NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: Magnus on November 27, 2004, 17:22:26

Title: Beware Uppsala
Post by: Magnus on November 27, 2004, 17:22:26
Idag loggade jag min första timme i en PA-28. Ett första steg mot PPL. Luftrummet i Uppland kommer aldrig bli sig likt igen. Inte Uppsala flygklubb heller. Snart är det dags att skriva teoriprov också.. *brrr*
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: simon on November 27, 2004, 17:35:27
Har du lagt karriären inom FV på hyllan Magnus?
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: BEQ on November 27, 2004, 17:37:17
Härligt Magnus! Du vet väl att man får avance "på köpet" bara man genomgått GFU? Planerar att flyga in mig på SK 50 så snart jag har tid över.

Kör du en hel kurs eller bara delar?
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: griffin on November 27, 2004, 20:00:40
Härligt Mange. Du får briefa mig mer sen :D
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Obizzz on November 27, 2004, 20:07:03
kul! lycka till!
Title: Replying to Topic 'B
Post by: Flushy on November 27, 2004, 22:35:32
Grattis! jag e också med i Uppsala fk! jag o min kompis har Sture träff som instruktör, men han kommer inte ner i en Pa28 pga dålig höft så jag antar att du inte har han? hehe...

Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Obizzz on November 27, 2004, 22:40:28
ahh, det är du som är Flushy, välkommen till forumet då :D
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on November 28, 2004, 10:53:48
Nä jag har inte Sture Träff, utan en ny flyglärare i min egen ålder faktiskt. Gått TFHS, fick inget jobb, betalade sin egen flyglärarutbildning och nu kör så hårt han kan på Sundbro.

Eftersom jag får tillgodoräkna mig min militära flygtimmar så slipper jag att jag måste flyga 45 timmar innan jag flyger upp vilket känns rätt skönt men jag är fortfarande lite osäker när det gäller det administrativa då ingen på klubben heller har riktig koll på hur man för över militära timmar till det civila förutom att man man fyller i det bara och skolchefen skriver på osv. Samma sak när det gäller "avance". Du får gärna bringa lite klarhet i det här BEQ då du förmodligen är i en liknande sits att du fört över militära timmar och annat till din "Pilot logbook" som jag fyllde i för första gången igår.

Vad jag gjorde var att jag gick klubbens egna teoriutbildning som nu i princip är klar. Det är ju rätt mycket nya procedurer civilt som skiljer sig från det militära. Eller det är snarare så här att det är rätt mycket man måste göra själv nu som man slipper i det militära. Så det kändes rätt vettigt att få en grundlig genomgång på BCL, Navigation, certifikatfrågor osv.

Personligen så ser jag det här mer som en kul men rätt dyr hobby att åka upp o lajja lite på helgerna. Om det kommer leda till CPL och ATPL det får vi väl se.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: simon on November 28, 2004, 13:24:42
Jag ställer frågan igen:


Har du lagt ner FV-karriären?
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on November 28, 2004, 13:30:23
QuoteOriginally posted by simon


            Jag ställer frågan igen:


Har du lagt ner FV-karriären?

Nä. Som jag skrev :) "Personligen så ser jag det här mer som en kul men rätt dyr hobby att åka upp o lajja lite på helgerna."

Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: BEQ on November 28, 2004, 15:42:34
Jag läste in teorin på egen hand och sedan var jag tvungen att skriva klubbens eget prov innan jag fick skriva på riktigt. Glöm för allt i världen inte bort "human factors" - där det viktigaste är att veta huruvida det logiska tänkandet sitter i höger eller vänster del av hjärnan och om rökning är a) bra, b) dåligt, c) mycket dåligt eller d) riktigt jäkla superdåligt för hälsan. Råkade själv ut för de frågorna vid skriftliga provet.

Sedan tog jag 5 lektioner anpassade efter min egen smak. Dessa koncentrerades till start och landning med PA-28 och nödprocedurer med bedömningslandningar. Därefter flög jag upp.

Jag för en vanlig civil loggbok över vad jag flugit civilt (förutom att det trillade in en timme F-16 där också :-) ).  Sedan brukar jag kopiera mitt besättningskort lite då och då och lägga det som bilaga i loggboken. Avance-behörigheten har jag inte fått inskriven ännu fastän jag har rätt till det. Får gå på skolchefen igen.

Ctrl och Maverix har väl rätt bra koll på vad det finns för datahjälp nu för tiden med att plugga in teorifrågorna.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on November 28, 2004, 16:25:46
Klubben (Uppsala i mitt fall) har rätt bra koll på teorin och jag ska skriva deras prov den 13/12 tror jag det var. Skulle kunna lägga dessa frågor i ett PM men eftersom det här är min egen tråd så låter jag alla andra se :)

BEQ, i Pilot Logbook har du fyllt i din militära flygtid och höftat till antal landningar, mörker, IFR tid osv? Har sedan någon på klubben bestyrkt detta och hur gick det till?

