NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: Control87th on December 20, 2004, 21:09:22

Title: ctrl på nya äventyr
Post by: Control87th on December 20, 2004, 21:09:22
På begäran :)

Vädret över Stockholm var underbart ikväll, efter att mörkret lade sig stabiliserades temperaturen på ungefär -5. Dewpoint -9 rak västligt vind på 6knop. Det var stjärnklart i luften med en fin halvmåne som lyste upp landskapet väldigt bra.

Jag kunde lämna jobbet redan vid 15, en halvtimme senare satt jag i cafeterian på Barkaby flygplats. Strax därfter landade min flyglärare och vi briefade snart kvällens lektion. Jag skulle flyga mina två första mörkerpass. Vi gick igenom lektionerna, den första en vanlig rundflygning för att känna på mörker. Då vädret var lite väl bra betedde vi oss lite dåligt med ljus så att vi skulle se något sämre.

Tydligen blir många rätt skraja första gången de startar och upptäcker att de inte ser en tydlig horizont, lärarn hade peppat en att titta på horisontgyrot, här har man verkligen nytta av simulatorflygandet, jag hade inga som helst problem med att flyga på instrumenten efter att banljusen försvann under nosen.

Jag fick lära mig lite nya lokala regler som att man flyger ut från Barkaby på 1200fot i mörker och in på 1000fot. Första delen av övningen var att hitta ut österut mellan Bromma och Arlanda controlzon... inte speciellt svårt när man som jag bor precis där det är lämpligt att flyga mot. Det var inga svårigheter att hitta Obs Rotebro, jästfabriken, Johnsson & Johnssons fina skyltar... På vägen tillbaka syntes Infracity som ligger söder om Upplands-Väsby bra, Stalands möbler som ligger 500m från min lägenhet syntes också fint.

Vi gjorde lite svängar utan att jag virrade bort mig eller så... Hittade hem gjorde jag också, fick lite tips om att tänka mig för över vilka referenser jag memorerade, i kväll syntes stans slalombackar väldigt bra, men de syns inte när sässongen är slut.

Första landningen gick bra... eller rättare sagt lika bra som mina landningar på Barkaby brukar bli i dager, jag kommer alltid in för högt. (Ni som flyger PF ser ett mönster ;) ) Efter denna landning stack vi västerut mellan kontrollzonerna, här var det inte lika lätt att navigera, efter Mac Donalds vid stäket tvingades jag titta på kartan för att ha pejl på vart jag var. Här vart det lite navigera på kompassriktning utan att ha mer än ungefärlig koll på vart man var. (GPSen låg påslagen på instrumentbrädan men användes inte under flygningen). Vi steg lite högre och jag fick lite tips om vart isbildning brukar uppstå först varför det är bra att plocka fram ficklampan och titta till de områdena med jämna mellanrum.

Vi flög bort mot Strängnäs, det mörkaste område vi kunde hitta, jag fick göra lite branta omväxlande svängar... jag fick under min grundutbildning skäll för att jag tittade och förlitade mig för mycket på instrumenten, nu när det uppmuntrades så var jag helt i mitt esse. Jag rattade in lite fyrar men jag har så bra lokalkännedom i luften runt Stockholm att det mer var för sakens skull än för att dra nytta av dem.

Vi åkte tillbaka över Södertälje, jag ombads hitta in till Bromma via Vårby... något jag gjort i dager många gånger. Att hitta från Vårby (Söder om Stockholm) till ön Björnholmen dit tornet ville ha oss var också enkelt, bara att följa strandlinjen från Slagsta till Västerbron. Efter Björnholmen skulle vi mot Barkaby via Bromma... Det var inte helt lätt att se själva flygplatsen, hann komma ganska nära innan jag såg den trots att jag hela tiden visste ganska vart den var. På vägen mot Barkaby blev jag förvånad över att Kista Science Tower  inte syntes bättre (det drunknade i allt annat ljus)

Väl över barkaby startade andra lektionen, en massa landningar. Inledningsvis var vi tre kärror i varvet som tränade landningar. Mina varv blev snabbt enligt lärarens önskemål (flackare final). Bra sättningar varje gång, på grund av det ypperliga månljuset vart det obetydligt svårare att landa utan landningsstrålkastare. Barkaby har ett ganska tajt landningsvar pga. bullerkänsliga områden och att ATZat är litet, principen är att hålla 1000fot tills man svänger bas, sikta på tryckeriet och flyg dit på tomgång, sväng därefter final. Många tycker basen är lite jobbig, att behöva sjunka så brant, själv tycker jag att den delen har en bra vinkel ;)

