Genom lite kikande i config.cpp hittade KTotte det värde som styr hur mkt siktet skakar i FDF (och ofp naturligtvis) och där hade finnpajsarna tagit löjeväckande mycket. De hade satt värdet till 4! istället för ofps standard som är 1. Inte undra på fasen att man inte träffade en ladugårdsvägg inifrån.
När man ändrade detta tillbaka till 1 så blev det genast som att spela OFP igen, fast med en massa skojigt nytt godis och utan irritationsmomentet med skaket.
Här är en länk till filen som ska ersätta (gör bkp först) config.ccp filen i din finmod/bin katalog. OBS!! alltså den som ligger i finmodens bin underkatalog, INTE den i din OFP rotkatalog.
Ladda ner här (http://web.telia.com/~u52214146/config.zip)
OBSERVERA!!!! Vidaredistrubuera INTE denna utanför NoSiG då det är en "oauktoriserad" modifiering av FDF moden. Den är alltså endast tänkt för våra interna sessioner.
Nu har vi helt plötsligt tillgång till massor av uppdrag för våra spelsessioner!. :) :) :)
Länkar för nerladdnign av FDF moden: (FDF 1.3 full)
http://koti.mbnet.fi/fdfmod/downloads.html
Sida med en uppsjö av uppdrag till FDF moden
http://fdf.joltan.de/
Lysande KTotte! :D
/Christer (a.k.a KeyCat)
Åhå, kanske tom. läge för mig att tanka. Hur är läget i stort, inte dags för en första uppdatering av NOSIG std. ?
Joda, jag och Jotte diskuterar fram och tillbaks och vi planerar att ha en 1.10 färdig tills LAN'et.... Hitintills inga stora grejjor mest uppdateringar av existerande addons + några små fixar som vi missade i 1.00:an...
/Christer (a.k.a KeyCat)
öhhh en sak till som tål att upprepas...
Det som behövs mest är inte en uppdatering av NOSIG packen utan uppdrag som använder sig utav packen...
/Christer (a.k.a KeyCat)
Problemet med AI som agerar lite störande är dock fortfarande kvar, till viss del.
Vid flertalet tillfällen igår fick jag en 7.62 i pannan när jag slängt mig ner med min ksp, och började panga. Gäller även när man använder AK.
Men som sagt, problemet är mycket mindre. Just pga att man nu faktiskt har chans att skjuta tillbaka och träffa. :D
Låter som det klassiska "uber shot" problemet i OFP... Om finnarnas vapen är kompatibla med JAM 2 (vilket jag tvivlar att de är?) kan man ju ge AI'n HD ammo som löser problemet ganska bra.
Annars se till så att AI'ns skill level inte är för hög, över ~0.6 och de börjar få sånna tendenser men det vet du/ni nog redan...
/Christer (a.k.a KeyCat)
*övertydlighets mode* Det Shar beskriver är ett generellt OFP AI problem, INGET specifikt för FDF. *slut övertydlighets mode*
Om vi slänger in JAM2 i FDF katalogen kan man ju köra skript som byter till JAM vapen i uppdragen, det är dock ett redigt pill att lägga in det på alla soldater i uppdragen plus att det är endel vapen som finns i FDF som saknas i JAM.
Som KeyCat säger, skill på över 0.5-0.6 är det som tyvärr ger überskill vad gäller träff med första skott
Eftersom vi redan är och haxxar lite i FDF-config så är det en smal sak att lägga till JAM2 i addon-mappen och ge vapnen kompatibilitet, plus att då utrusta ryssarna med HD-vapen per default.
Hade varit super om det går att fixa! Då tror jag t.o.m ctrl blir sugen på att lira FDF ;)
Har en önskan till om vi nu ändå lägger till JAM 2 i "vårt" FDF pack och det är att även slänga med den lilla TACTEvents filen vi använder i NOSIG-packet (den är bara 208 KB stor).
Gillar skarpt att man kan förblöda etc. och att man tvingas tänka på att plocka med sjukvårds prylar. Hade varit bra att ha med om man nu skulle få för sig att göra något FDF uppdrag framöver.
/Christer (a.k.a KeyCat)
Haxxor Kungtotte, ser ut som om du just frivilliganmälde dig till NoSiG FDF JAM2 kompabilitet jobbet. Du kan sluta vifta med båda händerna nu, vi har sett dem. :D
App app app!!! Komma här o sno min kodare?!
