Vad var det för specifikationer som du hittat? Skaffade nyss en 240 -87 med B230F katmotor.
Trots att nyare bilar ofta kräver datorer så finns det ofta tolkning till bilens eget larmsystem för fel. Vi har även en Plymouth Grand Voyager -93, den kan tala om fel i tänd och insprutningssytem om man vickar nyckeln mellan tändning-0 ett par gånger då blinkar den koder som kan avläsas i Haynes boken!
Har alltid köpt Haynes böcker.
Även till min Passat -00 så har jag köpt boken. Har iof lämnat in den på verkstad efter att kollat i boken och gjort mina försök att lösa det men inte lyckats. :D
Men man har ju iaf försökt.
Bytt bärarmar på Passaten eller....?
Jag har faktiskt köpt Haynes boken till min BMW 318 (92) också, problemet är att det jag trodde var fel var markerat med tre svarta skiftnycklar...
Och nu när mekanikern har kollat det så visade det sig att det inte var fel, men han har inte hittat nått fel alls i den, och den går ändå konstigt (skrammlar), så det kan nog vara nån spricka i motorblocket eller så,,.
Men än så länge så håller meken på och undersöker vad som kan vara fel...
I alla fall när han tycker sig ha tid till det... :-OO
Har den hydrauliska lyftare? När bytte du olja och filter sist? Vår Voyager har hydraullyftare, den skrammlar när man startar den (snart 30000 mil) men den tystnar efter ett par minuter eller om man höjer varvet lite, dåligt tryck i lyftarna (lyftaren i detta fall) orsaken kan vara igensmutsning av oljekanaler pga långt mellan oljebytena, eller allmänt nött så att trycket inte ökar så fort, mest troligt det tidigare i vårt fall. Den skulle behöva en hel genomgång med nya lager oljepump, lyftare kanske kam, och nya ventiltätningar, en så kallad helrenoveringssats skulle sitta fint. Den går dock snålt och har bra krut med hyfsat låg oljeförbrukning, kanske en liter på 500 mil.
Jag har bytt olja, det hjälpte i kanske en mil, sen så började det skrammla igen...
Efter det så lämmnade jag in den så att de kunde byta filter och olja, det hjälpte inte alls...
Sen så byttes oljepumpen, och det hjälpte inte heller...
Men, ja, det är nog de hydrauliska lyftarna, de får inte tillräckligt med olja (olje lampan lyser också), problemet är att ingen vet vad som kan ha orsakat det... :-/
Den kanske gick varm, jag körde ner till halmstad med den, och efter det så började den skrammla...
Sen körde jag till gränna med den efteråt, det kanske inte var allt för smart att köra de sträckorna med bilen efter att den hade börjat låta, men men...
=)
Alltså, den där röda lampan för oljetryck brukar vara den enda som sparas i tävlingsbilar, om du kör på bana (racing, rallycross mm.) så brukar den ersättas av en som är stor som en yttre blinkers!!!!! Man stampar ned kopplingen och stänger motorn om oljetrycklampan börjar lysa under färd, det är ingen uppmaning att besöka verkstaden, det är en sak som säger att dina repkostnader stiger med kvadraten ju längre du låter den lysa! När den tänds så brukar oljetrycket vara nere på 0.25kg/cmÃ,², klart under det rekommenderade 2-2,5 kg/cmÃ,². Smörjningen räcker inte till för att hålla materialen från varandra, lagren går mot glidytorna och din bil kommer förr eller senare att skicka en vevstake genom blockets vägg när vevstakslagret skär på vevaxeln. Egentligen borde lampan vara kopplad genom en sån där fördröjning som sitter i innerbelysningen till tändningen så att bilen stängs av efter max 10 sekunder!
QuoteOriginally posted by Brat
Bytt bärarmar på Passaten eller....?
Har haft den i drygt ett år nu och vi bytte i våras 2 stycken övre länkar på vänster sida. Har för mig att dom hette övre bärarmar. Bilen har nu gått 34000mil och har tidigare gått som taxi. Skulle bytt höger hjullager för ett tag sedan men blev påkörd där bara en halv vecka innan verkstaden så nu har jag ett nytt lager där ändå. :)
Annars går den väldigt fint för att ha gått så långt, men 34000 är väl kanske inte så mycket för en diesel om man sköter oljebyten etc.
QuoteOriginally posted by Brat
Alltså, den där röda lampan för oljetryck brukar vara den enda som sparas i tävlingsbilar, om du kör på bana (racing, rallycross mm.) så brukar den ersättas av en som är stor som en yttre blinkers!!!!! Man stampar ned kopplingen och stänger motorn om oljetrycklampan börjar lysa under färd, det är ingen uppmaning att besöka verkstaden, det är en sak som säjer att dina repkostnader stiger med kvadraten ju längre du låter den lysa! När den tänds så brukar oljetrycket vara nere på 0.25kg/cmÃ,², klart under det rekommenderade 2-2,5 kg/cmÃ,². Smörjningen räcker inte till för att hålla materialen från varandra, lagren går mot glidytorna och din bil kommer förr eller senare att skicka en vevstake genom blockets vägg när vevstakslagret skär på vevaxeln. Egentligen borde lampan vara kopplad genom en sån där fördröjning som sitter i innerbelysningen till tändningen så att bilen stängs av efter max 10 sekunder!
Men lampan lyser bara först, när man kommer upp i varv så slocknar den... ;)
Men tänds den när du släpper gasen då?
Bara när man ska stanna, man kan köra utan att den lyser, men om man stannar i någon korsning eller så så kan den börja lysa efter några sekunder när man har stannat (om man inte varvar lite)....