Läraren var mycket nöjd efter passet, så nöjd att vi kommer att korta ner kursen något,är vädret fint imorn så flyger jag ett dk pass med bedömningslandningar och därefter två ek-pass (som blir ett) med vanliga och bedömningslandningar. Tyvärr kan man inte göra bedömningslandningar enligt läroboken på Barkaby, för mycket bostäder och annat som man skall undvika så det blir lite mer av en träning att göra ett landningsvarv anpassat för motorn på tomgång, någon som tror att jag kommer att få problem med det :D :D :p :D :D

Stockholm är vackert på sommaren med allt vatten! Stockholm med ett lätt snötäcke i mörker är inte illa det heller :)
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: BEQ on December 20, 2004, 21:15:28
Addera endast Indiana Jones-temat.... :D

Om instruktören ville ha flackare landningar i mörker vågar jag knappt tänka på hur din glidbana såg ut... ;)
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on December 20, 2004, 21:16:32
Är inte vingglidning obligatoriskt på final???
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Rivvern_ on December 20, 2004, 21:30:05
Åh... Vilken dag!!!

Låter  kuuuuul!
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Magnus on December 21, 2004, 09:43:14
Kul!

Själv övade jag start och landningar igår på min gamla krigsbas Tierp. Det är en del nya procedurer. Bränslepumpar, förvärming.. 80kt.. 75kt.. 70kt... 65kt... men roligt! Särskilt när det är så fint väder som igår.
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on December 21, 2004, 19:15:28
Måste vara lite annorlunda än en 37:a
1:55 ytterligare mörker i loggboken idag, 20 landningar, ungefär hälften var konstiga varianter av bedömningar  :-OO :) :D Hälften ek kanske skall sägas.

Ett tunt overcast på ca 3000 fot gjorde varken till eller från ljusmässigt, det av månljuset som filtrerades bort ersattes av speglat stadsljus. Inte mycket att säga om flygningen, önskar att jag haft med mig kameran...

Om vädret tillåter så blir det Barkaby-Skavsta och tillbaka på måndag, Barkaby-Västerås ek på tisdag och sedan Barkaby-Borlänge ek på onsdag... sen är det klart. :D  Nå vädret lär väl ställa till med något spratt :-/
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Shar on December 21, 2004, 23:39:58
Låter spännande Ctrl!

Du har inte missat att det är kuling/stormvarning i Sthlms området imorgon onsdag antar jag.

Ingen höjdare o flyga i. :D

(OBS! Gyttjeslusk som jag är, är jag kanske inte lämpligast att bedömma detta.)
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Bax on December 22, 2004, 13:25:47
Trevligt, får själv nostalgiska tankar om mina första nattflygningar. Det var i Dallas och himlen var full av nav lights från andra flygplan och downtown med skyskrapor gav ett surrealistiskt intryck. Med stämningsfullt rött ljus i cockpit fick jag en känsla av "Bladerunner" miljö, vi var några svenskar som tyckte det var så kul (och det var lättare att få lediga flygplan) att jänkarna kallade våra flygpass för "the graveyard shift".

QuoteOriginally posted by Control87th
och bedömningslandningar. Tyvärr kan man inte göra bedömningslandningar enligt läroboken på Barkaby, för mycket bostäder och annat som man skall undvika så det blir lite mer av en träning att göra ett landningsvarv anpassat för motorn på tomgång, någon som tror att jag kommer att få problem med det :D :D :p :D :D

hehe där tror jag inte du får problem. En anekdot från 87th LIR i danmark:
Efter en lång tur norrut (med noga bränsle beräkningar enligt riktig MLU manual) så blev det ont om soppa på hemvägen. Flight lead gjorde fuel checks och Control låg riktigt lågt ! Lead satte kurs mot tanker för airrefuel men tankern uppförde sig konstigt då det var Controls tur och han fick ingen soppa - resultatet blev en bedömningslandning som tyvärr avslutades med ett okänt föremål på banan. Control sköt ut sig men inflygningen blev kanon.
Maverix, numera Trix, hade oxå en spännande avslutning med soppa torsk och bedömningslandning på väg ?! Detta gjorde han utmärkt utan någon som helst skada på flygplanet.
Det var således mycket spännande att vara åskådare då jag själv hade borrat ner mig strax söder om målområdet.
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 14, 2005, 18:02:37
Tänkte bara gratta mig själv över att mina två första ATPL prov är avklarade. Operational procedures och Communications klara. :D

På Onsdag blir det Human performance & Limitations och det ämne som är tuffast för mig, Meteorology.

