När vi ändå är i farten och ställer frågor till höger och vänster...
Vad jag förstått finns det två system för lufttankning (nu talar vi "väst" här). Jag undrar kort och gott vad som skiljer dem åt (mer än det uppenbara)?
Lite utförligare: Det ena systemet är det med boomoperators där mottagaren öppnar en lucka. Sedan har vi det andra systemet där mottagaren fäller ut ett rör och häktar på det på en slang från tankern.
Det enda jag kan se är systemet med boomoperator verkar mest finnas på flygplan i US airforce medans det andra används av US Navy samt av NATO i allmänt? Stämmer detta?
Vad är bakgrunden till dessa två system? Varför finns två menar jag? För- /nackdelar?
Från höften:
Bom används som sagt bara av USAF. Fördelen med det system är att det kräver mindre av föraren eftersom operatören flyger bommen till kontakt med flygplanet. Vad jag kan minnas levereras också bränslet med ett högre tryck, vilket lämpar sig för att tanka törstiga flygplan. Nackdelen är att varje flygplan bara kan ha en bom. Dock medför de flesta även tratt och slang.
Tratt och slang används av alla andra användare, inklusive "öst"staterna. Upp till tre system kan bäras per flygplan, vilket medger att fler flygplan tankar samtidigt. Nackdelen med detta system är främst att det kräver mycket mer föraren för att få kontakt. Dessa system fungerar också för buddy-refueling. Tratt och slang är också mycket billigare i drift och eftersom det är så spritt inom NATO and friends förefaller det också vara det bästa systemet att välja om man inte vill vara totalt beroende av USAF:s goda vilja.
Jag har semester den här veckan, men när jag börjar jobba igen kan jag kolla upp lite mer.
Det var som jag trodde då... men jag lär mig gärna mer vid tillfälle ja tack! :D
Tratt och slang är ganska nyttigt om man vill tanka helikoptrar...
hehe jo, har för mig andreas hade ett fint filmklipp på lufttankning av helikopter där det gick lite snett.
Tja, enda säkra ställer med bom vore en tankanslutning i rotoraxeln. Lycka till om vädret inte tycker om dig.
QuoteOriginally posted by Obizzz
hehe jo, har för mig andreas hade ett fint filmklipp på lufttankning av helikopter där det gick lite snett.
Har själv ovan nämnda film. Piloten i helikoptern missar tratten (det verkar var lite blåsigt) och puttar lite för kraftigt på spaken vilket medför att han med rotorn klipper av sin egen "tankbom". Ser ganska galet ut... :)
http://www.student.lu.se/~daj01aha/nosig/ch-53_tankning.mpg
Ett fall av PIO
PIO? Pilot Induced Oscillation? vild gissning :)
Du gissar bättre än du tajmar dina besök, Obizzz med tre 'z'. :D
ähhh, bara du som jobbar för länge ;)