Vad sa uppflygningskille på Luftfartsverket när du flög upp och inte hade din 45 timmar och hur reddes situation upp?

Jag får lite olika budskap när jag pratar med olika människor inklusive luftfartsverket själva så jag är bara ute efter lite "hands-on" erfarenhet.

Kopia på besättningskort funkar ju bra för mig men det vore bra att få in det i "boken" på rätt sätt från början om möjligt.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: BEQ on November 28, 2004, 16:53:39
Jag har inte fört över något sådant till min loggbok utan jag har bara med mig mitt besättningskort och så får den som eventuellt är intresserad titta i det.

Uppflygningen gjorde jag med en bekant till farsan, som är fd ff. Det blev lite smidigare på så sätt. Han hade inget att anmärka på i den vägen. Jag hade heller inte skaffat något radiocert. På klubben var de helt bestörta och förstod inte hur vi kunde kommunicera i FV utan det :-OO
Kontrollanten gav fullständigt fan i om jag hade radiocert eller inte.

Du måste bära en sak i åtanke - LFV är till bredden fyllt med idioter. I alla fall har jag inte lyckats stöta på en enda vettig människa där under alla mina kontakter med dem. Har för mig att jag beskrev detta i någon tråd häromåret.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on November 28, 2004, 17:25:42
Jag tror jag börjar få grepp på det hela. Så här står det i BCL-C 2.2 mom. 4.4


---------------------------------------------------
4.4 Tillgodoräknande av militär flygutbildning

4.4.1 Sökande som enligt intyg från militär flygchef med godkänt resultat genomgått militär teoretisk och praktisk flygförarutbildning motsvarande kraven ovan skall genomgå kompletterande teoretisk och praktisk utbildning vid en godkänd flygskola samt avlägga teoretiskt prov (A-prov) och flygprov inför Luftfartsinspektionen. Utbildningen får förkortas efter skolchefens bedömning. (LFS 1995:53)

----------------------------------------------------

Det verkar vara helt oviktigt att föra över militär tid till den civila boken. Det enklaste verkar vara att ta med sig besättningskortet faktiskt. Frågan är om det räcker. Jag är ingen flygtids-fetischist vilket det verkar finns många utav utan jag försöker förhindra en uppflygningssituation där då framkommer att, "alla papper inte är i sin ordning".

Efter att ha läst ett gäng BCL bestämmelser nu så verkar det generellt vara lika överallt. Har man gjort det militärt så behöver inte göra mängdträning civilit men teori och praktiska prov måste genomgås. Skolchefen på flygskolan avgör.

Får väl slänga in mitt intyg från GFU gissar jag längst bak i boken också.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: simon on November 28, 2004, 19:29:35
QuoteOriginally posted by Magnus


           
QuoteOriginally posted by simon


            Jag ställer frågan igen:


Har du lagt ner FV-karriären?

Nä. Som jag skrev :) "Personligen så ser jag det här mer som en kul men rätt dyr hobby att åka upp o lajja lite på helgerna."


Jo, precis men jag förstod inte rikgti vad du menade med det.

Jag har fått för mig att du flyger från F4-Östersund. Hur kan man då "åka upp" till Uppsala för att flyga?
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on November 29, 2004, 00:15:53
Aehm, jag bor i Uppsala. Anställd av F4 i Östersund och har min flygtjänst i Luleå. Logiskt va?
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: simon on November 29, 2004, 07:33:30
otroligt.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: ctrl on November 29, 2004, 12:40:06
Enklast är väl att ta ett snack med Skolchefen... Angående uppflygning, Skolchefen på Botkyrka FK, Bo-Gunnar Ingfeldt är gammal millitär Tunnan/Draken pilot, han har rätt att utföra luftisprov. Försök ordna uppflygning för honom, han är jävligt bra.

Jag har inga vettiga nätresurser för provfrågor. Nu vet jag inte hur mycket som ändrats sen JAA/JAR men jag antar att frågorna är väldigt lika. Få tag i "1000 frågor" och kolla igenom dem för att få en uppfattning om "stuket" på frågorna. Tyvärr finns det fortfarande en och annan fråga som är korkad, oväsentlig eller tom felaktig :-/
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on November 29, 2004, 14:02:26
Köpte hela KSAB paketet. Helt onödigt visade det sig i princip men gjort är gjort. Tusen frågor är bra, den ingick i paketet.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on January 05, 2005, 16:28:47
Idag mina elektroniska vänner så gick jag EK på PA28:an..