Samtidigt är det skrämmande att läsa ovanstående och inse att jag ännu inte flygit mina EK-mörkerpass, först i fredags fick jag mitt förnyade certifikat.  :-/
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Horizon on March 14, 2005, 18:07:31
Grattis! :)
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 14, 2005, 18:52:33
Tack!

Hur var det nu, satt det logiska tänkandet i vänster eller höger hjärnhalva :p ;) :D
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Horizon on March 14, 2005, 21:27:14
Vänster... nej höger! Nej vänster! :D
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Bax on March 15, 2005, 11:49:31
Logiskt tänkande hmmmm... låt se nu - e det inte höger så kanske vänster :D
grattis
bax
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 16, 2005, 22:29:10
Helt slut i huvudet efter veckans drabbningar. Så slut att jag endast orkar känna lättnad, inte glädje över att jag nu klarat av omgångens test.

Mest lättad är jag att jag klarade METen, fick 81%. 75 är gränsen. :D
HPL provet var helflummigt men på nått sätt måste jag ha lyckats vrida in samma flumkanal för jag fick 94% på det testet  :-OO :p
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 19, 2005, 21:51:37
Mörker, mörker, mörker..... bra mörker :D

Bax ringer strax efter sju, efter att jag sömndrucket hittat telefonen som för första gången inte legat i laddaren där den ska får jag reda på att han inte blivit inkallad på sim beredskap och vi kan ses som planerat.

Jag somnar om och vaknar igen vid nio... tar en dusch och rensar därefter bort pappersberget på bordet och försöker gömma undan min pantflaskeförmögenhet på balkongen (Bax hittar den nästan direkt :-/  ). Bax dyker upp på stationen vid 10 och jag hämtar honom... vi snackar lite strunt, tankar och bränner lite patchar samt väntar på att min IPAQ skall få uppdaterade flygkartor inlagda.

Vi ringer också Nauwa, vi hade en liten förhoppning om att kunna besöka honom i Gävle, tyvärr (för oss) är han mitt uppe i en flytt. Vår plan är fortfarande att flyga till Gävle och bara ha kul... sen ringer en av mina studiekamrater och han undrar varför vi inte flyger till Johannisberg... jag nämner något om oplogade gräsfält men blir snabbt korrigerad, de har en asfaltsbana. Jag och Bax ändrar planen, Västerås är nu målet... efter en sväng förbi MCD är vi på Barkaby vid 14, lite fundersamma blir vi när vi ser i boken att ingen av de två som bokat planet på dagen före oss har flugit... väl framme vid maskinen förstår vi varför, planet har punktering :-( (Det är fixat nu)

Vi väntar en timme medans den andra kärran är borta i förhoppningen om att den som bokat kärran därfter inte skall ha den, vi har inte tur idag X-(  Nåväl, jag fick tillfälle att spana på en nästan färdigbygd Cozy, förnuftet säger att jag skall bygga/köpa något annat men jag dregglar nästan när jag ser maskinen. :)

Bokar en kärra tills imorgon (Om det är någon som vill sitta ett par timmar i baksätet på en PA28 imorgon och kan ta sig till Rotebro eller Barkaby så hör av dig) 10-14. Släpper av Bax på stationen och åker hem. Väl hemma tittar jag på väderleksrapporten CAVOK i nästan hela sverige, FEW på 3500' över Arlanda, ringer skolchefen och får klartecken för en EK-mörker.

