SWAT 4 är ju påväg. Och glädjande nog kan jag meddela att det verkar som det inte följer trenden som alla andra spel verkar göra. Dvs. mindre realism, mer action, 3:e person istället för hederlig 1:a person (GR2), omöjlig fuskande AI (RS3). Allt för att tilltala våldsfixerade fjortonåringar... Men inte SWAT 4. Det verkar vara en värdig efterföljare till SWAT 3 som i mitt tycke är en ytterst bra simulator där AIn faktiskt fungerade och där det inte alltid hamnade om att ha ihjäl alla motståndare.
Kolla in den här filmen:
http://www.thebattlefieldconnection.com/Downloads/SWAT4restauant.avi
(Bäst att ladda ner den, den är på 70 mb)
Filmen visar ett komplett uppdrag från briefing till slut. Ovanligt med såna här filmer tycker jag, oftast visas bara snabba klipp på folk som skjuter.
/C
Åh en till:
http://www.thebattlefieldconnection.com/Downloads/SWAT4gamestar.mpg
/C
Ser onekligen intressant ut. :)
Ska undra hur modbart det kommer vara. Har läst endel om folk från RvS communityn som hoppas på kunna moda Swat4 till vad RvS "borde" ha varit.
SWAT 3 var hyfsat modbart redan i release-version. Och det har släppts screenshots på hur mission/level-editorn ser ut. Så det finns hopp definitivt.
SWAT 3 är fortfarande ett fantastiskt spel, jag var ju tvungen att dra igång det i går kväll. Det är nåt visst att hela tiden använda AIn för att rensa ett rum i taget medan man själv står och tittar på. Om ni inte har testat så ladda ner nåt av de två demon som finns till SWAT 3.
/C
SWAT4 hoppas jag innerligen på.
RainbowSix 1 var kul, tvåan bra, trean en besvikelse.
Och RvS4 med sin förbättrade "immersion" där ens sniper scope visar var fienden är, och om den man siktar på är god eller ond, har jag gett upp helt.
Tacka vet jag Swat3. Grymt bra uppdrag också, inga förbannade gigantiska kärnkraftkomplex som man ska eliminera 30 terrorister i med sin lilla insatsgrupp.
problemet är att få till bra mulitplayer upplevelser människor VS människor.
Hur man fixar bra uppdrag som tvingar folk lite in i rollerna.
hatar tex i alla andra mindre realistiska spel tex counter strike, americas army osv där det är ett "försvarslag" och ett "anfallandelag" men i praktiken stormar alla och blir ofta en slags cirkelgång.
SWAt 3 köpte jag aldrig av någon konstig anledning, speciellt som jag lyckade ha kul väldigt länge med dess föregångare SWAT 2. :)
Får ta och kika på SWAT 3 i väntan på 4:an.
Hur är det med Spelare vs AI i mp? Dvs är spelarna som poliser och AI bovar möjligt?
efter kört SWAT 4 open beta så måste jag säga att SWAT 3 verkar bättre på nästan alla fronter.
Grafiken i 3:an känns mer korrekt, multiplayer är drabbat av "nu gör vi det mer action så vi kan nå ut till alla CS spelande"..
Det egentligen enda bra jag kan komma på var väl att dom fått in lite mer "less lethal" grejer, effekter vid flashbang osv. Men lite grafiska effekter gör inte ett spel.
Nu är SP-demot ute så får ni själva bilda en uppfattning:
http://www.fileplanet.com/
http://www.10-david.com/?p=news_item&id=709
/C
Testat och stämplat "mycket intressant" :)
Testat, och eftersom jag gillar "barnspel med färgglada bilder" gillade jag detta skarpt!
Av demot att döma verkar det vara mera av det goda man fick i trean, fast med bättre grafik och hyfsad AI.
Jodå, det är riktigt ok. Snygg grafik och miljöerna känders väldigt realistiska precis som i trean.
Dock tröttnade jag lite på att jaga brottslingar runt i samma byggnad, men det är ju helt klart kul med flyktbeteendet. AIn är mycket imponerande precis som i trean.
/C
Själv är jag inte så värst impad men jag vet inte om jag är kvalificerad till åsikt :D
Tycker Ravenshield är roligare men det handlar nog mer om smak. Swat 4 kändes lite... fånigt och statiskt. Flyende skurkar i all ära men miljöerna kändes så kulissartade. Snygga kulisser förvisso. Men jag spelade bara ett uppdrag, skall ge det lite mer chans.
Miljöerna i RS-spelen har alltid varit trevliga, SWAT har varit mer inriktat på att ge realistiska miljöer i stadsmiljö utan stora kärnkraftskomplex och liknande.
Rainbow Six-spelen har alltid varit skoj, men irritationsmomentet har alltid varit den usla AIn. Jag har spelat en bra bit av SWAT 3 och aldrig förlorat en AI-polis p.g.a. de alltid skött sig exemplariskt (också beroende på hur man själv styr dem förstås).
Fiende-AIn i RS har alltid bara bestått av två saker, antingen skjuter de dig direkt eller skjuter de gisslan.
SWAT är inte perfekt, men känslan av att vara del i ett riktigt SWAT-team är definitivt påfallande.
/C
Du har en poäng helt klart. Har inte spelat spelen tillräckligt mycket för att bedöma de sakerna.
Förstår det. Det man får tänka på när det gäller RS kontra SWAT är att SWAT är att du själv hela tiden agerar som i ett 3D-realtidsstrategispel, dvs. styr dina fyra AI-gubbar medan du själv tittar på. Det gäller att få dem att täcka dig och sina kamrater samtidigt som de ska vara dem som först går in i alla rum för att rensa.
I RS är det mer du själv som sköter allt emedan dina AI mest är med som kanonfoder.
Varje gång man försöker sig på att skicka AIn först i RS så blir de skjutna...
/C
QuoteOriginally posted by Clark
Förstår det. Det man får tänka på när det gäller RS kontra SWAT är att SWAT är att du själv hela tiden agerar som i ett 3D-realtidsstrategispel, dvs. styr dina fyra AI-gubbar medan du själv tittar på. Det gäller att få dem att täcka dig och sina kamrater samtidigt som de ska vara dem som först går in i alla rum för att rensa.
I RS är det mer du själv som sköter allt emedan dina AI mest är med som kanonfoder.
Varje gång man försöker sig på att skicka AIn först i RS så blir de skjutna...
/C
själv rensar jag och går först i alla lägen förutom när det gäller fängsla..
känner ingen trygghet i ai:n när det gäller täcka eller genomsöka rum.
Tex är det fortfarande rätt mycke "bästa sättet att slänga in en flash är ställa sig framför ingången".. istället för öppa dörren från sidan och "valla" in granaten eller kasta den snett in.
Quote...
Tex är det fortfarande rätt mycke "bästa sättet att slänga in en flash är ställa sig framför ingången".. istället för öppa dörren från sidan och "valla" in granaten eller kasta den snett in.
Faktiskt det enda som irriterat mig i 3'an.
Annars brukar jag klassa swat3 som det mest välgjorda spelet genom tiderna.
och eftersom jag är världssanningen så tycker Ni alla nu samma sak. :p
Japp, hela granatdisciplinen är väldigt dålig i SWAT3. De lyckas alltid springa in i rummet innan Flashbang/CS har smällt vilket inte är så lysande direkt. Detta händer inte i SWAT4 längre, dock kastar de fortfarande dåligt.
SWAT 3 är ytterst välgjort med ytterst få skavanker, förhoppningsvis kommer den släppta versionen av fyran vara likadan.
/C