chopper :-OO
I övrigt får jag hålla med grangren: Nice sim, kasst spel.
Kan inte säga att jag bryr mig om vilken accent mina besättningsmän har. Eftersom jag inte förstår ryska så är väl en fejkad rysk brytning en hyfsad stämningsskapande kompromiss. Hade väl varit lätt fånigt om de tex snackat skånska på en rysk ubåt? Dock inget som påverkar om jag ska köra simulatorn eller inte.
Och jag vet inte vilka grafikkort folk kör med men LHX är väl ändå att ta i. Det ser väl inte ut som i Half Life 2 eller Pacific Fighters för den delen, men det är fullt acceptabelt. Det är ju en systemsimulator inte ett verktyg för att göra hollywoodfilmer med. Om du sitter och stirrar på omvärlden så gör du nog fel :-OO
Jag tror nog att humorinstitutet i Schweiz får göra en insats igen och gradera DW som enormt kul på gränsen till hysteriskt roligt. Nice spel, fantastisk simulator. ;)
Edit: Särskrivningsinstitutet i schweiz har ändrat i detta inlägg
Jepp till skillnad mot de flesta barnspel så behövs varje processorcykel här till annat än att rendera färgglada bilder.
:D
Och att rösterna bryter på ryska (och kinesiska) ser jag bara som ett bevis på att de vinnlagt sig om att hitta de billigaste skådisarna för att kunna satsa allt på realismen.
:D :D
QuoteOriginally posted by Fluff
Jepp till skillnad mot de flesta barnspel så behövs varje processorcykel här till annat än att rendera färgglada bilder.
:D
ROFL, den var mitt i prick Fluff :D
jaså vad skulle det vara. Då spelet fungerar på en 500 mhz eller vad det är så tycks det ju inte vara allt för mycke tunga simulator beskrivningar, sen kan jag inte hålla med Sibylla då jag tycker det faktiskt är snyggare än Swat 4.
Men nu när vi kom in på det hela, hur bra är simulatorn egentligen.
Robotar, torpeder är det en "jag riktar rätt enligt formeln, jag träffar" eller är det en avancerad fysik motor bakom varje skott som rullar i "real tid". Någon som har koll på hur mycke "simulator" delar som är inräknade.
kan man lägga sig precis mellan två tempratur skick tex för att bli svårare upptäckt med ubåten. Påverkas ens hastighet av djupet, då enligt mina bas kunskaper måste vara betydligt mer massa att flytta på 100 meter jämnfört med på 10 meter.
30 meter så är det väl 4 gånger så högt tryck om jag minns rätt från dykkursen.
100 meter borde med samma formel ge 11 gånger så högt tryck som vid vattenytan.
Vad finns det mer som skulle kunna vara intressant i en ren simulator del?
Trycket på 100m är högre än vid ytan, men vätskor kan man ju inte komprimera?
Alltså bör vattnets densitet vara densamma på 100m som 10m, det vill säga det är inte "mera" vatten man måste flytta på för att föra sin ubåt framåt?
Däremot ger trycket en högre kavitationströskel så man kan vrida upp stigningen och varvtalet ett par varv utan att föra lika mycket oväsen.
/me återgår till barnspelen