:D
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 19, 2005, 22:15:28
Vid 18:20 är jag ute på Barkaby igen, filar en färdplan för 19:30... mot Västerås/Hässlö får besked om att Tornet är stängt men att det kommer att vara öppen igen vid 19. Snackar med folk, tankar planet och gör mig klar. 19:15 ringer jag skolchefen och meddelar att jag är redo med planerad start 19:30... klart åka, ring vid återkomst... :p

Vid 19:29 står jag vid motoruppkörningsplatsen och gör de sista kontrollerna. Det finns ingen på Barkabys frekvens så jag gör en radiocheck mot Stockholm ctrl och meddelar att jag hör av mig igen när jag är i luften. :)

Tänder banljusen med några tryck på radion, linar upp. Placerar mina papper, kartor mm. där jag vill ha dem och placerar även GPS:en på lagomt avstånd. Startar bana 24, allt går som det ska och strax är jag på 500'+ AGL över IKEA, fäller in klaffen stiger lite mer, av med pumpen på 700' via sjön flyger jag ut mot masten vid stäketleden. Skiftar frekvens till sthlm ctrl, aktiverar färdplanen och ber att få stiga till 2000'

Efter klartecken går jag mot radiofyren Lena på 2000' ungefär vid LNA får jag en annan frekvens till controllen 123,75... det är en lugn kväll några plan som dirigeras in mot Arlanda men inget märkvärdigt, får info om en annan kärra på 4000', ser den först långt senare den ska också till Västerås.

Strax innan Västerås yttre kontrollzon får jag besked om att Tornet är stängt, jag försäkrar mig om att banan ändå är uppen, jag får tillåtelse att skifta frekvens... Jag fortsätter en bit till innan jag skiftar frekvens. Väl där hör jag en annan kärra som ropar på så sätt som man gör vid en okontrollerad flygplats... blir minst sagt förvånad när Tornet svarar (Det hade tydligen tänkt låta tornet vara nere men när en kärra ville komma in IFR/precission så öppnades det igen. Jag som redan är innanför det av Västerås kontrollerade yttre området får ganska bryskt order om att vända österut... efter 720graders svängande är den andra kärran på final och jag får klart att komma in. Just det, strax efter LNA tittar jag till GPS:en, den har varnat för lite R-områden mm. i min närhet och har flera satans rutor uppe som tar lång tid för min IPAQ att bli av med, med mitt långsamma SD-kort. Det får bli en GPS-lös flygning (Vilket det borde va) men det gör inte så mycket...

Gör min studs och får klart höger ut mot Barkaby 2000'. Strax efter att ha åkt ur CTR undrar jag lite försynt om jag inte får byta till sthlm ctrl... får besked att det är hon som kontrollerar det yttre området (gillar bestämda kvinnor  :D ) Strax därefter skiftas jag över til Sthlm och det blir lite roligt förvirrat ett tag. Min färdväg går väldigt nära ett av skjutfälten(R-område) och jag blir först ombedd att gå norr om området (vilket jag ändå tänkt göra) Jag bekräftar och tar en ny kurs för lite större marginal. Strax därefter får jag besked om att jag inte behöver bry mig... ok, svänger tillbaka... sen kommer det nytt besked, de skjuter raketer upp till 5000' så jag måste undvika... hinner knappt påbörja min sväng norrut innan nya besked kommer, deras raketer når endast 500' så jag kan fortsätta över dem på mina 2000' :p :D
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: BEQ on March 19, 2005, 22:20:58
Och som vanligt så ringer du inte när du ska till Västerås.... :-(

Det måste ha varit en riktigt fin kväll för flygning.
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 19, 2005, 22:23:37
Passerar LNA på vägen tillbaka, redan i höjd med Bålsta får jag frågan om jag vill sjunka och ombedes säga till när. Meddelar att jag lämnar 2000' för 1200', får klart lämna frekvensen för Barkaby (nu av en ny röst) blir lite konfunderad då jag dels är på färdplan och det dels är en bra bit kvar (Nu skall man veta att min transponer inte hade fungerande höjdrapportering ikväll) både till Barkaby och till de 1200' där jag går ner i okontrollerad luft. Ca 2min senare frågar den senaste rösten om jag flyger på färdplan :p Jag svarar jakande... tystnad... får "glöm inte landningsmeddelande efter att du landat".... hihihi.

Är lite orolig ett tag när jag går in mellan Arlanda och Bromma kontrollzon, jag vet vart jag är på kilometern när, men just där skulle jag vilja ha bättre koll, jävla slöa SD-kort :-/ :p Allt gick bra ändå, Landade på Barkaby exakt timmen efter jag lyfte.