:D :p
Hoppas det inte gör något om jag slänger med min haxxade version av JAM2?
Inga stora förändringar, bara gjort så att "AP" projektilen för RPG-7 osv är en ordentlig spränggranat och inte pansarspräng och lite sådant.
Påtal om ingenting; Fox2 har gjort ett script för JAM2, så att om du plockar upp AI:ns HD magasin så blir de normala magasin för spelaren som använder dem. Fungerar även vice versa (om man nu vill ha det så).
http://www.sinewsofwar.com/forum/viewtopic.php?t=111
KTotte, slå ihop det med den version av JAM som KeyCat moddat för NoSiG, bla så att röken verkligne blockerar AI:s synfält plus att han laggt in fixen för ljudeffekten av skott som är näramiss.
Now you are talking!!! Finns det dessutom en fastställd standard före 041226 så skall jag försöka hinna göra ett bra mission till LANet
Första genomgången klar, har fixat så att alla default enheter har JAM-vapen och magasin, även lagt till så att man bör slippa alla idiotiska "missing addon: jam_magazines" meddelanden.
JAM-magasin även tillagda i ammo-lådor samt fordon.
Låter det vara för ikväll, men ger mig på fdf_conf.pbo imorgon om jag har tid (där alla FDF-specifika saker definieras).
Jag gör Rk-modellerna kompatibla med JAM men låter soldaterna starta med default-magasin.
Får man fråga hur ni kommer i kontakt med varandra inför en spelsession?
SÄPO räjsar runt i sina svarta bilar, stannar med en sladd utanför huset, sliter upp dörren och vrålar "NOSIG GAME PÅ IP X! ANMÄL NÄR DU ÄR KLAR!" :-OO :D :p
Icq, msn, irc, forumet.... Det mesta. Gäller o vara snärtig på multi-tasking bara. ;)
Jaha det är det killen i solglasögon brukar skrika, jag har alltid tyckt han sade något om att han var snorig...
Låter skitbra med alla haxxormoddningar, bara ni ger klara instruktioner sedan så alla gör rätt och lika när det blir till att lira :)
Okej, nu är det "klart".
RPK-74/47 har inte JAM2 kompatibilitet, skapade en CTD/äta-upp-allt-minne situation oavsett vad jag gjorde, så de får vara default magasin på.
FOX2's härliga script gick inte att applicera på en addon per default, antingen pajar det eller så får man inget resultat alls. Så då har vi lite problem, ger vi ryssarna HD-mag per default så kommer de tappa HD-mag, vilket betyder att vi kommer sno åt oss HD-mag om vi plockar ammunition från fallna fiender.
Men det kanske är ett mindre problem? Finnarna startar ju med Rk 62/95-magasin per default ändå, så det är bara om någon är klantig och skjuter slut på sin ammunition som han kommer få sno bössor från ryssen.
Om KeyCat skickar TACTEvents-grejen till mig så försöker jag fixa kompatibilitet med soldaterna, så att effekterna gäller på alla.
I övrigt är det ready to go, avvaktar dock med att packa och skicka upp tills jag får klartecken ang. HD magasinen.
EDIT
Första versionen ute för test på förband.
Dessa filer bör säkerhetskopieras innan patchen installeras:
finmod\addons\FDF_conf.pbo
finmod\bin\config.cpp
finmod\dta\scripts.pbo
Länk borttagen
Installationsinstruktioner:
1) Ladda ner
2) Packa upp filen i er Operation Flashpoint-katalog
3) Starta OFP med FDF som vanligt
4) Lek :)
Ändrat:
Alla default-enheter (West/Men, East/Men, Resistance/Men) har JAM-vapen och magasin.
FDF-soldaterna under East har JAM-vapen samt JAM High-Dispersion magasin.
Alla FDF-vapen har kompatibilitet med JAM2 (förutom RPK74/47, se ovan).
FDFs "CP-skak" borttaget helt för alla vapen.
JAM2 RPG-7 "Anti-Personell" stridsspets ändrad så att det faktiskt är en SGR och inte en PSGR med annat namn.
JAM2 "ljud-buggen" fixad.
JAM "Smokeblock" objektet uppdaterat till NOSIGs objekt (större).
