För att underlätta för mig själva har jag satt ihop ett par "templates" som underlättar en del. De är två mycket enkla men kompletta co-op uppdrag som använder (mina) favoritsoldater, vapen etc. från NOSIG Standard Packet. Det finns en "template" för väst och en för öst.
Dessutom har de fungerande win/loose conditions, komplett breifing och debreifing samt alla script rätt initialiserade! Utgår man från dessa när man börjar göra ett co-op mission så får man senaste versionen av Group Link II scriptet, TACTevents (som gör att man kan förblöda om man inte ser till att bli omplåstrad etc.), Mapfacts AP minor, Claymores, lys/larm minor i ammocrates, fungerande JAM2 rökgranater samt även Kegetys senaste Spectator script.
NOSIG Mission Templates 1.04 (~480 KB) (http://keycat.no-ip.com/files/NOSIG_Mission_Templates_104.zip)
Glöm inte läsa dokumentationen till de script/addons som används ;)
/Christer (a.k.a KeyCat)
PS: Kanske lite fel att kalla dessa mallar för NOSIG's etc. för de reflekterar bara vad jag personligen föredrar när jag lirar OFP. Bytar namn om någon misstycker...
Tack KC! Ska tanka och se om jag förstår någonting. Behöver jag något mer än det här och den inbyggda mission editorn för att skapa uppdrag?
För övrigt måste jag tacka för en trevlig testrunda härom dagen. Allt nytt ni stoppat in i OFP är helt underbart. Särskilt AG-90'n. :)
QuoteTack KC! Ska tanka och se om jag förstår någonting.
Ja, om inget annat så testa runt med de nya vapnen och minorna. Tror det krävs lite inskjutning på vissa av dem för att inte skapa total kaos när vi sen lirar (tänker bland annat på SMAW och Javelin). Lägg också märke till de effekter som TACTevents ger, bland annat så försvinner syn och hörsel temporärt när man blir träffad och om du blöder hör du hur pulsen slår, prova stoppa blödningen med "Bandage" som finns i en av lådorna. Om man inte gör det eller kallar på medic kommer man inom sinom tid att förblöda :p
Angående minorna så är där ett krux med larm minan som skjuter upp lysraketer. Den som är med i NOSIG Pack 1.00 (orginal) skjuter bara upp dem ett ca 10-15 meter i luften vilket gör dem ganska oanvändbara, fattar inte vad de tänkt på???
Hur som helst så har jag lyckats fixat så att larm minan nu skjuter upp lysraketerna mycket högre och på så sätt blir betydligt mer användbara eftersom ljuset lyser upp omgivningen längre.
Nu till min fråga, är denna lilla fix av larm minorna intressant nog att släppa i en 1.01 uppdatering till NOSIG Standard Pack 1.00 eller föredrar ni att vänta tills den eventuellt större uppdateringen längre fram (filen är ~1MB ZIP-ad så det är ingen stor fil)???
QuoteBehöver jag något mer än det här och den inbyggda mission editorn för att skapa uppdrag?
Du behöver även Notepad men den har du redan på HD'n ;-)
QuoteSärskilt AG-90'n
Barretten är en favorit, rökeffekten är grymt cool. Lär väl bli slagsmål om den om man stoppar med den i ett uppdrag. Finns iofs många roliga vapen i packet så det lönar sig att testa (hittar dem i lådorna) :p
/Christer (a.k.a KeyCat)
För min del så spelar det egentligen ingen roll hur man gör patchningen.
Kanske man skall ha ett "litet" paket med ändringar från 1.00 - 1.xx samt en full 1.xx.
Bara det inte blir så att det finns ny patch varje gång man skall köra MP. :-/
/ Jimmy
Är det bara larmminorna som "uppgraderas" tycker jag att det räcker med en liten fix (om det går?). Funkar inte det tycker jag att vi kan vänta lite till.
Angående Barret-bössan får vi väl ha lottning inför varje uppdrag när det gäller vem som skall släpa omkring på (minst) 17 kilogram halvautomatisk dinosauriestudsare. :D
Ni får gärna slåss om den där plastbössan. Ksp für alles. :D
Vapen som ej har innehåller coola delar så som "matartapp med rulle" göre sig icke besvär!
deBug och jag hittade tyvärr ett litet problem när vi testade på dedikerad server. Problemet är eliminerat i version 1.01 (länk i första inlägget)...
/Christer (a.k.a KeyCat)
Uppdaterad till version 1.02 med senaste versionen av Group Link II scriptet (länk i första inlägget)...
/Christer (a.k.a KeyCat)
Uppdaterad till version 1.03 med senaste versionen av Group Link II scriptet (länk i första inlägget)...
/Christer (a.k.a KeyCat)
En liten fråga bara, vart skall jag lägga filerna för att kunna få upp de i editorn? :-/
De skall läggas i...
X:\din_väg_till_OFP\users\McLeod\missions
/Christer (a.k.a KeyCat)
Tackar...
Har testat en massa olika ställen att lägga scripten men tydligen inte detta... :)
/ Jimmy
Uppdaterad till version 1.04 (länk i första inlägget) som includerar Wolfbane's coola tracers (stäng av default "laserpekare" under options). Har även lagt till så att man enkelt kan välja tid på dagen samt väder i multiplayer lobbyn.
(http://keycat.no-ip.com/files/nmt-east.jpg)
Följande tider kan väljas:
Default (starttid är den tid som angivits av missiondesignern)
Dawn
Day
Dusk
Night
Random (starttid genereras slumpmässigt)
Följande vädertyper kan väljas:
Default (väder är så som missiondesignern valt)
Sunny
Light Cloud
Cloudy
Overcast
Raining
Random (vädret genereras slumpmässigt)
Genom att utgå från mallarna blir saker och ting lite enklare och man får med följande godbitar i sina uppdrag:
Group Link II scriptet
JAM2 High Dispersion ammo på AI infanteri
Random skilllevel på fientlig AI
Wolbane's tracer script (tweakad och "NOSIG anpassad")
TACTEvent scriptet
Kegety's Spectator script
Mapfacts AP minor, Claymores, lys/larm minor i ammocrates
Fungerande JAM2 rökgranater
Valbar starttid i multiplayer (inkl. random)
Valbart väder i multiplayer (inkl. random)
Komplett breifing och debriefing som enkelt kan anpassas
/Christer (a.k.a KeyCat)