Ringde Skolchefen som frågade om flygningen naturligtvis och sen om vad jag hade kvar, när jag sa att planen är en likadan resa fast till Borlänge eller Norrköpin fick jag besked om att det räcker mer än väl med en sväng till Skavsta... så vi får se vad det blir. :D

Nästan klar. :D :D :D
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 19, 2005, 22:26:00
Inte ett moln på himlen, lite fuktighet i luften som gav ljusen från städerna en liten halo runt sig.

(Som sagt, jag och Bax dyker förmodligen upp i Västerås imorgon kring 10:30 :)
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Lupson on March 20, 2005, 11:03:14
Det låter...mysigt!
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Bax on March 20, 2005, 20:25:09
Äntligen fick vi flyga :D
Dagen började i moll men slutade i värdens slager refräng !
Efter gårdagens fadäs åkte vi ut tidigt, kärran stod på plats och vädret var kanon - bättre än i lördags.
Vårt första startförsök går inget vidare, normalt efter en kall natt. Vi snapsar lite extra och kör igen.
Prrrrrrrrr Donk... donk.... hmmm det där lät inget vidare.
Control ser lite sorgsen ut
-ääähmeeenn....
En snabb koll - visst, några kuggar på drevet till startmotorn har slåtts av.
Vilken tur att kärran som hade punka igår står kvar och har fått däcket bytt. Control rusar in i klubb stugan för att hämta papper och jag går "walk around".
När jag kopplar in headsets och grejer så kommer där en man - vad gör du ?
Ahhhh..... snubben har hunnit boka kärran innan Control har hunnit till klubbstugan !
Nåja han skulle bara upp en kort stund med sin lille son, sen skulle vi kunna få en timme i kärran. Under tiden har en mekaniker börjat jobba på startmotorn. Han är snart klar så när pappan och sonen landat så tar vi den kärran i en timme tills den ursprungliga är fixad.
När vi för andra gången skall ut så dyker det upp en NY person -sorry grabbar jag bokade precis !
AAAAhhhhhhhrrrrgh
Med hängande huvuden går vi in till mekanikern och ger en hjälpande hand för att påskynda, vad upptäcker vi då ???
Ytterligare skador från förslitningar på kranskuggarna kring propeller axeln.
- sorry boys grounded !
Control och jag tittar desperat omkring efter något levande kött som kan offras till någon mutbar gud. Ingen tur där heller ! Vafaaan sitter damen i kaffeterian och sticker förskärare i nån NOSIG vodoo-docka (det var säkert hon som var inblandat i stormen på Halmstad LANet).
Nåväl vi bokar upp kvällen men förstår ju naturligtvis att nått annat säkert kommer emellan. Vi tar lite paus går och käkar och hör och häpna kärran står där tillslut och vi kommer iväg :D
Control kör först och briefar mig i lokala procedurer och lite i handlingen av kärran som jag inte flugit innan. Tillslut har vi kört 3 timmar och känner oss ganska nöjda. Jag lyckades med mitt mål - att köra manuevers tills Control började må illa hehehe
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 20, 2005, 20:42:50
Hehehe... kanske fick någon dålig sushibit :-OO

Kom hem och var rätt slut... klockan är åtta och en liten sushi plus fixa på Barkaby är allt jag fått i mig. Nu efter en Billys panpizza börjar jag piggna till. Kom då på vad jag lovade mig själv i fredags... denna helg ska bli en ren vilohelg med mycket göra ingenting. Istället vart det flera timmar i en PA28 :D Inte kan jag vila upp mig på jobbet imorn, nu börjar nästa fas i Västerås, dags att läsa mer NAV och AGK (Aircraft general knowledge) :-/ :)

ctrl:
(http://nosigmasa.no-ip.com/ctrl/ctrl050320.jpg)

bax:
(http://nosigmasa.no-ip.com/ctrl/bax050320.jpg)

Autologgen:
DEP 20050320 1416 ESKB ARR 20050320 1515 ESKB
DEP 20050320 1536 ESKB ARR 20050320 1617 ESKB
DEP 20050320 1623 ESKB ARR 20050320 1655 ESKB
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Nauwa on March 21, 2005, 07:44:23
Uuuääääää!!!