Kan ju finnas fler orsaker, åtminstone Volvo har en övertryckventil i sin pump, en fjäderbelastad kula som släpper ut övertrycket, om den "hängt sig" så kanske det inte byggs upp tryck nog, annars skulle jag nog tro att din motor behöver en totalrenovering, ju mer sliten den är desto sämre tryck. Om det nu inte vore för att den skrammlar så hade det ju kunnat vara fel på oljetryckskontakten, men med skrammel och lysande lampa så är nog trycket alldeles för dåligt, antingen beroende på dålig pump, övertryckventil eller förslitning. Drar den mycket olja, hur långt kommer du innan du behöver fylla på och i så fall hur mycket? Ryker den blått vid motorbroms och efterföljande gaspådrag?
Läste tillbaka lite, där du/ni misstänkte spricka i blocket, det kan ju också vara en orsak till dåligt oljetryck, kan inte BMW så där mycket men det finns på Volvon en passage för oljan mellan blocket och toppen genom topplockspackningen, om den har blåst när den gick varm så kanske olja tar andra vägar, har du olja i kylarvattnet, eller smutsar den ned sig någonstans i närheten av topplockpackningen?
Det är inte olja någon annan stanns än där det ska vara (vad jag vet)...
Övertrycksventilen är kollad, och den var det inget fel på, jag har inte märkt att den har rykt blått nån gång, och jag har inte märkt någon annat fel på den förutom att det skrammlar och oljetrycks lampan...
Det där med olika passager i motorn kan jag inget om, men som jag sa så har varken jag eller mekanikern upptäckt någon olja där den inte ska vara...
Om vi sammanfattar, BMW, -92 318, skramlar, har dåligt oljetryck, gått varm....nu fattas bara miltalet på motorn så kommer nog svaret upp!?
Jo, den har gått en bit...
Jag kommer inte ihåg hur mycket just nu, men det var nog lite över 20 000 har jag för mig...
När jag va i italien hittade jag lite bildelar...
Grenrör till en Ferrari F1 bil. 6000euro..
Kamaxel till en Ferrari F1 bil. 10000euro..
hade varit cooooolt att ha ett F1 grenrör på 140:ian...
Är nån intresserad så kan jag beskriva vägen till affären. (ligger i rom)
begagnat?
ett F1-grenrör lär ju bli lite varmt :)
Vad skall man med ett F1 grenrör på en 140:a till, det vore väl som att sätta in mitt moderkort i en Cray-låda? Skall du nu ha plåtrör så finns den väl passande extraktorgrenrör till B20 motorer hos någon motorfirma! Sådana som har rätt cylinderantal samt inte slutar inne i kupén!!!
Det är bara att justera lite..
Det sitter ju V8:or i Ferrarin och om jag använder ett (1) så blir det fyra.. grenrör..
Och dem är ju begagnade. .Det är ju det som är det roliga.
QuoteOriginally posted by RedRiver
Det sitter ju V8:or i Ferrarin och om jag använder ett (1) så blir det fyra.. grenrör.
Om det är F1 bilen du menar så är det V10:or och inte V8:or
QuoteOriginally posted by GoLo
QuoteOriginally posted by RedRiver
Det sitter ju V8:or i Ferrarin och om jag använder ett (1) så blir det fyra.. grenrör.
Om det är F1 bilen du menar så är det V10:or och inte V8:or
Just det... Jag satt länge med det inlägget och funderade på vad som va fel.. Hittade inget ås jag räknade med att det skulle komma :p
Hehe ok. Jag var inte heller helt 100 % säker så jag var tvungen att kolla upp det på deras hemsida först ;)
Nästa säsong stämmer RR's påstående. ;)
QuoteOriginally posted by Horizon
Nästa säsong stämmer RR's påstående. ;)
Asså?? Visste jag inte... Hur kommer det sig?
De jämnar ut konkurrensen lite genom att göra små (ibland stora) ändringar från år till år. Fram till och med i år tilläts V10'or med en maximal volym på 3 liter. Till nästa år blir max antal cylindrar 8. Vet ej hur det är med slagvolymen på motorn.
Inte nästa år, men väl nästa Concorde. Nästa år förändras i princip detaljer och regler inom ramen för nuvarande Concorde-avtal.
Frågan är om "nästa Concord" blir av alls, eller om de flesta stallen istället väljer att gadda ihop sig i den nya F1-utbrytarligan (stöds av de 4 stora inom F1)
Det som irriterar mest med FIA-F1 är att Äckelsten (Ecchlestone) som äger Concord-avtalet tar in 53 % av intäckterna per rejs till egen fick (nåja, sin organisation)
Stallen - alla 10 eller 11 (beroende på år) - delar på 47 %.
Detta tycker inte stallen är rättvist, och jag är benägen att hålla med.
/TD
Edit: lite kött på benen...
QuoteFIA avslører regelendringer for 2005
Regelendringene som ble presentert av FIA i Brasil i dag fikk blandet mottakelse. Fra og med neste sesong må motorene vare dobbelt så lenge, altså to løpshelger. Fra 2006 blir også motorene redusert fra 3 liters V10 til 2.4 liters V8, til tross store protester fra Mercedes, BMW og Honda. Lagene får også bare bruke ett enkelt sett dekk til både kvalifisering og løp, noe som betyr betydelig hardere gummiblandinger og dermed også redusert fart i kurvene. Aerodynamiske endringer blir blant annet forhøyet frontvinge og at bakvingen skyves lenger forover. Ifølge FIA skal dette redusere marktrykket med 20% eller mer. Skal vi tippe at de lagene som allerede har de beste økonomiske forutsetningene også her vil komme desidert best ut?
Regeln i sin helhet (http://www.fia.com/resources/documents/836492838__22_10_2004_F1_article_7.5.pdf) från FIA