Under mitt tredje pass !?! tyckte läraren att det här går ju fint, jag hoppar ut så kör du två landningar själv.. *gulp*

Så Sundbro radio SE-ILG medvinden för landning bana 24....

Det gick bra :) har nu exakt 4 civila flygtimmar.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: BEQ on January 05, 2005, 17:04:56
Grattis! Visst känns det lite speciellt med "civila" timmar? :)
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on January 05, 2005, 17:28:40
Tack.

Trodde inte jag skulle grejja det på tredje passet men det kanske är lite som att cykla ändå. Nästa pass förhoppningsvis imorgon blir det bedömningslandningar, nödträning osv.

Civila timmar.. jo det känns lite märkligt. Dubbel bemärkelse eftersom jag har den bakgrunden jag har.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Control87th on January 05, 2005, 17:40:11
Själv tvingades jag säga nej när lärarn ringde och frågade om jag inte skulle köra min mörker-ek till Västerås idag. Jag var lite sen med att skicka in min ansökan om nytt cert (gick ut vid årsskiftet), räknar inte med att få det nya föräns i slutet av månaden :-/
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on February 08, 2005, 16:03:30
Jag klarade Teoriprovet..

Jag repeterar..

J-A-G  
K-L-A-R-A-D-E    
T-E-O-R-I-P-R-O-V-E-T


[/b][glow tcolor=red, fcolor=black, size=30, strength=1]JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!![/glow]
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Obizzz on February 08, 2005, 16:37:21
Grattis!!
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Control87th on February 08, 2005, 16:37:22
:D :) :D :)
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on February 08, 2005, 18:01:21
Känns rätt kul att ha en egen tråd om sin PPL-utbildning. Särskilt idag som ni förstår.

Senaste uppdatering förutom teoriprovet är att jag i helgen flög pass 4 och 5. Uppe nu i den otroliga mängden av 6.5 flygtimmar. Fokuserade på motorbortfall och bedömningslandningar. Lade tid på stall/vikning/undvika spin osv. På lördag blir det Nav till Borlänge och landa asfaltsbana och öva motorbortfall efterstart. Känns tryggare där än på ett 500m gräsfält. Vi får ju inte landa F16 på helgerna då de har stängt.

Sen är det inte mycket kvar. Känns nu som jag siktar på en 10 pass ungefär innan uppflygning.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: griffin on February 08, 2005, 20:25:52
Good for you mate, good for you!

Det låter kul! Då vet jag vad jag gör i sommar när jag besöker dig då :D
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Control87th on February 08, 2005, 20:38:02
Låter som om vi snart kan ha ett fyrskepp NOSIG PA28:or över mälaren.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Nauwa on February 08, 2005, 21:39:08
5 om ni släpper in en gammal PA-28-140 utan transponder  :-)
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Brat on February 09, 2005, 01:05:32
Då var det inte du som dånade runt här ovanför idag! Det gick nog åt en del kalsonger tror jag som de tog i!
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Mr Jim on February 09, 2005, 14:34:09
Magnus>Grattis! Måste vara en mäktig känsla, nåndag kanske en annan har pengarna och motivationen :)
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on March 28, 2005, 01:32:29
Äntligen lyckats göra klart excelbladet för att slippa göra driftfärdplan "the old fashioned way". Så jag provade det och rätt skönt att bara fylla i vind, tas, TT och avstånd så trillar TH, MH, GS, hur lång tid det tar och hur mycket bränsle som går åt ut utav sig själv. Jag vet inte det känns bara mer gedigert med en välpreparerad karta och en deltaljerad driftfärdplan.

Fick skaffa mig konto på Aro.lfv.se så jag kunde lämna in mitt livs första färdplan. Plötsligt saknade jag möjligheten att faxa en grov skiss till tornet och sedan löser sig allt utav sig själv, eller hur BEQ? Fick svar efter tag.. fel fel fel. Schoolflight är X, inte G. Det heter PA28A inte PA28.. punkter anges som ARS060018 inte ARS06018 där ARS är VOR fyr, 060 riktning och 18 avstånd. Men fick ihop det till slut.

Gav oss ut från gamla F16 faktiskt. Vi har flygplanen där nu när tjällossningen gör Sundbro till en ända stor gegga och satte kurs mot Uppsala-Näs. En sån där vacker och klar vårdag då man ser hela Mälardagen på en gång. Kontaktade Stockholm kontrol för att det skulle aktivera färdplan. Kändes otroligt nödvändigt att ha fyllt i alla brytpunkter som angivelser till VOR fyrar då hon på kontrollen inte ens orka kolla igenom den.