Det hemskaste av alla hemskheter har just hänt i helgen, som ni kan läsa i tidigare i denna tråd så ville Ctrl och Bax komma till Gävle och hälsa på mig och min simulatorer..... och jag var tvungen att säga nej  :-(

Jag trodde aldrig att jag skulle behöva neka till ett besök, men eftersom jag och min familj är mitt uppe i en flytt till vår nyinköpta villa så var det helt omöjligt att ta mot besök denna helg.

Nåväl, vi är nu snart klara med flytten, sista mars så lämnar vi tillbaka nycklarna till radhuset och då är allt lugnt som vanligt igen. Den störtsa fördelen med flytten till villan är att jag nu bor granne med min verkstad som Viggen simulatorn står i.

Jag hoppas innerligt att jag inte behöver neka till besök i framtiden då detta gett mig stora psykiska problem  :-)

Nauwa
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: ft on March 21, 2005, 10:05:15
Ctrl,
det glädjer mig att se att du håller på att lära dig Riktig Flygning och gör små cirklar längs rutten. Jag utgår från att det är i stig? :D

Nauwa,
oroa dig inte för de psykiska problemen. Såna är lättare än man tror att... whoooo... blåååå hundar, blåååå hundar.... leva med. ;)
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 21, 2005, 20:33:03
Det blir fler möjligheter att åka till Gävle :D

Inga termikkurvor för oss inte, bara branta svängar, lite stall... nödtrn...mm. och bax konstiga okordinerade manövrar som till sist fick min kanske för tomma mage att be om nåd :-OO :D

Idag har jag haft en lång dag, stängde ytterdörren 07:00 och klev in igen 20:10. En lång dag med mycket korvstoppning, nav verkar inte speciellt svårt.. AGK, jösses, ska man behöva räkna på AC induktans och capacitans för att bli en komersiell pilot :-/ Det blir till att friska upp sina gymnasiekunskaper från elläran igen :-OO Blev dock glad när jag fick veta att en luftisfråga kommer att handla om att konvertera dec-bin-hex åt något håll, lite nytta av att vara en nörd får man :p
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Swede on March 25, 2005, 20:12:56
QuoteOriginally posted by Control87th


            Tack!

Hur var det nu, satt det logiska tänkandet i vänster eller höger hjärnhalva :p ;) :D

Varför ska man kunna sådant? är det för att om man tappar bort det så vet man vart man ska börja leta? :-/
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Magnus on March 26, 2005, 01:02:44
Hur har du fått fram de där grymma logg-bilderna?
Minns en tråd med en länk, om ett grymt program men jag minns inte.. hints?
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 26, 2005, 10:37:11
Har man en laptop/tabletPC/pocketPC och en GPS samt flyger VFR så skall man genast ladda ner pocketFMS :D

http://www.pocketfms.com/

:)
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: BEQ on March 26, 2005, 11:01:04
Så om jag köper Garmin IQUE eller vad den heter (pocket pc med inbyggd GPS) så ska det där funka? Å andra sidan är ju ingen sport att flyga längre då. Loggade i alla fall 2:05 igår i Katanan. :)
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 26, 2005, 11:14:52
Garmin ique... är det pocketPC i den, har inte den palmOS i sig?
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on March 26, 2005, 11:21:07
Kollat, det verkar som om det nyligen kommit en version med pocketPC förut var det bara palmOS. Att det är en garmin gör mig lite orolig, skulle inte förvåna mig om de endast skickar GPSdata till pocketPC enligt garmins spec och inte NMEA
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Mupp on March 26, 2005, 17:13:03
Jättestor brasklapp, jättestor verkligen, men jag har en ique 3600, den med PalmOS och hela skärmen, det ska funka med vilket gps-program som helst på den, men jag har inte testat. Om nån känner sig för att tvinga mig så kan jag dra in fugawi på den och se, men det kan ju vara annorlunda på m5, om den nu heter så? Hur som helst, är det av intresse för nån så säg till så ska jag testa.
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: BEQ on March 26, 2005, 18:20:51
Det slog mig när jag skrivit mitt förra inlägg att varför i helvete tog jag inte med klubbens gps295 i katanan igår, när den ändå bara är avsedd för detta flygplan? :-OO

Det hade ju varit så mycket roligare.