Fixade ett fel med FDFs UZI, rättade till sökvägen till modellen.
Att skjuta med HD magg går bra för mig..
Henk, då beror det på att du siktar som en kratta till att börja med :D :p :D
Här ska testas :)
aja!
Vem var det som prickade Clark (visserligen i vårt lag) med ett skott på 500 m håll springandes åt 90 grader från vapenmynningen?
Men jag ska egentligen inte yttra mig föränn jag provspelat länge med HD mag :-X
Lysande jobb KTotte!
Tog mig friheten att lägga till "vår" TACTEvent.pbo, packa om det till ZIP-format (eftersom NOSIG packet redan är i det), en simpel README.TXT samt ge den ett versionsnummer så vi kan hålla isär saker och ting enklare....
Länk 1 - NOSIG FDF Tweak 1.01 (~7.5 MB) (http://keycat.no-ip.com/files/NOSIG_FDF_Tweak_101.zip)
OBS! Detta är vår inofficella tweak och får ej spridas utanför NOSIG!!!
/Christer (a.k.a KeyCat)
Okej, har fixat litet mer med den nu så att precis alla utom finnarna startar med HD-magasin, samt att det finns kompatibilitet för lite fler JAM saker, däribland backblast rök för AT4, RPG7 och M72 LAW från JAM och att den använder JAM smokeblock.p3d och inte FDFs standard.
Länk 2 - NOSIG FDF Tweak 1.01 (~7.5 MB) (http://swepack.game-host.org/files/NOSIG_FDF_Tweak_101.zip)
Obs: Detta är byggt på den version KeyCat har lagt upp, så ni kan skriva över den utan att oroa er. Antog samma namnformat på filen också, samt .zip format istället för .rar.
Kanon :D
Uppdaterade min länk till 1.01 versionen...
/Christer (a.k.a KeyCat)
Det har visat sig att tyvärr konverteras inte automatiskt gamla uppdrag till att soldater använder JAM så hela den modifieringen är ganska verkningslös.
Dock är ju bara att bli av med den överdrivna darrigheten på siktet ett stort steg framåt. :)
Skulle föreslå att vi tar ner de andra fixarna för tillfället för det är 7.5 mb nerladdning som inte är till någon större nytta just nu.
Otacksamma ungdjävel!
Eh, jag menar... mjo, det är ju lite jobbigt.
Kan "av-jamma" när jag har tid.
I ärlighetens namn så har jag ännu inte testat KTottes lilla tweak men det borde ju funka om det inte är några vapen utanför FDF modden som används??? Någon som har en förklaring???
/Christer (a.k.a KeyCat)
Skadar jammingen... det är väl bra för de uppdrag vi gör? :-OO :D
KeyCat:
De vapen som definieras av FDF-modden har fått JAM kompatibilitet, d.v.s Rk 62/95, PKM, SVD och så vidare. Där man kan hitta matchande magasin förstås.
De finska soldaterna startar med default-magasin för sina vapen, men de ryska soldaterna (som definieras av FDF) samt default-enheterna under kategorin "Men" på alla sidor startar med JAM-vapen och JAM-magasin (JAM_M16, JAM_W556_30BMag osv).
Dock har vi uppmärksammat att i uppdrag så startar ryska soldater fortfarande med FDF/orginal-magasin och ej JAM-vapen.
Placerar man ut enheter i editorn så fungerar allting som sig bör, men inte i uppdrag, vilket gör hela grejen med JAM smått onödig (varför ladda ner 7.5Mb när man kan dra ner ~500KB?).
Ahh OK nu förstår jag! Håller med ctrl att vi bör behålla JAM2 (+ TACTEvents) för eventuella uppdrag vi själva gör i framtiden, de gör ju ingen direkt skada menar jag...
/Christer (a.k.a KeyCat)
Har lagt upp en ny version av NOSIG FDF Tweak. Denna version tonar även ner CP skaket när man sitter knästående eller ligger (vilket de tidigare inte gjorde).
Länk 1 - NOSIG FDF Tweak 1.03 (~150 KB) (http://keycat.no-ip.com/files/NOSIG_FDF_Tweak_103.zip)
Denna fil är betydligt mindre än version 1.01 eftersom vi utelämnade JAM2 och TACTEvents från ZIP-filen.
/Christer (a.k.a KeyCat)