Flygledare, "Så du går direkt Aros?", "Nej, först dit, sedan dit". (väntan) "Du är klar dit och dit på 2000'  *suck*

Flög ner mot Mariefred till svärföräldrarna som stod och vinkade, vände upp mot strängnäs och gick mot Västerås och Johannisberg för en studs. Fick ett tips från en annan kärra att tornet var stängt, alright tänkte jag, skickade lite C-meddelanden att jag kom in för studs bana 05.

Studsade och fortsatte tillbaka mot Uppsala.. avsluta gamla färdplanen, aktivera nya (allt detta krångel...). Följde mälarna tillbaka mot Uppsala. Letade rätt på lite trevliga framtida badstränder på en 500' höjd, tillbaks till gamla F16. 2 bedömningslandningar och sedan var det klart.

Riktigt trevlig hobby detta. Synd att det måste kosta pengar.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Control87th on March 28, 2005, 09:44:07
"Bara" :-OO

Man trycker in färdplanen i pocketFMS, väljer "get meteodata(Metar)", trycker på navdataknappen och sedan print  :D

Apropå färdplaner, rekordet för mig var resan till Luleå via Sundsvall. Av mina fina punkter vart det från Tullinge "klart Lena därefter Sundsvall, 4000 fot minus" :D När jag sedan kommer till inpasseringspunkten vis Sunsvall får jag direkt "S-VA klart landa vind....."... lite trafik den dan :)
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: BEQ on March 28, 2005, 09:47:19
Tyvärr är ju nästan allt roligt proportionerligt dyrt.

Färdplaner är ett jäkla aber. Har bara fyllt i tre st hittills i min karriär och det där med VOR-fyrar känns inte som något för mig. Det fungerar bra att bara köra på karta i den farten och strunta i kursgyrot, tycker jag. Det visar ju ändå bara 45 gr fel. Påminner om ett visst anant kursgyro ;)  Nä, det är mycket trevligare att bara skicka iväg några LOLA på sin höjd till ATS. Färdplan... huh...

Du skulle ha sagt till i förväg så hade du kunnat göra en paus på Johannisberg för en fika. Kul att höra att det går framåt för dig. Måste vara dags för examen snart va?
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on March 29, 2005, 00:02:03
QuoteOriginally posted by BEQ
Du skulle ha sagt till i förväg så hade du kunnat göra en paus på Johannisberg för en fika. Kul att höra att det går framåt för dig. Måste vara dags för examen snart va?

Det är väl mest upp till mig. Siktar fortfarande på innan sommaren. Visste inte du var hemma över påsken.

Ska vi inte öppna ett nytt sub-forum här på Nosig som heter "planerade flygningar" Så kan man anmäla sina rutter där så kan folk erbjuda en kopp kaffe om de bor i närheten.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: BEQ on March 29, 2005, 08:32:54
Bra idé!
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on June 17, 2005, 12:19:17
Sedan ungefär 1 timme sedan så är jag certifierad att framföra enmotoriga propellerplan under 5700kg. Precis betat av uppflygningen.

Jag ger mig själv ett fyrfaldigt hurra :)
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: granQ on June 17, 2005, 13:04:02
grattis
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Obizzz on June 17, 2005, 13:20:23
grattis!
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: BEQ on June 17, 2005, 14:38:10
Grattis!
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Bax on June 17, 2005, 16:35:36
Oj, ni måste ha bättre väder än i skåne :)
Grattis
mvh
bax
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Control87th on June 17, 2005, 19:23:04
Hipp hipp hurra, var på Hässlö hela dagen, fint väder med lätt regn på eftermiddagen.
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: griffin on June 17, 2005, 22:47:28
Grattis Mange! Jag åker gärna med! :D

Grattis till Flushy med förresten, av samma anledning!
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Obizzz on June 18, 2005, 00:48:24
ofan flushy med, grattis mästermålaren
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Andreas on June 18, 2005, 02:02:46
Grattis!
Title: Replying to Topic 'Beware Uppsala'
Post by: Magnus on June 19, 2005, 17:10:10
QuoteOriginally posted by griffin


            Grattis Mange! Jag åker gärna med! :D

Se till att få din håriga rumpa till Uppsala bara så ordnar vi allt det där andra.
Title: Replying to Topic 'B
Post by: griffin on June 19, 2005, 19:24:22
QuoteOriginally posted by Magnus


           
QuoteOriginally posted by griffin


            Grattis Mange! Jag åker gärna med! :D

Se till att få din håriga rumpa till Uppsala bara så ordnar vi allt det där andra.

Mmm, det börjar bli hög tid för det. =)