För övrigt var det ju en ganska intressant artikel i Flygrevyn om senaste cirrusarna och deras EFIS. Enligt Cirrus hade det skett en del haverier för att piloterna hade varit för upptagna med att studera sina fina datorskärmar och inte tittat ut. Verkar synnerligen dumt.
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Magnus on March 27, 2005, 03:30:46
Det är nästan så man väntar på första JAS-haveriet baserat på samma problem. För mycket skärmar och info, för lite titta ut.
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: BEQ on March 27, 2005, 12:13:59
Känt problem. Flyger man en lågnav är det ju inte direkt så att man grottar ner sig i radarn och inte heller om man gör en instrumentinflygning.

Civila EFIS-flygplan saknar nog markkollisionsvarning och attitydpresentation på alla skärmar, vilket är ett sista stöd innan den allsmäktige fienden marken nedlägger ännu ett byte.
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Bax on March 28, 2005, 17:29:06
Hehe, så har man stallat skiten ur Ängelholms PA28:or med :D
Maverix (Trix) tog med mig upp i klubbens maskiner, måste vara nått med min flygning för han blev oxå åksjuk !
När han kommit i form igen så hade vi riktigt trevlig flygning kring kullen och ljungbyhed. Jag måste säga vilken befrielse det var att flyga i Skåne med lite högre i tak en Sthlms futtiga 1200 fot.

BEQ: syftar du på civila trafikkärror så har så gott som alla GPWS eller TAWS.
GPWS - markvarning via radarhöjdmätare och pitot/static system
TAWS - via GPS höjdkarta varningar och "predictions" med visuell topografisk display.

mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on April 14, 2005, 19:19:42
Så många kronor fattigare har jag en lapp som ser ut som den förra fast den har två nya bokstäver på sig: NQ :-/
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: BEQ on April 14, 2005, 21:44:24
Nja, jag tänkte nog mest på de mer PPL-aktiga flygplanen med EFIS som blir fler och fler.

Ctrl: hur många surt förvärvade pengar kostade det?
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on April 14, 2005, 22:40:11
590 eller 690... Blir väl en till sådan för avance snart... och senare värre smällar för IR... COM och FI :-OO edit: Samt inte att förglömma en 6500:- läkarundersökning :(
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Horizon on April 16, 2005, 08:53:29
QuoteOriginally posted by Control87th


            590 eller 690... Blir väl en till sådan för avance snart... och senare värre smällar för IR... COM och FI :-OO edit: Samt inte att förglömma en 6500:- läkarundersökning :(

Femhundranittio-vadå?? Tusen? Nääää... Bara för att skicka efter den lilla lappen?
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on April 17, 2005, 01:02:53
Njäe, räcker väl med de 100-lapparna (För att ta emot en lapp från läraren som säger att jag kan flyga mörker... ploppa dit "NQ" på mitt cert, printa ut en ny kopia och skicka till mig.

Hur tusan har de kunnat få självkostnadsprincipen till det beloppet, jag har ju redan betalat för min del av luftrumsbevakning, haverikommision mm. med certet :-OO
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Horizon on April 17, 2005, 02:20:17
Låter helt klart som ett dyrbart nöje det där. Jag får fortsätta att cykla i skogen och brottas... :-/
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on November 22, 2005, 23:24:55
Haft en bra dag idag, skrev godkänt på mitt sista ATPL-prov idag :D Haft möjlighet att fira direkt, haft kickoff med en konsultfirma ikväll, gocart och god middag med gränsfall till för mycket alkohol, blir tufft att gå upp imorn ;)

ca 10 roliga timmar i luften sen är IR-certet klart. På västerås kommer de förmodligen att ha en flyglärarutb. i vår, tror att jag skall vänta nått år men vi får se...

Nästa puck att ta tag i blir att köpa mig en ny bil (den förra såldes för några veckor sedan)

Apropå nått helt annat, ingen som vill anordna LAN, jag börjar få abstinens?
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Mr Jim on November 23, 2005, 09:02:00
Control87th>Blir lite avis på ditt liv just nu, att bli bortskämd av konsultfirmor är inte helt fel heller ;)

Bax>Du har inga bra nattbilder från dina gamla "blade-runner"-pass? Är väldigt svag för storstäder i mörker nämligen :)

Egentligen är jag avis på alla ni som flyger på riktigt, själv har jag kommit igång bra med F4:AF iallafall, snart vågar man sig nog ut på nätet och lira igen!
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Bax on November 23, 2005, 15:12:58
Mr Jim: Skall kolla om jag har några goa bilder - jag hade ingen digitalkamera på den tiden så det blev inte så mycket mörkerbilder men Dallas skyline tillsammans med flyg in och utiftån både Love field och DFW var en mäktig syn.
Jag har förresten lite ny flygporr på gång som jag tänkte dela med mig av så snart jag får tid, ;)  surprise surprise.......
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on December 13, 2005, 20:35:13
Norrtälje x2

Har varit i Kiruna i två dar, åkte hem på eftermiddagen, tyckte att jag kände igen mig och mycket riktigt, SAS-kärran flög via Norrtälje över Rotebro och sedan ner till Arlanda. Väl på Arlanda slängde jag in mig i en Taxi (chaffisen har D-cert och två motor men jobbar som försäljningschef på ett IT-bolag plus kör taxi som extraknäck) Blir avsläpt på Barkaby flygfält, 45 min senare sitter jag med läraren, passerar Rotebro på väg mot Norrtälje :D

Kör lite VOR-holdings och inflygningar till Norrtälje flygplats. Vi kör VFR utan färdplan men jag sitter med karta framför rutorna... Sen aktiverar vi en IR-färdplan från Norrtälje till Bromma, det är lite kö bakom oss så vi kör fullgas hela vägen till missed approach. Som mest var vi uppe i 145knop indikerat, gälde att ha lugna roderrörelser.

En härlig dag, Började med en god frukost på Hotellet med Luciauppträdande. En kort sväng till RPS-Kiruna (hade hållt utbildning i går), det vart i princip bara en fika :D Därefter bar det av till Ishotellet, coolt ställe på alla sätt och vis, 4000:- per svit eller 3000:- per rum är i dyraste laget men vill ni bjuda kvinnan i ert liv på nått annorlunda så är en natt på ishotellet säkert en höjdare! På morgonen är det snökaos, vid lunch CAVOK.

Enda som var lite jobbigt var att de sprängde i gruvan (rakt under hotellet) så att man flög upp ur sängen 01:30 :-/ och undrade sömndrucket om BinLadin hittat tillbaka till Norrbotten :-OO
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Bax on December 14, 2005, 09:36:59
Fullt ös control :D  men glöm inte Team Absolut Dog's insats i söndags !
Control och jag höll vår CAP i 45 min mot Mig-29, Su-27 och Mig-21. Vi har slutfört fas tre i 87th Straydogs årliga tävling "Virtual William Tell" (Vi vann förra året ;) )
Tyvärr gjorde vi bort oss på fas 2 men under extremt svåra förutsättningar, 2 versus 4 enbart IR (svettigt). I år blir det nog inte högst upp på pallen men det är inte det viktigaste, vi har genomfört många timmar med seriös träning och utvecklats taktiskt.
Det är helt otroligt hur man kan börja med total misär för att efter några timmars träning totalt förändrat utgången.
Det är så otroligt mycket mer givande att flyga sin sim med lite seriös attityd och jag vill rekomendera alla som är intresserade att anmäla sig till 87th rekryterings pool. Hela skolsystemet i 87th har ändrats och nu är det betydligt enklare förfarande at gå igenom och man får vara med på riktiga online sessions tidigare.
Om det är nån som är seriöst intresserad så ta kontakt med nån av oss från 87th på Nosig.
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on December 14, 2005, 22:09:33
Mm, efter all vår träning mot SU27 med AA12 vart det dock lite av ett antiklimax, vårt egentillverkade träningsuppdrag var betydligt tuffare. Men det är väl som de tuffa pojkarna säger: ju mer vi svettas under träning destå mindre blöder vi i strid :D

Edit: Apropå så ser utsikten för ett IR-cert till LAN:et riktigt hoppfullt ut nu...
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Mr Jim on December 18, 2005, 13:40:42
Kör ni med allied force? Eller måste man dansa?
Title: Replying to Topic 'ctrl på nya äventyr'
Post by: Control87th on December 20, 2005, 21:32:11
Vi kör var 87th standard... Om Falconflygandet inom NOSIG på nått mirakulöst sätt skulle ta fart så har jag AF i beredskap ;)